Geen files meer in '/home/evert/Music'

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken een erg vreemd probleem met één mapje in mijn home folder.
Het gaat om de directory '/home/evert/Music/', in deze dir zit logischerwijs al mijn muziek. Ik zie in deze folder nog al zijn subfolders (en subfolders daarvan) staan, maar geen enkele losse file meer (dus vooral *.mp3 en *.ogg).

Dit is zoals jullie wel kunnen begrijpen een erg lastig probleem :+.

Even nog wat meer informatie over deze folder en zijn gedrag:

http://pastebin.be/4419 : Logje van een 'mpd --create-db' commando. Dit logje toont dus duidelijk dat er véél muziek in de ~/Music folder zit en dat mpd deze leuk in zijn database kan zetten. Ik kan deze dan ook afspelen met mpd, dus er zitten weldegelijk files in die folder.

code:
1
2
evert@localhost ~/Music $ du --max-depth=1 -h -c | tail -n 1
15G     total

Even het bewijs dat die folder weldegelijk bestaat én goed gevuld is.

code:
1
2
evert@localhost ~/Music/Metallica/loaded $ ls -a
.  ..

Hmm vreemd ? Deze folder bestond volgens het mpd log én er stond muziek in, maar ls -a toont niets ?

code:
1
drwxr-xr-x 161 evert users   8192 2007-08-10 17:57 Music

Aha, ik heb toch alle rechten over deze folder als user ?
Zelfs met konqueror in root mode of MC (zowel user als root) zie ik er ook geen files staan, het is dus geen eenvoudige rechtenquestie.

Deze folder staat op een aparte partitie voor mijn home, met als filesystem XFS. Als distributie draai ik arch linux, volledig up-to-date. Iemand die iets gelijkaardigs al meegemaakt heeft of toevallig weet hoe het op te lossen?

PS: Ik heb dit enkele dagen geleden op de arch-fora al gepost, maar omdat ik daar geen enkele reactie heb gekregen tot nu toe, doe ik deze 'cross post'.
Link naar thread op arch-fora : http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=36141

Strava

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:12

TheFirepit

Vuurbal

Modbreak:Flames en trolls richting Microsoft zijn ook off topic niet grappig

Maar ik ben benieuwd of je ook een total terug krijgt die hoger is dan 0 als je een ls -alstr uitvoerd op een map waar bestanden in zouden moeten zitten...

[ Voor 33% gewijzigd door Pim. op 13-08-2007 18:09 ]

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
code:
1
2
3
4
evert@localhost ~/Music/Metallica/loaded $ ls -alstr
total 4
0 drwxr-xr-x  2 evert users    6 2007-06-29 21:48 .
4 drwxr-xr-x 15 evert users 4096 2007-06-29 22:48 ..

Hoe kan ik nu geinfecteerd zijn met het virus van Bill ? Ik heb alleen maar linux op mijn pc staan ? Tenzij ze daar nu ook al bezig zijn om leuke programma'tjes te schrijven voor linux ofzo :+

[ Voor 36% gewijzigd door DeadLock op 12-08-2007 15:38 ]

Strava

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
evert_ schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 15:37:
code:
1
2
3
4
evert@localhost ~/Music/Metallica/loaded $ ls -alstr
total 4
0 drwxr-xr-x  2 evert users    6 2007-06-29 21:48 .
4 drwxr-xr-x 15 evert users 4096 2007-06-29 22:48 ..

Hoe kan ik nu geinfecteerd zijn met het virus van Bill ? Ik heb alleen maar linux op mijn pc staan ? Tenzij ze daar nu ook al bezig zijn om leuke programma'tjes te schrijven voor linux ofzo :+
Je weet toch dat ze daar met linux werken, anders zijn ze veelste lang bezig met opslaan uit angst dat de pc vast loopt :+

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Al eens een xfs_check op de schijf uitgevoerd?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Heb je misschien een andere partitie gemount in ~/Music?
Geef hiervoor de output van ´mount` eens

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou eens een filesystemcheck van een boot-CD proberen, om alle andere mogelijkheden uit te sluiten.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
evert@localhost ~ $ mount
/dev/sdb2 on / type xfs (rw)
none on /proc type proc (rw)
none on /sys type sysfs (rw)
none on /dev type ramfs (rw)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw)
/dev/sdb1 on /boot type ext2 (rw)
/dev/sdb4 on /home type xfs (rw)

Ik heb ook vanaf een live cd zowel xfs_check (die geen fouten heeft gevonden) en een xfs_repair gedaan, maar dat heeft niets geholpen.

