Toon posts:

LaCie 500 GB wordt wel/niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 3.375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Raadsel.

Gisteren bij Paradigit voor net geen 100 euro een LaCie Porsche 500 GB externe HD gekocht. In de behuizing zit een Samsung HD500LJ. Het ding heeft externe voeding, wat ik liever had dan dat ik twee USB-poortjes kwijt zou zijn op mijn HP Compaq nc6400 laptop (Windows XP SP2).

De schijf is echter niet zichtbaar in Mijn Computer en evenmin in de Verkenner.

De schijf verschijnt echter wél in Schijfbeheer (active, healthy). Hij wordt netjes vermeld in de Apparaatbeheer en bij de USB-controllers (geen uitroeptekens, geen rode kruizen of wat dan ook). De schijf is ook aanspreekbaar via de Total Commander (werkt daar goed, kopieren e.d. gaat probleemloos).

Fysiek lijkt de schijf mij in orde:
Afbeeldingslocatie: http://www.greatwar.nl/lacie-samsung500GB.jpg

Maar waarom is hij dan niet zichtbaar in Mijn Computer en ook niet in de Verkenner? True Image vertikte het aanvankelijk om een backup op de schijf te zetten (na versie 10 van True Image geinstalleerd te hebben, kan ik hem dwingen daar de backup te plaatsen, maar uit zichzelf ziet hij de schijf niet).

Ik heb alles al zo ongeveer geprobeerd om het probleem op te lossen: andere schijfletters toegekend, in de BIOS de USB-ondersteuning uit- en daarna weer ingeschakeld, andere USB-poorten geprobeerd, de schijf op een andere computer aangesloten (daar geen enkel probleem ondervonden, werkte perfect).

Iemand met een goed idee?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bij schijfbeheer, rechtermuisknop op de schijf, nieuwe partitie.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al gedaan, partitie verwijderd, nieuwe aangemaakt - resultaat blijft hetzelfde.

Verwijderd

Heb je al eens domweg de nieuwe driveletter ingeklopt in de adresbalk van windows verkenner? bv. E:\ dus. Soms wil het wel eens helpen om 'm zo aan te spreken. Daarna weet verkenner dat de schijf onder die driveletter aanspreekbaar is en blijft ie 'm onthouden.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt - op de laatste vier woorden na... Hij onthoudt hem niet.
Als ik de driveletter intik, gaat hij netjes naar de externe HD,die is dan ook volledig aanspreekbaar en bruikbaar.
De schijf is en blijft goed zichtbaar in de verkenner (maar nog steeds niet in Mijn Computer).
Maar zodra ik de verkenner afsluit en weer opstart is de schijf daarin weer geheel verdwenen....
Vreemd is ook wel dat de Total Commander er helemaal geen moeite mee lijkt te hebben. Die toont de schijf onmiddellijk zodra hij wordt aangesloten.

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 23:20:
Klopt - op de laatste vier woorden na... Hij onthoudt hem niet.
Als ik de driveletter intik, gaat hij netjes naar de externe HD,die is dan ook volledig aanspreekbaar en bruikbaar.
De schijf is en blijft goed zichtbaar in de verkenner (maar nog steeds niet in Mijn Computer).
Maar zodra ik de verkenner afsluit en weer opstart is de schijf daarin weer geheel verdwenen....
Vreemd is ook wel dat de Total Commander er helemaal geen moeite mee lijkt te hebben. Die toont de schijf onmiddellijk zodra hij wordt aangesloten.
Kun je ook geen snelkoppeling ernaar maken? :?

en als dat niet werkt, probeer een driver :?

Twitter Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ja - snelkoppeling maken naar de externe HD is geen probleem. Als workaround werkt het. Maar in de verkenner en in Mijn Computer blijft de schijf onzichtbaar.

Driver - LaCie levert op de CDRom een driver mee, vermoedelijk voor win98 (staat er niet bij). Toen niets hielp heb ik die driver geinstalleerd - geen merkbaar resultaat. Driver weer gedeinstalleerd. Situatie blijft onveranderd.

Verwijderd

Wat als je de USB-controller deinstalleert en dan weer herinstalleert?

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt ingewikkeld.

Zie hieronder de mogelijkheden. Ik heb geen idee welke ik zou moeten deinstalleren.

Afbeeldingslocatie: http://www.greatwar.nl/lacie-devicemanager.jpg

En als ik er dan een gedeinstalleerd heb - hoe krijg ik hem dan weer geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
AANVULLING: ik heb die USB Mass Storage Device gedeinstalleerd (dat bleek idd de LaCie disk te zijn). Daarna de pc opnieuw opgestart, Windows herkende de schijf onmiddellijk, installeerde hem netjes - en het probleem is nog precies hetzelfde:
1. Verkenner en Mijn Computer zien hem niet
2. Total Commander ziet hem wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al rekening gehouden met die mogelijkheid en daarom in Schijfbeheer een aantal schijfletters uitgeprobeerd - helaas, geen merkbaar resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Dank aan allen die de moeite hebben genomen om na te denken over dit probleem en te reageren.
Als ik ooit de oplossing vind, zal ik hem hier posten.

