overhitte e6600?

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Hallo allemaal,

Mijn computer heeft een bijzonder irritante gewoonte, namelijk zichzelf uitschakelen zodra hij ook maar een beetje belast wordt. Het heeft er alle schijn van dat de processor te warm wordt, terwijl ik juist overal lees dat deze cpu (intel core2duo, 2.4g) juist bekend staat om de eigenschap dat hij niet zo snel warm wordt.

Verder heb ik een ati radeon 1950xtx videokaart en 2 gig G.E.I.L. geheugen op een asus p5b dh deluxe zitten en zelfs aditionele koelers in mijn kast geplaatst (volgens mij op de goede manier namelijk de invoerende koelers onder en de afvoerende koelers hoger in de kast) om de overhitting tegen te gaan, maar zonder succes.

In de bios heb ik alle spanningen aangepast naar de juiste waarden om te voorkomen dat hij door te weinig spanning onstabiel wordt.

En volgens mij zou de raid0 opstelling ook niet voor koeling problemen moeten zorgen...

Idle is mijn processor volgens de bios zo'n 45 graden c (te warm volgens mij) en als hij weer eens gecrasht is geeft hij maarliefst zo rond de 65/67 graden. de koelribben van de cpu dan zijn gloeiend heet en het moederbord en geheugen ook, vandaar dat het mij lijkt dat de tempratuur het probleem is.

Iemand een suggestie wat ik nog kan proberen? een bios instelling over het hoofd gezien ofzo? want ik heb niet echt zin om waterkoeling in te gaan bouwen en volgens mij zou dat ook niet nodig moeten zijn...

Thanks!

Elgar

Verwijderd

hoe is de airflow in je kast?

Verwijderd

Heb je wel goede airflow in je kast? En zit de CPU koeler wel goed op het mobo?

• boaty
  • Nu online
Heb je de temperaturen van je processor al gecontroleerd? Dat lijkt me het eerste wat je doet bij een verdenking van een te hete processor. Post hier eens een screen van TAT ofzo.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

niet te veel/te weinig koelpasta?

Hoi!

• Algje
Ik heb geen idee hoe de airflow is. Hoe kan ik dat controlleren dan?

En de cpukoeler zit wel goed volgnes mij. Alles klikte op zijn plaats. Misschien nieuwe koelpasta? Of heeft dat maar minimaal effect?

• Algje
Oh, dat gaat snel hier...

Koelpasta misschien proberen ja. Het is nog wat er standaard op zat. Een TAT heb ik geprobeerd, maar dat werk niet op mijn pc. Het toont zich een halve seconde en dan verdwijnt het scherm weer. Misschien niet compatible met vista 64?

• boaty
  • Nu online
Probeer dan eens een ander programma waarmee je de temperatuur kunt meten, bijvoorbeeld speedfan. Je zou ook kunnen kijken of er geen 64 bits editie is van TAT, en of je wel de goede hebt gedownload in dat geval.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Algje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:23:
Ik heb geen idee hoe de airflow is. Hoe kan ik dat controlleren dan?
Niet :)

Maar je zegt dat je extra fans geplaatst hebt, doen die het überhaupt wel? Blazen ze wel de juiste kant op, "hard" genoeg? Etc..
En de cpukoeler zit wel goed volgnes mij. Alles klikte op zijn plaats. Misschien nieuwe koelpasta? Of heeft dat maar minimaal effect?
Dat je proc koeller heet wordt geeft iig aan dat de warmte van je proc op je koeler wordt overgedragen. Echter blijkbaar houdt het daar op. Draait je koeler op de proc wel? (de juiste kant op)

Kijk eens wat speedfan aangeeft qua temps, geeft je iets meer info over moederbord en chipset indien speedfan dit moederbord ondersteunt, maar het lijkt toch een probleem met airflow.

