Sterrenregen vannacht, hoe pakken jullie dat aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:47
Beste mede-fotografen :)

Na eindelijk een statief te hebben aangeschaft bied mij dit de mogelijkheid om goede foto's te maken bij dit soort gebeurtenissen, sterrenregens dus.
Ik heb dit echter nog nooit gedaan..

Ik bezit een Fujifilm S6500fd. Zat zelf al te denken aan groot diafragma, en daarbij lange sluiterstijd om eventuele vallende sterren mooi in beeld te krijgen? Dit is echt maar een wild idee, hoe doen jullie dit?

Ben zeer benieuwd naar wat tips! :)

Verwijderd

Probleem is dat bij 20+ seconden de gewone sterren ook al beginnen te vervagen...

Verwijderd

Hier ben ik zelf nou ook eingelijk wel nieuwsgierig naar.

Ik heb al eens eerder foto's gemaakt 's nachts van de maan. Deze was redelijk gelukt maar je zag dus enkel de maan en de sterren er omheen niet. Een langere sluitertijd en misschien een hogere isowaarde?
Ik was helemaal ingezoomd met mijn 75-300 lens dus mijn diafragma kon ik ook niet meer verlagen.
Ik denk wel dat we moeten hopen op een beetje heldere lucht.
Maar er zijn er vast die hier meer tips over kunnen geven.

@neographical

Dit zag ik dus inderdaad ook bij de maan gebeuren. Dit gebeurt wel al eerder, dat idee had ik toch. De details op de maan waren niet zo scherp meer.
Misschien een plekje buiten waar er niet zo veel vervuiling (lichten van industrie,stad of verkeer) is opzoeken?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 11:27 ]

• Tomino
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:23:
Probleem is dat bij 20+ seconden de gewone sterren ook al beginnen te vervagen...
Dus, kortere sluiterstijd..?

Verwijderd

Wat ik juzaphoto.com heb zien doen is een Sig30/1.4 pakken, ISO800 en dan korte sluiters pakken om alle sterren strak in de hemel te krijgen. Je zit hier in Nederland echter met één klein probleempje: de enorme hoeveelheid lichtvervuiling...

• Tomino
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:27:
Wat ik juzaphoto.com heb zien doen is een Sig30/1.4 pakken, ISO800 en dan korte sluiters pakken om alle sterren strak in de hemel te krijgen. Je zit hier in Nederland echter met één klein probleempje: de enorme hoeveelheid lichtvervuiling...
Ja, dat is echt een probleem.. Ik woon echter ver van alle lichtsteden vandaan, dus ik zou hier een voordeel mee moeten krijgen. Deze camera heeft geen losse lenzen, dus ik zal het moeten doen met wat ik heb. Maar als ik echt de baan van de ster in beeld wil krijgen, dan zal een korte sluiterstijd mij niet dat resultaat opleveren..

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mwa, die dingen bewegen volgens mij best snel? Ik denk dat het eerder een uitdaging wordt om op tijd af te drukken, dan om een lang genoege sluitertijd te pakken.

En jouw camera kan je waarschijnlijk dan ook alleen maar bedienen door zelf de sluiterknop op het juiste moment in te drukken. (Selftimer gaat niet werken, ivm timing) En dat gaat ook al weer trillingen met zich mee brengen die het extra lastig maken. Nog afgezien van een mogelijke afdruk vertraging? Zorg in elk geval dat de camera niet al te veel hoeft na te denken. Dus manual focus en belichting ook allemaal handmatig, zodat hij meteen de foto kan maken als je afdrukt.

Als het een beetje helder is ga ik de D40 denk ik ook wel even op het statief draaien en eens kijken of het met afstandbediening een beetje te doen is om ze op het juiste moment te vangen. Want volgens een artikel op nu.nl zullen het er op goede momenten zo'n 10 per uur zijn. Dat betekent dat je toch behoorlijk alert moet gaan zitten wachten en dan op het juiste moment drukken.

Misschien doe ik het ook wel gewoon met capture software en een laptop, zodat ik bursts kan schieten en instellingen kan wijzigen zonder aan de camera te komen, maar dat zien we wel als we eenmaal een idee hebben van hoe de situatie gaat zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 11-08-2007 11:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Tien per uur? Zonder een tracking-kop lijkt me dit niet te doen dan eigenlijk: of het is zo vaag dat het bij een lange sluitertijd niet te zien is (ook omdat je normale sterren vervagen) en bij snellere sluiters kom je met een massa aan foto's thuis en is het ook nog maar afwachten.