Rob

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 22:20:
Dank aan allen die de moeite hebben genomen om na te denken over dit probleem en te reageren.
Als ik ooit de oplossing vind, zal ik hem hier posten.

Rob
Toch nog een suggestie: bij mij (met hetzelfde probleem) ziet de verkenner de drive(s) na afmelden en weer aan te melden.

Verwijderd

Topicstarter
Maakt bij mij geen verschil, Martin. LaCie schijf blijft onzichtbaar in Verkenner/Mijn Computer. Helpdesk LaCie suggereerde een mogelijk probleem met de voeding en adviseerde terug te gaan naar de verkoper om e.e.a. te laten checken. Het aan/uit knopje aan de achterkant van de behuizing is idd brak - ik moet een aantal malen drukken om hem uit of aan te krijgen - maar of daar nu de oplossing schuilt? Zal er toch dezer dagen eens mee teruggaan naar Paradigit.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels mee teruggeweest. Service-medewerker van Paradigit heeft de schijf bekeken en op enkele computers uitgeprobeerd - daar geen enkel probleem ontmoet. Schijf functioneert prima en snel. Voeding lijkt prima in orde. Het aandruk-knopje aan de achterkant van de behuizing vereist kennelijk enige feeling en werkt dan ook redelijk.
Kortom: op mijn pc aangesloten is het ding brak; op andere pc's werkt hij naar behoren.
Het raadsel blijft.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Kijk eens met TweakUI of je die schijfletters niet verbergt ofzo?
Werken USB sticks, camera's of andere externe geheugendingen wel?

Verwijderd

Topicstarter
PERFECT, JW1 !

Mijn dank is groot - evenals mijn respect voor je inzicht.

TweakUI was de dader - in een ver verleden kennelijk daarmee een aantal schijfletters aangezet en andere uitgezet.
Ik vink de bijhorende schijfletter aan -- en ja hoor, daar verschijnt de LaCie schijf in Mijn Computer, Verkenner, enzovoorts.

Probleem opgelost!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 19:24 . Reden: typo ]

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 00:11

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Even een vraagje van andere orde over deze disk: is het een SATA disk, of reguliere IDE schijf? En is hij makkelijk open te maken?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
Er zit een SATA-schijf in de Lacie schijven. Ze zijn niet echt gemakkelijk open te maken, aangezien schroeven ontbreken. Openen betekent sowieso einde garantie

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Afaik zit in de meeste, zo niet alle, externe 500GB schijven van LaCie een Samsung SATA schijf. Daarnaast is het niet slim de casing open te maken, omdat (zoals hierboven gezegd wordt) de garantie vervalt. Sowieso is er geen reden om de casing open te maken, omdat interne schijven (bijv de eerdergenoemde Samsung 500GB) volgens mij ook net iets goedkoper zijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 00:11

DynaMikeY

1976 Kever 1300

_the_crow_ schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:41:
Afaik zit in de meeste, zo niet alle, externe 500GB schijven van LaCie een Samsung SATA schijf. Daarnaast is het niet slim de casing open te maken, omdat (zoals hierboven gezegd wordt) de garantie vervalt. Sowieso is er geen reden om de casing open te maken, omdat interne schijven (bijv de eerdergenoemde Samsung 500GB) volgens mij ook net iets goedkoper zijn. :)
Nee dus... bij Paradigit 100 euro voor een interne WD, of een externe Lacie. En als ik TOCH een 500GB HD moet hebben, dan durf ik de gok wel te wagen.

Dat er geen reden is om de case open te maken moet ieder voor zich bepalen denk ik... IK heb er in ieder geval wel een reden voor. (500GB disk in PC, 160GB disk die daaruit komt in Lacie behuizing)

Als ik ook nog die behuizing erbij moet kopen ben ik uiteindelijk weer duurder uit...

Overigens heb ik hem gisteren gehaald...en inderdaad, er zit een Samsung Spinpoint SATA drive in. Open maken ging redelijk makkelijk. Eerst wip je de achterkant van de drive eraf, daarna kun je de cover naar voren duwen.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

DynaMikeY schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:31:
Nee dus... bij Paradigit 100 euro voor een interne WD, of een externe Lacie. En als ik TOCH een 500GB HD moet hebben, dan durf ik de gok wel te wagen.

Dat er geen reden is om de case open te maken moet ieder voor zich bepalen denk ik... IK heb er in ieder geval wel een reden voor. (500GB disk in PC, 160GB disk die daaruit komt in Lacie behuizing)
Punt één wérk ik bij Paradigit. Dus ik weet de prijzen echt wel. ;)
Maar er bestaan ook nog andere winkels naast Paradigit.

En daarnaast is het zo, dat áls het je om de schijf te doen is, koop een losse harddisk. Dan behoud je ook nog de garantie. Dát bedoel ik.
Als ik ook nog die behuizing erbij moet kopen ben ik uiteindelijk weer duurder uit...
Dat is waar, die kosten ~20-25E. Maar je hebt wel een schijf zonder garantie. Als dat je niet uitmaakt, kan je inderdaad doen zoals jij zegt.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Pagina: 1