mailrelay.planet.nl problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 16:13
Beste allemaal,

Al enkele maanden heb ik thuis een MSexchange 2003 server draaien op mijn planet internet+bellen abbonement.

Dit werkte allemaal super, zolang er maar gebruik gemaakt wordt van de mailrelayserver van planet.

Nu werkt deze alleen niet meer sinds afgelopen donderdag. Waneer er een e-mail verzonden wordt krijg ik deze melding terug:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: naar gmail toe
Verzonden: 12-8-2007 16:41

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

****************@gmail.com op 12-8-2007 16:41
Door een configuratiefout in het e-mailsysteem wordt het bericht heen en weer gestuurd tussen twee servers of tussen twee geadresseerden. Neem contact op met de systeembeheerder.
<****.homeip.net #5.3.5>

en deze melding staat in mijn eventlog:

Event Type: Error
Event Source: MSExchangeTransport
Event Category: NDR
Event ID: 3017
Date: 12-8-2007
Time: 16:41:49
User: N/A
Computer: SERVER01
Description:
A non-delivery report with a status code of 5.3.5 was generated for recipient rfc822;*************@gmail.com (Message-ID <86021308C1D98B458A0C8F49F479266B1D04@Server01.molwebs.local>).
Causes: A looping condition was detected. (The server is configured to route mail back to itself). If you have multiple SMTP Virtual Servers configured on your Exchange server, make sure they are defined by a unique incoming port and that the outgoing SMTP port configuration is valid to avoid looping between local virtual servers.
Solution: Check the configuration of the virtual serverÆs connectors for loops and ensure each virtual server is defined by a unique incoming port.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: cf 02 04 c0 Ï..À

Om spam etc te voorkomen heb ik belangrijke adressen even gemaskeerd met ********.

Om het een en ander af te testen heb ik de smarthost (mailrelay.planet.nl) vervangen door: mailrelay.direct-adsl.nl dit ving het mailprobleem om e-mail te verzenden goed af. Echter komt nu de mijn e-mail met ontzettend veel vertraging, of helemaal niet, binnen.

Ik weet dat er meerdere mensen last hebben van dit probleem. Misschien dat iemand hier op tweakers.net een goede oplossing heeft, want mijn inspiratie verder is een beetje op..

Edit: Ook mail.planet.nl als smarthost invullen (dat is ook een smtpserver van planet) werkt niet..

Verwijderd

Check even de KPN IP-blacklist via http://blacklist.kpn-cert.nl. Open dit zonder proxy o.i.d, dus met je eigen ipadres. Mocht je gelist zijn, dan dien je contact op te nemen met abuse@planet.nl.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 00:16 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 16:28

DataGhost

iPL dev

Eh, ik weet het niet helemaal zeker, maar is de mailrelay niet enkel bedoeld voor INKOMENDE mail? Ik heb zelf als smarthost mail.wxs.nl (of mail.planet.nl, zelfde), dat is namelijk de standaard host voor uitgaande mail. Ik denk dat je deze in moet stellen. Het zou ook min of meer kunnen verklaren wat die routing loop deed, hoewel ik dat niet zeker weet. Ik ken de configuratie van de mailrelay niet, het zou ook best een standaard mailserver kunnen zijn die overal naar luistert, mailen binnen de Planet IPrange gaat namelijk perfect zonder mailrelay (sterker: het werkt niet met, laatste keer dat ik het probeerde, jaar of 6 geleden. Daarom staat mijn IP-adres als fallback).
Een halve minuut geleden heb ik voor de zekerheid nog even een mailtje gestuurd vanaf mijn eigen mailserver naar gmail, deze is direct aangekomen.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deze Planet helpdesk pagina al doorgelezen toevallig?
Zakelijke gebruikers: Eigen mailserver configureren voor gebruik met Planet Internet

Lichtelijk off topic, maar als je een beetje serieus zelf een mailserver op een particuliere internet verbinding wilt draaien zou ik je aanraden om een andere provider te zoeken. Planet staat namelijk op veel van de bekendere DNS blocklists. Dat ze, net als veel andere KPN dochters, krampachtig hun gebruikers blokkeren doet daar helaas weinig aan af.

