LVM logical volume verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik zit al een tijdje te kloten met het probleem dat ik een logical volume (/dev/sda2) niet kan verwijderen uit een Volume Group (VolGroup00).
Overzichtje uit webmin:
Afbeeldingslocatie: http://evos.mine.nu/lvm1.png

Alleen bij het verwijderen van LogVol00 (met of zonder force), krijg ik de volgende fout.

code:
1
2
lvremove --force /dev/VolGroup00/LogVol00
Can't remove open logical volume "LogVol00"

Hij is dus nog ergens open, alleen is hij zover ik kan zien goed ge-un-mount.

mount
code:
1
2
3
4
5
6
7
/dev/sdb3 on / type ext3 (rw)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
/dev/sda1 on /boot type ext3 (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
sunrpc on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw)

Ook als ik probeer LogVol00 te herformateren met make2fs krijg ik de volgende fout

code:
1
/dev/VolGroup00/LogVol00 is mounted; will not make a filesystem here!

Kan zijn dat ik een grote fout maak, maar als zelfs na een restart /dev/sda2 niet voorkomt bij het commando mount. is hij dus ook niet gemount neem ik aan. Of kan hij nog op een andere manier open staan?

Wat kan ik doen om /dev/VolGroup00/LogVol00 te verwijderen?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

umount -f /dev/VolGroup00/LogVol00 geprobeerd? En je "echte" in gebruik zijnde bestandssystemen staan in /proc/mtab

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Evos
Het umounten heb ik geprobeerd maar geeft aan dat hij niet gemount is dus dat helpt niet, en bij mij (fc5) is /proc/mtab volgens mij mij /proc/mounts geworden maar daar staat sda2 er ook niet tussen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rootfs / rootfs rw 0 0
/dev/root / ext3 rw,data=ordered 0 0
/dev /dev tmpfs rw 0 0
/proc /proc proc rw 0 0
/sys /sys sysfs rw 0 0
/proc/bus/usb /proc/bus/usb usbfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw 0 0
/dev/sda1 /boot ext3 rw,data=ordered 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs rw 0 0
sunrpc /var/lib/nfs/rpc_pipefs rpc_pipefs rw 0 0

Ook is mdstat leeg en draait er dus geen raid.

• Evos
Ik ben inmiddels iets verder, erachter gekomen door LogVol00 te mounten en daar een bestand gemaakt, die komt dus ook in mijn huidige root (/dev/sdb3 volgens mount) dit kan ik zien omdat de schijven een zelfde lay-out hebben (is een backup). Overruled LVM dit zomaar ofzo?

Ook heb ik gezien dat in bij de kernel opties nog de LogVol00 stond als root dit heb ik inmiddels veranders naar sdb3 maar hij blijft LVM pakken en wil dat niet booten van sdb3.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Is het niet net zo als bij RAID arrays, dat je eerst de array moet "stoppen" voordat je iets kunt doen?

En let op de -f flag die je achter unmount kunt zetten, ik zou niet weten of het helpt, heb zelf weinig ervaring met LVM

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Evos
Rainmaker schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:48:
Is het niet net zo als bij RAID arrays, dat je eerst de array moet "stoppen" voordat je iets kunt doen?

En let op de -f flag die je achter unmount kunt zetten, ik zou niet weten of het helpt, heb zelf weinig ervaring met LVM
Dat is de force flag zeker? maakt niets uit hij meldt immers dat hij niet gemount is.
Het is echt heel raar, ik hem /dev/sdb3/ als / gemount maar het lijkt gewoon het logical volume te zijn.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Draait er nog een proces wat ernaartoe zou willen schrijven? Ik vermoed dat je de ruimte gebruikte voor logfiles?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Evos
Nee, ik heb een hele andere schijf gemount als / dus ik mag er denk ik van uitgaan dat na een restart er geen proces naar kan/mag schrijven als hij niet gemount is

