Panasonic / Leica Camera voor oude lenzen.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik wil een mooi kado kopen voor mijn vader die van fotografie houdt, en fan is van Leica. En zelf weet ik weinig van fotografie.

Nu heeft hij mijn vader me verteld dat er een digitale camera (body) is waar hij zijn oude Leica lenzen op kan zetten.

Ikke dus zoeken en deze gevonden:
http://kieskeurig.nl/prod...9C06CC12572B40053D721.htm
Ik denk ha dat is hem. Als ik echter op een van de winkels klik kom ik hier uit:
http://www.cameranu.nl/artikel/4652

Maar dat lijkt een andere camera met 10,2 MP en gewoon een lens erop.

Ik heb begrepen dat Panasonic ook een camera maakt die met zijn lenzen overweg zou kunnen.

Mijn vraag is dus welk type heb ik precies nodig?
en koop ik het beste Panasonic of Leica?

Verder zou ik graag willen weten doe ik er wel goed aan om deze camera te kopen, of zijn er alternatieven in dezelfde prijsklasse die beter zijn. (< 800 euro.)

Alvast bedankt voor alle input.

UPDATE: informatie hier klopt niet, zie verder onderaan

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 15:33
Bedoelt je vader niet de nieuwe Leica M8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5760

Deze Epson meetzoeker heeft Leica M vatting.

http://www.letsgodigital..../articles/story_6929.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Voor Canon Eos bodies zijn er adapters te krijgen waarmee je leica (R) lenzen op alle eos bodies kan zetten.
Die zullen er vast ook wel zijn voor andere merken.
Zo'n ring kost rond de 35 euro.

Edit: dit werkt helaas alleen goed als de lenzen volledig manueel zijn, er is dan totaal geen communicatie tussen lens en body dus als aperture ed niet handmatig in te stellen zijn met een ring op de lens ofzo, zit je vast aan 1 aperture.

[ Voor 38% gewijzigd door Taliesin op 11-08-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Vrijwel alles van Leica is enorm prijzig. Kun je niet beter een mooi boek over leica kopen ofzo?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 15:46

ThunderNet

Flits!

De camera's die je in de ts aanhaalt, hebben geen verwisselbare lens. Je moet kijken naar de leica M8 ben ik bang :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Philflow schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:35:
Nu heeft hij mijn vader me verteld dat er een digitale camera (body) is waar hij zijn oude Leica lenzen op kan zetten.
Gaat 't om M of R lenzen? Oftewel: heeft je vader een meetzoeker Leica of een spiegelreflex? En als 't een meetzoeker is, is 't een echt ouwetje met M39 schroefdraad vatting of een nieuwer model met bayonet?

edit: Een Epson R-D1s body doet op Ebay al gauw meer dan $2000. Lijkt me een riant cadeautje... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 11-08-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Philflow schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:35:
Leica M8, ik mag hopen dat je gespaard hebt. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik weet het niet precies maar ik dacht toch echt dat het een Digilux was. Geen M volgens mij.

Als ik hier naar kijk dan lijkt het toch alsof ze op de Digilux 3 een andere lens hebben gezet?
http://www.fotoapparatuur...test-leica-digilux-3/260/

Hier zie ik hem ook aangeboden worden met andere lenzen:
http://www.cameranu.nl/ar...ca_Digilux_3_14-50mm.html

De tegenhanger van Panasonic is volgens mij de DMC-L1 waarvan de body volgens mij ook betaalbaar moet zijn.

Edit: Dit moet hem haast wel zijn omdat mijn vader zei dat Panasoinc en Leica vrijwel dezelfde camera hadden uitgebracht.

"The LEICA DIGILUX 3 is the first Digilux camera with an interchangeable lens."
http://www.leica-camera.c...raphy/d_system/digilux_3/
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:21:
[...]
Gaat 't om M of R lenzen? Oftewel: heeft je vader een meetzoeker Leica of een spiegelreflex? En als 't een meetzoeker is, is 't een echt ouwetje met M39 schroefdraad vatting of een nieuwer model met bayonet?
Weet dit niet zeker maar ik geloof met schroefdraad. Wat ouder model.

[ Voor 55% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik begin inmiddels mijn eigen verwarring te begrijpen, er is een D-Lux 3 en een Digilux 3.

Die fout hebben ze dus ook bij kieskeurig gemaakt.

Ik zoek dus eigenlijk een Digilux 3 body, of een Panasonic L1 body. Mocht iemand m vinden, dan hoor ik het graag. ik kan ze nergens als alleen body vinden.
Taliesin schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:05:
Voor Canon Eos bodies zijn er adapters te krijgen waarmee je leica (R) lenzen op alle eos bodies kan zetten. Die zullen er vast ook wel zijn voor andere merken.
Ok als ik het goed begrijp is dat dus ook een optie. Ik zie dat de EOS 400D een betaalbare en populaire optie is. Of zouden jullie mij iets anders aanraden?

[ Voor 72% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Philflow schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 17:54:
Ik begin inmiddels mijn eigen verwarring te begrijpen, er is een D-Lux 3 en een Digilux 3.

Die fout hebben ze dus ook bij kieskeurig gemaakt.

Ik zoek dus eigenlijk een Digilux 3 body, of een Panasonic L1 body. Mocht iemand m vinden, dan hoor ik het graag. ik kan ze nergens als alleen body vinden.

[...]

