To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
1
2
3
4
5
6
7
| private void DoeJeDing() throws Exception { if(this.getType() == typeof(mijnobject)) DoeDitEnDat(); else throw new Exception("Kan mijn ding niet doen"); } |
Zoiets zou het in java zijn, kan C# niet ook zoiets?
http://www.thescripts.com/forum/thread262938.html
Kan iemand dit verifiëren dat het inderdaad niet kan?
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
https://fgheysels.github.io/
maakt het onnodig langzamer, en is maar al te vaak niet nodig, ook zou je het voor stukken waar je het 'eventjes niet op zet' gewoon bookmarkjes kunnen maken en die even doorbladeren op het moment dat je gaat compileren. Elke goede IDE support dat wel
Het throwen van een exceptie is duur, maar of er nu een try / catch staat of niet, maakt niet echt iets uit qua performance.
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Misschien een stukje bewustwording forceren?Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 00:08:
Waarom een try/catch forceren? Wat als een ontwikkelaar die tegen jouw routine aan programmeert een generieke exception handler gebruikt die die catch overbodig maakt?
Checked exceptions uit Java zijn wel praktisch zodat je duidelijk in je method signature kunt aangeven wat de exceptionele gevallen zijn, maar waarom je dat per sé met een catch moet afvangen is mij onduidelijk. Gewoon doorgooien is regelmatig beter (generieke foutafhandeling ofzo).
Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy
Het gaat hier volgens mij niet om de IDE, maar om het in de assembly te forceren. Als de CLI het zou ondersteunen, dan zou de compiler het kunnen detecteren wanneer je tegen een dergelijke assembly aan praat.Jaspertje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:02:
Het is volgens mij voor een IDE erg lastig om dat te bepalen
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| public new void Add(cB b) { if(t == typeof(cV)) base.Add(b); else if (t == typeof(cE) && b.GetType() == typeof(cE)) throw new Exception("De e is de laatste k, \nhierachter kan geen k geplaatst worden."); else if (t == typeof(cE) && b.GetType() == typeof(cV)) throw new Exception("Achter een e mag geen v geplaatst worden."); else throw new Exception("Object " + b.GetType().ToString() + " kan niet worden herkend in de klasse cList"); } |
Kun je de types verklaren die buiten de scope van de method gebruikt worden ? Ze zijn voor mij onduidelijk.Spiral schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:39:
Ik maak een dll waarin o.a. dit verwerkt zit, en als de dll gebruiken wil ik graag dat ze deze netjes afvangen.
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 public new void Add(cB b) { if(t == typeof(cV)) base.Add(b); else if (t == typeof(cE) && b.GetType() == typeof(cE)) throw new Exception("De e is de laatste k, \nhierachter kan geen k geplaatst worden."); else if (t == typeof(cE) && b.GetType() == typeof(cV)) throw new Exception("Achter een e mag geen v geplaatst worden."); else throw new Exception("Object " + b.GetType().ToString() + " kan niet worden herkend in de klasse cList"); }
Tip: als je het binnenkomende parameter gaat checken om uiteindelijk een exception te throw'en raad ik aan om een ArgumentException of een afgeleide daarvan (ArgumentOutOfRange of ArgumentNull) te gebruiken. Dit is in lijn met de design guidelines van MS.
Mocht de overall state van het object nadat je een argument check heb gedaan niet goed zijn, dan moet je InvalidOperationException throw'en. Het throw'en van de generieke System.Exception wordt afgeraden. Je hebt als ontwikkelaar helemaal niks aan, het enige wat gebeurt is, als het niet wordt afgevangen, dat het omhoog borrelt naar de final exception handler van .NET waardoor je de bekende popup in beeld krijgt, je kunt dan beter de InvalidOperationException gebruiken, die is daar voor bedoeld.
Lees aandachtig de Design Guidelines For developing class libraries door, vooral de sectie "Design Guidelines for Exceptions". Check http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms229042.aspx
Ik zou gewoon duidelijk in de documentatie zetten welke exceptions er gegooid kunnen worden. Het is daarna toch aan de gebruiker van de dll om te bepalen wat hij met een foutsituatie wil doen.Spiral schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:39:
Ik maak een dll waarin o.a. dit verwerkt zit, en als de dll gebruiken wil ik graag dat ze deze netjes afvangen.
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 public new void Add(cB b) { if(t == typeof(cV)) base.Add(b); else if (t == typeof(cE) && b.GetType() == typeof(cE)) throw new Exception("De e is de laatste k, \nhierachter kan geen k geplaatst worden."); else if (t == typeof(cE) && b.GetType() == typeof(cV)) throw new Exception("Achter een e mag geen v geplaatst worden."); else throw new Exception("Object " + b.GetType().ToString() + " kan niet worden herkend in de klasse cList"); }
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat gaat met de codevoorbeeld van de poster niet lukken, een catch leggen op een generieke System.Exception heeft absoluut geen zin, wel op heel specifieke.rwb schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 10:56:
[...]
Ik zou gewoon duidelijk in de documentatie zetten welke exceptions er gegooid kunnen worden. Het is daarna toch aan de gebruiker van de dll om te bepalen wat hij met een foutsituatie wil doen.
Ik ben de Add van List<T> aan het overschrijven en deze kan meerdere types bevatten. variabele t is het type dat de Add van de lijst aanroept. cV en cE erven over van cB. Ik zal die guideline doornemen. Ik werk altijd met Exception, nooit gedacht aan ArgumentException, wat natuurlijk wel heel logisch is om te gebruiken hiervoor !DrDelete schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 10:53:
[...]
Kun je de types verklaren die buiten de scope van de method gebruikt worden ? Ze zijn voor mij onduidelijk.
Lees aandachtig de Design Guidelines For developing class libraries door, vooral de sectie "Design Guidelines for Exceptions". Check http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms229042.aspx
Nee handig is het zeker niet, Je wilt tenslotte niet in je catch op de message gaan filteren. Maar ik had het meer over de vraag van de ts.DrDelete schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:00:
[...]
Dat gaat met de codevoorbeeld van de poster niet lukken, een catch leggen op een generieke System.Exception heeft absoluut geen zin, wel op heel specifieke.
Gewoon netjes documenteren wat er kan gebeuren. Het aanroepende programma is er daarna verantwoordelijk voor
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”