TAT werkt niet met vista64bit (tenminste ik krijg het niet werkend)

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 10-08-2007 18:30 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Algje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:03:
Idle is mijn processor volgens de bios zo'n 45 graden c (te warm volgens mij) en als hij weer eens gecrasht is geeft hij maarliefst zo rond de 65/67 graden. de koelribben van de cpu dan zijn gloeiend heet en het moederbord en geheugen ook, vandaar dat het mij lijkt dat de tempratuur het probleem is.
Als het koelblok ook echt warm wordt heb je een airflow probleem. Het koelblok kan de warmte kennelijk niet kwijt. Dus of er gaat niet genoeg lucht over het koelblok heen of dit lucht is de te warm. In het eerste geval loopt je CPU-fan niet of nauwelijks. In het tweede geval is de temperatuur van de lucht in de kast hoger dan 40 graden (30-35 is normaal en goed haalbaar).

Als de fan niet hard genoeg draait is ie of kapot of wordt niet goed aangestuurd.

Als de lucht temperatuur in de kast te hoog is heb je of te weinig case-fans of deze kunnen lucht ook niet kwijt vanwege stofverstopte intakes of belemmerende kabels.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• boaty
  • Nu online
Tja die 65/67 graden is volgens mij echt wel te hoog. Maar omdat je zegt dat je koelribben van je processor erg heet zijn kan het de koelpasta niet zijn. Als die namelijk niet goed zou geleiden zouden de koelribben niet heet zijn.

• Algje
speedfan geeft:

system 49
cpu 41
aux 127
hd 37
core0 51
core1 51

en dat is idle. Ik kan de fans wel op hogere snelheid zetten, maar ik heb niet echt het idee dat dat ook echt werkt. Tenminste, ik hoor niets harder draaien ofzo...

Ik heb ook nog een extra koelertje voor op het moederbord maar die is alleen voor als je passieve koeling of waterkoeling gebruikt, anders verstoort het de airflow. Tenminst dat staat in het boekje. Maar ik ben toch geneigd om het eens te proberen, al is het maar om te kijken wat er gebeurd.

Het gekke is dat al die extra koelers (4) totaal geen effect lijken te hebben.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 22:36
Algje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:37:
speedfan geeft:

system 49
cpu 41
aux 127
hd 37
core0 51
core1 51

en dat is idle. Ik kan de fans wel op hogere snelheid zetten, maar ik heb niet echt het idee dat dat ook echt werkt. Tenminste, ik hoor niets harder draaien ofzo...

Ik heb ook nog een extra koelertje voor op het moederbord maar die is alleen voor als je passieve koeling of waterkoeling gebruikt, anders verstoort het de airflow. Tenminst dat staat in het boekje. Maar ik ben toch geneigd om het eens te proberen, al is het maar om te kijken wat er gebeurd.

Het gekke is dat al die extra koelers (4) totaal geen effect lijken te hebben.
Vreemd dat de CPU temp (waarschijnlijk de socket) 41 graden is en de cores 51 graden...

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:24
Ik had na OC-en ook zon soort probleem.. Met een artic freezer pro 64 in combinatie met 4 casefan's werd hij nog steeds te warm. Nu heb ik t zo opgelost.. Afbeeldingslocatie: http://dongen8.getlogged.com/DSC02152.jpg.

Miss is zo iets een oplossing..

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Je cpu wordt inderdaad wel wat warmer dan normaal is maar ik lees ook dat je een ati radeon 1950xtx videokaart hebt, 2 gig ram en ook nog een raid kaart wat kan duiden op minimaal 2 hd's. Kortom, weet jij het zeker dat het zichzelf uitschakelen van de pc alleen door een te warme processor komt? Welke voeding heb je en wat zijn de waarden van deze voeding?

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Krijgt je processor niet te veel spanning door z'n donder? Te hoge vcore misschien?

• siem123
acale schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:53:
Je cpu wordt inderdaad wel wat warmer dan normaal is maar ik lees ook dat je een ati radeon 1950xtx videokaart hebt, 2 gig ram en ook nog een raid kaart wat kan duiden op minimaal 2 hd's. Kortom, weet jij het zeker dat het zichzelf uitschakelen van de pc alleen door een te warme processor komt? Welke voeding heb je en wat zijn de waarden van deze voeding?
Hij zou kunnen proberen om de maximale crashtemperatuur in de bios zou kunnen verhogen naar 70 of 75 graden ofzo (Lijkt me nu dat hij op 65 staat) als hij dan later crashed dan ligt t niet aan zn voeding.

