Toon posts:

SBS 2003 clonen/migreren naar andere hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit met een bijzonder probleem. We hebben onlangs een nieuwe server bij een klant weggezet, met een sbs 2003 installatie. Nu valt deze server regelmatig spontaan uit, en ondanks het feit dat bijna alle hardware al is vervangen hebben we nog steeds problemen. Onderzoek vanuit de leverancier heeft uitgewezen dat er toch nog steeds iets niet goed gaat met de hardware, en heeft ons inmiddels daarom toegezegd een nieuwe server te sturen.

Deze nieuwe server hebben we hier nu staan, samen met de oude server. Om onszelf veel tijd te besparen willen we de oude server clonen.

Software waarmee we geprobeerd hebben dit voor elkaar te krijgen momenteel is:

- Norton Ghost
- Symantec Backup System Recovery for Small Business Servers 6.5
- Acronis True Image server.

In het geval van Norton, krijgen we het probleem dat na de restore de server niet wil booten. Met veel gestoei krijgen we de server wel aan de praat maar moeten we een Active Directory restore draaien en hebben we verder absoluut niet het gevoel dat deze server stabiel opgeleverd kan/mag worden.

In het geval van Symantec Backup System Recovery hebben we een ander probleem. Tijdens het restoren met de "Restore Anywhere" optie, vraagt Backup Exec Systemrestore ons om de locatie van Servicepack 2 voor Widows Server 2003. Nadat we zowel de orginele gedownloade exe file, als de uitgepakte versie opgeven komt er steeds een pop-up terug dat we niet de juiste SP2 hebben aangegeven. We komen hier niet doorheen, met geen enkele sp2 versie voor windows 2003 server.

In het geval van Acronic True image server hebben we 2 problemen. We krijgen tijdens het booten niet de mogelijkheid om met bijvoorbeeld F6 andere scsi drivers op te geven, wat wel het geval is met Backup Exec System Recovery. Tevens is het zo dat we gebruik maken op de oude server van Dynamische disks, en het blijkt dat Acronis dit niet ondersteund bij het clonen van hd's...

Momenteel zitten we dus een beetje met de handen in het haar.. We moeten deze server maandag up en running hebben.. Een complete herinstallatie is echt geen optie ivm 2 grote applicaties die veel te veel tijd zullen vragen om opnieuw geinstalleerd en gerestored te worden..

Heeft er iemand nog een geniaal idee om ons uit de brand te helpen? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Doe een Swing migration :)

[search=SBS exchange overzetten nieuwe hardware]

Je bent absoluut niet de eerste met dit probleem namelijk.
Een swing laat je in ieder geval nog even doorwerken met je huidige AD, terwijl je jezelf meer tijd gunt om naar je applicatie-migratie te kijken.

Sowieso.. dynamic disks? Da's niet echt lekker als het een business critical server is, doe het nu liever in één keer goed ;)

[ Voor 49% gewijzigd door alt-92 op 11-08-2007 12:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Helaas hebben wij niet de tijd voor een rustige migratie. De huidige backplane van de oude server heeft al zo veel problemen dat hij regelmatig uitvalt of gewoon niet meer wil opstarten. Af en toe kunnen we de server in 1 keer imagen en dan moeten we het daar mee doen.

We zijn echt op zoek naar een clone achtige constructie.

Ik ben het absoluut met je eens dat een Dynamic Disk server echt vervelend is, dit is dan ook geen server die door mij persoonlijk is opgeleverd. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 12:40 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Ik zou gaan voor Norton, maar voordat je het image maakt eerst even sysprep draaien om te zorgen dat Windows 2003 bij de eerstvolgende boot (na terugzetten image op nieuwe array) op zoek gaat naar nieuwe hardware.

sysprep

[ Voor 9% gewijzigd door lammert op 11-08-2007 18:41 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:57
Ik ben er geen fan van, maar toch heb ik al vaker een live server overgezet naar nieuwe hardware. Wat ik meestal doe ik eerst een losse controller in de oude server en daarna controleren of de oude server ook boot met de schijven aan de losse controller. Dan bouw ik de boel over naar de nieuwe server. En als dat ook boot, dan installeer ik alle hardware en trek in die tijdelijke controller eruit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:06:
- Symantec Backup System Recovery for Small Business Servers 6.5

In het geval van Symantec Backup System Recovery hebben we een ander probleem. Tijdens het restoren met de "Restore Anywhere" optie, vraagt Backup Exec Systemrestore ons om de locatie van Servicepack 2 voor Widows Server 2003. Nadat we zowel de orginele gedownloade exe file, als de uitgepakte versie opgeven komt er steeds een pop-up terug dat we niet de juiste SP2 hebben aangegeven. We komen hier niet doorheen, met geen enkele sp2 versie voor windows 2003 server.
Ik heb in het verleden wel een melding gehad (ook tijdens het imagen van een win2003 server - weet alleen niet meer met welk image programma) voor de locatie van SP2. Echter wanneer we verwezen naar de originele Windows 2003 cd/bestanden ipv SP2 ging het wel goed.

Echter in je huidige situatie, zou ik niet kiezen voor een image. Regelmatig falende hardware kan andere inconsistenties in je data veroorzaken. Een 'schone' installatie lijkt me stabieler op de langere termijn - en vervolgens swingen etc. etc. (als de uptime van je huidige sbs dat toestaat natuurlijk). Je kan de klant altijd de optie geven, een eventueel 'brakke' oplossing of een gegarandeerde stabiele oplossing die helaas wel een dag (of twee?) later beschikbaar is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Whatsek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
In de oude server clonen naar een ide disk, die laten booten in de nieuwe server,
alle drivers voor de nieuwe hardware installeren, en clonen naar het nieuwe drive array.

Door eerst naar ide te clonen, kan je diverse problemen oplossen, controller problemen,
en je kan van je dynamic disks afkomen....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Whatsek schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:30:
In de oude server clonen naar een ide disk, die laten booten in de nieuwe server,
alle drivers voor de nieuwe hardware installeren, en clonen naar het nieuwe drive array.
2x clonen?

Brrrr... ik ben er al geen voorstander van bij servers.. maar goed.
Dan ben je net zo lang bezig met 2x het risico op fouten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Whatsek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Tja, je hebt dan wel genoeg backups ;-)

Verwijderd

Acronis True Image werkt geheel anders dan Backupexec server recovery.
The bootable cd moet van de laatste build zijn. wordt je controller dan nog niet herkend, dan kun je contact opnemen met acronis voor een bootable cd met de juiste drivers erin.

tijdens de recovery wordt je gevraagd media op te geven met de drivers voor de nieuwe hardware. Alleen mogelijk met universal restore. Let op, alle drivers moet je wel verzameld hebben op een CD / NAS / netwerk schijf...

Acronis ondersteund "geen" dynamische disks. Je kunt de dynamische disks wel imagen, echter alleen terugzetten in native (of hoe dat ook mag heten) disks.
Pagina: 1