Speakers schilderen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.998 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik heb nu een flinke tijd gegoogled maar kom steeds op speakers lamineren enzo...

Mijn vraag is of je gewoon over de lamineer laag van speakers kan schilderen, en welke verf is hiervoor geschikt :? . Niet dat als ik straks de volume knop tot 8 zet dat alles eraf bladderd.

Alvast Bedankt ;)

Twitter Flickr

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12 17:20

neanderthaler

Are friends electric?

Dat lamineerlaagje wat er nu opzit, is natuurlijk gewoon een laagje plastic.

Dus goed ontvetten, opschuren en evt. in de kunststofprimer zetten.

Gewoon overspuiten zou ook moeten werken, maar voorwaarde is dan wel dat je er vanaf blijft. Dus ophangen aan beugels ofzo of op standaardjes zetten.

Andere optie; bij doe het zelfzaken verkopen ze rollen plakplastic, ook in houtopdruk enzo.

• JefSnare
neanderthaler schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:18:
Dat lamineerlaagje wat er nu opzit, is natuurlijk gewoon een laagje plastic.

Dus goed ontvetten, opschuren en evt. in de kunststofprimer zetten.

Gewoon overspuiten zou ook moeten werken, maar voorwaarde is dan wel dat je er vanaf blijft. Dus ophangen aan beugels ofzo of op standaardjes zetten.

Andere optie; bij doe het zelfzaken verkopen ze rollen plakplastic, ook in houtopdruk enzo.
Oké, maar ik wil een compleet gladde pianozwarte laklaag erop. zou dat kunnen :?

Twitter Flickr

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:48

Oceria

I've been in between....

als je de uiteindelijke lagen, zoals die nu op je speakers zitten, behandeld zoals hierboven beschreven, dan zou je gewoon met piano lak aan de slag moeten kunnen. Als je het een beetje netjes doet, zullen de nieuwe verflagen en niet van afbladderen. Sterker nog: de extra verflagen zouden in theorie extra stijfheid toevoegen aan de luidspreker kast, waardoor deze minder mee trilt en een beter geluid geeft. ;)

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• JefSnare
Oceria schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:38:
als je de uiteindelijke lagen, zoals die nu op je speakers zitten, behandeld zoals hierboven beschreven, dan zou je gewoon met piano lak aan de slag moeten kunnen. Als je het een beetje netjes doet, zullen de nieuwe verflagen en niet van afbladderen. Sterker nog: de extra verflagen zouden in theorie extra stijfheid toevoegen aan de luidspreker kast, waardoor deze minder mee trilt en een beter geluid geeft. ;)
Oké mooi, ik ga dat proberen. Ik post hier hoe het gegaan is...

Twitter Flickr

• JefSnare
Dit zijn de speakers die ik ga oplappen.

De kleuren passen totaal niet bij me kamer, heb besloten dat ik de speakers metallic zilver maak, met een zwarte voorkant en een zwart achterpaneel. Anders komt het er lelijk uit te zien...

Zo zien ze er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.zenn.com.sg/BW_Series_500.jpg

Die witte randen om de woofers worden heel anders, geen mdf maar hardhout. Ik begin gewoon met een compleet nieuw voorpaneel.

En natuurlijk nieuw zwart speakerdoek :P

Ik ga de speakers lekker verbouwen en ik post heel snel het resultaat... ;)

Twitter Flickr

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

schuren, ontvetten, plastic-primeren, primer/filler erop, weer schuren (echt netjes) en dan minimaal 4 lagen zwart dun opzetten. Weer schuren met 800 of 1000 waterproof. Dan alles ontvetten en dan de blanke lak. Minimaal 5 lagen nat-in-nat.

