Toon posts:

Airflow

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraag met betrekking tot de airflow in je kast.

Ik heb op dit moment 9 ventilatoren in mn kast zitten.
2x 80mm intake laag aan de voorkant.
3x 120mm intake in dak van de kast om radiator te koelen.
2x 80mm outtake laag aan de achterkant
2x 80mm outtake hoog aan de achterkant
en natuurlijk de PSU die voor outtake zorgt (120mm fan).

Dit is echter niet echt effectief vind ik, dus ik ben van plan om deze situatie te gaan gebruiken:
2x 80mm intake laag aan de voorkant.
2x 80mm intake laag aan de achterkant
3x 120mm outtake in dak van de kast om radiator te koelen.
2x 80mm outtake hoog aan de achterkant
En dan dus de PSU weer

Ik heb WC op CPU/GPU/Mobo en ga naar alleen WC op de CPU.
die gpu ga ik pas op WC zetten als de nieuwe 9800 uitkomt en t mobo is met heatpipe.
Betekend dus wel dat die GPU warme lucht uitblaast en die kaart zit net iets onder de 2 intake fans aan de achterkant en kan dus de hitte weer de kast in blazen, het gaat om een 2600XT kaart btw.

mijn vraag is dus, zal de nieuwe situatie beter zijn voor de koeling?

Verwijderd

Ligt ook een beetje aan je kast.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor iemand met WC heb je wel erg veel fans... Weet je misschien ook wat voor temps je nu haalt? Post ook even je specs + evt. OC en spec WC setup.

Verwijderd

De nieuwe situatie is qua airflow totaal niet effectief. Alleen bij de eerste situatie is er te spreken van een degelijke airflow. Daar komt ook nog eens kijken dat de verse lucht die aan de achter kant laag wordt aangezogen hoog weer weg wordt gehaald. Voorin is dat ook ongeveer het geval, waardoor het midden van de kast praktisch zonder flow komt te zitten. En omdat twee luchtstromen tegen elkaar aanbotsen (zie rare tekening) zal er ook een soort van geluid komen wat volgens mij niet al te wenselijk zal zijn.

@Ed_L je hebt gelijk dat het veel fans zijn alleen aantal maakt niet uit. Je hebt er automatisch minder nodig als je grotere fans hebt, bijvoorbeeld 120mm fans. Het is dus grote waar je naar moet kijken, met twee 120mm fans heb je al snel het werk van drie 80mm fans overtroffen, terwijl 120+120=240mm en 80+80+80=240mm.

@frankknopers als de warme lucht al bovenin de kast komt te 'hangen' wat ik dus niet denk moet je dat vooral NIET door je rad heen halen dat is helemaal funest voor je waterkoeling en intake op die plaats is juist best goed omdat vooral aan de voorkant alle intake zit en dus zoiezo naar achter wordt gezogen. Voor betere flow is het beter om meer intake dan outtake te hebben, precies andersom dus, maar even ter info voor de ts dat is dus wel alle intake de zelfde kant op he.

rare tekening:
intake achter ------->)))geluid(((<------- intake voor

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 01:19 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat je die fans op je triple rad beter naar boven kunt laten blazen (outtake). Want mijn ervaring is dat een deel van de warmte naar boven toe trekt en bovenin je kast blijft hangen. Met drie intake fans blaas je die warme lucht dan weer terug naar de hardware. Ik zou de voorkant intake houden, de bovenkant en achterkant outtake, en de eventuele zijkant fans afhankelijk van de hoeveelheid intake en outtake naar inzicht aanpassen. Zorg bij voorkeur voor iets meer outtake dan intake, volgens mij is dat beter voor de airflow.

Goud is geen geld

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 01:03:
@Ed_L je hebt gelijk dat het veel fans zijn alleen aantal maakt niet uit. Je hebt er automatisch minder nodig als je grotere fans hebt, bijvoorbeeld 120mm fans. Het is dus grote waar je naar moet kijken, met twee 120mm fans heb je al snel het werk van drie 80mm fans overtroffen, terwijl 120+120=240mm en 80+80+80=240mm.

intake achter ------->)))geluid(((<------- intake voor
Waar, maar sinds TS CPU, GPU en mobo onder zijn WC heeft zitten, is er niet echt veel nodig aan extra koeling voor drives (en evt RAM?). Ik ben het zeker met je eens dat opstelling 1 in principe de beste is.

