Toon posts:

SATA-harddisk als FAT32 formatteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag. Net een nieuwe Samsung 250GB SATA harddisk gekocht. Wil die als FAT32 formatteren om er vanuit Linux ook te kunnen op schrijven. Standaard kan ik blijkbaar alleen maar als NTFS formatteren. Iemand een idee hoe ik die toch op FAT32 kan krijgen?

Alvast bedankt!

Steve.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:56:
Dag. Net een nieuwe Samsung 250GB SATA harddisk gekocht. Wil die als FAT32 formatteren om er vanuit Linux ook te kunnen op schrijven. Standaard kan ik blijkbaar alleen maar als NTFS formatteren. Iemand een idee hoe ik die toch op FAT32 kan krijgen?

Alvast bedankt!

Steve.
Kleinere partitie maken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
XP/Vista (en 2000 misschien ook wel) kunnen op FAT32 tot max. 32GB formatteren.
De makkelijkste methode die ik ken is met een Partition Manager (bijvoorbeeld Partition Magic of Ranish) een partitie aanmaken, deze kunnen wel grotere FAT32 partities aanmaken...

Edit: Kun je vanuit Linux de schijf niet formatteren in FAT32?

[ Voor 11% gewijzigd door Brede P op 11-08-2007 20:00 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37

Onbekend

...

FAT32 kan maar een maximum grootte hebben van 32 GB.
Je zult dus partities gelijk of kleiner dan 32 GB moeten maken.

Dit staat trouwens ook in de FAQ. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34

killercow

eth0

waarom mount je de disk niet gewoon met de ext3 drivers voor windows?
dan kun je hem onder linux native gebruiken, en onder windows via die drivers, heb je ook meteen journaling, en geen last meer van die lompe 32gb restrictie.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:00:

Oeps, sorry... Maar toch bedankt voor de snelle replies! (dit siert Tweakers, ik post mijn vraag, ga naar de keuken om een bakje frieten te bakken en tegen dat ik terugkeer zijn er al vier antwoorden, schitterend)

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:03:
waarom mount je de disk niet gewoon met de ext3 drivers voor windows?
dan kun je hem onder linux native gebruiken, en onder windows via die drivers, heb je ook meteen journaling, en geen last meer van die lompe 32gb restrictie.
Klinkt interessant. Nog nooit mee gewerkt. Zijn deze drivers 100%? (ik bedoel, er zijn experimentele drivers om NTFS te schrijven onder Linux die maar zozo werken blijkbaar... zijn deze Windows XP drivers 100% OK?

Bedankt!

• killercow

killercow

eth0

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:06:
[...]

Klinkt interessant. Nog nooit mee gewerkt. Zijn deze drivers 100%? (ik bedoel, er zijn experimentele drivers om NTFS te schrijven onder Linux die maar zozo werken blijkbaar... zijn deze Windows XP drivers 100% OK?

Bedankt!
yup, de drivers zijn aangepaste drivers van het normale ext development team welke dus voor windows geport zijn, bij ntfs op linux bestond het probleem dat alleen MS wist hoe ntfs werkte. bij ext is dat probleem er niet natuurlijk.

openkat.nl al gezien?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:10
Dat de NTFS drivers experimenteel zijn heeft er mee te maken dat NTFS closed Source is. MS kan een security patch uitgeven waardoor de NTFS ondersteuning in linux wegvalt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:00:

Ik heb de faq niet bekeken maar dit is onzin.
Windows 2000 and Windows XP can read and write to FAT32 filesystems of any size, but the format program on these platforms can only create FAT32 filesystems up to 32 GiB. Third party utilities are available which can format larger FAT32 filesystems, upto 2TB. Thompson and Thompson (2003) write[8] that “Bizarrely, Microsoft states that this behavior is by design.” A Microsoft knowledge base article[4] indeed confirms the limitation and the "by design" statement, but gives no rationale or explanation. However, a Microsoft TechNet article states that the 32 GiB limit was an arbitrary limit imposed because many tasks on a very large FAT32 filesystem become slow and inefficient.[9] Peter Norton's opinion[10] is that “Microsoft has intentionally crippled the FAT32 file system.”
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Fat32

Je kunt dus, zoals al gezegd, gewoon in fat32 formatteren vanuit linux, en dan kun je het in windows ook gewoon gebruiken.