Mijn pc crashte nl alleen doordat hij via de bios uitgeschakeld werd, door puur en alleen een te hoge temperatuur lijkt me 65 graden te laag.. snapte ;)
Algje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:37:
speedfan geeft:

system 49
cpu 41
aux 127
hd 37
core0 51
core1 51
Ik geloof dat je aux ook te hoog is :o 8)7 >:)

[ Voor 12% gewijzigd door siem123 op 10-08-2007 19:00 ]

Verwijderd

Foto met algemeen overzicht van de pc en aanduiding welke fans in welke richting blazen?
Als het koelblok heet wordt dien je alleen nog een goede airflow te hebben.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 22:36
siem123 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:58:
[...]

Ik geloof dat je aux ook te hoog is :o 8)7 >:)
Nee, ik zie hier vaak screenshots van Aux, en die ligt altijd rond de 125 graden, klopt dus niet ;)

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Wat ik bedoelde te zeggen is dat misschien de voeding is die het niet trekt. Vandaar dat ik naar de stroomwaarden van de voeding vroeg. Het kan zijn namelijk dat temperatuur niet het enige probleem is

• siem123
leonpwner1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:09:
[...]

Nee, ik zie hier vaak screenshots van Aux, en die ligt altijd rond de 125 graden, klopt dus niet ;)
hehe.. daarom zei ik t ook :P
acale schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:09:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat misschien de voeding is die het niet trekt. Vandaar dat ik naar de stroomwaarden van de voeding vroeg. Het kan zijn namelijk dat temperatuur niet het enige probleem is
Ik begrijp je helemaal, ik heb nl ook een keer een te slappe voeding gehad. Maar gezien zn temps (voornamelijk te warme systeem en hdd temp omdat die niet veel warmer worden bij belasting) lijkt t idd op een te slechte airflow.

Tip voor algje: Als je geen ruimte hebt voor meer fans moet je ff kritisch kijken naar de luchtverplaatsing en de druk die de fans leveren. Daar zit doorgaans ook erg veel verschil in

Verwijderd

voeding lijkt me...Ati 1950XTX lust er wel pap van :)

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:34
System 49 graden, dat is neem ik aan t moederbord?

En de idle temp is idd veel tewarm hier is ie idle 22-26 graden, zoals als gezegd is zit je cpu koeler er goed op , tehoge vcore ingesteld (hier 1.3)?.Airflow is ook belangrijk.

Weet niet of er een optie op dat mobo zit om optimal defaults te laden anders zou ik die eens probere.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welke versie van het BIOS heb je? Welke kast is het?

ARME AOW’er

• kalizec
Blijven de temperaturen zo hoog als je dat kast open laat?
Meestal wil het open laten van een kast het mogelijke airflow issue tijdelijk oplossen.
Als het probleem dan ook weg gaat is het de airflow.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:10
Speedfan zegt dat je AUX 127 graden is :? Is Speedfan dan wel accuraat?

Probeer eens met iets anders te meten (Everest / BIOS)

• kalizec
Bitage schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:33:
Speedfan zegt dat je AUX 127 graden is :? Is Speedfan dan wel accuraat?

Probeer eens met iets anders te meten (Everest / BIOS)
Speedfan heeft kennelijk gewoon een register gevonden waar een temp of fan waarde zou kunnen staan. Dat daar 127 graden staat zegt feitelijk dat dat register toch niet gebruikt wordt.

Idem als er bijvoorbeeld 255 oid had gestaan. Tis veilig die waarde te negeren. Al was het maar omdat vrijwel iedere chip instantaan kapot gaat bij een dergelijke temperatuur. Ik meen dat alleen sommige GPU's pas bij 130 kapot gaan.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Had hetzelfde probleem met een systeem die aardig vol zat, voeding zakte in. andere voeding probleem opgelost.

