Toon posts:

Computer start niet op - mobo defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al een tijdje een computer liggen die helemaal niets meer doet en ik wilde toch nog een laatste poging wagen om deze weer aan de praat te krijgen:

Het probleem is als volgt:
Op een zeker moment ging deze computer niet meer aan (ofwel: er gebeurt helemaal niets bij het indrukken van de aanknop)
Naar mijn idee kon dit drie oorzaken hebben.
- moederbord kapot
- voeding kapot
- powerbutton kapot

Ik heb geprobeerd de voeding te vervangen door een aantal verschillende voedingen, maar ik heb er tot nu toe geen gevonden die identiek zijn (ze hebben allemaal nog een paar andere kabels extra, maar uiteindelijk heb ik er wel een getest die ongeveer hetzelfde was)
Ik krijg hiermee de computer ook niet aan de praat, maar andersom lukte ook niet (met deze voeding een andere computer opstarten). Het zou dus de voeding kunnen zijn

Over het moederbord kan ik niet zoveel zeggen, behalve dat het power lampje wel gaat branden.

De uitknop/resetknop/hdd led etc heb ik inmiddels van het moederbord losgekoppeld. Ik heb geprobeerd te kijken wat er gebeurt als ik de reset knop op de power switch zet en die in druk, maar dat hielp niet (ik weet niet of dit uberhaupt kan). Ik hoor een zacht klikje ergens in de computer als ik de knop indruk, dus ik denk niet dat hier het probleem zit.

Het moederbord is een Asus P4S800 met een SIS chip, volgens mij heet dat de Asus P4S800D-X.
Ik heb een handleiding gevonden op http://safemanuals.com/us...al_ASUS_P4%20SERIES_F.htm
blz 27 zou op mijn moederbord moeten slaan. en volgens mij heb ik de power switch (M/B SW staat op het kabeltje) correct verbonden (pootje 4 en 5 onder) op panel 1.

De voeding is een CODEGEN 300W

Ik heb een multimeter dus als iemand mij kan vertellen wat ik precies moet testen kan ik dat ook nog doen.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen met het vinden van het probleem?
Als het moederbord kapot is kan ik deze computer misschien net zo goed afschrijven, maar als het alleen de voeding is wil ik daar nog wel een nieuwe voor kopen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 10:17
Als de voeding defect is, krijg je meestal niet meer dan een seconde een powerup. Dan stort de stroom in elkaar en stopt het zaakje.

Je kan gewoon een ATX (20 pins+ 4 pins P4-stekker) gebruikken, dan kan je al zien of de voeding defect is. Anders is het moederboard defect. De 2 pinnen kan je gewoon even kort met een schroevendraaier (metaal) aanraken en dan boot ie.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Begrijp ik het goed als ik zeg dat de voeding en de fans NIET aangaan als je op de PWR knop drukt?

Als er inderdaad niets aan gaat, probeer de voeding eens te starten terwijl er helemaal niets aan hangt uitgezonder een paar Case-fans of een CD-rom drive of zo (juiste pinnetjes verbinding, zie FAQ).

Als er wel zaken gaan draaien, koppel alles behalve je moederbord, cpu, geheugen en graka eens los. Een probeer dan eens te starten. Bijvoorkeur met een speakertje voor de error-beeps. Geen beeps? Haal het geheugen er eens uit en probeer het nog eens.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Als het lampje op het moederbord gaat branden staat er wel stroom op en is de voeding waarschijnlijk wel goed.
Heb je al uitgesloten of de processor het probleem is?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 16:29:
Begrijp ik het goed als ik zeg dat de voeding en de fans NIET aangaan als je op de PWR knop drukt?

Als er inderdaad niets aan gaat, probeer de voeding eens te starten terwijl er helemaal niets aan hangt uitgezonder een paar Case-fans of een CD-rom drive of zo (juiste pinnetjes verbinding, zie FAQ).

Als er wel zaken gaan draaien, koppel alles behalve je moederbord, cpu, geheugen en graka eens los. Een probeer dan eens te starten. Bijvoorkeur met een speakertje voor de error-beeps. Geen beeps? Haal het geheugen er eens uit en probeer het nog eens.
Er gaat inderdaad helemaal niets draaien, en gebeurt niets en ik kan bijvoorbeeld de cdrom speler ook niet openen.

Ik heb nu alleen de ATX connector aangesloten + een cdrom speler

Er gebeurt helemaal niets.

Ik heb ook nog een soort vier-pin (2x2) connector die ergens op het moederbord gaat, is deze noodzakelijk om te booten en te testen?

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 16:30:
Als het lampje op het moederbord gaat branden staat er wel stroom op en is de voeding waarschijnlijk wel goed.
Heb je al uitgesloten of de processor het probleem is?
Ik heb de prcessor niet uitgeslote, die zou inderdaad kapot kunnen zijn, maar ik zou dan zelf verwachten dat er wel ergens een fan zou gaan draaien. Maar als dat niet zo is, dan zou dat het ook wel kunnen zijn

• kalizec
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 16:42:
Ik heb ook nog een soort vier-pin (2x2) connector die ergens op het moederbord gaat, is deze noodzakelijk om te booten en te testen?
Als dat een zogenaamde P4 connector is, is ie inderdaad noodzakelijk. (Check je handleiding van het mobo).

