Laptop op netstroom + accu werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 20:15

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Beetje vage titel, maar hierbij de uitgebreidere uitleg.

Ik heb hier een Dell Latitude C840 die me een jaartje geleden een keer met de achterzijde op de grond is gevallen. Op dit moment was de laptop op de netstroom aangesloten en stak er dus een kabel aan de achterzijde uit. Hierna was het probleem dat iedere keer dat de laptop aangezet werd deze melding kwam:
WARNING: 70 watt (20V,3.5A) AC adapter detected. System will not be capable of running in full performance mode without a 90 Watt (20V,4.5A) AC adapter.

Press F1 to continue booting in battery optimized mode, or F2 to shut down.
Aangezien de laptop toch al niet lang meer op de accu kon werken maar besloten om een nieuwe accu + AC adapter te bestellen in de veronderstelling dat de melding veroorzaakt werd door het "gebroken" contact op de kabel van de adapter.
Helaas was dit dus niet de oplossing en de melding bleef gewoon bestaan, maar aangezien de laptop verder nog gewoon werkte had ik er geen aandacht meer aan besteed tot voor afgelopen week.
De vervangende accu en AC-adapter zijn officiële Dell-onderdelen, dus geen dubieuze namaakmeuk.

De laptop had al enige tijd steeds meer moeite om de accu op te laden (zichtbaar aan het lampje op de laptop) en afgelopen week ging het dus helemaal niet meer.
Hierna besloten om de laptop maar eens helemaal uit elkaar te halen en te kijken of de stroomaansluiting toevallig geen goed contact meer maakte. Aangezien ik zelf totaal geen verstand van electro heb ben ik hiermee naar de buurman gegaan en hij heeft de stroomaansluiting op de laptop doorgemeten. Conclusie, beetje brak contact. De pootjes heeft ie een beetje gesoldeerd, gevolg, contact was weer gemaakt.

Laptop weer in elkaar gezet, geen problemen gehad. Accu geplaatst, laptop ingeschakeld, laptop werkte. Mooi dacht ik.. Niet dus. Nu is het probleem (wat achteraf dus al langer blijkt te zijn) dat zodra de accu in de laptop zit en de laptop op de netstroom wordt aangesloten gaat het lampje op de AC adapter uit en laadt de laptop dus niet op. Haal ik de accu uit de laptop en sluit ik de laptop dan op de netstroom aan dan is er geen probleem.
De laatste week dat de laptop dus niet meer wilde opladen ging dus ook iedere keer zodra de laptop op de netstroom werd aangesloten het lampje op de AC-adapter uit, dit heeft dus in ieder geval niks te maken met het solderen van de contactpuntjes.

Situatie nu:
- Oude accu met nieuwe AC-adapter -> -O-
- Oude accu met oude AC-adapter -> -O-
- Nieuwe accu met oude AC-adapter -> -O-
- Nieuwe accu met nieuwe AC-adapter -> -O-
- Geen accu met nieuwe AC-adapter -> *O*
- Geen accu met nieuwe AC-adapter -> *O*
De melding die bijna helemaal bovenaan heb staan komt dus wel nog iedere keer nu.

Wat zou nu de oorzaak kunnen zijn van het niet meer kunnen opladen/niet meer werken op accu en tegelijkertijd op netstroom aangesloten zijn?

Mocht er nog informatie nodig zijn, let me know. Doormeten e.d. kan ik niet (aangezien ik zelf niet eens een multimeter heb :P) en zal ik dus aan de buurman moeten vragen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Moederbord gaar denk ik.

En ik meen ooit ergens eens gezien te hebben dat Dell 3pins voedingsplugjes gebruikt, en niet de standaard 2 pools (+ en -) zoals vele laptops. Doordat het 3e pinnetje waarschijnlijk geen goed contact maakt, krijg je die melding. Maar omdat je buurman die pinnnetjes heeft gesoldeerd, zou hij het weer moeten doen, en verdenk ik het moederbord, waar waarschijnlijk een haarscheurtje in zit.

Onderdelen zijn trouwens wel te verkrijgen op marktplaats.