Je zou ook ext3 kunnen gebruiken maar dat heeft wel als nadeel dat het lastiger wordt om hem mee te nemen en bij iemand anders te gebruiken bijvoorbeeld.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Partitie van 20 GB geprobeerd en stelt ook enkel alleen NTFS voor.

Nog even toevoegen, als ik met Everest kijk, zie ik als 'partitietype': LDM. Enig idee?

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-02 23:33
Wat ik mij nou afvraag,

heb laatst 500Gb externe schijf gekocht en die was gewoon fat32 voor ik heb omgezet naar ntfs.
Dus fat kan blijkbaar wel groter dan limiet van 32gb.

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:08:
[...]

yup, de drivers zijn aangepaste drivers van het normale ext development team welke dus voor windows geport zijn, bij ntfs op linux bestond het probleem dat alleen MS wist hoe ntfs werkte. bij ext is dat probleem er niet natuurlijk.
Schitterend! Ik heb ook nog een WD500GB extern harddiskje staan waar Linux op draait. Met deze drivers zou ik dus ook de data op deze schijf kunnen lezen/schrijven onder XP...

Waar kan ik deze drivers het beste/veiligste downloaden?

(kan dit natuurlijk ook wel googlen, maar jullie weten wel precies waar 'veilige' websites zijn om dit te downen, zodat ik het kaf van het koren kan scheiden!)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:14
Waarmee probeer jij die schijf te formateren? Want onder Windows / Computer Beheer / Schijfbeheer kan je de keuze toch zelf bepalen?

• killercow

killercow

eth0

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:17:
[...]

Schitterend! Ik heb ook nog een WD500GB extern harddiskje staan waar Linux op draait. Met deze drivers zou ik dus ook de data op deze schijf kunnen lezen/schrijven onder XP...

Waar kan ik deze drivers het beste/veiligste downloaden?

(kan dit natuurlijk ook wel googlen, maar jullie weten wel precies waar 'veilige' websites zijn om dit te downen, zodat ik het kaf van het koren kan scheiden!)
Hier:
http://www.fs-driver.org/

WAt ik altijd met een losse externe disk doe:
Ik zet een kleine utils paritie op met fat32, hierin zet ik de verschillende ext driver installers, en dan format ik de rest met ext3. zo kan ik zelfs op andere windows machines na een korte installatie meteen aan de slag.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
et36s schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:20:
Waarmee probeer jij die schijf te formateren? Want onder Windows / Computer Beheer / Schijfbeheer kan je de keuze toch zelf bepalen?
Inderdaad, Windows/computerbeheer/schijfbeheer, zoiets,... maar daar krijg ik enkel de optie 'NTFS'.

Zou het iets te maken kunnen hebben met een RAID-controller programma dat nu blijkbaar ook schijnt te draaien na installatie van de schijf?? Geen enkele schijf is in RAID gekoppeld op mijn systemen.

En zoals ik al zei: als ik met Everest kijk, zie ik als 'partitietype': LDM. Enig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 20:24 ]

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:11

alm

To_Tall schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:09:
Dat de NTFS drivers experimenteel zijn heeft er mee te maken dat NTFS closed Source is. MS kan een security patch uitgeven waardoor de NTFS ondersteuning in linux wegvalt.
De kans dat ze opeens met een patch komen die NTFS aanpast lijkt me sterk, dat zou namelijk betekenen dat als je je pc opnieuw installeert (en je dus wel meerdere partities hebt) dat je dan niet meer bij je data zou kunnen totdat je alle patches geïnstalleerd hebt.

Voor de TS, ik zou gewoon NTFS gebruiken voor je uitwisselpartitie en zorgen dat je NTFS ondersteuning hebt vanuit Linux. Voordeel is eigenlijk dat je geeneens een speciale uitwisselpartitie hoeft aan te maken want je kunt gewoon bij de data die op je NTFS volumes staat. Je kunt het eventueel testen met Knoppix als je twijfelt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Net de ext2 drivers voor Windows uitgeprobeerd en works like a charm!

