Hoe vind ik een financieel-adviseur?

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Samenvatting van onderstaande:
Ik zoek iemand/een bedrijf waar ik financiele vragen aan kan stellen en die bereid zijn om met mij pragmatisch mee te denken, hoe?

Uitgebreide uitleg:

Mijn vriendin en ik wonen reeds 7 jaar samen en hebben enkele financiele vragen voor de toekomst die beantwoord moeten worden:

- We gaan een ander huis kopen (we bezitten nu ook een koophuis)
- Wat gaan we voor pensioen doen
- We sparen goed door, wat kunnen we op kortere termijn met dat geld.

Zo een aantal vragen die ik zelf wel zou kunnen beantwoorden indien ik net zo goed thuis was in de financiele wereld als in de wereld van de tweakers ;)
Ik denk zelf een redelijk inzicht te hebben in deze financiele wereld, ik ontbeer gewoon kennis van
valkuilen, wetgevingen en de uitgebreide mogelijkheden die bedrijven je willen aanbieden.

Wat ik zoek is iemand of een bedrijf dat mij (desnoods uurtje factuurtje) kan bijstaan bij vragen of zaken voor me wil uitzoeken. Ik kan bv voor de hypotheek ook naar een 'de hypotheker', maar ik heb liever iemand die de zaken voor MIJ uitzoekt en ik hem betaal en die niet zijn provisie via-via krijgt. Daarnaast heb ik nog wel meer zaken die ik wil regelen. Indien ik nu echt geld had zat ik wel bij een private-banker, maar eigenlijk zoek ik wel zoiets, maar dan de aldi-versie daar van :)

Je kan ook wel een adviseur van Aegon o.i.d. over de vloer laten komen (gedaan..), maar ook die praat in zijn eigen straatje en gaat IMHO niet in op mijn wensen.

Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken, hoe hebben jullie dit gedaan, waar zou ik moeten zoeken op internet, qua term?
Hebben jullie ervaringen met bovenstaande?
Hoeveel mag zo'n advies (per uur) kosten?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je hebt de grote bedrijven, zoals RVS en Zwitserleven, maar als ik zo op google financieel adviseur intype, dan zijn er ook een boel andere gesponserde links....

Bel eens wat mensen/bedrijven op. maar: Ze zullen allemaal proberen je wat te verkopen hetzij een verzekering tegen iets hetzij een lijfrente polis of nog iets anders, dat is niet slecht, maar daar verdienen zij geld mee, tenzij je ze per uur betaald (Dat is trouwens geen garantie dat ze beter zijn en/of goede producten afsluiten, dan heb je alleen kans dat je geen provisie kosten meer hebt).
Vertrouwen is vaak het belangrijkst, dus laat ook dat meespelen in het 'aannemen' van een adviseur..

WIj hebben onze hypotheek via zoiemand afgesloten, daar betaalde we voor. Verder krijgt ie gewoon provisie over de hypotheek en de verzekeringen.
offtopic:
In lelystad weet ik wel iemand, die ik vertrouw (zegt verder niets natuurlijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspertje op 12-08-2007 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mijn financieel adviseur doet ook mijn verzekeringen (wat hun core-bizz is), doet jouw tussenpersoon niet iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:08
Als je er wat aan uit wil geven zoek je een adviseur op uurbasis die geregistreerd is met de opleiding Master in Financial Planning: http://www.registermfp.nl/
Deze zou een uitgebreid advies op moeten kunnen stellen voor jouw specifieke financiele situatie zonder dat hij vanuit een provisiebelang werkt, wat 99,99% van de hypotheek- en verzekeringsadvisuers wel doen. Maak wel afspraken en stel de juiste vragen. Een stukje uit het krantenarchief:
Let op de drie Ks

Voor financieel advies kun je terecht op elke straathoek en honderdduizenden internetsites. Maar wie helpt je aan die slimste belegging, optimale hypotheek, besparende fiscale aanpak, uitgekiende erfenis- of huwelijksconstructie of dat geweldige financieel plan?

Tien jaar geleden moesten die witte ridders worden gezocht met een kaarsje en een karrenvracht argwaan. Tegenwoordig hebben veel adviseurs een certificaat. Dat duidt op kennis, maar niet per definitie op de gouden tip die u zoekt. Waar vindt u advies waar u echt beter van wordt?

