Toon posts:

Vreemd Virus?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een tijdje heeft mijn computer last van een wel heel vreemd virus: het schakelt de computer uit. Niet uitschakelen door Windows, maar gewoon in een keer helemaal uit. Virusscanners (NOD32, Symantec, McAfee, Kaspersky) vinden helemaal niets. De tijden zijn verschillend: Je start je computer op, en er lijkt niets aan de hand, maar na de ene keer een half uur, kwartier, vijf minuten, is ie gewoon in een keer helemaal uit... Linux staat er ook op, maar die heeft nergens last van. Het ligt dus niet aan de hardware. Weet iemand wat ik moet doen? Ik ben ten einde raad!

Sef

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Misschien wordt er toch het een en ander te warm?

Staat 'restart after bluescreen' aan? Zet dat af, misschien driverissues?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Nee, daar ligt het niet aan. Waarom loopt linux dan wel zonder problemen? Ik heb overigens geen verdacht proces gevonden. Ik heb al geprobeerd om de voeding te vervangen: hielp niet. Iemand een idee?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Snake schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:33:
Staat 'restart after bluescreen' aan? Zet dat af, misschien driverissues?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is het echt niet. Hij is namelijk direct uit, en ik krijg geen "blauwe flits".

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:52:
Nee, dat is het echt niet. Hij is namelijk direct uit, en ik krijg geen "blauwe flits".
Maakt niet uit, zet het af, je weet nooit, ik heb het ook al gehad dat ik nog niet eens een blauwe flits kreeg.

Ook: staat er wat in je event-logs?

Bios up to date? Windows up to date? Ergens mee zitten te kloten? (Registy enhancer oid?).

Ook probeer 'Everest (van Lavalys)' eens, en zet de monitor eens op, misschien dat je tijdens de crash toch temp trouble hebt (dat je het probleem in Linux niet hebt, helpt ons niet verder he )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Begin eens met specificaties.
En anders een idee om een reinstall te doen. Weet je ook meteen of het aan een virus ligt ofniet.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Kijk eerst eens in je Event Log.
Kan best een ACPI probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten: reinstall werkt niet, heb ik al geprobeerd...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:15:
Vergeten: reinstall werkt niet, heb ik al geprobeerd...
Dan weet je in ieder geval dat het geen virus is. Ik denk dat er qua hardware ergens iets niet goed zit.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
PilatuS schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:16:
[...]
Dan weet je in ieder geval dat het geen virus is. Ik denk dat er qua hardware ergens iets niet goed zit.
Onzin, bij een reinstall waarbij niet is opgestart van een niet beschrijfbaar medium om de harddisk en bootsectors te wissen, kan je helemaal geen garanties geven over het wel dan niet aanwezig zijn van een virus.

Maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk, dat de hardware niet goed zit, waarschijnlijk zijn Voeding. Maar dan moet hij reboot on error een keertje uitzetten, en de FAQ volgen....

[ Voor 17% gewijzigd door djexplo op 11-08-2007 14:28 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• pasta
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gezien?

Daarbij lijkt me dit eerder iets voor Processors, Mobo's & Geheugen, zou je daar even het beleid willen doorlezen en je topicstart daar op aanpassen? :)

Signature

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kan een virus niet de voeding direct aanspreken om de stroom eraf te gooien :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

spone schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:43:
Voor zover ik weet kan een virus niet de voeding direct aanspreken om de stroom eraf te gooien :)
Maar een virus kan wel de processor iets laten doen wat het niet hoort te doen de processor het stroom er voor de veiligheid maar afgooid. (Hoewel dit bij mij resulteerd in een reboot.)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je alle drivers wel helemaal enzo? Zeker omdat het onder Linux wel goed werkt, en na een herinstall van Windows nog steeds niet goed draait.. ;)

Een virus zal het niet zijn; er zijn maar zeer weinig virussen die enkel naggen, zeker op zo'n manier. Wanneer er zoiets is, zal het echt wel door íets gevonden worden, en na een reïnstall weg zijn.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Virus lijkt me vrij sterk, ik denk eerder aan een tempratuur probleem. Heb je de tempraturen al nagekeken? Waarschijnlijk gebeurt dit niet zo gauw op linux, omdat je op linux veel minder zware dingen doet? En dat OS is sowieso al lichter

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar misschien zit er toch wel iets in het verhaal van oververhitting. Net had ik het weer; de computer kon ik hierna niet meer aanzetten. Pas na vijf minuten kon ik hem weer aanzetten. Standaard cpu temperatuur is 50 graden, op mijn andere laptop is dat standaard 40/39. Die computer word snel heet (70 graden) en mijn laptop niet (die is overigens een maand geleden gekocht). Dus ik zal daar eens naar gaan kijken.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
70 graden voor een CPU is in de meeste gevallen echt te heet. 62 graden of hoger kan op langer termijn schade veroorzaken, dusja... Ik zou dat absoluut even nakijken. Wat voor CPU heb je? Bij Pentium 4 is het niet uniek namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 11-08-2007 14:57 ]

• PilatuS
  • Niet online
Als de temp boven de 70 graden uit komt dan kan het goed zijn dat de PC zichzelf uit zet om schade te voorkomen. Voel eens aan het CPU blok om te kijken of die erg heet wordt.