Gevolg is dus dat je mail bij mailservers die gebruik maken van DNS blocklists niet geaccepteerd zal worden. En, gelukkig, maken er aardig wat mailservers gebruik van die blocklists.

Enige uitzondering qua KPN dochters is Xs4all. Die geeft haar gebruikers zelf een tik op de vingers als hun verbinding misbruikt wordt en treed actief, doelgericht, op tegen spam vanaf haar netwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door Blorgg op 13-08-2007 02:54 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 16:28

DataGhost

iPL dev

Ah, mooi, hier staat dus dezelfde uitleg die ik al gegeven heb, weten we in ieder geval dat die klopt.
Lichtelijk off topic, maar als je een beetje serieus zelf een mailserver op een particuliere internet verbinding wilt draaien zou ik je aanraden om een andere provider te zoeken. Planet staat namelijk op veel van de bekendere DNS blocklists. Dat ze, net als veel andere KPN dochters, krampachtig hun gebruikers blokkeren doet daar helaas weinig aan af.

Gevolg is dus dat je mail bij mailservers die gebruik maken van DNS blocklists niet geaccepteerd zal worden. En, gelukkig, maken er aardig wat mailservers gebruik van die blocklists.

Enige uitzondering qua KPN dochters is Xs4all. Die geeft haar gebruikers zelf een tik op de vingers als hun verbinding misbruikt wordt en treed actief, doelgericht, op tegen spam vanaf haar netwerk.
Nouja, dit is dus onzin 8)7 Het enige wat Planet blokkeert is poort 25 inkomend, om open relays en trojans/malware tegen te gaan. De normale consument heeft deze poort helemaal niet nodig en zal er dus geen last van hebben. Als je die poort wel nodig hebt kan je de mailrelay van Planet gebruiken, die de mail alleen doorstuurt als die daadwerkelijk voor jouw domein bestemd is. Dat is dus precies hetzelfde gedrag als je mailserver hoort te vertonen zonder mailrelay ertussen.

Wat betreft je DNS blocklists: dat heb ik inderdaad ook gemerkt ja, sindsdien gebruik ik mail.planet.nl als smarthost. Dat ze geblokkeerd zijn ligt niet aan KPN/Planet hoor, ik heb namelijk ook een keer daadwerkelijk de bounce gelezen. Daarin stond dat mijn verbindingspoging geblokkeerd werd omdat ik verbinding maakte vanaf een CONSUMENTENlijn. Aangezien het aantal consumenten met een serieuze mailserver zwaar in het niet valt bij het aantal consumenten met een lekke, spammende computer, is het niet meer dan logisch dat dit gebeurt. Het instellen van mail.planet.nl als smarthost lost dit probleem op, en er is verder geen probleem meer met de mail. Ik heb dus zowel inkomend als uitgaand geen last van de opgeworpen blokkades en Planet doet zelfs wat mooie filtering voor mij, op berichten die ik normaal gesproken toch zou rejecten. Scheelt mij ook weer bandbreedte om te surfen ofzo.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 17:41

ralpje

Deugpopje

DataGhost schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 10:57:
[...]
Nouja, dit is dus onzin 8)7 Het enige wat Planet blokkeert is poort 25 inkomend, om open relays en trojans/malware tegen te gaan.
Laat die 8)7 maar weg.
Wat hij bedoelt is dat planet vrij snel is in het tijdelijk afsluiten van gebruikers (je kan dan alleen nog via een proxy het internet op), op het moment dat blijkt dat een pc-tje een virusbak is, of aan het spammen is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 10:37
Heb het zelfde probleem, probeer even om je smarthost mailralay.planet.nl te vervangen door mail.planet.nl. Hier werkt dat nu goed voor de afgelopen 12 uur,....
Pagina: 1