Toon posts:

cmos checksum bad wat kan ik doen

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
was aan het gamen toen me computer vast liep

herstart
krijg ik inene cmos checksum bad
f1 to enter setup
f2 to load delault en continu.

allebei geprobeert maar doet niks meer toetsenbord ook niet iemand enig idee wat ik kan doen
heb al verschillende posts bekeken op forums maar wordt er niks wijzer van

alvast bedankt voor reply's

Verwijderd

lijkt erop dat de cmos van je bios gereset is ofzo.
als je zelf nx in het bios hebt veranderd kun je gwoon op f2 drukken en kijken wat er gebeurt

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 19:44 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je een USB toetsenbord?
Zo ja, probeer het eens met een ouderwets PS2 toetsenbord.

Moederborden willen nog wel eens, in mijn geval meestal na warmlopende processor die zichzelf terugklokt, deze melding geven.
Meestal is een keertje het BIOS in gaan, opslaan en weer opnieuw starten voldoende.

Het kan ook nog zijn dat je BIOS backup batterij gewoon leeg aan het raken is/leeg is.
Deze kun je eventueel even nameten, en indien nodig vervangen...

Verwijderd

Topicstarter
das het probleem dus juist het probleem juist mn keyboard doet het niet :)

en jah tis een usb zal idd is proberen een oud toetsebord te pakken laat wel even weten of dat wel lukt

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19
Brede P schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:44:
Heb je een USB toetsenbord?
Zo ja, probeer het eens met een ouderwets PS2 toetsenbord.

Moederborden willen nog wel eens, in mijn geval meestal na warmlopende processor die zichzelf terugklokt, deze melding geven.
Meestal is een keertje het BIOS in gaan, opslaan en weer opnieuw starten voldoende.

Het kan ook nog zijn dat je BIOS backup batterij gewoon leeg aan het raken is/leeg is.
Deze kun je eventueel even nameten, en indien nodig vervangen...
En als je in windows kan dan geeft speedfan de batterij spanning ook aan.
Oh en kijk even of er condensatoren bol staan vooral in de buurt van warme objecten.

[ Voor 6% gewijzigd door EnderQ op 12-08-2007 19:49 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:48
Nieuw batterijtje erin kan hoop doen. Kost paar euro en je ben zo weer klaar. Mocht dat niet helpen, nieuwe bios erop. Veel meer kan het eigelijk niet zijn.

Verwijderd

P5B board ?

Simpel, flashen met de BIOS tool in de BIOS vanaf CD.

Hierna vernacheld hij de BIOS en komt hier bij het booten achter, gaat weer zoeken op alle devices (automatisch) naar P5B.ROM en flash nogmaals en het is over.

Vandaag hetzelfde gehad... very strange die ASUS borden vind ik.

Verwijderd

Topicstarter
Oh en kijk even of er condensatoren bol staan vooral in de buurt van warme objecten\

watdan kan het aan vocht liggen ofzo dat die uitslaat want mn computer loopt best vaak vast rofl
waaraan dat ligt heb ik ook geen idee volgens mij zijn de statistieken goed :S
maargoed eerst even kijken met oud toetsenbord zien of ik in windows kan komen

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb zelfs een keer bij een setup gehad die ik dood wilde gaan clocken, dat ik de core had gecrushed van de 'naked' processor en hierdoor kreeg ik dezelfde foutmelding.

BIOS Flashen had totaal geen effect meer. Door het crushen van de core en het failen van de processor op een zeer vreemde manier was gewoon de BIOS chip corrupt geraakt!
Een zeer vreemd probleem, maar het moederbord heb ik kunnen redden door bij een zeker bedrijf met een prom brandertje de BIOS chip opnieuw te laten schrijven en toen deed alles het weer.
(Behalve de defecte processor dan).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Owja, even je BIOS leeg maken, voeding eraf anders boot hij niet, lampje om het Mobo uit en je kunt weer gaan.

Kan je ook nog proberen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:53:
Oh en kijk even of er condensatoren bol staan vooral in de buurt van warme objecten\

watdan kan het aan vocht liggen ofzo dat die uitslaat want mn computer loopt best vaak vast rofl
waaraan dat ligt heb ik ook geen idee volgens mij zijn de statistieken goed :S
maargoed eerst even kijken met oud toetsenbord zien of ik in windows kan komen
Maak je kast eens open, als hij vaak uit slaat. Zit er niet gewoon een enorme hoeveelheid stof in de koeler van je processor? Dit kan in ieder geval zeker tot dit soort klachten leiden.

Met het "bol staan van condensatoren" worden een aantal componenten op het moederbord bedoeld.
Dit zijn een soort van torentjes (even simpel gezegd), meestal voornamelijk rondom de processor te vinden. Aan de bovenkant van die condensatoren zijn vaak bij de wat oudere moederborden groefjes te zien. Als er door die groefjes heen geel/bruine smurrie begint te lekken, of als je ziet dat die bovenkant aan het opbollen is/openscheuren is, is het meestal een teken dat je moederbord de boosdoener is...

Verwijderd

Topicstarter
ok kheb em load default save settings en die andere die eronder staat beide geprobeert en nu geeft die aan NTLDR missing wat is dat

Verwijderd

Topicstarter
ow en toevoeging aan hetvorige bericht dan kan ik ctrl+alt+del drukken maar dan begint hetzelfde gedoe weer over nieuw

Verwijderd

Topicstarter
btw tis een amd athlon 64 3200+ bordje :) neej nog niet zo oud en staat bijna elke dag aan :P

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik dat ntldr missing verhelpen ?

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:48
Gebruik je edit knopje eens als je meerdere dingen toe wil voegen. Dit is een beetje onoverzichtelijk zo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Toen je je aanmeldde kreeg je een scherm te zien met registratievoorwaarden waar je je accoord EN bekend mee verklaarde. Blijkbaar heb je wat dat laatste betreft een paar steekjes laten vallen, dus aub nog een keer goed doorlezen :o

- voordat je op GoT post is het de bedoeling dat je zelf op zoek gaat. Uit je topicstart blijkt geen enkele eigen inzet
- mocht je toch een topic willen starten, wees volledig. Als jij ons niets vertelt over je systeem (specs, OS, driverversie, spel in kwestie...) is de kans dat wij je iets zinnigs kunnen vertellen ook zowat niets
- je bent niet de enige die vragen heeft. Meermaals achter elkaar posten en zo je topic omhoogschoppen is asociaal. Heb je iets toe te voegen? Gebruik de edit-knop

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.