[Nikon D40] Kapot gemaakt?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 08:14

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik had gisteren op mijn net nieuwe D40 een stofdeeltje. Dit heeft mijn vader in de snelle tijd dat ie had proberen weg te blazen, waardoor hij op de sensor gespuugd heeft. Er zaten dus 3 speekseldruppeltjes op het sensorglas.
Ik heb vandaag isopropanol gehaald bij de apotheek, en samen met een wattestaafje heel voorzichtig alles schoongemaakt. Dit dus ook inclusief spiegel en matglas. Nu ik nog met een fotozaak gebeld heb, was dit schijnbaar niet zo verstandig. Zeker omdat ik nog steeds stofdeeltjes zie, hoewel de speekseldruppeltjes wegzijn. Met behulp van een blaasgalg met een kwastopzetstukje krijg ik het ook allemaal niet weg. Het zit dan voornamelijk in de hoekjes.

Nu heb ik de mogelijkheid mijn camera nog terug te sturen naar Amazon. Is dit een verstandige keuze gezien ik ´m dus kapot heb gemaakt, of kan ik nog iets herstellen met de huis, tuin keukenspulletjes die ik hier nog heb?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zo te horen is er niks stuk, slechts een beetje stoffig?.....lijkt me niet dat je hem dan terug stuurt naar Amazon. In plaats daarvan zou ik me enigzins verdiepen in het verwijderen van stof van je sensor en als je dat te eng vind om het zelf te doen, dan zijn er genoeg camera winkels die het voor je cleanen voor zo'n 25 euro.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Fotozuivere isopropanol kan niet echt kwaad (al was hier gedestilleerd water ook prima geweest), maar met een wattenstaafje poets je 't stof naar de hoekjes van de sensor (daar kan een wattenstaafje niet komen). Met een sensor swab lukt je dat wel, omdat die geen ronde tip hebben.

edit: O ja, als je je sensor gaat schoonmaken, doe dat dan in een zo stofvrij mogelijke omgeving. In de praktijk doet een badkamer waar je eerst een paar minuten een hete douche hebt aangehad het heel erg goed. Alle aanwezige stof is dan nl. neergeslagen, en de extra luchtvochtigheid kan geen kwaad. Wel even wachten tot de temperatuur weer zo is dat niet alles meteen beslaat. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 14:14 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001

Zoefff

❤ 

Waarom denk je dan dat je hem kapot hebt gemaakt? Maakt hij helemaal geen foto's meer, of zit er alleen wat troep in de hoeken? Als dat het geval is lijkt me er namelijk niets aan de hand.

Het is misschien een bitch, maar met speciale sensor-cleaning tools kan je de sensor wel weer schoonkrijgen hoor. Je kan bijvoorbeeld sensor swabs kopen waarmee je de sensor schoon kan maken. Er zit een relatief dikke glasplaat voor de daadwerkelijke sensor, je moet dus echt je best doen om die te beschadigen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 08:14

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
De troep heb ik na veel schoonmaken nu enigszins weggekregen. Ik heb nog 2 wazige puntjes, maar het meest vreemde vind ik 2 scherpe streepjes, die ik NIET zie op de foto´s. Wat zou dit kunnen zijn?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Haartjes/vezels van je wattestaafjes of iets dergelijks die op je spiegel of tegen je matglas zitten. Of als je pech hebt krasjes op je spiegel/matglas.

Als je trouwens testfoto's maakt, denk je er dan wel aan om je diafragma waarde op F/22 ofzo te zetten. Want anders zie je veel kleine dingetjes sowieso al niet meer.

Ow, en alles wat je door de zoeker ziet zitten zie je trouwens niet op de foto. Tenzij het op het voor of achterelement van je objectief zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 11-08-2007 15:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Zoefff
  • Registratie: September 2001

Zoefff

❤ 

Teveel plekken die vies kunnen worden, brr :P

Neem zoals Orion84 al zegt inderdaad eens wat foto's met je diafragma helemaal dichtgeknepen. Dan pas zie je het vuil op je sensor goed :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1