Verwijderd

probeer eens een lazy umount. deze unmount het volume zodra niemand hem meer nodig heeft.

wat heel goed mogelijk is dat je eerste de VolumeGroup00 moet unmounten/buitengebruikstellen alvorens je de VolumeGroup kunt wijzigen. want het unmounten van /dev/sda2 beinvloed ook de VolumeGroup waar deze deel van uit maakt(e).

wat je ook kunt proberen is naar level 2 booten en daar te unmounten alvorens te booten naar level 3 of 5. het lijkt er op dat je /dev/sd2 mount en dan /dev/sdb3 eroverheen of andersom. je hebt iniedergeval een zooitje gemaakt en dit is precies de reden waarom ik geen LVM gebruik. je weet uiteindelijk niet meer op welke schijf welke partie/bytes staan. kijk ook je fstab na want duidelijk wordt er iets overmekaar of doormekaar heen gemount.

• Evos
Dat ik er een zootje van heb gemaakt valt denk ik wel mee, heb gewoon chroot veranderd naar een andere schijf, LVM zat te kloten maar heb het anders opgelost. Met knoppix de /dev/sda leeg gehaald normaal geboot en toen Volumegroep weg gehaald.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 01:32:(...) je hebt iniedergeval een zooitje gemaakt en dit is precies de reden waarom ik geen LVM gebruik. je weet uiteindelijk niet meer op welke schijf welke partie/bytes staan. (...)
Beetje rare opmerking, als je het mij vraagt. Of je nu wel of geen LVM, RAID of wat dan ook gebruikt, een zooitje maken kan altijd. Als de TS inderdaad verschillene partities op hetzelfde mountpoint mount is dat sowieso niet zo handig. Dat heeft niks met LVM te maken.

Ik heb hier al jaren LVM draaien, zonder er een zooitje van te maken. Twee fysieke schijven met elk drie partities in RAID 1, en een losse schijf voor niet-kritisch spul. Een van de partities op de mirror set is een PV voor LVM, en de losse schijf is ook een PV. Netjes twee VGs gemaakt: /dev/raidvg en /dev/nonraidvg. Dus ik weet altijd wat waar staat.
Als je LVM gebruikt om meerdere schijven als één te zien (JBOD/RAID 0-achtige constructie) dan ben je idd niet zo slim bezig (voor wat betreft de veiligheid van je data wanneer er een schijf crasht) en is de kans op een zooitje misschien wat groter.

kortom: LVM != zooitje.

Voor de TS: Wat ik niet helemaal begrijp is je gebruik van de kreten Logical Volume (LV) en Physical Volume (PV). /devsda2 is een PV, daarop kun je vervolgens een of meerdere LVs aanmaken.
Kun je de output van vgdisplay en lvdisplay eens posten?

edit:
Hmm, net te laat blijkbaar.... :|

Verwijderd

ik gebruik ook wel LVM maar niet voor mijn root schijf. enkel voor de data. ik formateer de schijf dan als 1 grote LVM volume dus /dev/sda1. LVM is inderdaad niet gelijk aan een zooitje maar dat ligt wel op de loer als je geen duidelijk overzicht houd en partities gaat moven zonder te onthouden welke schijfen deel zijn van welke PV's. je systeem(root) schijf moet je zowieso altijd scheiden van je data schijf en LVM heeft voor je / partitie gewoon geen enkele meerwaarde tenzij je verwacht die ooit te gaan moven wat zowiezo een slecht idee is. gebruik dan gewoon dd of gparted.

sorry als het beledigend klonk maar bij kwam het een beetje over als een wirwar van wie wat waar.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
@Docey: Inderdaad. LVM voor / en /boot zie ik ook niet zo zitten, hoewel ik /var, /tmp, /home en /usr/local wel op LVs heb staan.
Zoals je zegt: de scheiding van systeem en data is erg belangrijk om het overzicht te behouden.
Pagina: 1