200mhz Geheugen op 146.6 mhz?

Pagina: 1
Acties:

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38
Hallo mede-tweakers,

Laatst heb ik hier een topic gemaakt met onder andere een vraag over het geheugen. Nu heb ik op advies van de reacties in dat topic het volgende geheugen gekocht: Kingston HyperX 2 GB

Nu heb ik het ingebouwd en mijn systeem werkt perfect. Merk wel enigzins vooruitgang in de prestatie, maar het leek mij niet goed genoeg.

Nou keek ik in CPU-Z, en zag daar tot mijn verbazing dat mijn geheugen op een frequency van 146.6mhz loopt.

Zie hier voor CPU-Z info

Er staat wel dat hij dual channel draait ( dat verklaart misschien toch een verbetering in prestatie ), maar het is zeker niet de 400mhz die mijn systeem aan zou moeten kunnen. Het is gebouwd in combinatie met de volgende onderdelen:

CPU: Klik hier voor CPU-Z info
Moederbord: Asus P4P800 Deluxe - Extra Info

Ik snap niet hoe dit kan. Mijn moederbord ondersteunt de snelheden, net als mijn CPU volgens de tweakers die gereageerd hebben in het topic. Ondanks dat hij quadpumped is zou hij gewoon de 400mhz snelheid van het geheugen aan moeten kunnen. Nou kan het zijn dat ik me met het DDR ( Double Data Rate ) vergis, en dat 200mhz 'eigenlijk' staat voor 400mhz, maar dan vind ik het nog raar dat hij niet op de volle 200mhz loopt.

Ik heb veel rondgezocht hier op tweakers voordat ik het geheugen aanschafte, en zeker nu ik het binnen heb. Ik kan het nog steeds niet verklaren waarom het trager loopt, daarom dat hier de oplossing waarschijnlijk wel gevonden kan worden. Als dit topic meteen wordt gesloten, meld er dan even bij hoe in zo'n geval het beste naar een oplossing gezocht kan worden, want ik heb werkelijk m'n best gedaan ( ben er al 2 uur mee bezig minimaal ).

Alvast bedankt voor jullie moeite

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je hebt de FSB van de processor overgeklokt van 200MHz naar 220MHz. Het systeem gebruikt nu een divider van 3:2, met als gevolg dat het geheugen op 146MHz loopt. 220 ÷ 3/2 = 146MHz.
Je kunt hooguit een 1:1 divider gebruiken, waarmee het geheugen op 220MHz (DDR440) zal draaien.
Dat is in dit geval de beste optie. Controleer het BIOS voor deze instelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 11-08-2007 20:41 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Die 400mhz is idd eigenlijk 200mhz en je geheugen zou dus op 200mhz moeten lopen. Heb je ook andere programmatjes geprobeerd om te kijken wat die aangeven? Hoe staat het bios ingesteld? Als je zeker weet dat alle onderdelen in je computer die 200mhz ondersteunen dan kan je proberen om het in het BIOS handmatig op de juiste klokfrequenties in te stellen.

edit:
Aah, ik had de plaatjes niet bekeken 8)7 Hierboven heeft roon de oplossing gegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door brute51 op 11-08-2007 20:39 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Gydeon
Als ik mijn processor dus terugklok naar 200mhz fsb zou mijn geheugen zich aan moeten passen aan die 1:1 divider en 200mhz lopen? Wat is nu de beste optie, het geheugen meeclocken naar die 1:1 divider of mijn cpu terugclocken naar zijn 200mhz standaard? Aangezien HyperX in mijn ogen nog altijd bekend is als overclockgeheugen lijkt dit mij méér prestatiewinnend, maar ofdat de onderdelen het ook aankunnen...

Ben er eerst liever zeker van of het zo makkelijk kan.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Gydeon schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:41:

Als ik mijn processor dus terugklok naar 200mhz fsb zou mijn geheugen zich aan moeten passen aan die 1:1 divider en 200mhz lopen? Wat is nu de beste optie, het geheugen meeclocken naar die
1:1 divider of mijn cpu terugclocken naar zijn 200mhz standaard?
Dat heb ik je net al verteld; de divider nu instellen op 1:1 is beter. Dan loopt zowel de FSB als het geheugen op 220MHz in plaats van 200. Dat is logischerwijs sneller.
Aangezien HyperX in mijn ogen nog altijd bekend is als overclockgeheugen lijkt dit mij méér prestatiewinnend, maar ofdat de onderdelen het ook aankunnen...

Ben er eerst liever zeker van of het zo makkelijk kan.
De FSB is er slechts voor communicatie tussen processor en northbridge, die kan dat wel aan.
Hooguit wordt de PCI-bus met 3MHz overgeklokt indien deze niet is gelockt, maar ook dat mag geen problemen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 11-08-2007 20:46 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee je moet je divider weer op 1:1 zetten. Dus ergens in je bios je geheugen weer op 200Mhz (DDR400Mhz) zetten.

Als je je FSB op 220 blijft staan dan word je geheugen (1:1) ook 220Mhz (440 DDR) nu is de vraag of dat geheugen van jou dat wilt trekken, waarschijnlijk niet vandaar.

Wie heeft deze pc zo ingesteld?

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 11-08-2007 20:48 ]

• Gydeon
Ik heb nu mijn cpu terug geclocked naar 200mhz. Als ik die 1:1 divider weer wil krijgen moet ik meteen doorclocken naar 266 mhz volgens mijn bios, iets wat mijn CPU láng niet aankan.

Ik heb het systeem zelf niet samengesteld. Heb alleen wel zelf de fsb van de cpu verhoogd met de JumperFree settings met 10%, aangezien dit compleet wordt gedaan door je computer en het systeem hierbij stabiel liep. Voor de rest is alles ingesteld zoals het bij de vorige eigenaar was ( overgekocht van een collega van mijn vader ).

Het geheugen lijkt mij niet te clocken naar 220mhz, alleen naar de 266 ( 532mhz blijkbaar omdat het over DDR gaat ;) ). Maar dan zit je ook vér over de grens van de 200mhz ( 400mhz ) die hij standaard loopt. Ik denk niet dat er meer uit te halen is dan het huidige, CPU en MEM beiden op 200mhz fsb.
Pagina: 1