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:56:
70 graden voor een CPU is in de meeste gevallen echt te heet. 62 graden of hoger kan op langer termijn schade veroorzaken, dusja... Ik zou dat absoluut even nakijken. Wat voor CPU heb je? Bij Pentium 4 is het niet uniek namelijk.
ni zeveren hé..., 62° op lange termijn zal nu ook weer ni zo erg zijn hoor >.>

Verwijderd

Topicstarter
CPU is AMD Athlon 32 3000+

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:01:
[...]

ni zeveren hé..., 62° op lange termijn zal nu ook weer ni zo erg zijn hoor >.>
Zeker wel. De levensduur wordt behoorlijk verkort. Het is echt niet voor niks dat ie zichzelf uit doet hoor :X

Verwijderd

TEAMIKKE schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:11:
[...]

Zeker wel. De levensduur wordt behoorlijk verkort. Het is echt niet voor niks dat ie zichzelf uit doet hoor :X
ey, weet je wel hoelang een CPU meegaat? tegen dan zen er al min. 2 eigenaren gepasseert, of ligt die al in een kast

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik draai standaard tussen de 60 en 70 gradean. Verschilt volgens mij wel erg per proc.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
De meeste Athlon hadden nog geen temperatuur power-down. In plaats daarvan werd dit in het moederbord geregeld (BIOS). 62 en 70 zijn hier moeie getallen voor. Hoe dan ook. 62 is al te veel. 70 is zoveelste veel dat ik denk dat dit de oorzaak van je probleem is.

Kortom, koeling troubleshooten:

- Wordt het koelblok wel warm?

Zo nee, is het niet goed bevestigd.
Zo ja, dan kan het koelblok zijn warmte niet kwijt.

- Is de kast temperatuur ook te hoog (meer dan 30-35 graden is te hoog)

Zo nee, dan heb je een airflow probleem over het koelblok van je CPU.
Zo ja, dan is de airflow binnen je kast te laag.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:12:
[...]

ey, weet je wel hoelang een CPU meegaat? tegen dan zen er al min. 2 eigenaren gepasseert, of ligt die al in een kast
Tuurlijk. 286'ers draaien ook nog steeds. Maar er hoeft maar net die transistor stuk te gaan waardoor ie onstabiel wordt oid.
battler schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:14:
Ik draai standaard tussen de 60 en 70 gradean. Verschilt volgens mij wel erg per proc.
Dual Core's zijn idd. veel koeler en mogen minder warm worden. Terwijl een P4 wel 70 graden mocht worden. Athlon's zijn wel iets warmer dan een DC maar 70 is echt teveel.

• kalizec
Ehm, AMD Athlon 32's bestaan niet.
Tis of een Athlon XP 3000+
of tis een Athlon 64 3000+

Kun je dit even verduidelijken?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• PilatuS
  • Niet online
kalizec schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:35:
[...]

Ehm, AMD Athlon 32's bestaan niet.
Tis of een Athlon XP 3000+
of tis een Athlon 64 3000+

Kun je dit even verduidelijken?
Op zich maakt dat niet echt uit. Hij moet gewoon zelf gaan kijken waar het aan ligt. We hebben inmiddels genoeg dingen aangegeven die ie kan proberen. Mijn gok is dat de CPU te heet wordt.

• kalizec
PilatuS schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:42:
[...]

Op zich maakt dat niet echt uit. Hij moet gewoon zelf gaan kijken waar het aan ligt. We hebben inmiddels genoeg dingen aangegeven die ie kan proberen. Mijn gok is dat de CPU te heet wordt.
De reden waarom ik ernaar vraag is omdat de temp-sensor en temp-bescherming van een XP anders werkt dan van een 64. Ook hebben ze nogal verschillende max-temps. Maar op zich is er genoeg info om te concluderen dat de TS aan de gang kan met het oplossen van de temp-problemen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zal ws een temp. probleem zijn, kijk eens in je BIOS wanneer de PC uitschakelt bij welke temp. treshold.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:40
Is het niet dat de PC gewoon onstabiel is?? Ik heb hier naast me een PC staan op de grond (en die is niet al te sterk) en als hij dat een tik (of tegenwoordig een klein tikje) krijgt (omdat er iemand hard over de vloer loopt) hij gewoon uit. Het ledje blijft gewoon aan, het enige wat nog werkt is het helemaal van de stroom afhalen.

• PilatuS
  • Niet online
Killzone schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 17:45:
Is het niet dat de PC gewoon onstabiel is?? Ik heb hier naast me een PC staan op de grond (en die is niet al te sterk) en als hij dat een tik (of tegenwoordig een klein tikje) krijgt (omdat er iemand hard over de vloer loopt) hij gewoon uit. Het ledje blijft gewoon aan, het enige wat nog werkt is het helemaal van de stroom afhalen.
Dan zit die PC echt slecht in elkaar. Als een PC gewoon goed in elkaar zit kan je er tegenaan schoppen en draait ie netjes door.