Slechts één ding is zeker: alleen productverkopers en oplichters komen vanzelf op u af. Die geweldige raadgever moet u dus zelf vinden en testen. Maar hoe? Probeer het met de drie Ks, een toets op kennis, kosten en karakter. De ware adviseur slaagt voor elk onderdeel.

Tot nu toe garanderen twee clubs de actuele kennis van hun leden. In het Register Masters in Financial Planning staan ruim honderd universitair geschoolde planners. Zij mogen zich tooien met de titel MFP en zijn met naam en e-mailadres te vinden op www.registermfp.nl. Daarnaast heeft de Federatie Financiële Planners een paar duizend behoorlijk opgeleide leden die FFP achter hun naam mogen zetten.

Op www.ffp.nl valt na te gaan of iemand een echte FFPer is. Over ruim een half jaar doet de wereldwijd erkende titel Certified Financial Planner (CFP) zijn intrede in ons land. MFPers en FFPers met voldoende kennis, ervaring en normbesef kunnen deze titel bemachtigen. Ze zijn dan te vinden op www.cpf.com.

Die titels zeggen niets over de tweede K, de kosten van een advies. Hardnekkig en wijdverbreid is het systeem waarbij je advieskosten betaalt via de aankoop van producten. Van een hypotheek krijgt je aanbieder bijvoorbeeld 2,5 procent, van een lijfrentekoopsom 7 procent en van een verzekeringspremie 17 procent.

Dat is en blijft raar, ook nu aanbieders die beloning wettelijk niet meer altijd meteen in één keer mogen incasseren. Je vraagt toch ook een autodealer niet of hij vindt dat je een auto nodig hebt? Slechts weinig deskundige adviseurs laten zich betalen per uur of advies.

Dat doen bijvoorbeeld wel de FFPers van de Vereniging van Onafhankelijke Financiële Planners (www.vofp.nl). Ze verkopen bovendien geen producten. De MFPers van PlanningMasters (www.planningmasters.nl) laten zich betalen per uur, kwartaal of jaar.
Men verkoopt wel producten, maar de provisie erop verrekent men zo mogelijk. Wees niet bang van een uurtarief. Een gouden tip is zijn prijs meer dan waard.

De derde K staat voor karakter. Is de adviseur aardig en heeft hij een aanpak die bij u past? Informatie daarover bieden iemands internetsite, een kennismakings(telefoon)gesprek en een voorbeeld van een gegeven advies.
Een vernieuwende aanpak hebben financial life planners. Deze coaches staan op de website van het door de Amerikaan George Kinder opgerichte Kinderinstitute (www.kinderinstitute.com). Life planners helpen je ontdekken wat je echt in het leven wilt en daarna om die droom financieel waar te maken. Wil je vioolbouwer worden, fulltime schilderen of dichten? Het kan allemaal, desnoods door je huis te verkopen of je partner te helpen aan een goedbetaalde baan.
bron: NRC Erica Verdegaal 19-05-2007

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7727

Misschien een beetje simpel gedacht, maar wat is er mis met de Gouden Gids :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 13:59
Ken iemand die een eigen bedrijf heeft in deze business en kan je aanbieden doen van ik geloof 40 aanbieders (banken, zwitserleven e.d.). Staat ook gewoon op internet en in de gouden gids enzo. Mocht je geinteresseerd zijn stuur me even een mail dan. Als ik het hier anders neer zet komt het zo spammerig over denk ik.

Ken overigens meerdere mensen die zaken doen met dit bedrijf, voor hypotheken e.d. en heb nooit iets naars gehoord.

Edit: Lijkt me echt de beste optie, heb je verhaal nog is een paar keer gelezen. Haal me mail maar uit me profiel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Operations op 12-08-2007 23:34 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:02
Wat ik zoek is iemand of een bedrijf dat mij (desnoods uurtje factuurtje) kan bijstaan bij vragen of zaken voor me wil uitzoeken. Ik kan bv voor de hypotheek ook naar een 'de hypotheker', maar ik heb liever iemand die de zaken voor MIJ uitzoekt en ik hem betaal en die niet zijn provisie via-via krijgt

Er zijn financieel adviseurs die op urenbasis werken.

