P5B Deluxe vDroop mod iets té goed gedaan?

Pagina: 1
Acties:

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:35
Volgens mij heb ik mijn P5B Deluxe zonet een beetje té goed gemod (ja het kan ;-) ). Ik heb namelijk de vDroop mod gedaan waarbij je met een potlood een aantal strepen over een transistor moet zetten. Ik had geen geschikt potlood en heb het dus maar ff met geleidende zilververf gedaan. Nu blijkt dat onder load het voltage niet gelijk blijft aan idle (zoals dat hoort bij een vDroop) maar iets omhoog schiet (idle 1.24v load 1.26v). Is dit schadelijk voor mijn moederbord?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Je hebt deze mog niet goed gedaan. Er is namelijk een groot verschil tussen het aanbrengen van geleidende verf en potlood streepjes.

Wanneer je potlood streepjes gebruik, dan zorgt je ervoor dat je de weerstand verlaagt. Hoe meer grafiet over de weerstand, des te minder stroom er door de weerstand zal gaan, wat voor positieve gevolgen heeft voor de vDroop.

Wanneer je 't met zilvergeleidende verf doet dan zorg je ervoor dat er geen stroom meer door het weerstandje gaat. Je sluit 'm dan kort, en zaken kortsluiten is nooit goed voor een moederbord.

Je kan nog proberen om met aceton (of ander goed schoonmaakmiddel) de geleidende zilververf te verwijderen en het opnieuw te proberen met potlood streepjes.

Als je gelukt hebt is er verder niets beschadigd aan het mobo, maar ik zou zsm de mod ongedaan maken, testen, en later met potlood nogmaals proberen.

suc6

Verwijderd

Ik zou gewoon 1 keer een gleufje maken met een metalen pen ofzo en hiertussen dan met potlood een streepje maken. Als je alles weg haalt zit je weer met het oude probleem en dat werkte bij jouw niet toch? (heb trouwens zelf nooit gemod, maar dat lijkt mij als leek een betere oplossing)

Er is trouwens een heel groot verschil tussen een grafiet streepje (behoorlijke weestand) en een laagje zilver (bijna geen weerstand). Of het schadelijk is of niet is lastig te zeggen, voor hoogomige bv chips of fets is grafiet soms ook "kortsluiting" (daarbij loopt nooit veel stroom). Als je niet weet zou ik doen wat gangbaar is (grafiet ?)

edit: als ik er over nadenk zijn halfgeleiders niet zo heel vergevingsgezing mbt kortsluiting, als die het nog doet GOK ik dat je geluk hebt gehad en niets stuk is gegaan maar toch zou ik het even veranderen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 21:19 ]

• f1r3b4ll
nou dan ben ik een ontiegelijke mazzelaar want hij doet het nog steeds :P PC lijkt veel stabieler geworden. Laten zitten, of opnieuw doen met potlood? Als ie had kortgesloten, dan was dat toch wel gelijk gebeurd bij het aanzetten? Of mis ik iets?

edit: heb de zilververf er maar weer afgehaald mbv aceton... voelde me toch niet geheel veilig ;-) zal deze week eens wat 2B potloden scoren en dan de pencil mod opnieuw doen 8)

[ Voor 27% gewijzigd door f1r3b4ll op 12-08-2007 22:40 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 11:11
f1r3b4ll schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:38: zal deze week eens wat 2B potloden scoren en dan de pencil mod opnieuw doen 8)
Ik denk dat je het met 1 potlood ook wel red hoor :P

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Vcore onder load tikkie hoger dan idle heb ik vaker gezien na pencilmod op P5B/commando.

• f1r3b4ll
toch blijf ik het raar vinden dat ik geen kortsluiting kreeg na het aanbrengen van de zilververf op de transistor. Het werkte perfect en stiekum wil ik het er wel weer ophebben, maar anders vraag ik eerst ff bij de guru's op XtremeSystems.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb 't zelf ook met een gewoon HB potlood gedaan. Eerst tot 0.01v minder en toen nog een sessie gedaan, met als resultaat dat ik al een maandje of 2 een Vjump van +0.01v heb ;)
Als het effect met zilververf bij jou +0.02v is en je mobo werkt nog, lijkt me er nix aan de hand.
Al durf ik niet te voorspellen wat de lange termijn gevolgen zijn ... iemand enige ervaring ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• f1r3b4ll
Heb ff gegoogled, en kwam dit tegen:

http://www.blazingpc.com/..._debunked-6576/index.html

Blijkbaar ben ik niet de enige die het lef heeft gehad om het met zilververf te doen, en ook die gast heeft geen kortsluiting gekregen...

Maar idd, over de lange termijn gevolgen wordt geen woord gerept. Al denk ik dat je met een pencil mod ook de nodige stress op het circuit legt.

[ Voor 21% gewijzigd door f1r3b4ll op 13-08-2007 15:23 ]

• f1r3b4ll
Kan iemand mij vertellen of ik met een vDroop / vDimm mod bepaalde delen van het moederbord beter moet koelen? Ik kan me voorstellen dat er veel meer stroom door de circuits gaat, en dan kunnen bepaalde delen erg heet worden. Ik heb dit met mijn P4C800-E Deluxe meegemaakt (doorgebrande FET), en wil dit deze keer graag voorkomen.

Electriciens aanwezig? 8)

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Sowieso zou je bij een Vdroop altijd de weerstand moeten meten!

Dit is het zelfde als een Pencil Vmod, om maar even een graka te nemen als voorbeeld, standaard krijgt je core 1,3v, nu sluit je de weerstand kort, dus de weerstand is nu 0, dan geef je de core 12v (bij wijze van) en dat vind die niet leuk :P

Vrijwel elk podlood voldoet om te modden kan ik uit ervaring vertellen. bij mij werken harde beter dan zachte. Die zijn meer te fine tunen.

Audi S3

Pagina: 1