Toon posts:

IDE interne disk is plots 10 keer trager geworden...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag. Een tweede vraagje... Vorige week geprobeerd met Partition Magic een paar kleine partities te mergen, wat stuitte op een mysterieuze foutmelding van Partition Magic ("Fout 3533A" of iets dergelijks onzinnigs).

Sindsdien is de schijf ongelofelijk traag geworden, een factor 10 trager. Nu vraag ik mij af, misschien is dit toevel en is de schijf kapot aan het gaan, of misschien heeft het te maken met de mislukte Partition Magic operatie.

Gekeken met diverse tools, o.a. Everest en niets speciaals gezien. Nu ben ik als een gek data aan het overzetten van die schijf naar de nieuwe Samsung (waarvoor ik eerder een vraag over FAT32 formatteren stelde)... 6 GB kopieren duurt een half uur... zucht, nog 150GB to go...

Moet er ook bij vermelden dat ik onlangs mijn BIOS moest resetten toen die compleet bleef hangen bij opstarten. Dus batterijtje verwijderd en terug, en start terug OK op. Zou het kunnen dat daar één of andere performance setting van de schijf verloren gegaan is?

PC is vrij recent, twee jaar oud en de schijf is een recente Maxtor 200GB IDE schijf.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Steve.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38
Check anders even in je bios of DMA wel aan staat. Als dat niet het geval is krijg je zulke problemen.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat DMA nog wel aan op die disk? Als dat namelijk niet het geval is dan kan het idd zijn dat het zaakje onnoemelijk traag werkt.Bij je IDEcontroller in je devicemanager kun je zien of je hdd op DMA of op PIO werkt.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Check eens via HDTune, slechte sectoren ofzo?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad... Bedankt aan allen !!! Dit blijkt het probleem te zijn...

Ik check in apparaatbeheer:

Primair IDE-kanaal, Apparaat 0:
-Overdrachtmodus: DMA, indien beschikbaar
-Huidige overdrachtmodus: PIO-modus

Primair IDE-kanaal, Apparaat 1:
-Huidige overdrachtmodus: Ultra DMA Mode 2

Secundair DMA-kanaal, Apparaat 0:
-Huidige overdrachtmodus: Ultra DMA Modus 6

Secundair DMA-kanaal, Apparaat 1:
-Huidige overdrachtmodus: Niet van toepassing

Waark kan ik Primair IDE, Apparaat 0 terug op DMA zetten? Gechecked in BIOS maar daar zie ik precies nergens een optie om dit in te stellen.

Nu herinner ik me dat ik vroeger eens het probleem had dat mijn DVD-speler plots onnoemelijk traag werd en een collega raadde me aan de IDE-controller te un-installen en gewoon terug op te starten. Kan ik dit hier ook doen, de primaire IDE-controller in apparaatbeheer uninstallen en terug opstarten?

Of ga ik dan mijn PC of mijn WinXP niet meer opgestart krijgen?

Alvast bedankt voor alle hulp !!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het beste is idd even je IDEcontroller te herinstalleren, werkt dat niet zou ik als ik jou was even nieuwe chipsetdrivers downloaden en die installeren

Verwijderd

Topicstarter
Ah, nog even een kleine aanvulling, toch iets gevonden in BIOS:

Bij algemene settings van IDE-controller:

Access Mode
met opties: CHS, LBA, Large en Auto <---- Auto is gechecked

Bij ONChip IDE Devices:

IDE-1 Controller:
-Master Drive PIO Mode: opties Auto, Mode 0, Mode 1, Mode 2, Mode 3, Mode 4
-Slave Drive PIO Mode: opties Auto, Mode 0, Mode 1, Mode 2, Mode 3, Mode 4
-Master Drive Ultra DMA: opties Disabled en Auto
-Slave Drive Ultra DMA: opties Disabled en Auto

Hetzelfde voor IDE-2 Controller

Ook even aan toevoegen dat mijn PC vorige week bleef 'hangen' bij "Detecting IDE-devices". Op aanraden van een collega heb ik dan het CMOS-batterijtje uitgehaald, terug in gestoken, geboot, CMOS settings op default laten zetten, waarna ie weer opstartte... Misschien is die PIO/DMA setting dan veranderd?

Moet ik wat veranderen aan die "Master Drive PIO Mode" in de BIOS die nu op Auto staat?
Nogmaals bedankt!

Edit: typo

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:16:
Het beste is idd even je IDEcontroller te herinstalleren, werkt dat niet zou ik als ik jou was even nieuwe chipsetdrivers downloaden en die installeren
Mag ik dan gewoon in Apparaatbeheer kiezen voor 'Installatie ongedaan maken' voor het Primair IDE-kanaal (waar de huidige overdrachtmodus dus op PIO staat)???

Bedankt!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-02 15:47
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:27:
[...]

Mag ik dan gewoon in Apparaatbeheer kiezen voor 'Installatie ongedaan maken' voor het Primair IDE-kanaal (waar de huidige overdrachtmodus dus op PIO staat)???

Bedankt!
Yep. Uninstall en dan PC opnieuw starten (of handmatig nieuwe hardware detecteren in device manager).

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!!! Schijf loopt weer lekker snel.

Inderdaad, in Apparaatbeheer de IDE-controller ge-uninstalled, paar keer gereboot en hij loopt terug op DMA! Weer wat bijgeleerd :-)

Ondertussen natuurlijk al die Samsung 250GB schijf gekocht ter vervanging maar kom... een beetje extra opslagcapaciteit kan nooit kwaad :-)

Aan iedereen die hier hulp geboden heeft, bedankt!!!
Pagina: 1