Toon posts:

Draadloze router achter multi-PC modem.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een multi-pc modem met telefonie de Speedtouch 780 en die werkt prima. Pc met kabel en een draadloze laptop gaat goed. Vanuit de laptop is ook de gedeelde printer aan de PC te zien en te gebruiken dus netwerk ok. De pc op XP en de laptop op Vista Home. De speedtouch en de laptop gebruiken WPA voor de draadloze beveiliging en dat wil ik zo houden.
Voorts heb ik een oude laptop met Win ME en die kan ik niet upgraden naar XP vanwege tekort geheugen en te trage processor. Draadloze PCMCIA kaart kan WEP aan.
Mijn oude draadloze router, een Sweex WF514 voor 802.11G wil ik dan aan de Speedtouch hangen met WAN naar LAN poort van Speedtouch als uitbreiding voor de wifi poot. Dat gedaan: oude laptop gaat ook prima naar het internet maar netwerk is niet te zien en dus ook geen gedeelde printer.
Alle werkgroepnamen zijn gelijk, de Sweex router is geconfigureerd op WAN dynamisch ip adres verkrijgen (van de Speedtouch) dus. Ik wil het netwerk ook graag weer kunnen zien. Nu is volledig netwerk geheel leeg op de oude laptop.
Wat doe ik verkeerd? :'(

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het probleem is dat je de WAN poort van de sweex gebruikt, je moet hiervan ook de LAN poort gebruiken. Dus LAN speedtouch <--> LAN Sweex.

Op jouw manier krijg je inderdaad twee gescheiden netwerken, gebruik je beide LAN poorten dan heb je een groot intern netwerk.

p.s. zorg er wel voor dat je de Sweex een vast ip geeft en dat je de DHCP server uitschakeld (dit wordt al geregeld door de speedtouch en twee DHCP server in hetzelfde netwerk geeft problemen).

Als het goed is kun je na bovenstaande ingreep weer het hele netwerk zien :)

[ Voor 47% gewijzigd door ik222 op 12-08-2007 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:18:
Het probleem is dat je de WAN poort van de sweex gebruikt, je moet hiervan ook de LAN poort gebruiken. Dus LAN speedtouch <--> LAN Sweex.

Op jouw manier krijg je inderdaad twee gescheiden netwerken, gebruik je beide LAN poorten dan heb je een groot intern netwerk.

p.s. zorg er wel voor dat je de Sweex een vast ip geeft en dat je de DHCP server uitschakeld (dit wordt al geregeld door de speedtouch en twee DHCP server in hetzelfde netwerk geeft problemen).

Als het goed is kun je na bovenstaande ingreep weer het hele netwerk zien :)
Waar moet ik het ip adres wijzigen? Bij Wan of bij Lan, daar staat nu het ipadres om de instellingen van de router te kunnen wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik het ip adres wijzigen? Bij Wan of bij Lan, daar staat nu het ipadres om de instellingen van de router te kunnen wijzigen.

• ik222
  • Niet online
Je moet het WAN ip adres wijzigen omdat dat het ip is van de router zelf. Je moet hier gewoon een adres opgeven wat in de range ligt van je huidige netwerk.

[b]Let op: Je moet er wel voor zorgen dat de DHCP server in de speedtouch niet het adres uit kan delen wat je statisch aan de twede router geeft. Dus zorg er bijvoorbeeld voor dat je DHCP server adressen uitdeelt vanaf .100 (bijvoorbeeld 192.168.1.100). Je geeft de tweede router dan een ip onder de .100 (bijvoorbeeld 192.168.1.10). Dat van die DHCP server stel je dus in in de speedtouch en heeft vaak een naam die lijkt op 'starting IP adress' deze setting stel je in het voorbeeld dus in op 192.168.1.100.

Bij de LAN ip adressen gaat het om de ip's van de aangesloten clients (in jou geval de windwos ME laptop), hier moet je alleen de DHCP server uitschakelen dan zullen de clients vanzelf netjes een ip krijgen van de speedtouch.

[ Voor 106% gewijzigd door ik222 op 12-08-2007 19:45 ]

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:37:
Je moet het WAN ip adres wijzigen omdat dat het ip is van de router zelf. Je moet hier gewoon een adres opgeven wat in de range ligt van je huidige netwerk.
en bij voorkeur buiten de dhcp range ;)

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:40:
[...]

en bij voorkeur buiten de dhcp range ;)
was net een edit aan het maken om dit uit te leggen terwijl jij je bericht hebt geplaatst (zie hierboven) :P was het eerst vergeten te zeggen. :+

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 12-08-2007 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er niet uitkomen. In de Speedtouch kan ik niet bij de reeks uit te delen ip adressen komen.
De reeks is zichtbaar maar niet te wijzigen. Ik zal dat morgen navragen bijKPN. Als ze daarop willen antwoorden.
Tot zover bedankt van een toch dankbare Anton.

• ik222
  • Niet online
Maakt de speedtouch dan wel gebruik van DHCP of is het ip-adres vast toegewezen aan alle huidige clients?

Want als je die setting niet kan veranderen lijkt het erop dat de DHCP server is uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
De DHCP pool is niet te wijzigen en loopt van 70 tot en met 254. Daarom heet de experia ook experia, het is een bak met limieten voor de eindgebruiker (lees dummies). In de speedtouch780WL kan het wel gewijzigd worden.
Wat wel kan is opgeven dat altijd hetzelfde ip adres gebruikt moet worden door een client. Dat heb ik gedaan voor de Sweex router dus nu switch.
Het werkt zowel naar Internet als naar het netwerk. Zoals ik222 reeds voorspelde.
Ik heb weer wat bijgeleerd en kan nu op de experia zien dat de sweex switch op ethernet poort 2 zit samen met de oude laptop, dit zowel bedraad als draadloos getest. En ik snap het ook helemaal.
Mijne heren en vooral IK222 van harte bedankt en een mooie veer in .....
Een groet van Anton.

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:59:
De DHCP pool is niet te wijzigen en loopt van 70 tot en met 254. Daarom heet de experia ook experia, het is een bak met limieten voor de eindgebruiker (lees dummies). In de speedtouch780WL kan het wel gewijzigd worden.
Wat wel kan is opgeven dat altijd hetzelfde ip adres gebruikt moet worden door een client. Dat heb ik gedaan voor de Sweex router dus nu switch.
Het werkt zowel naar Internet als naar het netwerk. Zoals ik222 reeds voorspelde.
Ik heb weer wat bijgeleerd en kan nu op de experia zien dat de sweex switch op ethernet poort 2 zit samen met de oude laptop, dit zowel bedraad als draadloos getest. En ik snap het ook helemaal.
Mijne heren en vooral IK222 van harte bedankt en een mooie veer in .....
Een groet van Anton.
In ieder geval goed dat het opgelost is.

Trouwens nooit geweten dat een experia box beperkingen heeft t.o.v. van het normale speedtouch modem

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Speedtouch.nl zijnde de helpdesk voor Speedtouch produkten heeft KPN een aparte versie met voor de eindgebruiker beperkte configuratiemogelijkheden. De originele versie heeft die beperkingen niet. KPN wil namelijk zoveel mogelijk geen gezeur hebben! Overigens staat bij KPN het support op een laag pitje. Zolang je geen draadloze ontvangers van Siemens of van Thomson hebt is er geen gehoor. Ik zal maar niet verder gaan. Nogmaal bedankt!
Pagina: 1