Je betaalt natuurlijk een fors uurtarief, maar daar staat tegenover dat je alle provisies krijgt terugegstort/verrekend. Als je van plan bent een hypotheek en een pensioen te gaan afsluiten, zou dat wel eens voordeliger kunnen zijn dan een provisie-betaalde adviseur. Bovendien is de onafhankelijkheid van de advisering beter omdat een uur-factuur consultant geen belang heeft bij een bepaald type hypotheek met hogere provisie, of een bepaalde verzekeringsmaatschppij met een leuke volume-bonus etc.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.capitalconsult.nl. Volgens mij moet je daar ook een link vinden naar de beroepsvereining van uur-factuur financiele adviseurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
TheGeneral schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 23:31:
Ken iemand die een eigen bedrijf heeft in deze business en kan je aanbieden doen van ik geloof 40 aanbieders (banken, zwitserleven e.d.). Staat ook gewoon op internet en in de gouden gids enzo. Mocht je geinteresseerd zijn stuur me even een mail dan. Als ik het hier anders neer zet komt het zo spammerig over denk ik.

Ken overigens meerdere mensen die zaken doen met dit bedrijf, voor hypotheken e.d. en heb nooit iets naars gehoord.

Edit: Lijkt me echt de beste optie, heb je verhaal nog is een paar keer gelezen. Haal me mail maar uit me profiel ;)
Bedankt voor het aanbod, maar dank je ;)

Ik ben ook niet bang voor iets naars, ik ben op zoek naar een match tussen mijn vragen en
het mogelijk aanbod.
Anoniem: 7727 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 23:07:
Misschien een beetje simpel gedacht, maar wat is er mis met de Gouden Gids :?
Je hebt gelijk, had ik nog niet geprobeerd, maar ik weet niet wat ik moet verwachten.
Ik zit niet in deze wereld en ik weet dus ook niet of dit uberhaupt bestaat, de adviseurs die ik
tot nu heb gesproken draaiden allen hun standaard verhaaltje af en probeerden hun prodcuten te slijten.

Ik heb niet veel geld, of ik uberhaupt interessant ben,? Ik weet het niet.
Wat is een normaal uurloon voor zo iemand? 100 euro per uur?

Op de site van capital-consult stond:
code:
1
2
3
4
5
Losse uurtarieven   
€     175 partner
€     150 senior consultant
€     135 consultant
€       70 controller

Niet overwacht, maar toch stevige prijzen, :/

Thnx, voor alle tips, ik zoek met deze info verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Tukk op 13-08-2007 10:00 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:08
Mijn finacieel adviseur is een bekende van vroeger, hij kwam weer in beeld toen we hypotheek moesten gaan zoeken.

Sindsdien behartigt hij onze fin. zaken. Hypotheek, verzekeringen, belastingen etc.
We hebben hem naast de hypotheek afsluitprovisie, nog nooit iets hoeven te betalen. Ook niet voor het jaarlijks invullen van de belasting papieren (weet dat je dat zelf snel en makkelijk kunt doen, maar waarom zou ik het zelf doen als het ook voor je gedaan kan worden).
En als we andere vragen hebben regelt hij het snel en accuraat voor ons.
Ook voor vragen m.b.t. lijfrentes, schenkingen enzovoort kunnen we bij hem terrecht en hij geeft ons advies daarover.

Voor mijn gevoel is het bedrag wat hij krijgt van onze hypotheek bank, en het geld wat hij krijgt voor het bemiddelen van onze verzekeringen afdoende om die paar uurtjes die hij met ons bezig is, te bekostigen. (hij gaat tenminste vaak genoeg op vakantie!! ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:02
Tukk schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:48:
[...]

code:
1
2
3
4
5
Losse uurtarieven   
€     175 partner
€     150 senior consultant
€     135 consultant
€       70 controller

Niet overwacht, maar toch stevige prijzen, :/

Thnx, voor alle tips, ik zoek met deze info verder.
Ik heb ook een soort all-in-one tarief gezien op die site, was tussen de 3000 en 400 Euro meen ik voor een volledige analyse + advies.