Verwijderd

owja,dan schop jij maar eens flink tegen een computer kast,vooral vooraan waar bij pacard bell de harde schijf zit,dan weet ik zeker dat hij het niet meer doet ;)

• kalizec
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:19:
owja,dan schop jij maar eens flink tegen een computer kast,vooral vooraan waar bij pacard bell de harde schijf zit,dan weet ik zeker dat hij het niet meer doet ;)
Heb hier een PC staan die al draaiende van een trap gevallen is (niet trede voor trede, maar de volle 2,60 meter in 1x keer. De kabels waren lang genoeg en de PC is zelfs geen seconde down geweest. Kortom, een schopje kan ie ook wel hebben. Kwestie van alles goed vast maken aan de binnenkant.

• lapzwans
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 11:23
wie zet nu een draaiende pc aangesloten en al boven aan de trap neer. lijkt me toch niet de meest voor de hand liggende plaats om je pc neer te zetten.

Is wel interresant omdat eens te testen. ik ga hier ook eens een oude draaiende computer van 3 meter omlaag smijten kijken wat die doet. >:)

[ Voor 32% gewijzigd door lapzwans op 11-08-2007 18:52 ]

Verwijderd

kalizec schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:29:
[...]

Heb hier een PC staan die al draaiende van een trap gevallen is (niet trede voor trede, maar de volle 2,60 meter in 1x keer. De kabels waren lang genoeg en de PC is zelfs geen seconde down geweest. Kortom, een schopje kan ie ook wel hebben. Kwestie van alles goed vast maken aan de binnenkant.
heb je die gewoon van de trap gesmeten ofzo,wie gaat nu langs een trap zitten met een verlengkabel, want de muis toetsebord en stroom stekker zijn geen 2.6 meter :?

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Een pc moet over het algemeen wel een tegen een klein stootje kunnen. Een val van enkele meters lijkt me wat overdreven 8)7 , maar als de boel omvalt zou het geen problemen moeten geven(ligt aan je vloer, kast, hardware etc.). Heb je zelf de kast wel eens opgemaakt en heb je daarbij misschien het koelblok van je processor aangetikt. AMD klemmen zijn in mijn mening wel stevig, maar als er eentje los is geschoten of het koelblok is verplaatst geweest dan is de hele koelpasta door de war (ik ga er dan even vanuit dat je de standaard boxed koeler hebt met standaard koelpasta/sticker). Wat je volgens mij het beste kunt doen is een tubetje Arctic Silver 5 kopen. Zet je pc uit en haal de stroom eraf. dan haal je de koeler eraf (denk eraan eerst de fankabel los te maken en kijk eerst rustig hoe alles vast zit). Kijk dan hoe of je de koeler schoon moet maken (stofzuiger doet vaak al wonderen, maar wil je het echt schoon hebben, dan moet de de fan verwijderen en het koelblok in gewoon water met een borsteltje schoonmaken )en goed drogen!)). Vervolgens breng je een dun laagje van de Arctic Silver aan. Een rijstkorrel is zat, smeer het goed uit zodat alles net aan bedekt is, ga dus niet plamuren ;( !! Ten slotte processorkoeler er weer op en karren met je PC :9 Het kost niet zoveel en je zult hopelijk merken dat je pc ook ietsjes koeler blijft.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• kalizec
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:55:
[...]

heb je die gewoon van de trap gesmeten of zo,wie gaat nu langs een trap zitten met een verlengkabel, want de muis toetsenbord en stroom stekker zijn geen 2.6 meter :?
Betrof een studentenhuis waarbij een stel 'gasten' in dronken toestand inderdaad de boel naar beneden geflikkerd hebben. En de stroom-stekker hing in een stekkerdoos met verlengkabel. UTP was ook lang genoeg. Er zat geen monitor aan en toetsenbord was ook overbodig (routertje en file-servertje).

• TEAMIKKE
  • Niet online
kalizec schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:17:
[...]

Betrof een studentenhuis waarbij een stel 'gasten' in dronken toestand inderdaad de boel naar beneden geflikkerd hebben. En de stroom-stekker hing in een stekkerdoos met verlengkabel. UTP was ook lang genoeg. Er zat geen monitor aan en toetsenbord was ook overbodig (routertje en file-servertje).
Je zou maar waterkoeling hebben en een extern reservoir hebben :X

• kalizec
Inderdaad dan had het best een nachtmerrie kunnen worden.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Als het een AMD64 betreft ; die worden (op stock snelheden) nooit zo warm, kijk dus idd even je koeler na.

Is het een sA CPU, die worden wel wat warmer.. Maar 60/70 graden is op stock zelf redelijk hoog voor een sA CPU.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Pagina: 1