Andere vraag, heb je een multi-meter? Zo ja, meet je 12v en 5v lijnen eens na (Molex connector pakken en geel (12v) en zwart (aarde) meten en rood (5v) en zwart (aarde) meten. Want als je CD-ROM al niet open wil is daad hoogstwaarschijnlijk omdat ie geen stroom krijgt.

Oh ja, en check ook even de specs van je Codegen voeding. Ik doel dan op de amperages die op de verschillende lijnen de max zijn. Er is met de stap van P3 en Athlon naar P4 en Athlon64 nogal een verschuiving geweest in het gebruik van 12v ipv 5v. Dat kan betekenen dat ondanks je voeding genoeg watts levert dat de amperages niet kloppen.

[ Voor 24% gewijzigd door kalizec op 12-08-2007 16:51 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Nee, multimeter meet inderdaad geen spanning daar. Maar dat doet hij ook niet bij andere computers als deze "uit" staan.

Deze computer heeft meer dan een jaar gewerkt met deze voeding, ik zou toch verwachten dat mijn voeding niet opeens niet meer genoeg stroom levert?

deze informatie staat er op:
3.3v 20a
5v 30a
12v 13a

-5v 0.5a
-12v 0.8a

Die andere connector is inderdaad een p4 connector (ongeveer zo een Afbeeldingslocatie: http://reviews.techaddicts.net/albums/mushkinap580/normal_p4_wm.jpg)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 23:44
Als je van de atx connector het groene draadje kortstondig m et massa verbind starten dan de ventilatoren?
Zo niet voeding stuk.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
snameroc schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 17:26:
Als je van de atx connector het groene draadje kortstondig m et massa verbind starten dan de ventilatoren?
Zo niet voeding stuk.
Hm, vooruitgang met het probleem :).

Ik neem aan dat je de ventilatoren van de voeding bedoelt.

Als ik dit eerst meet met de multimeter staat er 2V overheen.

Als ik met een draadje deze groene en een willekeurige zwarte verbindt hoor ik hetzelfde korte klikje wat ik hoor als ik op de aan/uit knop druk.

De voeding gaat/blijft echter niet aan en ik neem aan dat dit wel de bedoeling is.
Voeding is dus zo te zien kapot..

• kalizec
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 17:47:
De voeding gaat/blijft echter niet aan en ik neem aan dat dit wel de bedoeling is.
Voeding is dus zo te zien kapot..
Die conclusie ben ik het stellig mee eens.
Overigens kan ik je vertellen dat gebaseerd op de 30A voor 5V en 13A voor 12V het een voeding betrof die 'ontworpen' is voor PC's uit het P3 en AthlonXP tijdperk. Een willekeurige nieuwe voeding van tussen de 300 en 380 Watt zou moeten voldoen. Persoonlijk zou ik je een Antec EarthWatts 380 aanraden. Een kwalitatief goede, zuinige voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die voeding ook in de pricewatch gezien, maar deze pcis al wat ouder (2 jaar, p4 2.6ghz etc) en ik ben er niet 100% zeker van dat het alleen de voeding is (ik dacht dat ik al eentje die ongeveer hetzelfde was had getest). Verder ga ik deze pc hooguit als tweede pc gebruiken, want ik heb inmiddels een veel snellere laptop. Daarom wil ik voor de goedkoopste oplossing gaan in dit geval.

Zou een voeding als https://www.1to0.nl/productinfo.php?id=877&cat=9 of http://www.complus.nl/red...d=&d_catg=&d_word=1307718 ook niet gewoon werken in dit geval?

• kalizec
Goedkoopste opties zijn inderdaad dan ook redelijk.

Al zou ik de Sweex laten liggen.

Heb van die serie de 650 Watt versie gehad.

Voor zover dat ding gewerkt heeft werkte het apparaat in orde.

Maar de vuurshow die ik mee gemaakt heb toen het apparaat overleed wil ik niemand aanraden.
Er zit kennelijk geen goede zekering in, want in plaats van een zekering in het apparaat te doen springen is hij in rook opgegaan en bleef nog geruime tijd na smeulenen vonken en dat alles zonder over de 16 Ampere grens heen te komen anders waren er wel stoppen gesprongen. En dus is dat rond-uit brandgevaarlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga dan maar eens kijken of de verzendkosten opwegen tegen het online bestellen of het in de winkel halen van de goedkoopste versie.

In ieder geval bedankt voor de snelle hulp allemaal!

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
Ik heb maal de voeding kapot gehad toen brande de lamp van de moederboard wel maar kwam niet eens in de bios of welk laf opstart iets.

Ik heb ook 1 maal rest spanning op de moederboard gehad, waardoor het lijkt dat de voeding/moederbord dodo is. (als ik een losse voeding met p1-Mobo en cpu connecte werkte de mobo wel). rest spanning van de pc afgehaalt en het werkte weer. (ff 5 sec aanknop indrukken zonder snoer en ruim 30+ min cmos baterij eruit).
Pagina: 1