• siem123
mangahuisman schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:38:
Had hetzelfde probleem met een systeem die aardig vol zat, voeding zakte in. andere voeding probleem opgelost.
T lijkt me toch raar dat met een andere voeding de temps van oa zn cpu en hdd's zouden zakken :D

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb eenzelfde probleem met een Asus P5KC en een E6750.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Motherboard 36 °C  (97 °F)
CPU 57 °C  (135 °F)
CPU #1 / Core #1    57 °C  (135 °F)
CPU #1 / Core #2    56 °C  (133 °F)
GPU 44 °C  (111 °F)
Hitachi HDT725050VLA360 35 °C  (95 °F)
WDC WD740GD-00FLC0  29 °C  (84 °F)

Cooling Fans    
CPU 2679 RPM
Chassis #2  2163 RPM

Voltage Values  
CPU Core    1.22 V
+3.3 V  3.30 V
+5 V    5.09 V
+12 V   11.59 V
+5 V Standby    4.99 V

Everest output. Dit is semi idle, alleen wat surfen.

Ik heb een Arctic Cooler 7 Pro die op de 5V lijn aangesloten zit, omdat ik graag een stil systeem heb. Heb 'm nog niet geprobeerd op 12V, maar het lijkt me dat de temps dan nog veel te hoog zijn.

* Verschillende progjes geven allemaal dezelfde temperatuur weer.
* BIOS is de laatste versie
* Case heeft een kleine (6 cm denk ik) fan aan de achterkant voor airflow. Die blaast naar buiten.
* Nexus True(?)Power 400W PSU

[Edit]
De koelvinnen van de Arctic 7 Pro zijn uitermate koel. Toch lijkt het me raar als de koelpasta niet goed zit, aangezien dat vooraf aangebracht was en je die koeler alleen maar op het moederbord moet klikken. De koeler hangt wel wat losjes aan die klikpunten vond ik, maar daar viel weinig aan te doen :S

[ Voor 14% gewijzigd door twiFight op 10-08-2007 19:51 ]

• siem123
twiFight schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:44:
...
* Case heeft een kleine (6 cm denk ik) fan aan de achterkant voor airflow. Die blaast naar buiten.
...
T is beter dat er aan de voorkant ook een fan zit die lucht naar binnen zuigt, zo krijg je een geforceerde airflow, werkt veel beter dan alleen één casefan aan de achterkant

Als de koelvinnen koud zijn, dan maakt je koelblok geen goed contact met je cpu, dus enige optie is opnieuw opzetten. Artic silver 5 (als ik t goed heb?) is een erg goede pasta. Heb ik ook tussen mn cpu en freezer 64 zitten.. werkt prima

[ Voor 23% gewijzigd door siem123 op 10-08-2007 19:54 ]

• twiFight
  • Niet online
siem123 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:52:
[...]

T is beter dat er aan de voorkant ook een fan zit die lucht naar binnen zuigt, zo krijg je een geforceerde airflow, werkt veel beter dan alleen één casefan aan de achterkant
Er zitten ook twee kleine fans aan de voorkant, die over de harde schijven blazen, alleen zit er geen fatsoenlijke intake aan de voorkant, dus of de airflow er nou beter van wordt weet ik niet.

[edit]
Plaatje gevonden die precies overeen komt met mijn case:

Afbeeldingslocatie: http://www.atxcases.com/products/uploadedimage/wave%20silver%20one.jpg
Als de koelvinnen koud zijn, dan maakt je koelblok geen goed contact met je cpu, dus enige optie is opnieuw opzetten. Artic silver 5 (als ik t goed heb?) is een erg goede pasta. Heb ik ook tussen mn cpu en freezer 64 zitten.. werkt prima
Dat het geen goed contact maakt was ik al bang voor, al bij de installatie van de cooler. Het punt is dat het een klik systeem is dat bij Intel (P35?) gebruikt wordt. Ik kan dus niet echt iets veranderen aan hoe het er aan hangt. Toen ik mijn systeem bouwde en het moederbord horizontaal lag en de koeler er op zat kon ik de koeler best wel veel bewegen. Als ik hem voorzichtig heen en weer duwde had ik minstens een centimeter speling. Het leek me toen al niet goed maar er valt niets vaster te draaien ofzo. En in dat geval heeft nieuwe koelpasta ook geen zin.