Strava

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:11

DataGhost

iPL dev

Paar ideetjes, geen idee hoeveel het helpt...

ls ./<tab><tab> doet niks?
Zie je wel iets met bijv. find of du?
Wat gebeurt er als je een ls (of stat) ./<bestandsnaam> doet voor een bestand dat zekerweten bestaat (afspeelbaar is)?
Kan je misschien fopen doen in een C progsel? (als mpd het kan moet jij het ook kunnen, toch?) Probeer dan gelijk wat directory- of filesystemfuncties (opendir, readdir, stat, ..?) :+

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Meeste ervan heb ik al geprobeerd, maar geen enkele ervan werkt.
MPD doet het trouwens na de recentste database upate ook niet meer :(.

Hmm ik begin mijn Music dir als verloren te beschouwen, niet dat deze zo belangrijk was, maar toch :(.

Strava

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

kan je niet zoiets proberen:

for i in `find ~/Music' {
cp $i ~/music2/ }

DISCLAIMER: het is laat dus bovenstaand is hoogstwaarschijnlijk pseudo-code. :p

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 13-08-2007 01:06 ]

Verwijderd

je zegt dat je de music folder op een aparte partitie hebt staan maar in je mount dump zie ik alleen /home hebt gemount en niet /home/evert/music? weet je zeker dat die partitie is gemount?

ik krijgt het vermoeden dat die MPD database er iets mee te maken heeft. het lijkt namelijk alsof er een rm -R *.* is gedaan of iets in die trant. ik ken MPD niet maar het zou kunnen dat deze de bestanden weg heeft gemoved naar een aparte directory. ik weet niet of het veel bestanden waren maar als je df -h doet en 1 partitie is wel erg veel gegroeied zou ik het daar zoeken.

aangezien je het aangeeft als niet belangrijk ga ik er van uit dat je dus een backup hebt. mischien kun je die terug zetten en dan nog eens MPD draaien en kijken of je het kunt herhalen. het zou zo een hele nasty bug kunnen zijn die het zeker waard is om te melden.

maargoed, voor het zelfde geld heb je ooit eens die folder gekopieerd toen je partitie niet was gemount en sommige kopieerer interfaces creeren eerst de directory structuur alvorens ze gaan kopieeren. mischien heb je toen wel gecanceld en de juiste partitie gemount en toen nogmaals gekopieerd. wat je dus overhoudt is een directory structuur op je /home partitie die wordt verborgen waneer je je music folder mount. todat je je music folder niet meer gemount hebt en de structuur ineens uit het niets lijkt te zijn onstaan. het is maar een ideetje.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MaCe1337 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 01:06:
kan je niet zoiets proberen:

[pseudocode :+ ]

DISCLAIMER: het is laat dus bovenstaand is hoogstwaarschijnlijk pseudo-code. :p
for i in `find ~/Music';
do cp $i ~/music2/;
done