Het zou natuurlijk kunnen, dat het plugje van je oude AC adapter een draadbreuk heeft nu, en dat je nieuwe adapter niet goed is. Kijk daarom even of op de nieuwe adapter wel
20V,4.5A
staat.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2007 19:22 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Het is inderdaad een 3-pins aansluiting. Massa, + en - volgens de buurman (althans, dat dacht ik dat ie zei). De adapter is gewoon goed, staat ook 20V, 4500mA op.
Het zal inderdaad iets met het moederbord te maken hebben, maar dan ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom het lampje op de AC-adapter uitgaat zodra deze ingestoken wordt in de laptop en de accu in de laptop zit.
Ik krijg het idee dat de laptop een te hoge spanning afgeeft aan de AC-adapter als de accu erin zit (geen idee of dit mogelijk is :+).

Die onderdelen op marktplaats vind ik niet echt interessant meer. De laptop is 4,5jr oud en om dan weer € 200,- te gaan betalen voor iets waar ik niet 100% zeker van ben dat het wel werkt/de oplossing is vind ik geldverspilling en dan koop ik liever een nieuwe laptop. Als het daarentegen te maken is voor een klein bedrag dan zal ik dat zeker ook niet laten.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 138% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:08 ]

TweakBlog

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Accu heb ik inderdaad ook al in die multibay geprobeerd, zelfde effect. Met het solderen heeft het niks te maken aangezien het probleem van tevoren er ook al was, alleen dacht ik toen dat het kwam door slecht contact of zo.
Bedankt voor de tip van die verkoper op marktplaats. Morgen eens contact opnemen.

Verwijderd

Moederbord bestaat uit meerdere lagen. Het solderen kan een probleem gefixt en een ander veroorzaakt hebben, bijv. door te heet solderen soldeer langs een aansluiting getrokken en tweede laag geraakt, dit bij aansluitingen die door het moederbord heen gaan. Is het er zo een, kijk dan of die niet aan beide zijden van het moederbord gesoldeerd moet worden. Als je adapterlampje uit gaat, zit er ergens een sluiting lijkt me?

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
Ha ik heb dit probleem ook met een Dell C840 laptop.

Hij werkt prima op een opgeladen accu, maar met de adapter erbij gaat hij wel verder maar hij laad de accu niet op, op de laptop gaat ook geen lampje branden van dat de externe voeding is aangesloten.

Ook gaat bij het aansluiten van de adapter bij mij ook het lampje uit op de adapter. Met de adapter van mn Dell C640 blijft het lampje langzaam knipperen maar hij laad de accu niet op.

Zeer vaag probleem, verder maakt het niet uit of ik de stekker beweeg.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 18:31:
Moederbord bestaat uit meerdere lagen. Het solderen kan een probleem gefixt en een ander veroorzaakt hebben, bijv. door te heet solderen soldeer langs een aansluiting getrokken en tweede laag geraakt, dit bij aansluitingen die door het moederbord heen gaan. Is het er zo een, kijk dan of die niet aan beide zijden van het moederbord gesoldeerd moet worden. Als je adapterlampje uit gaat, zit er ergens een sluiting lijkt me?
Het is inderdaad een moederbord met 5 of 6 lagen.. Maar het probleem dat het lampje op de AC-adapter uit gaat was voor er iets gesoldeerd werd ook al. Enige wat verholpen is, is dat er af en toe geen contact werd gemaakt waardoor de laptop dus ook niet op netstroom kon werken (en nu dus weer wel).
Ik heb gisteren nog een mailtje gestuurd naar de persoon op marktplaats en die dacht dat de plug op het moederbord defect is, wat me dus €90,- zou gaan kosten (+ eventueel nog een nieuwe accu). Nog maar even nadenken of ik het nog de moeite waard vind om de laptop er naartoe te sturen.

Verwijderd

FlipFluitketel schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:43:
[...]
Ik heb gisteren nog een mailtje gestuurd naar de persoon op marktplaats en die dacht dat de plug op het moederbord defect is, wat me dus €90,- zou gaan kosten (+ eventueel nog een nieuwe accu). Nog maar even nadenken of ik het nog de moeite waard vind om de laptop er naartoe te sturen.
Heftig, €90 voor zo'n connectortje wat je op ebay vindt voor een €12 thuisbezorgt, tja, de- en montage mag wat kosten. Wordt een bordje geveild op Ebay, http://cgi.ebay.nl/Dell-S...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Mja.. Die €90,- zal ook voor een groot deel het uit elkaar halen en terug in elkaar zetten en testen zijn denk ik. De 2e keer dat ik de laptop uit elkaar haalde lag ie binnen 15min. compleet uit elkaar en ook binnen 15min zat ie weer in elkaar. Enige probleem wat ik heb met zo'n losse connector is het solderen ervan. Ik zelf kan dus totaal niet solderen en mijn buurman wilde het liever ook niet riskeren.
Die veiling op ebay ga ik in ieder geval heel erg goed in de gaten houden.. Enorm bedankt voor de tip.