Ik zou er zonder camera naar gaan kijken :)

• Orion84
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:39:
Tien per uur? Zonder een tracking-kop lijkt me dit niet te doen dan eigenlijk: of het is zo vaag dat het bij een lange sluitertijd niet te zien is (ook omdat je normale sterren vervagen) en bij snellere sluiters kom je met een massa aan foto's thuis en is het ook nog maar afwachten.

Ik zou er zonder camera naar gaan kijken :)
Volgens mij zijn het echt korte opflitsende strepen in de lucht, niet langzaam bewegende objecten ofzo?

Hier nog wat info:
http://www.astroversum.nl...ive=&start_from=&ucat=34&

Daar wordt een sluitertijd van 15 seconden genoemd. Dikke kans dat je dan wat vangt schijnbaar, maar ik denk dat je dan wel maar moet hopen dat de rest van je foto niet zodanig licht wordt dat ze nauwelijks opvallen.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 11-08-2007 11:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Dat is wat ik aan vallende sterren heb gezien tot nu toe, maar zo sterk flitsen die dingen normaal niet :) Als je dan bedenkt dat je zelfs met bliksem behoorlijk moeite moet doen, dan lijkt me dit erg erg lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 11:41 ]

• yohan
  • Laatst online: 07-12-2025
Heeft iemand nog leuke plaatjes weten te schieten van de sterrenregen afgelopen nacht?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
sluitertijd van 15sec, lichtsterke lens van f/1.4 of 2.0 wideopen met iso800. dan zonder dark-frame-substract maar gewoon aan 't begin en aan 't eind een foto maken met dezelfde instellingen en de lensdop erop. Dat doe je later wel in photoshop.
Anyway, dan gewoon vanaf statief foto's maken en zoveel mogelijk meteorieten proberen te vangen.
Later in photoshop smart objects maken, alignen en met median kan je ze stacken.
Op die manier telt ie het licht van de sterren bij elkaar op maar laat ie de ruis weg.

zo werkt het meestal wel, maar hier is't nu bewolkt... jammer :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik ben ook op jacht geweest, maar ik heb er geen gezien. Ik was rond 5u op pad omdat je er net voor zonsopkomst er het meest zou moeten zien, maar het zonlicht liet de sterren al vlug vervagen...

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb er vier gezien (tussen 4 en 5u), mijn camera jammer genoeg geen enkele.
Er waren wel een paar foto's bij met duidelijke lichtstrepen maar dat bleken vliegtuigen te zijn. :|

• Calrissian
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 11:53
ik heb wel wat foto's gemaakt op zaterdag, en ik denk dat ik op 1 van de foto's een vallende ster heb staan, al weet ik het niet zeker.

de baan die hij aflegt op de foto ziet er raar uit voor een vallende ster

ik heb wel gebruik gemaakt van een lange belichting, ik dacht 200 sec.
dit kon omdat m'n statief equatoriaal terugdraait.

ik zal hem vanavond als ik thuis ben posten.

here for the long run

• Calrissian
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 11:53
Hierbij mijn foto van zaterdagavond
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~matho/IMG_0104GoT.jpg

en hier de iets grotere versie.
http://home.deds.nl/~matho/IMG_0104new.jpg

here for the long run

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Als je met 200 seconde zulke kleine stipjes als sterren krijgt hoe denk je dat dat een vallende ster die nog geen seconde oplicht en slechts een fractie van een seconde op dezelfde plaats staat eruit ziet?

Antwoord: Die zie je dus niet.

Mocht het over 20 seconde gaan (en over die vage rode streep links) dan geef ik je gelijk met je opmerking dat de baan nogal vreemd (en rood en onregelmatig) is. Een vallende ster legt een rechte baan af.

Ik denk dat je het beste veel foto's kan maken met 'korte' sluitertijd, wijd open diafragma en hoge iso. Dan is het contrast tussen de vallende en de gewone ster niet zo groot. Kost wel een bak foto's en uitzoekwerk, maar hobby is hobby toch?

Ik sluit me aan bij neographikal, bij bliksem is het al lastig en daar is het contrast veeeel hoger. Je kunt beter zonder camera gaan kijken...

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Pagina: 1