Dat helpt nog niks als hij met 'find' ook al geen bestanden meer vindt.
TS: kennelijk is er dus iets mis met je file listing maar de bestanden zijn er kennelijk nog wel (en toegankelijk). Dat mpd niet meer werkt sinds de laatste update is min of meer logisch, aangezien de bestanden 'verdwenen' zijn. Als je nog een bestandsnaam precies weet zou je kunnen kijken of je die direct aan kan spreken, waarschijnlijk het liefst met een C-progsel, aangezien ik niet zeker weet of cp nou eerst de listing raadpleegt of direct het bestand probeert te openen. Probeer ook zoiets met stat, je weet maar nooit. Wat je er voor informatie uit kan halen vraag ik me trouwens wel af, maar het is in ieder geval een begin.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 01:14:
je zegt dat je de music folder op een aparte partitie hebt staan maar in je mount dump zie ik alleen /home hebt gemount en niet /home/evert/music? weet je zeker dat die partitie is gemount?
Deze folder staat op een aparte partitie voor mijn home
Dus de partitie die hij bedoelt is de partitie waar zijn /home op staat, met automatisch daar zijn muziekpartitie in. Hij zou ook niks af kunnen spelen als het op een aparte partitie stond die niet gemount was, maar dat kan/kon hij kennelijk wel.
ik krijgt het vermoeden dat die MPD database er iets mee te maken heeft. het lijkt namelijk alsof er een rm -R *.* is gedaan of iets in die trant. ik ken MPD niet maar het zou kunnen dat deze de bestanden weg heeft gemoved naar een aparte directory. ik weet niet of het veel bestanden waren maar als je df -h doet en 1 partitie is wel erg veel gegroeied zou ik het daar zoeken.
MPD movet niks, naar mijn weten stopt het de bestandsnamen en tags in een eigen database zodat je er doorheen kan zoeken enzo, zonder steeds alle bestanden opnieuw te moeten openen en parsen.

edit openen in het window van het topic, quote openen in nieuw venster om daar de boel bij te typen en terug te copypasten naar de edit, vervolgens het copypasten vergeten en op 'verstuur bericht' drukken... :X

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2007 01:22 ]

• keisersose
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05-2025
Het is laat, maar is het misschien zo dat je je /home over je /home hebt gemount. Dus als je /home unmount, dat je in de orginele /home je muziek structuur/data hebt staan?

edit: Ook al vind ik de output van de "du --max-depth=1 -h -c | tail -n 1" dan wel vreemd.

edit2: Hoewel, wat zegt "du --max-depth=1 --one-file-system -h -c | tail -n 1"?

[ Voor 34% gewijzigd door keisersose op 13-08-2007 01:31 ]

Verwijderd

Er zijn recentelijk wat problemen geweest met Arch met de nieuwe pacman, waardoor symlinks overschreven werden en/of fstab vernaggeld werd. Met name bij upgraden van filesystem, als ik het goed heb. Je zou even kunnen checken of een van die dingen bij jou van toepassing was; zie archlinux forums, subforum over upgrade & package issues. (Sorry, geen linkjes, het is al laat :-)

Verwijderd

Deze folder staat op een aparte partitie voor mijn home
ik weet niet hoe jij dat leest maar mij wordt het niet duidelijk of zijn muziek folder nou op zijn home partitie staat over op een andere partitie voor zijn home partite als in hda5 en hda6.

daarnaast, ik ken MPD niet maar ik opte slechts de mogelijkheid dat MPD de muziekbestanden heeft gemoved naar /var/share/mpd/12082007/evert/muziek/ of iets in die richting. het zou verklaren waarom MPD het nog wel afspeelt maar /home/evert/muziek leeg blijkt te zijn. mischien dat MPD de TS ook kan vertellen vanafwaar deze het afspeelt. en een bestands vernietigende bug sluipt er zo in als je bestand opent in w+b modus i.p.v r+b modus. w+b truncate het bestand namelijk maar dat is niet het geval aangezien het nog steeds afspeelt. de vraag is eigenlijk: vanaf waar?

mijn vermoeden is dat de TS een partitie verkeerd heeft gemount, dat is, als zijn muziek inderdaad op een aparte partitie staat wat nog steeds niet helemaal duidelijk is. of zoals SenorSnor opmerkt zou MPD de bestanden wel degelijk kunnen hebben gemoved maar een symlink ervoor in de plaats zetten. dat verschil is lang niet altijd duidelijk en als ArchLinux een symlink probleem heeft dan lijkt dat het missende puzzel stukje te zijn in het mysterie van de verdwenen muziekbestanden.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 01:51:
[...]