[ Voor 9% gewijzigd door twiFight op 10-08-2007 20:03 ]

• siem123
twiFight schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:59:

Dat het geen goed contact maakt was ik al bang voor, al bij de installatie van de cooler. Het punt is dat het een klik systeem is dat bij Intel (P35?) gebruikt wordt. Ik kan dus niet echt iets veranderen aan hoe het er aan hangt. Toen ik mijn systeem bouwde en het moederbord horizontaal lag en de koeler er op zat kon ik de koeler best wel veel bewegen. Als ik hem voorzichtig heen en weer duwde had ik minstens een centimeter speling. Het leek me toen al niet goed maar er valt niets vaster te draaien ofzo. En in dat geval heeft nieuwe koelpasta ook geen zin.
Dan heb je idd een probleempje. Is de koeler wel voor de goede socket? T lijkt me nl erg raar dat ze bij artic zon fout zouden maken.

Anders moet je ff creatief gaan wezen. (wel oppassen voor eventuele kortsluiting bij je cpu/mobo als je bv schroeven gaat gebruiken)

EDIT:
Artic freezer 7 pro is alleen voor socket 775 (zie onder foto @ http://www.arctic-cooling...2.php?idx=79&data=3&disc=)

[ Voor 6% gewijzigd door siem123 op 10-08-2007 20:08 ]

• twiFight
  • Niet online
Ja, dat klopt toch?

Nog even ter verduidelijk van het probleem (alle tips zijn welkom :p). Het probleem is speling bij de pinnetjes in de rode circels:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/marthijnkrause/airflow_freezer7pro.gif

Overigens had ik die cooler gehaald omdat die als tip gegeven werd in een Best Buy Guide van tweakers, waar hij in combinatie met een P5K moederbord werd aangeraden. Ik heb dus een P5KC (die als grootste verschil DDR3 ondersteuning heeft, maar voor de rest niks dramatisch).

[ Voor 37% gewijzigd door twiFight op 10-08-2007 20:19 ]

• siem123
dan zou t idd moeten kloppen ja, qua socket. Zie je geen beschadigingen aan je mobo/koeler? Anders kun je ze miss rma-en..

Via Google kon ik zo 1,2,3 niet meer mensen vinden met dit probleem, dus miss is er gewoon iets mis met je bracket of koeler?

Je kan ook proberen om de pinnetjes miss via de onderkant van je mobo vast(er) te zetten op een of andere manier..

Succes!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wss zitten ze dan niet allemaal vast waardoor je idd. speling kan hebben. Gewoon even uit de kast halen en goed kijken (ook aan de achterkant!) of je pinnetjes erdoor gaan en ook die zwarte dingen uit elkaar drukken. Vervolgens moet je ze een kwart slag draaien en dan zouden ze vast moeten zitten.

@TS: Word je koelblok warm? Zo ja: Goed ;) Zo niet: CPU maakt slecht contact of je hebt teveel koelpasta ertussen. Het klopt dat er vaak al een standaard plakje op zit maar deze is vaak te groot dus teveel zodat mensen iig altijd koeling hebben. Het beste kun je dus goede pasta kopen (AS5 of Zalman oid) en er zo dun opsmeren dat je er net niet meer doorheen kan kijken. Daarna kun je verder kijken naar de airflow en dergelijke.

