[Asus M2A-VM] Raid werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb hier nu toch een raar probleem! Waarschijnlijk vergeet ik iets heel doms maar ik zie het niet meer.

Ik heb hier een nieuw mobo liggen met 2 160gb harde schijven, deze wil ik in Raid-1 gaan draaien.
In de bios heb ik aangegeven dat de Sata controller zich moet gedragen als een raid controller, vervolgens kreeg ik netjes de raid setup te zien waar ik mijn raid-1 kon definieren.

Echter, als ik probeer Linux of Windows probeer te installeren, krijg ik 2 schijven te zien in plaats van 1 raid schijf!

Ik heb al geprobeerd om het op de eerste schijf te installeren, maar dan blijft de 2e schijf netjes leeg en benaderbaar vanuit linux en windows.

Weet iemand hoe ik dit goed in moet stellen?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
In het geval van Windows moet je tijdens het installeren op F6 drukken en de setup een floppy voeren met de correcte drivers.

Voor Linux is het proces vrijwel identiek alleen verschilt de manier waarop je de driver aanlevert.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Mishmash
kalizec schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:24:
In het geval van Windows moet je tijdens het installeren op F6 drukken en de setup een floppy voeren met de correcte drivers.

Voor Linux is het proces vrijwel identiek alleen verschilt de manier waarop je de driver aanlevert.
Het leuke is, ik kan geen linux driver ervoor vinden. Op de asus support site staan alleen maar Windows drivers.

*edit* Ok, nog een keer Windows geprobeerd, deze keer met andere drivers. Nu laat hij wel netjes onder Windows 1 schijf zien zoals het hoort.

Echter, ik wil geen windows erop hebben maar linux!

[ Voor 17% gewijzigd door Mishmash op 10-08-2007 15:09 ]

• Mishmash
Ik heb even zitten zoeken en ik denk dat mits iemand deze controller goed aan de praat krijgt, ik maar een Highpoint Rocketraid controller ga kopen.

Hoe zit het eigenlijk met de onboard controller, die gebruikt toch de CPU voor de berekeningen? En een goede hardwarematige raid controller doet het toch zelf?

Verwijderd

Een goede wel ja, maar die zijn vrij prijzig.

CPU's tegenwoordig zijn zo krachtig dat je dat kleine beetje verschil niet zal merken. Zeker in RAID 0 of 1 hoeft de controller zo goed als niets te doen.

Een goede oplossing is om niet de onboard RAID te gebruiken, maar gewoon in Linux de twee schijven als software RAID inrichten. Dat is niet moeilijk om te doen en zal net zo goed werken als de onboard RAID.

Onder Windows is het inderdaad even vanaf USB stick de drivers inladen, of als je nog met XP zit even op F6 rammen en dan een floppy (kuch) gebruiken voor het inladen van de RAID drivers.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
En in het geval van een dual boot kun je XP installeren op met behulp van het floppy. Vervolgens op de enkele, zichtbare schijf partities aanmaken. Hierbij laat je wat ruimte over wat weer voldoende ruimte voor een software raid voor Linux over zou moeten laten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Mishmash
Dual boot word het sowiezo niet, deze pc gaat dienen als server met Xen en een aantal virtual machines.

Is het mogelijk om tijdens de installatie de software raid al aan te geven? Kan dat namelijk nergens vinden in de Ubuntu setup.

*edit*
never mind! found it!
http://advosys.ca/viewpoi...re-raid-in-ubuntu-server/

Thanks all

[ Voor 21% gewijzigd door Mishmash op 11-08-2007 01:04 ]

Pagina: 1