ik weet niet hoe jij dat leest maar mij wordt het niet duidelijk of zijn muziek folder nou op zijn home partitie staat over op een andere partitie voor zijn home partite als in hda5 en hda6.
Nouja, mij wel. Denk ik. :+ Misschien dat de TS het nog even kan verifieren.
daarnaast, ik ken MPD niet maar ik opte slechts de mogelijkheid dat MPD de muziekbestanden heeft gemoved naar /var/share/mpd/12082007/evert/muziek/ of iets in die richting. het zou verklaren waarom MPD het nog wel afspeelt maar /home/evert/muziek leeg blijkt te zijn.
Nja, dat doet het dus niet.
mischien dat MPD de TS ook kan vertellen vanafwaar deze het afspeelt.
Dat is wel een goeie. Ik heb geen idee of mpd dat kan, maar lsof kan dat wel, als mpd een bestand afspeelt. Alleen jammer dat de database geupdate is. TS: kan je echt niks meer afspelen met mpd? Geen database backup toevallig ergens?

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ten eerste even ophelderen over de partities:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *           1           4       32098+  83  Linux
/dev/sdb2               5        2436    19535040   83  Linux
/dev/sdb3           30149       30401     2032222+  82  Linux swap / Solaris
/dev/sdb4            2437       30148   222596640   83  Linux

Dat is dus mijn harde schijf, waarbij die 'sdb4' een partitie is voor mijn gehele /home en daar dan ook gemount wordt. Ik heb dus géén partitie voor enkel men /Music oid.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# <file system>        <dir>         <type>    <options>          <dump> <pass>
none                   /dev/pts      devpts    defaults            0      0
none                   /dev/shm      tmpfs     defaults            0      0

/dev/cdrom /mnt/cdrom   iso9660   ro,user,noauto,unhide   0      0
/dev/dvd /mnt/dvd   udf   ro,user,noauto,unhide   0      0
/dev/fd0 /mnt/fd0   vfat   user,noauto   0      0

/dev/sdb1 /boot ext2 defaults 0 1
/dev/sdb2 / xfs defaults 0 1
/dev/sdb3 swap swap defaults 0 0
/dev/sdb4 /home xfs defaults 01

Mijn fstab, waarin je dus kan zien dat sdb4 op mijn /home gemount wordt. Lijkt me dus goed te zijn ?

code:
1
2
3
4
5
6
######################## REQUIRED PATHS ########################
music_directory                 "/home/evert/Music"
playlist_directory              "/var/lib/mpd/playlists"
db_file                         "/var/lib/mpd/mpd.db"
log_file                        "/var/log/mpd/mpd.log"
error_file                      "/var/log/mpd/mpd.error"

Stukje uit mijn 'mpd.conf' om aan te tonen dat mijn muziek volgens mpd écht wel op de plaats /home/evert/Music moet staan.
keisersose schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 01:27:
edit2: Hoewel, wat zegt "du --max-depth=1 --one-file-system -h -c | tail -n 1"?
code:
1
2
evert@localhost ~/Music $ du --max-depth=1 --one-file-system -h -c | tail -n 1
15G     total

Ik heb ook nergens nog een 'oude' db teruggevonden van mpd die nog wel muziek afspeelde. Enkelen van jullie denken dat het een fout is met mijn partitie en dat ik eens zou moeten kijken wat er in de 'home' folder staat als die sdb4 niet gemount is. Ik zal straks (weer) eens een live cd booten om dit uit te testen.

Alvast bedankt voor de vele antwooren en excuseer me als ik iemand vergeten ben te antwoorden of ik iets vergeten te doen ben :) .

[ Voor 62% gewijzigd door DeadLock op 13-08-2007 15:39 ]

Strava

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:12

TheFirepit

Vuurbal

Zou het kunnen zijn dat je disk uit zijn inode nummers is gelopen?