[edit]
Crap :/.. Laptop werkt op stroom dus ook niet 100% zoals het hoort. Ding valt af en toe gewoon uit, dus het breukje in het moederbord is toch erger dan ik dacht.. :|
Dan maar hopen dat ik dat mobo op ebay voor een mooie prijs win. :P

[ Voor 19% gewijzigd door FlipFluitketel op 14-08-2007 17:07 ]

• DutchPlayer
Ik heb de C840 nu helemaal uitelkaar gehaald en het mobo getest vanaf scratch, dus zonder iets of een module erop en de adapter blijft nu wel aan.

Vervolgens laptop getest door de onderdelen per stuk terug te plaatsen en kijken wanneer het probleem weer onstond. Blijkt dat een van de print plaatjes (de kleinste met de) die je op het moederbord moet prikken het probleem veroorzaakt.

Alleen vraag ik mij af wat voor print plaatje het is, het is iedergeval een losse module dus maybe ook nog na te bestellen.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• DutchPlayer
Ohw en wat ik ook nog effe wou zeggen als de TS ongeveer hetzelfde probleem is en het zit em in het kleine print plaatje dan heb je aan dat ebay mobo niks, op de pic zie ik namelijk dat daar het rpint plaatje niet op zit.

Dus effe opletten :)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Jij bedoelt denk ik dit?
Misschien iemand die duidelijkheid kan geven over het nut van bovenstaand iets.. Ik heb het idee dat dat onderdeel nl. ervoor zorgt dat de accu niet te ver opgeladen kan worden (wat, als ik het goed gelezen heb, voor behoorlijke problemen kan zorgen mocht de accu overgeladen worden).

Bij mij is het probleem denk ik nog iets erger. Op de netstroom werkt ie in principe wel, maar als er iets te veel met de kabel bewogen wordt valt de laptop alsnog uit. Bij mij zit er dus iig een breuk in het contact. Ik heb nog tot maandag 23u45 om na te denken of ik een bod doe op het moederbord (afhankelijk van wat op dat moment het hoogste bod is :P).

[ Voor 33% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-08-2007 09:21 ]

• DutchPlayer
Ja Flip dat onderdeel bedoelde ik idd, thank voor de link want ik was al opzoek waar het te bestellen was.

Het was namelijk niet bij Dell zelf te bestellen natuurlijk, ze konden me ook niet vertellen waar ik het dan wel kon bestellen.

Maar goed, jij hebt idd nog last van het contact wat losjes zit, das minder!

Hoe die mobo van ebay dan in de gaten!

succes!

Verwijderd

DutchPlayer schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:21:
Het was namelijk niet bij Dell zelf te bestellen natuurlijk, ze konden me ook niet vertellen waar ik het dan wel kon bestellen.
Ook op ebay? Bijvoorbeeld
http://search-desc.ebay.n...enum=1&coentrypage=search
FlipFluitketel schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:19:
Ik heb nog tot maandag 23u45 om na te denken of ik een bod doe op het moederbord (afhankelijk van wat op dat moment het hoogste bod is :P).
En je houdt ook andere verkopers in de gaten?
http://cgi.ebay.nl/Dell-L...geNameZWD2VQQcmdZViewItem

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 16:45 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Heb inderdaad nog wat zitten zoeken, maar natuurlijk probeer ik eerst zo goedkoop mogelijk uit te zijn :P. Sowieso is dat type van die veiling exact hetzelfde (6G040) en die in je nieuwe link is een 5Y835. Geen idee wat het verschil is, maar als het even kan wil ik gewoon een zelfde type erin zodat ik zeker weet dat het past/werkt.

• DutchPlayer
[...]