Verwijderd

@Ed_L ik wil niet gaan mierenneuken maar hij zegt toch echt dat hij voortaan alleen cpu wil gaan koelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:46:
Ik heb WC op CPU/GPU/Mobo en ga naar alleen WC op de CPU.
die gpu ga ik pas op WC zetten als de nieuwe 9800 uitkomt en t mobo is met heatpipe.
Betekend dus wel dat die GPU warme lucht uitblaast en die kaart zit net iets onder de 2 intake fans aan de achterkant en kan dus de hitte weer de kast in blazen, het gaat om een 2600XT kaart btw.
Je hebt het nu toch over situatie 2 he?
Weer een reden om het bij situatie 1 te houden want daar zuigen de fans het de kast uit ;) .

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik weet dat hij naar alleen CPU wil, maar waarom? Zijn zijn temps dan zo vreselijk slecht? Kan hij de huur niet meer betalen en moet hij z'n WC set verkopen om nog te kunnen eten?

Verwijderd

Misschien niet nodig, want een NB of SB wordt echt niet te warm tenzij je er iets raars mee doet. En een videokaart mocht de laatste keer dat ik heb gechecked makkelijk 100 graden worden. Dan blijft de fragiele cpu over om je druk over te maken. Ik heb momenteel ook alleen mijn cpu gekoeld, ga pas mijn videokaart waterkoelen als ik hem ga overklokken.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zou de huidige situatie behouden, met als enige wijziging het omdraaien van de fans op je rad.
Alle warmte die nu in je rad zit, blijft nu half in de kast hangen.
Als je die fans omdraait gaat in principe alle rest warmte wat er nog hangt via de achter- en bovenkant je case uit.
Waarschijnlijk scheelt dat iets in geluid, maar in ieder geval zal je kast temperatuur een aantal graden dalen.

Verder heb ik weinig verstand van waterkoeling, maar wel veel van lucht.
Dit lijkt mij de mooiste opstelling.
Kunnen anderen zich hier in vinden, of misschien een beter idee?
Wil namelijk zelf ook zoiets gaan doen, ben ik gelijk benieuwd wat het beste werkt :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Blaas de warme lucht van je rad de kast uit, niet in.

Verwijderd

@Ed_L jij wil dus de warme lucht door je rad duwen trekken (aangezien fans op een rad aanzuigen) en een airflow kapot trekken? Het is beter om die paar graadjes in de kast in te wisselen voor een paar graadjes op je cpu, aangezien je je HDD, diskdrives, mobo (lol) niet overklokt en het voor de ram, nb, sb, videokaart (op uitzondering van oc) niets uitmaakt, kan je beter betere temps op je cpu hebben dan in je kast. Ik hoop dat ik mijn punt nu duidelijk heb gemaakt. Met de rad fans de kast in blaasend (goed nederlands?) verbeter je de airflow en de temp van het water en daardoor uiteindelijk ook van de cpu. Want een bries zorgt voor verkoeling, als je de bries sterker maakt is er meer verkoeling. Soort vergelijking: bries 50% koeling, sterke bries maar enigzins verwarmd 45% koeling. Volgens mij werkt het zo.

Kortom je huidige situatie is 'as good as it can be'.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 02:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat alleen mijn CPU op de watercooling gaat is omdat het moederbord dat ik heb een Gigabyte P35-DQ6 wordt, met allemaal heatpipe's. en ik ga voor de GPU een ati 2600XT inbouwen, deze is alleen tijdelijk, totdat de nieuwe 9800 uitkomt, en dan ga ik die halen+een waterblok ervoor.

Ik vind het dus gewoon zonde om voor 50 euro een waterblok te kopen voor een kaart die ik toch maar een half jaar ga gebruiken, plus, volgens mij zijn er nog geen waterblokjes voor deze kaarten :P

maar goed, als ik alle fans aan de achterkant outtake laat draaien, en die van mijn radiator ook outtake, dan heb ik 4x 80mm en 3x 120mm en een PSU voor outtake en alleen 2x 80mm als intake.
lijkt me een beetje een kromme verhouding worden dan.

mijn idee was gewoon, ik laat voor en achter lucht aan de onderkant koude lucht blazen.
deze lucht komt de kast in, en wordt via de fans aan de bovenkant en die van mn radiator weer naar buiten gezogen.
de enige reden daarvoor was dat ik niet meer de warme lucht van mn radiator de kast in wil hebben.

btw, geluid is geen probleem in deze opstelling, alle fans zijn papst fans, die in kleine rubbers zijn vastgeschroeft, en alle fans draaien vrijwel altijd op 5 volt, in mn huidige opstelling zijn ze vrijwel onhoorbaar (op 5 volt dus)

