Asus P4PE + SATA dvdrw werkt niet - SATA hd werkt wel

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik draai al een tijd een systeem met een ASUS P4PE, samen met 2 maxtor IDE's en een WD SATA harddisk. Dat gaat prima. Mijn oude brander heeft het echter begeven, dus kocht ik een nieuwe. Er was nog een SATA slot over, dus ik dacht die gewoon in te kunnen prikken, maar hij wordt niet herkend, niet in de bios en niet in windows xp.

=> Mijn vraag: weet iemand hoe ik dit aan de praat moet krijgen?

Ik heb de SATA hd ontkoppeld (was een data-schijf, windows boot van 1 van de IDE's) en de dvd brander op die plek aangesloten - maar nog steeds niks. Dit terwijl de SATA hd het doet ongeacht in welke sata-poort ik hem prik, dus de computer hardware lijkt het te doen. Is 2xSATA plus 2xIDE teveel voor dit moederbord?

Anyway, ik heb hier gezocht, maar struikel over de 40+ pagina-topics over sata en dit moederbord, dus ik hoop dat ik de vraag zo mag stellen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
In een van de P4PE topics stond het volgende:
De "vreemde" gekantelde IDE poort

De SATA en RAID features zorgen nogal eens voor verwarring. De twee standaard IDE poorten kunnen elk 2 apparaten bevatten, terwijl de SATA aansluitingen slechts 1 schijf per kanaal ondersteunen. 1 van de SATA poorten is ook geconverteerd naar een gewone IDE aansluiting. Dit is de gekantelde IDE poort op het mainboard. Op deze aansluiting kan echter maar 1 schijf worden aangesloten. Het aansluiten van een CDROM of DVD speler is niet mogelijk.

De schijf wordt behandeld als een enkele schijf. In de handleiding staat dat de schijf het ATA100 protocol volgt, en niet wordt gezien als een array (van één schijf). Er wordt niet in de handleiding duidelijk gemaakt of het mogelijk is de schijf van de SATA naar de IDE controller te verplaatsen. Ik ga ervan uit dat dit niet zonder meer kan. Er zullen minstens drivers moeten worden verwijderd/geïnstalleerd.
Waarschijnlijk zijn deze SATA aansluitingen alleen geschikt voor schijven omdat ze op de RAID-controller uit komen en die ondersteund dus alleen HDD's. Als je er zekerheid over wilt zul je iets meer moeten zoeken.

Asus P4PE - Deel 2 [Ervaringen]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S