Wise enough to play the fool

• JefSnare
teacher schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 23:26:
schuren, ontvetten, plastic-primeren, primer/filler erop, weer schuren (echt netjes) en dan minimaal 4 lagen zwart dun opzetten. Weer schuren met 800 of 1000 waterproof. Dan alles ontvetten en dan de blanke lak. Minimaal 5 lagen nat-in-nat.
Dankje, hier heb ik wat aan ;)

De eerste 4 stappen heb ik nu gedaan, nu schuren met waterproof of gewoon schuurpapier korrel 120?
en
Als ik de zwart en de lak aanbreng, is dan de verfspuit of roller mooier?

Twitter Flickr

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Spuiten lijkt me mooier.

(verkapt tvp'tje) Ben van plan ook m'n speakers op te knappen over een tijdje.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Je gaat de voorkant ook spuiten? Is dat wel verstandig, verf op de speakers zelf?

• JefSnare
neanderthaler schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:31:
Je gaat de voorkant ook spuiten? Is dat wel verstandig, verf op de speakers zelf?
Nee, niet op de speakers zelf, alleen het frontje

Twitter Flickr

• teacher

teacher

Dysgaf!

JefSnare schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 23:35:
[...]

Dankje, hier heb ik wat aan ;)

De eerste 4 stappen heb ik nu gedaan, nu schuren met waterproof of gewoon schuurpapier korrel 120?
en
Als ik de zwart en de lak aanbreng, is dan de verfspuit of roller mooier?
Nee, fijner, minimaal 400. Zorg dat deze laag echt perfect is. Geen hobbels of kuilen.

En, Spuiten natuurlijk!

Het frontje (bedoel je het doek?) kan je ook gewoon voorzien van nieuw doek in de juiste kleur.
Wat ik wel zou doen is de speakers leeghalen voordat je ze spuit; drivers eruit totdat je alleen de kast overhoudt.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 13-08-2007 12:39 ]

• JefSnare
teacher schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:38:
[...]

Nee, fijner, minimaal 400. Zorg dat deze laag echt perfect is. Geen hobbels of kuilen.

En, Spuiten natuurlijk!

Het frontje (bedoel je het doek?) kan je ook gewoon voorzien van nieuw doek in de juiste kleur.
Wat ik wel zou doen is de speakers leeghalen voordat je ze spuit; drivers eruit totdat je alleen de kast overhoudt.
Natuurlijk haal ik de drivers eruit. Ik spuit alleen de kast, en heb al nieuwe zwart speakerdoek liggen.

De eerste laag Zilver Metallic zit erop nog minimaal 3 daarna kijk ik verder met aluma-lak. dit geef het mooiste metallic effect.

Misschien ken je het nog, het is een blanco lak met vergruisde deeltje aluminium. Degene die ik heb is 1/500 heel erg fijn...

Twitter Flickr

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 22:14
JefSnare schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:13:
[...]

Natuurlijk haal ik de drivers eruit. Ik spuit alleen de kast, en heb al nieuwe zwart speakerdoek liggen.

De eerste laag Zilver Metallic zit erop nog minimaal 3 daarna kijk ik verder met aluma-lak. dit geef het mooiste metallic effect.

Misschien ken je het nog, het is een blanco lak met vergruisde deeltje aluminium. Degene die ik heb is 1/500 heel erg fijn...
Hm nice job! Ben erg benieuwd naar de foto's van het eindresultaat :)

• JefSnare
Nou, ze zijn af. Het was een hels karwei. Heb me handen vol gehad aan de speakers dus heb helaas geen productie foto's kunnen maken.

Het was dan wel een hels karwei, maar het eind resultaat is zo mooi. Heb nog nooit zulke speakers gezien, zoals ze er nu uitzien kunnen ze nog wel een x aantal jaar mee... :P

Heb veel onderdelen van oudere B&W speakers gebruikt. Die heb ik helemaal opgeknapt en toen hierop gezet...

