Batch rename alle fotobestanden naar date taken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Dankzij grote hoeveelheden digitale fotos is mijn hd een puinzooi geworden. Ik ben met een schoonmaakactie bezig en wil eigenlijk al mijn fotos automatisch hernoemen naar de datum waarop ze gemaakt zijn met vervolgens een nummering. Bijv 200708011_001.jpg.

Weet iemand een programma dat automatsch een grote collectie fotos kan renamen naar de datum waarop ze gemaakt zijn + nummering?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58

ThunderNet

Flits!

Je zou eens kunnen kijken naar microsoft powershell (mits je onder windows zit :) )

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Volgens mij kan IrfanView dit wel. Ik zal even kijken.

Met irfanView kun je dit doen door 'File' » 'Batch Converse/Rename' en dan 'Batch Rename'. Bij name patern vul je dan dit in:

$E306-####

Aantal hekjes is het aantal digits. Je moet hiervoor wel de plugins installeren.

Dan krijg je namen als:

2006_07_22 06_35_40-0001.JPG

2006_07_22 06_35_41-0002.JPG

etc

[ Voor 82% gewijzigd door MoietyMe op 11-08-2007 17:37 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou ook eens kunnen kijken naar Lightroom. of, als je een Mac gebruikt, Aperture. Deze programma's zijn gedeeltelijk ontworpen om juist die puinhoop tegen te gaan.

Verwijderd

gewoon een goeie mappenstructuur maken waarbij je gewoon ook de datum opneemt

ik maak altijd mappen aan volgens de jjjj-mm-dd structuur + naam feest

dus bv 2007-08-05-sonica

op deze manier blijft de sortering altijd goed op datum en heb je ook nog meteen de indruk van het wat je hebt geschoten

Verwijderd

De batch rename functie van Totalcommander (geen freeware, maar tegen een erg redelijke prijs te koop) kan deze truc doen en natuurlijk nog veel meer andere handige dingen.

Selecteer de gewenste bestanden en druk op Ctrl+M. Vul vervolgens het gewenste patroon in waarnaar alle bestanden hernoemd moeten worden (datum / tijd / nummering en veel meer dingen kunnen gebruikt worden). Uiteraard is het resultaat ook nog m.b.v. reguliere expressies aan te passen of zijn bepaalde tekstgedeeltes te vervangen.

Verder is er een mogelijkheid tot het ongedaan maken van de laatste wijzigingen.

Door in een folder eerst op Ctrl+B te drukken worden alle bestanden die ook in de subfolders staan weergegeven en kunnen deze ineens hernoemd worden zonder alle subfolders apart te moeten aanpakken.

Succes ermee.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Stukje workflow (al is het op dit moment dus nog een chaotische :+ ), hoort dus thuis in FGW. Overigens zijn er al een paar goede suggesties gegeven. Ik heb dit zelf ook eens gedaan met IrfanView, werkt perfect :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:03:
gewoon een goeie mappenstructuur maken waarbij je gewoon ook de datum opneemt

ik maak altijd mappen aan volgens de jjjj-mm-dd structuur + naam feest

dus bv 2007-08-05-sonica
Dan nog kun je soms wat verwarring krijgen door dezelfde filenamen, zeker als je meerdere camera's gebruikt. Ik snap ook niet dat de fabrikanten ondertussen nog niet naar een 5- of 6-digit nummer zijn overgestapt in de filenamen.

Ik doe het tegenwoordig zo:
/fotos/jjjj/jjjj-mm-dd omschrijving/<originele filenaam>_<camera>_jjjjmm.JPG

Dus bijvoorbeeld:
/fotos/2007/2007-08-12 Wandelen Mariapeel/IMG_1234_400D_200708.JPG

Ohja: Het renamen tijdens het importeren van de foto's doe ik met FastStone Image Viewer. Je kunt hiermee ook batch-renamen achteraf. Freeware: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.faststone.org/Images/FSViewerScreenShot1.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 12-08-2007 10:23 ]

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik gebruik hiervoor exifer (http://www.exifer.friedemann.info/). Erg handig, en werkt prettig. En nog gratis ook.

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
catchingfire schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 09:45:
[...]
Dan nog kun je soms wat verwarring krijgen door dezelfde filenamen, zeker als je meerdere camera's gebruikt. Ik snap ook niet dat de fabrikanten ondertussen nog niet naar een 5- of 6-digit nummer zijn overgestapt in de filenamen.
...
Dat kan je dus weer opvangen door in die map weer verschillende mappen aan te leggen, met bijv. cam1, cam2 etc. of s1, s2 etc.
Later kan je ze weer gaan hernoemen. (dat heb ik dus, met meerdere CF kaartjes)

Mijn mappenstructuur:

\fotos\jjjj\mm\dd_omschrijving\s?\
dus bijv. \fotos\2007\08\11_Amsterdam_Artis\s1\IMG_0001.jpg etc..
Later hernoemen naar bijv. s1_IMG_0001.jpg of s2_IMG_0001.jpg m.b.v. ifranview.

[ Voor 19% gewijzigd door WillyF op 17-08-2007 12:34 ]

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

Pagina: 1