• twiFight
  • Niet online
Ik zal er nog eens naar kijken, eerst band plakken ;)

Verwijderd

Heel makkelijk te testen dit probleem; Draai je kast open pak er een huis-tuin-en-keuken ventilator bij en richt deze in de case. Als het hiermee is opgelost heb je gewoon niet genoeg air-flow door je case. Als dit geen verschil maakt kan het aan de processor liggen ;) suc6

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
TEAMIKKE schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 20:44:
Wss zitten ze dan niet allemaal vast waardoor je idd. speling kan hebben. Gewoon even uit de kast halen en goed kijken (ook aan de achterkant!) of je pinnetjes erdoor gaan en ook die zwarte dingen uit elkaar drukken. Vervolgens moet je ze een kwart slag draaien en dan zouden ze vast moeten zitten.
Iemand die waarschijnlijk hier iets van weet. Klopt het dat je de pinnetjes, nadat je ze in het mobo hebt gedrukt, je ze een kwart slag moet draaien? Hoe krijg je de koeler dan weer los van het moederbord?
Ik heb ooit eens zo'n s775 koeler moet monteren en steeds als ik de pinnetjes een kwart slag draaide, ging de gehele koeler weer los. Dus vandaar dat ik dit even vraag. ( Gellukig heb ik zelf nog een S478 )

[ Voor 0% gewijzigd door Tomfish op 10-08-2007 21:55 . Reden: Smiley verpestte de zinsregel ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Xtresis schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:55:
[...]

Iemand die waarschijnlijk hier iets van weet. Klopt het dat je de pinnetjes, nadat je ze in het mobo hebt gedrukt, je ze een kwart slag moet draaien? Hoe krijg je de koeler dan weer los van het moederbord?
Ik heb ooit eens zo'n s775 koeler moet monteren en steeds als ik de pinnetjes een kwart slag draaide, ging de gehele koeler weer los. Dus vandaar dat ik dit even vraag. ( Gellukig heb ik zelf nog een S478 )
Ligt er aan welke kant je op draait, en hoe ze zaten voor het erin prikken.

Maar de bedoeling is dat je het erin steekt, en dan duwt en een kwatslag draait.Om het los te krijgen draai je de andere kant op.

Test het mechanisme anders eens zonder mobo ertussen ;)

Verwijderd

Had hetzelfde probleem. Temperatuur in de kast was erg hoog, had net als jou een system temperatuur van rond de 50 graden.

Gezien je temperaturen kan je CPU de warmte wel aan je koelblok kwijt, maar kan het koelblok kan deze warmte niet aan het lucht overdragen omdat deze te warm is (te weinig deltaT). Fout geplaatste koeler lijkt me niet het geval, omdat de case-temperatuur daar niet mee in verband staat. Aangezien deze erg hoog is (49 graden) lijkt me dat het probleem in de air-flow zit. De CPU produceert per tijdseenheid evenveel warmte, en na een bepaalde tijd verdwijnt eenzelfde hoeveelheid uit de CPU (na een ? opwarming). In jou geval is dat bij 41 graden, maar dat zou eigenlijk lager moeten zijn. Dat je andere temperaturen zo enorm hoog zijn hang dus niet af van je CPU of CPU-koeler.

Mijn probleem kwam doordat een fan verkeerd geplaatst zat. Achter in de kast blaasde de fan lucht de kast in (moest de kast uit zijn), dat direct weggezogen werd door de voeding. Zo was er totaal geen airflow, en werd mijn computer een broeikast.

Ik zou als eerste goed kijken naar de fans, en dan vooral naar de richting. Alleen al de blaasrichting scheelde mij bij de correctie ervan zeker 20 graden in de kast, en ongeveer 15 graden op de CPU temperatuur.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Xtresis schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:55:
[...]

Ik heb hetzelfde systeem als de TS op mijn waterblok op de CPU. Zoals The_Zeroorez al zegt: Probeer het eerst even los. Ik heb ook 1 zo'n ding die niet mee werkt. Hoe ik het meestal doe:

-Alle pinnen goed omhoog trekken en zorgen dat ze allemaal in de goede stand staan. Dat betekent dus dat als je ze naar beneden duwt je ze een kwartslag kan draaien.
-Ding op het mobo drukken
-Kruislings de pinnen erdoor drukken
-Kwartslag draaien

Soms is het even pieren maar het werkt wel. Mocht het nou echt niet lukken dan kun je ook even naar de bouwmarkt gaan en zelf een constructie maken met een veertje, een bout en moer. En wat washers.