Blijf toch nog met twijfels zitten of dat nu 100% perfect sluitend is (want gebruik die schijven voor belangrijke (voor mij toch) backups.

• alm

alm

M.Koers schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:16:
heb laatst 500Gb externe schijf gekocht en die was gewoon fat32 voor ik heb omgezet naar ntfs.
Dus fat kan blijkbaar wel groter dan limiet van 32gb.
Ja, maar je zit wel met een beperking van slechts 2 GB per file die je kunt opslaan op je FAT32 volume. Dus bijvoorbeeld iso's voor DVD's opslaan wordt een probleem als de file groter is dan 2 GB. Daarom kun je beter NTFS gebruiken, zoals je gedaan hebt.

• killercow

killercow

eth0

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:41:
Net de ext2 drivers voor Windows uitgeprobeerd en works like a charm!

Blijf toch nog met twijfels zitten of dat nu 100% perfect sluitend is (want gebruik die schijven voor belangrijke (voor mij toch) backups.
Nogmaals,
De ntfs documentatie bestaat niet, en elke linux implementatie van deze gegokte regels is gevoeliger voor foutjes dan de windows ext implementatie.

openkat.nl al gezien?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

alm schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:44:
[...]

Ja, maar je zit wel met een beperking van slechts 2 GB per file die je kunt opslaan op je FAT32 volume. Dus bijvoorbeeld iso's voor DVD's opslaan wordt een probleem als de file groter is dan 2 GB. Daarom kun je beter NTFS gebruiken, zoals je gedaan hebt.
Nee, 4GB per file.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het grote 'probleem' met de ext2 driver van fs-driver.org is het feit dat de journalling van ext3 meteen teniet wordt gedaan en er totaal geen accessrights worden bijgehouden (leuk voor /etc/passwd ed).

Voor een simpele meeneemdisk misschien niet al te groot probleem, maar voor thuis huiver ik er wel een beetje mee. Vooral met gevoeligere data.

C:\>_

• Brent
  • Laatst online: 21:13
??? Dat soort zooi deed je sowieso toch al in Truecrypt? ext3 encrypt niks, dus wat rechten hier en daar helpt je toch niet voor de 'gevoeligere data'. Journaling is ook niet belangrijk voor een archief/rommel schijf.

Ikzelf ga lekker voor NTFS. Met de NTFS-3g driver kun je deze schijven prima r/w in Linux en OSX gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 12-08-2007 12:00 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• alm

alm

Je hebt gelijk, bij FAT16 is het 2 GB en bij FAT32 idd 4 GB. Maar een DVD ISO van 4,3 GB gaat dus nog steeds niet passen.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gevoelig als in emotionele waarde, niet qua bescherming tegen de boze buitewereld. Maakt verder niks uit. NTFS-3g heb ik zelf nooit gebruikt, alleen ooit es een paar keer die kernel-module geprobeerd (wat idd niet veel soeps is).

FAT16 heeft een partitie limiet van 2GB, die 4GB van FAT32 is een bestandsgrootte limiet ;) Wel even opletten ermee dus.

C:\>_

• Brent
  • Laatst online: 21:13
Vinnie schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 02:08:
Gevoelig als in emotionele waarde, niet qua bescherming tegen de boze buitewereld. Maakt verder niks uit. NTFS-3g heb ik zelf nooit gebruikt, alleen ooit es een paar keer die kernel-module geprobeerd (wat idd niet veel soeps is).

FAT16 heeft een partitie limiet van 2GB, die 4GB van FAT32 is een bestandsgrootte limiet ;) Wel even opletten ermee dus.
Ik heb perfecte evaringen met NTFS-3g, gewoon super. Snelheid, prestaties en performance zijn primafacto. Betrouwbaarheid ook 100%. Dikke aanrader.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-02 17:23
Inderdaad gewoon NTFS-3g gebruiken. Zit tegenwoordig standaard bij elke distro.
Zeer stabiel, en performance is meer dan acceptabel.
Pagina: 1