Heb inderdaad nog wat zitten zoeken, maar natuurlijk probeer ik eerst zo goedkoop mogelijk uit te zijn :P. Sowieso is dat type van die veiling exact hetzelfde (6G040) en die in je nieuwe link is een 5Y835. Geen idee wat het verschil is, maar als het even kan wil ik gewoon een zelfde type erin zodat ik zeker weet dat het past/werkt.
[/quote]

Ja wat ik me nog afvroeg, hoe zijn jullier erachter gekomen hoe het printje heet en het type daarvan? Op die onderdelen site zie je namelijk verschillende van die rpintjes ennuh ik kan op die van mij niet echt het type nummer vinden.

Zit wel een stikertje op maar dat nummer komt niet echt overeen.

Verwijderd

DutchPlayer schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:03:
Ja wat ik me nog afvroeg, hoe zijn jullier erachter gekomen hoe het printje heet en het type daarvan? Op die onderdelen site zie je namelijk verschillende van die rpintjes ennuh ik kan op die van mij niet echt het type nummer vinden.
Zit wel een stickertje op maar dat nummer komt niet echt overeen.
Er staat

Notes: POWER Board DC-DC, 43317531003 1c men1091000

Compatible Models for Dell DP/N 5K434, 05K434
Inspiron 8000, Inspiron 8100, Latitude C800, Latitude C810, Latitude C840

Wat staat er op je stickertje?

• DutchPlayer
Op dat stickertje staat bij mij 3BC1-18D-XE1-07 REV A07. Op het printje zelf staat 73DRT REV A01.

Als ik google op de 73DRT kom ik op een spaanse site waar ze het onderdeel ook verkopen. Dus er zijn nogal wat verschillende Battery Charger Board van Dell met verschillende prijzen.

En ze lijken ook nog allemaal op elkaar.

• DutchPlayer
Dit is trouwens die spaanse site, http://www.notebookoutlet...lay.pl?search=1&id=33102#

Daarbij staat, Número de parte: 9P470, 09P470, 73DRT

Die 9P470 is wel te koop bij de site die Flip had gepost, dus als de info klopt van die spaanse site dan zou de 9P470 de juiste module in mijn geval zijn.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Even een schopje.. Die veiling heb ik dus niet gewonnen maar heb gisteren wel via ebay nog een ander (zelfde type) moederbord gevonden. Deze heb ik dus direct gekocht en nu is het even afwachten of met het nieuwe moederbord mijn laptop-problemen opgelost zijn.
Uiteindelijk ben ik met het moederbord wat ik nu gekocht heb nog goedkoper uit zelfs. Om de veiling te winnen had ik min. 50pond moeten bieden (en misschien nog wel meer) + 10pond verzendkosten zou het richting € 90,- komen. Het moederbord wat ik nu besteld heb kost me iets meer dan €80,- uiteindelijk (ook al moet het uit Amerika gestuurd worden, uiteindelijk is het goedkoper :P).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics horen niet in CSL :o.

Omdat moederborden hier hoofdverdachte is >> Processors, Mobo's & Geheugen

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Laatste schop wat mij betreft.
Het probleem met de laptop is hier opgelost. Vorige week dinsdagavond een moederbord besteld via ebay, gisteren is dat hier afgeleverd. Ding omgebouwd en de laptop werkt weer perfect.
Typenummer was niet de 6G040 wat ik eigenlijk had gekocht, maar het werkt dus gewoon. Degene waar ik het van gekocht had ook het "Dell Battery Charger Board" gedeelte erop laten zitten waarvan ik dus ook aan het twijfelen was of dat misschien defect zou zijn. Nieuw moederbod + verzenden vanuit Amerika heeft me iets meer dan € 80,- gekost uiteindelijk. Toch een stukje goedkoper dan een nieuwe laptop :p

• DutchPlayer
Laaste antwoord van mij.

Over het probleem met dat de laptop adapter uit ging zodra deze aangesloten werd op de C800 laptop. Waardoor ook de accu niet opgeladen werd.

Ik heb de de "Charger Board" module vervangen waardoor het probleem opgelost was. De module zit in het midden terhoogte van je touchpad op het moederbord geklikt. Het type board die ik heb gebruikt voor de Dell C800is de 9P470.

Jammer genoeg niet bij Dell zelf verkrijgbaar, die willen alleen het hele mobo leveren(Policy). Toevallig dat mn nieuwe buurman bij Dell werkt, dus dat was een meevalletje voor mij. _/-\o_

Anders kan je de Module ook vinden op Ebay, of bij een van de links hierboven.

Pagina: 1