Gigabyte 965P-DS3P NB mod?

Pagina: 1
Acties:

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik heb een GA-965P-DS3P rev 3.3 Gigabyte mobo icm een E6420 en een Arctic Freezer Pro 7.
.
De E6420 (2x 2,13) heb ik draaien op 3Ghz. Dit is in mijn setting zo goed als de grens van een FSB overclock zonder dat ik voltages hoef te verhogen. Hier valt natuurlijk over te discussieren, maar de voltages hou ik zo laag/stock mogelijk om een zo lang mogelijke levensduur van m'n onderdelen te garanderen.

Omdat ik de FSB aardig heb opgekrikt, wil ik ook m'n NB koelen. Op het moment heb ik op m'n NB een fan zitten die van de heatsink van een oude P2 afkomt. Omdat de socket voor de NB fan op dit mobo helaas maar 2 polig is en alle andere fan sockets bezet zijn heb ik, zoals de foto's weergeven, overigens een ander fan kabeltje/connector moeten maken van een oud cd-rom kabeltje, maar dat terzijde.

De Arctic Freezer Pro 7 die ik er nu op heb zitten, staat heel weinig ruimte toe voor een NB mod. De Arctic zit bijna tegen de NB aan. Ik wil binnenkort m'n NB modden en een andere fan en/of heatsink erop zetten, waarbij de voorwaarde iig is dat er een andere fan komt want dit oud ding maakt teveel herrie. Ik zat te denken aan zoiets: http://www.akasa.co.uk/ak...m_coolers/spec_ak_210.htm
of
http://www.pczaak.nl/cata...info.php?products_id=9602

Vraag:
Ik kon dit niet in het Gigabyte 965P topic vinden. Kan iemand mij een goede 775 CPU koeler icm het 965P-DS3(P) board aanraden waarbij er ruimte over is voor een NB mod mét fan? Want ik heb nu te weinig ruimte daarvoor.

clickez voor groot
Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/3367/afbeelding002tfm6.jpg

clickez voor groot
Afbeeldingslocatie: http://img73.imageshack.us/img73/5634/afbeelding004tvq4.jpg

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom wil je per se de northbridge actief koelen? Ik heb dezelfde combo (DS3P plankje, arctic freezer cpu koeler) en heb er geen losse koeler opzitten, enkel een 120mm fan in de voorkant van de kast (maar dat is om ervoor te zorgen dat de videokaart niet te heet wordt).

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16
Ik heb een gat in mijn mooie glimmende sonata kast gemaakt en een mooie oranje 120mm nexus geplaatst boven dat gebied voor frisse lucht.
Ik had eerst DS3 965 ik heb nu echter DS4 P35 en daar heb ik mijn freezer pro voor gemod, het kunstof frame met fan los geklikt de onderste twee vinnen aan de linker kant omgebogen en de fan met frame twee finnen omhoog geplaatst. Nu blaast hij wel iets over de koeler heen maar het werkte.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:36:
Waarom wil je per se de northbridge actief koelen? Ik heb dezelfde combo (DS3P plankje, arctic freezer cpu koeler) en heb er geen losse koeler opzitten, enkel een 120mm fan in de voorkant van de kast (maar dat is om ervoor te zorgen dat de videokaart niet te heet wordt).
Logische vraag. De NB wordt op dit board zelfs met een lichte OC al superheet. Ik wil geen enkel risico nemen. (voor alle duidelijkheid: MCH voltages heb ik gewoon standaard) :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16
temp00 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:46:
[...]

Logische vraag. De NB wordt op dit board zelfs met een lichte OC al superheet. Ik wil geen enkel risico nemen. (voor alle duidelijkheid: MCH voltages heb ik gewoon standaard) :)
Je kunt ook kijken of de pasta ok is, NB koelblok los halen goeie pasta erop terug plaatsen en kijken of het helpt, dit is natuurlijk vervelend voor je garantie.

Vreemd de oc guides van dit bord geven aan dat fsb verhoging niet helpt dat mch eigenlijk alleen verhoogd moet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door EnderQ op 12-08-2007 19:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

temp00 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:46:
[...]

Wat is superheet? Het ding mag 102C worden volgens de intel spec. Ik heb mijn E4300 op 3GHz lopen en de heatsink wordt wel heet, maar dat heeft totaal geen negatieve gevolgen.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Nu kan ik iets over het hoofd zien hoor maar...
quote Intel mbt MCH P965:
Within functional operation limits, functionality and long-term reliability can be expected.
At conditions outside functional operation condition limits, but within absolute
maximum and minimum ratings
, neither functionality nor long-term reliability can be
expected. If a device is returned to conditions within functional operation limits after
having been subjected to conditions outside these limits, but within the absolute
maximum and minimum ratings
, the device may be functional, but with its lifetime
degraded depending on exposure to conditions exceeding the functional operation
condition limits.
Veel mensen vergeten dat als je de FSB omhoog gooit de NB/MCH net zo hard als de CPU overclocked raakt en naar mijn mening ook gewoon extra koeling nodig heeft (helemaal zonder heatpipe). Als ik er naast zit moet je het zeggen hoor maar zo denk ik er nu over.