(wist zelf niet eens dat het voorkwam, behalve dat ik het vandaag op het werk tegenkwam en dat leek hier erg op)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Lijkt mij erg sterk, want deze partitie (en disk) zijn nog maar sinds een paar maanden in gebruik voor een complete nieuwe arch install. Tenzij XFS (was eerste keer dat ik voor XFS gekozen heb ipv voor ext3) hier minder goed mee overweg kan ?

Hoe controleer je dat aantal inodes ?

code:
1
2
3
4
5
6
[root@localhost evert]# df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb2              19G  6.7G   12G  36% /
none                 1014M     0 1014M   0% /dev/shm
/dev/sdb1              31M   11M   19M  37% /boot
/dev/sdb4             213G  102G  111G  48% /home

Strava

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
code:
1
df -i

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
daar ligt het probleem dus niet :(.

code:
1
2
3
4
5
6
[root@localhost evert]# df -i
Filesystem            Inodes   IUsed   IFree IUse% Mounted on
/dev/sdb2            19535040  168091 19366949    1% /
none                  224078       1  224077    1% /dev/shm
/dev/sdb1               8032      35    7997    1% /boot
/dev/sdb4            222596608   49777 222546831    1% /home

Strava

• keisersose
Welke directory is volgens du dan zo groot?

code:
1
du -sk /home/evert/Music/* | sort -nr | head -5

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
evert@localhost ~ $ du -sk /home/evert/Music/* | sort -nr | head -5
14900128        /home/evert/Music/Music
111396  /home/evert/Music/Lacuna Coil - 2006 - Karmacode
94660   /home/evert/Music/Unnamed
77932   /home/evert/Music/Metal Disc 2
67192   /home/evert/Music/Arctic_Monkeys_-_Whatever_People_Say_I_Am_Thats_What_Im_Not

Strava

• keisersose
En een ls van /home/evert/Music/Music

edit: Hoeveel GB aan muziek had je eigenlijk totaal toen het nog werkte? 15GB?

[ Voor 52% gewijzigd door keisersose op 13-08-2007 20:25 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Zal inderdaad rond de 15Gb hebben gelegen.

ls /home/evert/Music/Music gaf het volgende : http://pastebin.be/4464 . En meer nog, in deze folder lijkt precies wel véél muziek aanwezig te zijn :O.

Ik ga het even verder bekijken, is in ieder geval erg vaag.

Edit: In deze folder blijkt dus weldegelijk al mijn muziek te zitten zover ik kan zien, erg vreemd hoe het kan dat deze daar terecht gekomen is. 8)7 . Maar ik ben wél blij dat ik alles weer heb teruggevonden :) . Bedankt voor alle moeite die jullie hebben gedaan om me te helpen _/-\o_ .

[ Voor 36% gewijzigd door DeadLock op 13-08-2007 20:30 ]

Strava

• keisersose
Heb het idee dat je ~/Music inhoud verplaatst is naar je ~/Music/Music. Als je de inhoud van ~/Music/Music nou eens naar ~/Music verplaatst?

[ Voor 33% gewijzigd door keisersose op 13-08-2007 20:32 ]

• keisersose
Bedank ook even shining in http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=272897#p272897

Daar kwam het idee vandaan. :)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:39
offtopic:
Dat album van metallica heet Load, of ReLoad, geen loaded :+

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Heb even mijn Music dir flink opgeschoond, blijft 4Gb van overeind :+. Maar het is nu geen grote rotzooi meer als vroeger, dus dat compenseert. Ook is de gemiddelde kwaliteit van de muziek met factor 3 omhoog gegaan :).
AlterMann schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:10:
offtopic:
Dat album van metallica heet Load, of ReLoad, geen loaded :+
Hmm maakt weinig uit, mpd met een client kijkt toch niet naar het path, maar naar de id3 tags. Je hebt natuurlijk wel gelijk :).

/me Evert is helemaal blij, eindelijk weer muziek :D

Strava

Verwijderd

nou niet vergeten een goede backup te maken. 4GB zou mooi op een DVD'tje kunnen.
Pagina: 1