Hier een foto, meer heb ik er niet (te weinig opslagruimte server)... :(

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ndegraaf/music/box1.JPG

of Klik

[ Voor 9% gewijzigd door JefSnare op 14-08-2007 20:33 ]

Twitter Flickr

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

De kleur kan misschien mooi uitgepakt hebben, maar je mooi afgewerkte frontpaneel is nu verdwenen, nu heb je geen "verzonken" chassis meer, maar net zoals goedkopie Jamo speakers de drivers "op" het hout. Daaruit kan ik opmaken dat je waarschijnlijk de voorste baffle verwijderd hebt? Die zit er niet alleen voor een esthetische reden op, ook voor de stevigheid van je behuizing.

[edit]

Je drivers van de speakers die je nu laat zien lijken ook totaal anders te zijn dan van de speakers die je eerst liet zien?

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-08-2007 01:17 ]

Aannames zijn fataal.

• JefSnare
GaMeOvEr schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 01:15:
De kleur kan misschien mooi uitgepakt hebben, maar je mooi afgewerkte frontpaneel is nu verdwenen, nu heb je geen "verzonken" chassis meer, maar net zoals goedkopie Jamo speakers de drivers "op" het hout. Daaruit kan ik opmaken dat je waarschijnlijk de voorste baffle verwijderd hebt? Die zit er niet alleen voor een esthetische reden op, ook voor de stevigheid van je behuizing.

[edit]

Je drivers van de speakers die je nu laat zien lijken ook totaal anders te zijn dan van de speakers die je eerst liet zien?
Jup, het hele frontpaneel is opnieuw opgebouwd, ik heb wat dingen achterwege gelaten, maar het geluid is vrijwel beter geworden. De drivers zitten wel in het frontpaneel, de behuizing van de driver heb ik wat breder gemaakt.

Het klopt dat er andere drivers in zitten, ik heb veel onderdelen van andere B&W speakers gebruikt.

Twitter Flickr

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
JefSnare schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 10:41:
Het klopt dat er andere drivers in zitten, ik heb veel onderdelen van andere B&W speakers gebruikt.
Uhhh... en je weet zeker dat het geluid beter is geworden?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zie je wel! Ik dacht gisteravond "het zal wel aan mij liggen"...

Maar, zonder echt lullig te doen; goede speakers maak je niet door willekeurige onderdelen van andere speakers bij elkaar te pleuren in een kistje met een stuk pijp erin. Dat is namelijk allemaal berekend, van filter tot inhoud tot poort.

Ook zonde, je driver zijn nu niet meer verzonken, maar "op" de kist geschroefd.

Wat mij betreft heb je je speakers om zeep geholpen, maar als jij tevreden bent.. wie ben ik dan om er mijn vraagtekens bij te stellen.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ik ben bang dat ik ook qua uiterlijk de speakers verknald vind.

• JefSnare
Nou ja ik ben het niet met jullie eens dat ze verknald zijn. Ik heb natuurlijk niet ff wat drivers erin gegooid. Heb zorgvuldig wat berekeningen gedaan. En voor de verbouwing eerst getest.

Voor de 3e keer, de drivers zijn er niet opgeschroefd. De dikte van het hout is 25mm. En deze steekt dus aan de voorkant uit. Ik vindt dit er mooier uitzien. Typisch B&W.
De drivers zitten in het frontpaneel, gemonteerd met 25mm hout...

De speakers klinken nu bijna hetzelfde als voor de verbouwing, en er is niks mee.

Voordat iemand gaat vragen hoe ik dat gedaan heb met dat filter. Ik heb er zelf een gebouwd met iets lagere weerstand. (Ze hoefen niet zo hard)...

Twitter Flickr

• JefSnare
neanderthaler schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:06:
Ik ben bang dat ik ook qua uiterlijk de speakers verknald vind.
Dat vond ik ook toen ik de mettallic erop gooide. Maar het doel was om ze bij me kamer te laten passen, en dat is mooi gelukt...

Twitter Flickr

Pagina: 1