Verwijderd

Je maakt je zorgen voor niet lijkt mij. Mijn moederbord (ja een andere maarjah) zijn NB is ook gloeiend heet. Dit verkort idd de levensduur maar zoveel nou ook weer niet. als je echt bezorgt ben zou ik er gewoon een 80mm op laten blazen, en zo'n NB koeler van in je TS erop zetten.
je garantie kan je wel meestal fluiten als je het nog nooit hebt gedaan

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik wíl zo'n NB cooler als aangegeven in m'n TS erop zetten maar dat past (hoogstwaarschijnlijk) niet vanwege die Freezer 7 die bijna tegen de NB aanzit. Daar ging m'n TS dus aanvankelijk over :)

Verwijderd

het lijkt op een 40mm fan die je er nu op hebt. mischien moet je eens bij papst kijken, die hebben een paar hele stille 40mm fans als in 19dba en verder zou ik gewoon zorgen voor voldoende airflow en dan moet het wel goed zitten.

als je je druk maakt over de levensduur moet je helemaal niet gaan OC'en. waarom denk je dat Intel zelf die core2duo's niet met een 500FSB uitlevert? waarschijnlijk omdat de levensduur van 20 naar 15 jaar gaat. mobo's gaan vaak kapot omdat condensatoren gaan lekken of ander slijtage in de stroom toevoer van je moederbord. je NB of proc zullen tegen die tijd nog prima werken ook als ze dag in dag uit op 65+ graden hun werk moeten doen. silicum slijt bijna niet, de rest wel.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 03:02:
het lijkt op een 40mm fan die je er nu op hebt. mischien moet je eens bij papst kijken, die hebben een paar hele stille 40mm fans als in 19dba en verder zou ik gewoon zorgen voor voldoende airflow en dan moet het wel goed zitten.
|:( 2de x. Past niet goed vanwege freezer pro. Alle respect voor geposte tips enz. hoor, maar dat ik er een ander type/merk op kan zetten begrijp ik zelf ook wel.
Wat ik mij afvraag (zoals ik aangeef in de ts) is of er een goede 775 cpu cooler op de markt is die icm met een 965P-DS3P genoeg ruimte overlaat voor een NB mod met de in de TS genoemde (of soorgelijke) produkten

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
temp00 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:46:
[...]

|:( 2de x. Past niet goed vanwege freezer pro. Alle respect voor geposte tips enz. hoor, maar dat ik er een ander type/merk op kan zetten begrijp ik zelf ook wel.
Wat ik mij afvraag (zoals ik aangeef in de ts) is of er een goede 775 cpu cooler op de markt is die icm met een 965P-DS3P genoeg ruimte overlaat voor een NB mod met de in de TS genoemde (of soorgelijke) produkten
Ja. Alle goede koelers op dit moment hebben het princiepe van heatpipes die de warmte afvoeren naar een berg vinnen. Die vinnen beginnen echter al heel laag. Er is er 1 die me te binnen schiet die goed koelt maar alwel wat ouder is en die dit niet heeft: De Thermaltake Big Typhoon

Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00133400.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.amdplanet.it/art_img/96/1.jpg

Zoals je ziet gaan de heatpipes eerst omhoog en daarna krijg je pas het koelblok. Hij hangt wel iets minder in je airflow maar hij werkt zeer goed :) Ik spreek uit ervaring maar ik ben overgegegaan op waterkoeling.

Hij is groter dan je denkt en je hebt iig genoeg speling om iets met de NB te doen. Ik geef je groot gelijk dat je die wilt koelen. Ik heb de P965 versie en heb er een waterblokje opgezet. Ook al was het alleen maar om mezelf gerust te stellen :P Bij mij klapte die er in de zomer wel uit omdat ie dus te warm werd (zonder actieve koeling).

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Hey thanks voor de tip. Dat ziet er goed uit en hij's ook nog enigzins leverbaar zie ik. Wel een stukje duurder dan die Arctic helaas.

Goed om te horen dat er nog meer mensen zijn die wél aan NB cooling doen ;)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hij is duurder maar koelt veel beter en blijft ook stil op stressed temps ;) Gewoon een high-end koeler net zoals de Scythe Infinity en anderen alleen is ie ietsje ouder.

Succes ermee :)

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik had het zelfde probleem met een freezer, maar heb het alsvolgt opgelost!

Men neme een 2e freezer, zaag hem aan beide kanten af, en voila :P

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/6884/dscf1392customan7.jpg

Nou nog een thermalright 120 ultra extreme, en dan ben ik tevreden :+

[ Voor 13% gewijzigd door MexxT op 13-08-2007 21:58 ]

Audi S3

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Dat is nog eens creatief bezig zijn :)

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

En geen plek meer hebben voor pci kaartjes en een scheef koelblok van de southbridge :p

[ Voor 35% gewijzigd door Waterlelie op 14-08-2007 10:57 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Waterlelie schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:56:
En geen plek meer hebben voor pci kaartjes en een scheef koelblok van de southbridge :p
:P
Die gebruik ik toch niet ;) Maar als het moet kan er nog 1 PCI kaart in hoor!

Die soutbridge cooler is tijdelijk, tot ik wat beters heb gevonden. Hij zit schuin omdat de mounting holes op de hoek van de cooler zitten, maar op het mobo zitten die niet op de hoek ;)

Audi S3

Pagina: 1