@Tebyte: Als de koeler z'n warmte niet kwijt kan dan zou die dus warm zijn wat zou betekenen dat de koeler er wel goed opzit. Dit moeten we eerst even zeker weten. Daarna kan je idd. verder kijken naar de airflow ed.

• Algje
Kast open heeft niet zo heel veel zin. En mijn voeding is 530W, dus daar zal het ook niet aan liggen...

• twiFight
  • Niet online
Mijn probleem is inmiddels verholpen btw. Het probleem lag idd bij de pinnetjes. Ik heb ze allemaal even losgehaald en de koeler opnieuw vastgeklikt. Het probleem was dat een van de pinnetjes steeds weer los sprong (vandaar dat de koeler zoveel speling had). Nou was het niet makkelijk hem weer vast te krijgen, maar na een stevig doch respectvol gesprek hebben we de handen geschud, elkaar een knuffel gegeven en heeft hij mij beloofd trouw vast te blijven zitten. En voila:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Motherboard 34 °C  (93 °F)
CPU 23 °C  (73 °F)
CPU #1 / Core #1    20 °C  (68 °F)
CPU #1 / Core #2    20 °C  (68 °F)
GPU 42 °C  (108 °F)
Hitachi HDT725050VLA360 31 °C  (88 °F)
WDC WD740GD-00FLC0  26 °C  (79 °F)

Cooling Fans    
CPU 2700 RPM
Chassis #2  2192 RPM

Over het kwartslag draaien. Ik hoefde dit niet echt te doen, ook al staat het in de manual. Zodra de pinnetjes vastklikten stonden ze bij mij in de goede stand. Het beste is natuurlijk zoals ik ook deed om zodra ze vast zitten ze proberen te draaien naar rechts. Wil dit, dan heb je ze net vast gezet, wil dit niet, dan zitten ze al goed vast (bij mij iig wel). Naar links draaien om ze los te krijgen wou wel, dus ik neem aan dat het goed zit.

• Algje
Je hoeft ze niet te draien om vast te zetten. Je moet ze een kwart draaien om los te maken en dan gewoon weer terug draaien, dan kan je die pinnetjes er zo in klikken.

Gelukkig is jouw probleem opgelost! Die van mij nog steeds niet.... :'(

Verwijderd

Ik 'had' het zelfde probleem. Temp. van CPU was idle 65 graden, en de bij speedfan gaf de core zelfs 80 graden aan. Ook met een e6600 en 4 fans etc.

Het probleem bij mij lag bij een temp. metertje van een externe meter. In mijn kast zit een apparaatje wat cpu - hd en vga temp meet. Dit meet hij dmv, zo`n draadje. Deze zat tussen de cpu en koeler. Hierdoor sloot hij blijkbaar niet goed af, en dat is dus echt minder als een halve milimeter.. en toch scheelde dat zo`n 40 graden.
leonpwner1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:09:
[...]

Mijn aux stond voor het probleem ook op 120 graden. Hij is nu samen met de CPU gezakt naar 40 graden. Beetje vreemd, weet ook niet precies wat die 2 'blijkbaar' met elkaar te maken hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 17:37 ]

• Algje
Komt ie twee jaar na dato:

Het was achteraf gezien toch de voeding! Niet te weinig wattage maar blijkbaar gewoon onstabiel. Nadat ik een TOTAAL (komt ie: op de voeding na) nieuwe computer aangeschaft had en het probleem zich nog steeds bleef voordoen heb ik toch maar eens een nieuwe voeding gekocht, een fatsoenlijke, 650watt voeding van 60 euro (ofzo).

En nu heb ik er geen problemen meer mee...

Misschien dat iemand ooit nog eens wat aan deze wetenschap heeft; dan is dit topic iig niet voor niks geweest :)

Elgar

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lama, ik let niet op :P

[ Voor 90% gewijzigd door bwerg op 26-08-2009 21:50 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1