Is een hoop geld, maar je moet wel de eventuele provisies eraf halen voor producten die je van plan bent te kopen. Die provisies krijg je namelijk in hun geheel teruggestort van een adviseur die op urenbasis wordt betaald.
Als je bv. van plan bent een huis te kopen met een nieuwe hypotheek van 250.000, gaat het al over een provisie van 2.500 voor de hypotheek alleen. Daar komen bij: provisies op eventuele kapitaalverzekeringen, overlijdensrisicoverzekeringen. Heb je ook nog een pensioenpolis nodig, dan hou je mischien zelfs geld over;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 10:55
Dutchman! schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 22:56:
Dat doen bijvoorbeeld wel de FFPers van de Vereniging van Onafhankelijke Financiële Planners (www.vofp.nl). Ze verkopen bovendien geen producten1. De MFPers van PlanningMasters (www.planningmasters.nl) laten zich betalen per uur, kwartaal of jaar.
Men verkoopt wel producten2, maar de provisie erop verrekent men zo mogelijk. Wees niet bang van een uurtarief. Een gouden tip is zijn prijs meer dan waard
bron: NRC Erica Verdegaal 19-05-2007
1 Hier draait het allemaal om. Met deze zin gaat mijn hart sneller kloppen.
2 Toch weer wel dus? :/ Welke van de 2 is het nu?

... 3 En als er in een tekst provisie staat dan heb ik zoiets van :O

Maar het stukje ansich sprak me wel aan. Alleen dat uur tarrief he.. :9

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Het uurtarief alleen zegt niet zoveel natuurlijk. Heeft iemand enig idee hoeveel uur een fatsoenlijke financieel planner nodig heeft voor een Huis-Tuin-en-Keuken-financiële planning? Doet zo iemand dat in twee uurtjes of in twee dagen? Ik ben niet thuis in die wereld, maar kan mij voorstellen dat die planning deels geautomatiseerd gaat en dat zo'n iemand een planning voor een relatieve standaardsituatie in een paar uurtjes tijd in elkaar steekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
vulcan schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:59:
[...]

1 Hier draait het allemaal om. Met deze zin gaat mijn hart sneller kloppen.
2 Toch weer wel dus? :/ Welke van de 2 is het nu?

... 3 En als er in een tekst provisie staat dan heb ik zoiets van :O
ad 2: Allebei, zoals ik het lees. Een FFP verkoopt geen producten, een MFP wel maar verrekend de ontvangen provisie met jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

De ABN AMRO heeft ook van die gratis middagen waarin ze je kunnen adviseren. Als je een aantal van die banken langs gaat kun je zo een vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkiepleur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-08-2021

bakkiepleur

Zwart zonder Suiker

Via via zijn mijn vriending en ik in contact gekomen met het bedrijf Impact te wijchen om uit te zoeken wat een juiste hypotheek zou zijn voor ons.

Medewerker kwam langs (baas van de toko was nog een klein bedrijfje toen) bij ons thuis om het 1 en ander door te nemen, als je nagaat dat Wijchen / Zoetermeer een flink stuk rijden is vindt ik dat er netjes. (Bezoek kost niks)

Informatie die we kregen was heel duidelijk hadden we vragen dan moesten we die stellen, bezoek was niet aan tijd gebonden. In totaal waren wij het eerste bezoek 3 uurtjes kwijt mede doordat al onze info verwerkt moest worden in een berekeningsprogramma, hieruit kwamen dan mogelijke hypotheken(vormen) van verschillende aanbieders naarboven.

Verdere afhandeling gepraat laat ik wel achterwegen want je hebt al eens een huis gekocht. ;)

Wat mij en mijn vriendin vooral aangesprak bij Impact was het contact met het bedrijf en feeling dat zij met ons hadden. (Geen maar een nummer idee). En onze adviseaur was aanwezig bij de overdracht (deze ging niet geheel goed) en dan is het altijd handig iemand met know how erbij te hebben.

In totaal hebben wiij 8 adviseurs over de vloer gehad maar geen enkel haalde het bij Impact.

En toeval wil dat wij 2 dagen geleden weer contact opgenomen hebben met impact voor advies want we willen naar 5 jaar wel weer eens verhuizen.

Krijg binnenkort nog 2 personen over de vloer zou je ook info willen hebben over hun dan lees ik dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door bakkiepleur op 24-08-2007 14:54 ]

Pagina: 1