Ok als ik het goed begrijp is dat dus ook een optie. Ik zie dat de EOS 400D een betaalbare en populaire optie is. Of zouden jullie mij iets anders aanraden?
Als jij 1500 euro aan een kado kan uitgeven dan moet je die extra lens toch ook wel kwijt kunnen raken.

Ik denk dat een leica fan niet echt blij zal worden met een stukje plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Wijnands schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:04:
[...]
Als jij 1500 euro aan een kado kan uitgeven dan moet je die extra lens toch ook wel kwijt kunnen raken.
De Leica D-lux 3 is dus rond de 600. Dat was het bedrag dat ik wilde uitgeven. Ik hoopte dus dat het een Digilux 3 was. Helaas.
Ik denk dat een leica fan niet echt blij zal worden met een stukje plastic.
Ja dat klopt misschien. Wat ik verwacht is dat hij misschien z'n entree wil maken in de digitale SLR wereld. Een instap model zou dus goed genoeg kunnen zijn, om mee te beginnen. Als ie dan ook nog z'n bestaande lenzen zou kunnen gebruiken, des te beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De Leica Digilux 3 gebruikt een 4/3 System lens mount, en dat is een vrij recente lensmount die Olympus ook gebruikt. Bestond nog niet in de tijd dat 35mm film populair was.

De M8 heeft een Leica M Bayonet.

[ Voor 16% gewijzigd door bouwfraude op 11-08-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik weet dus niet precies wat voor lenzen hij heeft, wel weet ik vrij zeker dat ze op Digilux 3 passen. Dat heeft hij immers gezegd.

Nieuwe situatie is dus dat de Digilux 3 gewoon te duur is, en dat ik las dat hij ook op bijv. een Canon body uit de voeten zou kunnen. zoals Taliesin zei.
Taliesin schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:05:
Voor Canon Eos bodies zijn er adapters te krijgen waarmee je leica (R) lenzen op alle eos bodies kan zetten. Die zullen er vast ook wel zijn voor andere merken.
Klopt het dat hij daar ook wat mee zou kunnen met zijn lenzen? ( ja ik ben een leek).

[ Voor 43% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Philflow schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:22:
Ik weet dus niet precies wat voor lenzen hij heeft, wel weet ik vrij zeker dat ze op Digilux 3 passen. Dat heeft hij immers gezegd.
Niet zonder adapter denk ik, er bestaat wel een Leica adapter voor R lenses op 4/3” cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
bouwfraude schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:27:
[...]
Niet zonder adapter denk ik, er bestaat wel een Leica adapter voor R lenses op 4/3” cam.
Ok en enig idee wat dat gaat kosten en waar ik dat het beste zoek?
Ik bedoel dan de adapter voor de Leica lenzen op bijv. een Canon EOS400 body. Of is dat die ring waar Taliesin het over heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin
Die ring waar ik het over heb is volgens mij het zelfde als die adapter.
Maar voor je vanalles gaat kopen, het gaat alleen goed werken als de lenzen die je hebt volledig handmatig zijn (diafragma, focus)
En moeten de lenzen dezelfde mount hebben als de adapterring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ok goed om te weten. Ik wilde het eigenlijk als verrassing doen, maar ik zal het toch maar gaan overleggen dan.

Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipperJR
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 17:10
mischien offtopic maar wat is er zo bijzonder aan die leica M8 dat hij 4199,00 kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZipperJR, 't is een Leica meetzoeker. het enige alternatief dat een beetje in de buurt komt is een Epson R-D1s (kost ongeveer de helft) maar ja, da's geen Leica... ;)

In het Leica museum in Wetzlar ligt nog een M3 (als ik 't goed heb) die boven de Sahara uit een vliegtuig is gevallen en 3 maanden later terug werd gevonden. Volledig gezandstraald, maar mechanisch deed 'ie het nog perfect. Bij Leica betaal je niet alleen voor de naam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou heb ik ook een kennis die dol is op Leica en er een aantal heeft. Hij heeft ook wat spiegelreflex maar da's allemaal nikon. Leica, dan heb je wat in handen, ja, leuk dat je die met een adapter op een Canon body ook kan schieten maar het lijkt me zo ontzettend tegenvallen als je een Leica gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Je kan die Minox mini-Leica kopen.
Digicam met het uiterlijk van een M3, maar dan een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Minox is wel een fantastisch cadeau voor een Leica M liefhebber!
Afbeeldingslocatie: http://www.weblogsinc.com/common/images/5562468691402114.JPG?0.516506228227966

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
ah interessant.

295 voor een occasion minox m3 bij een fotozaak... goede deal?

Edit: nee dus want zie hem voor veel minder op ebay.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 11-08-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die moet je voor de helft of zo op Ebay kunnen vinden, en vergeet niet: 't is een gimmick.
't Is een 1:3 replica van een Leica M3, erg klein dus, en de lens is niet verwisselbaar . En ook al zou 'ie dat wel zijn, dan zouden er nooit echte Leica lenzen op passen.

Maar 't blijft natuurlijk wel een fantastisch dingetje, en Minox heeft ook wel een historie van prima en degelijke superkleine camera's!
Afbeeldingslocatie: http://feuerbacher.net/photo/Cameras/MinoxEL/MinoxEL.jpg
Zo'n dingetje nam bv. Ronald Naar mee bij z'n bergbeklimtochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Da's wel een leuk idee, die minoxjes hebben een erg hoge aaibaarheidsfactor.

Pagina: 1