Mijn eerste Intel Systeem aanschaffen, waar let ik op ?

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Mede Tweakers,

Ik wil graag een keer de overstap maken van mijn amd systeem naar een intel systeem.. ik heb niet veel bijzondere werkzaamheden met mijn systeem, voornamelijk een beetje gamen, oc'n, office'n en internetten..

Heb nu de volgende HW :
  • AMD 5400 x2 @ 3.0Ghz 12x250Mhz
  • M2N32 Sli Deluxe / Wifi
  • PC6400 C4D Dominator
  • PC5300 C5 Dane Elec ( reserve geheugen )
  • Club3D 7950GX2 1Gb videokaart ( voldoet prima )
Wil toch eens de Intel overstap maken, omdat ik een beetje uitgekeken ben op de max prestaties uit dit systeem wat oc'n betreft en wil toch eens een keer de overstap proberen..

Ik zat zelf een beetje rond te kijken, maar weet niet goed wat ik wil en weet ook niet goed wat er kan met de eisen die ik heb... Ik wil wel graag een ASUS mobo weer hebben omdat ik altijd mobo's van asus heb gehad en dat bevalt mij prima wat prestaties en het zijn volgens mijn erg stabiele borden..

Aan de keuze van CPU weet ik het ook niet erg goed, want ik ken de intel reeksen aan CPU's niet goed...

Ik oc dus graag, game graag en doe veel office werk met de pc, hou wel van c00le looks en een beetje patser gehalte..ik heb geen belang bij een Quad-Core systeem, omdat daar mijn werkzaamheden niet voor weg-gelegd zijn en laat de Q6XXX cpu's liever voor anderen over :D

De cpu's die ik op het oog had zijn de volgende :
  • Intel E6600
  • Intel E6750
  • Intel E6850
Ik kan dat nog niet ergens op baseren, maar dit zijn de meest geziene cpu's volgens mij.. ook de Q6600 zie je veel maar zoals ik al zei, is dat niet een pre...

Ook zijn er aan Chipsets voldoende keuze volgens mij van de 965, 975 , iP35 en misschien mis ik er nu wel een paar,

Ik heb dus weinig eisen, maar het bordje moet een Asus zijn, het liefst met 6/8 S-ATA poorten, 4 is wel het minimum.... ik hou mijn DDR2 PC6400C4D geheugen, heb aan budget voor het mobo tussen de 150 & 200 euro en de cpu ook rond de 200 euro...

/edit :

Ik heb eventjes in de pricewatch gekeken, en even een opsommingtje gemaakt aan mobo's..
  • Asus P5K-E ( P35 ) 150 Euro 6x S-ATA, DDR2, 1333 Mhz FSB
  • Asus P5K-C ( P35 ) 127 Euro 6x S-ATA, DDR2 & DDR3 Ondersteuning, 1333 Mhz FSB
  • Asus Commando ( i965 ) 170 Euro 6x S-ATA, DDR2, 1066 Mhz FSB
  • Asus P5N32 E Sli ( nf680i )190 Euro 6xS-ATA, DDR2,1333Mhz FSB
Mijn oog is gevallen op deze mobo's omdat ze A : een zwarte PCB hebben, B: Overclock Potentieel en C: ze zijn betaalbaar.. de commando heeft een FSB van 1066Mhz FSB en valt dus min of meer een beetje af..

De keuze aan cpu's is gevallen op :
  • Intel E6600 ( 2x2.40 Ghz ) 185.00 Euro ( Dual-Core, goede prijs, oc-potentieel )
  • Intel E6850 ( 2x3.00 Ghz ) 241.00 Euro
  • Intel Q6600 ( 4x2.40 Ghz ) 236.00 Euro ( Quad-Core, is toch wel leuk om de prijs :D )
Het liefst wordt het dan een E6600, maar mocht ik een leuke Q6600 tegenkomen, heb ik daar ook wel belang bij..

Maar nu komt de moeilijkheid, een keuze maken om een goede combinatie op te zetten, kwa koeling zal er wel een tuniq tower 120 oid komen....

Wie kan mij hier een beetje in helpen en sturen ?

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

ook al eens gekeken naar bijvoorbeeld de nvidia-variant? nvidia chipsets willen het ook nog wel eens doen.

als je wilt overklokken met een dual core systeem, neem de E6600. Die heeft nog geen snelle bus, en kan dus nog wat rekken. een quad-core krijg je moeilijker boven de 3 ghz, vanwege warmteproductie op een kleine plek. Daarnaast neemt de overall performance af, omdat de bandbreedte van het geheugen gelijk blijft, terwijl er nu 4 ipv 2 cores zitten.

alle planken van tegenwoordig hebben minimaal 4 sata aansluitingen naast het minimum van 1 ide.

ter info,

mijn E6600 loopt momenteel op 3.2 ghz (multiplier van 8 ) icm een Asus P5N-E sli mobo (650i sli chipset) en kingston valueram PC6400. de temps zijn laag omdat ik een waterkoeling gebruik.

wil je echt gaan overklokken, schaf dan zo'n spotgoedkope E4300 oid aan voor een prikkie, en zet het ding op 100% overklok.

ps. voor ik het vergeet. EERST kijken of je geheugen op de QVL staat. asus heeft het behoorlijk strak met geheugen, en het is hier al vaker dan eens naar voren gekomen dat asusgeheugen het af laat weten.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 10-08-2007 14:22 ]

-_-

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
als ik zo kijk naar je mobo's, dan zou ik voor de P5K-E gaan. Deze is goed te betalen, hij heeft een P35 chipset waar ik zelf goede ervaringen mee heb. SLI heb je waarschijnlijk toch niet nodig, of lijkt mij overbodig. Ook de deels DDR3 lijkt me niet handig, gezien DDR3 zich nu nog niet echt bewezen heeft, en omdat je het niet gelijk met DDR2 kan draaien zou je dan je oude geheugen moeten verkopen, dus ik zou op dat moment een compleet nieuw mobo kopen gezien die dan waarschijnlijk ook een stuk verder gevorderd zijn.

Voor de CPU zou ik als je echt wil overklokken voor de E6600 gaan. Toch als je tevreden bent met 3 GHZ (zou ik persoonlijk wel zijn) dan zou ik voor de Q6600 gaan. Die is nou niet echt afschuwelijk veel duurder, maar wel handig voor meerdere toepassingen en ook al ben je daar nu niet mee bezig, komen extra rekenkernen altijd wel van toepassing. Ook zorgt een quad core natuurlijk wel voor een coole factor, gezien er afschuwelijk veel E6600's in deze wereld rondlopen ;)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Een DS4 met P35 chipset?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij een Intel-based systeem let je op exact hetzelfde als bij een AMD-based systeem :o

Enige tip die wat toevoegt aan bovenstaande is dat je meer een Asus-based systeem dan een Intel-based systeem gekozen lijkt te hebben. Kijk eens wat verder rond, Asus borden hebben veel features, maar ga je die wel allemaal gebruiken? Zo nee kun je vaak vergelijkbare of betere prestaties voor een betere prijs elders vinden. Bovendien hebben Asus borden ranzige kieskeurigheden als het op DIMMs aankomt en door buggy ACPI implementatie kun je andere OSsen dan Windows vaak niet fatsoenlijk draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.