Mijn eerste [testcase] onweerswolken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Laatst toen het zo'n slecht weer was ben ik wat gaan experimenteren met mijn (voor mij) nieuwe digitale camera. En kodak dx6440 met 4 megapixel. Omdat het mijn eerste keer is ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden, de foto's zijn trouwens onbewerkt.

Dit zijn de 4 beste die ik heb geschoten:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/10/img33.jpg
Klik hier voor groot

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/10/img35.jpg
Klik hier voor groot

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/10/img43.jpg
Klik hier voor groot
Zonde van dat rek linksonder

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/10/img44.jpg
Klik hier voor groot
Mijn favoriet

Advies is welkom :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Mooi hoor, maar ik mis de bliksem :P.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
Idd weinig bliksem.. en probeer eens 1/3e 'aarde' te schieten en 2/3e 'lucht'.. nu is alles zo ongeveer 50/50, maar de omgeving boeit me niet zo veel.. als het om de donkere luchten gaan willen we juist meer van die lucht zien :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Okeej bedankt :)

En ja dat met bliksem lukte echt niet :P
Ik heb niet een bliksem erop gekregen, ondanks langere sluitertijd etc...

Edit:
Dan is deze beter als #1:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/10/img47.jpg
Klik hier voor groot

[ Voor 42% gewijzigd door Joopieboy op 10-08-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wellicht is dit een mogelijkheid om leuke bliksemschichten te vangen..

Vele camera's kunnen een serie foto's achter elkaar maken ( de mijne iig wel, budget model, dus jullie camera's moeten helemaal kunnen ;) )..

Canon A530, kan in 1 ruk 15 foto's maken met x tijd interval en y sluitertijd.

Hele lange sluitertijd en op een standaard zetten en als je geen standaards heb kun je de camera altijd ergens op tussen oid leggen. Wanneer het hevig stormt de camera een kaartje vol laten schieten in een zo kort mogelijke tijd. Wellicht heb je er een mooie tussen zitten.

Is zomaar een idee'tje, maar logischerwijs klinkt het niet eens zo slecht..

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 10-08-2007 15:03 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
Compositioneel kan er een hoop verbeterd worden. Zoals eerder opgemerkt is bij de meeste foto's de verhouding 50/50 en dat maakt de foto's over het algemeen wat braaf. Foto's geschoten vanuit je slaapkamerraam zijn over het algemeen niet echt spannend (uitzonderingen daar gelaten). Ga er de volgende keer op uit om een mooie locatie te vinden (en dus niet zoals foto #4)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 23:02
foto #1 en/of #5 zijn nog wel aardig. de wolkenbaan loopt min of meer parallel met de dakenrij, dat geeft een effectje dat me wel bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 20:30
WhiskyPhreak schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 00:10:
foto #1 en/of #5 zijn nog wel aardig. de wolkenbaan loopt min of meer parallel met de dakenrij, dat geeft een effectje dat me wel bevalt!
Inderdaad. Structuren en lijnen in de lucht zijn iets om mee te 'spelen'. Ook kunnen wolkenpartijen soms mooi een dieptegevoel creëren.

En tja als iemand met een meteorologische opleiding en interesse mis ik toch echt de buienwolken zelf. Mijn associatie bij onweerswolken ligt oa bij mooie 'bloemkolen' en 'aambeelden' en dreigende luchten. Ik zie op jouw foto's alleen de onderkant van de wolken, welke ook wel interessant kunnen zijn, maar dan vooral ivm lijnen en structuren.
Aan de andere kant ligt het er ook wel aan met welk doel je foto's maakt. Wil je iets 'mooi' vastleggen (inclusief composities ed) of alleen het weersverschijnsel op zich? Het lastige is ook dat wolken veranderen qua vorm en ook voortbewegen, je kunt dus ook geen minuten zoeken naar het mooiste plaatje of de beste compositie.
Het gebeurt niet al te vaak dat je 2 vliegen in een klap slaat. Wel een erg mooi voorbeeld is: http://skyscapes.info/2005-08-25_Duinbergen.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Sassie op 12-08-2007 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 17:17

RBH

"Zie geen flitsen"

Nee gek hè als de titel 'onweerswolken' is. Anders had er wel gestaan van: 'Onweer'. 8)7

Ik ben het echter wel eens met het commentaar from above ^. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens naar je belichting, ik zie veel uitgebeten wit in je lucht op foto 1 terug. De rest is al allemaal gezegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Apache_ schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:53:
Wellicht is dit een mogelijkheid om leuke bliksemschichten te vangen..

Vele camera's kunnen een serie foto's achter elkaar maken ( de mijne iig wel, budget model, dus jullie camera's moeten helemaal kunnen ;) )..

Canon A530, kan in 1 ruk 15 foto's maken met x tijd interval en y sluitertijd.

Hele lange sluitertijd en op een standaard zetten en als je geen standaards heb kun je de camera altijd ergens op tussen oid leggen. Wanneer het hevig stormt de camera een kaartje vol laten schieten in een zo kort mogelijke tijd. Wellicht heb je er een mooie tussen zitten.

Is zomaar een idee'tje, maar logischerwijs klinkt het niet eens zo slecht..
Enig idee wat redelijke instellingen (sluitertijd / diafragma / iso) zijn om een bliksem goed te fotograferen? (je wil er niet na de bliksem achterkomen dat hij ver onder of overbelicht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik denk zo hoog mogelijk :P

Maar aan de andere kant, ik ben ook weer andere dingen aan het proberen en met een hele korte sluitertijd kan je ook weer leuke dingen doen :D

Mja, bedankt voor jullie reacties en tips etc op mijn foto`s :)

[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 13-08-2007 21:25 ]

Pagina: 1