Verwijderd

Hmpf.... wil je alstu de discussie gaan lezen die gevoerd is in je topic en dan reageren maar goed.
Als je toch al weet wat je wil gaan doen waarom vraag je dan aan ons hulp? De situatie die jij schetst hééft geen airflow. En het maakt misschien nu geen lawaai omdat je fans stil zijn maar, het geluid wat je straks gaan krijgen komt ook niet door je fans maar door botsende lucht en geloof me maar dat maakt lawaai. En over die warme lucht van je rad in je kast, ik vraag je dit:
Wat wil je een koele cpu wat uit maakt voor een goede oc of een koele kast wat feitelijk geen ene reet uit maakt? Als je daar een antwoordt op hebt kunnen we verder praten. En die kromme verhouding maak jij nu want mijn idee was de radiator ook intake te laten draaien. Dan is de verhouding dus niet zo krom.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de reacties heus gelezen.

maar goed, als ik lucht van boven, en lucht van onderen inblaas, dus de fans op mn radiator op intake, dan botst die lucht toch ook ivm met het hele warme lucht stijgt etc, of denk ik dan gewoon te natuurkundig.

btw, het is geen windtunnel, het zijn 2x280mm fans die richting elkaar blazen, tegen de tijd dat ze allebij in het midden van de kast zijn, is die airflow toch allang weer aan het stijgen ? zal zo ff kijken of ik een paint plaatje online kan krijgen om te laten zien wat k bedoel

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:51
plaats anders is een foto van de binnenkant van je kast

-

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:00

M2M

medicijnman

ik denk dat het beste is:

voor erin, achter eruit en bovenaan er uit, en van botsende airflows heb ik nog nooit geluid gehoort...

in feite is het beste dat je meer intake dan outtake hebt (niet overdone...), maar wat je er voor de rest in hebt hangen is volgens mij ook wel interessant, behalve het moederbord en de videokaart.

en eigenlijk denk ik dat je wel genoeg airflow hebt in die kast van je. Ik zit met 5 fans (1 psu, 2 casefans waarvan 1 op NB gericht en één als intake vooraan in de kast en een fan op mijn 8800 GTX en eentje van mijn wcblok als outtake onder de voedig) hoor het ding nauwelijks. ( 5 6 hd's, XFI geluidskaart en een E6600 op 3.6 ghz)

misschien dat meneer leipo gelijk heeft, maar ik zou het zo laten zitten zoals je het nu hebt. Er zit ruim voldoende airflow in je kast

-_-

Verwijderd

Topicstarter
En dat is dus juist het hele probleem als ik achter alles op outtake zet.
dan heb ik 2x 80mm fans op 5volt intake, tegenover 4x 80mm en 4x 120mm (incl PSU) aan outtake.
Ik weet dat een beetje verschil niet erg is, maar zo is het teveel imo.

in iedergeval, even een paint plaatje van hoe ik denk dat het beste is, dus NIET zoals het nu is:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/img13/1187013131.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 16:13 ]

Verwijderd

Zoals je het nu wil, botsen de twee onderste alleen maar waardoor je jouw hele flow aan gort trekt, die intake aan de achterkant verdwijnt echt niet meteen weer eventjes daar boven nee dat stopt ook onderweg eventjes om de flow van de intake aan de voorkant te stoppen, die flow remt daardoor af en heeft daardoor langer de tijd om op te warmen en daarna leuk je radiator op te warmen.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/img13/1187013131.jpg

Je kan het ook zo doen, zo creër je flow, want flow werkt het beste als het één kant op gaat. Je mag voor mijn part alles doen wat je wil, behalve je achterste fans op intake zetten. Met je radiator moet je het zelf weten, alleen de keuze maken tussen warm water en wat koeler water.
Afbeeldingslocatie: http://aycu26.webshots.com/image/25465/2001125023460695283_th.jpg

En volgens mij is dit de opstelling die je op het begin had beschreven.
Afbeeldingslocatie: http://aycu32.webshots.com/image/25231/2000288885059790372_th.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
De eerste schets van jou, dus waar je met blauw in die van mij hebt zitten tekenen, zo is hoe ik het in het begin had zitten.

maar goed, denk je echt dat het gaat botsen?, het gaat namelijk om 80mm papst fans, met een cfm van iets van 10 m2/h op 5 volt

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

je rad moet outtake zijn, je 80 mm front intake, 80 mm back top outtake, 80 mm back bottom hebben gewoon geen zin. (de 80 mm back top eigenlijk ook niet ivm voeding en rad.)

Edit:
FAQ :
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case1.gifAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case2.gifAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case3.gifAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case4.gif
mijn kast:

Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/5889/kastss0.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Zygivt op 14-08-2007 11:27 ]

Pagina: 1