Luchtcompressor voor schoonblazen PC

Pagina: 1
Acties:
  • 5.510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 16:12
Ik maak regelmatig de 3 pc's thuis schoon met zo'n spuitbus met perslucht. Die spuitbussen zijn best wel duur. Kosten zo rond de 10 euro per stuk en zijn zo leeg. Dure grap dus.

Idee is om voor dit doel een luchtcompressor aan te schaffen.
Ik heb begrepen dat dat geen huis-tuin-keuken compressor mag zijn omdat die vocht uit de lucht meeblaast. Een oliegesmeerde compressor moet behalve een waterafscheider ook een olieafscheider hebben voordat je ermee kunt werken.

Onze stofzuiger heeft geen blaasstand en een fietspomp (stond in een ander topic) werkt voor heen meter.

Ik heb wel wat gevonden over dit onderwerp op GOT maar echt duidelijk welk type compressor er gebruikt wordt dat wordt me niet duidelijk. Bovendien zijn die topics best al oud en de vernieuwingen helpen in dit geval misschien. In de winkels waar in geinformeerd heb (bouwmarkten/pc-winkels) halen ze alleen hun schouders op. Ze weten het niet. Vandaar nogmaals mijn twee vragen:

- Zijn er mensen die ervaring hebben met een bepaald merk/type luchtcompressor voor dit doel.
- Is er een compressor in de handel is die speciaal voor dit doel (PC schoonblazen) is.
Met alles wat je nodig hebt in 1x erbij?
- Hoeveel bar mag zo'n ding maximaal blazen zonder dat de componenten uit m'n pc's gaan rondvliegen

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

ik denk dat het niet uitmaakt wat voor compressor als je er maar een waterafscheider tussen zet.
een speciale voor pc's heb ik nog nooit van gehoord, en zal denk ik ook zeer weinig vraag naar zijn.
de druk dat kun je snel genoeg zien, maar ik denk zo'n half bar dat je dan het stof wel weg krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

Doe het al jaren met onze huis en tuin compressor. zo 1 keer per 1 of 2 jaar ofzo.
Bij mijn weten heeft het ding geen water afscheider, maar ik had er ook nog nooit van gehoord dus wie weet wel.

Maar je haalt de lucht gewoon uit de omgeving, dus zou niet weten waarom dat dan opeens wel een probleem zou zijn ? Weet wel dat je voor bv airbrush geen vocht mag hebben ivm de lak. maar een pc is niet echt zo gevoelig lijkt me.

je zou eens naar airbrush compressors kunnen kijken, die zijn lekker compact en draagbaar redelijk stil en waterafgescheiden
Overigens lijkt me het een vrij duur en groot ding om te hebben voor af en toe eens een keer een pc uit te blazen. lijkt me zo'n busje toch veel practischer.

Ik ben trouwens te lam om me voeding open te maken, dus die blaas ik meestal gewoon met +-8 bar door de ventilatie gaatjes. nog nooit elco's zien vliegen. dus daar zou ik niet echt bang voor zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 10-08-2007 12:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:38

M2M

medicijnman

wat dachten jullie van een pomp om je luchtbed mee op te blazen :)

heb je wel 2 man nodig om je pc schoon te maken, maar hier werkt het uitstekend :) (wel een fatsoenlijke pomp aanschaffen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien we toch tweakers zijn kan je natuurlijk ook gewoon je pc's voor zien van stoffilters. Dan hoef je minder vaak schoon te maken en heb je dus minder kosten aan bussen perslucht. En stoffilters kan je prima maken van oude panties, dus dat hoeft ook niet duur te zijn :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirre
De plek waar de pc's staan zit hoogpolig tapijt op de vloer. Ik ben dus regelmatig de boel schoon aan het blazen. Dan worden die spuitbussen echt duur.

Tnx voor de "airbrush compressor" tip. Daar ga ik even naar googlen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 15:56

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

We hebben hier zo'n airbrushcompressor en ik vind het een rotding voor dit doel. Te weinig druk om het stof goed weg te krijgen. Misschien dat er betere zijn, maar dit ding vind ik niks.

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

DinX

Motormuis

heuveltje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:50:
Doe het al jaren met onze huis en tuin compressor. zo 1 keer per 1 of 2 jaar ofzo.
Bij mijn weten heeft het ding geen water afscheider, maar ik had er ook nog nooit van gehoord dus wie weet wel.

Maar je haalt de lucht gewoon uit de omgeving, dus zou niet weten waarom dat dan opeens wel een probleem zou zijn ? Weet wel dat je voor bv airbrush geen vocht mag hebben ivm de lak. maar een pc is niet echt zo gevoelig lijkt me.

je zou eens naar airbrush compressors kunnen kijken, die zijn lekker compact en draagbaar redelijk stil en waterafgescheiden
Overigens lijkt me het een vrij duur en groot ding om te hebben voor af en toe eens een keer een pc uit te blazen. lijkt me zo'n busje toch veel practischer.

Ik ben trouwens te lam om me voeding open te maken, dus die blaas ik meestal gewoon met +-8 bar door de ventilatie gaatjes. nog nooit elco's zien vliegen. dus daar zou ik niet echt bang voor zijn :)
Idem. Gewoon een cheapass compressor uit de bouwmarkt van 8 bar. Nog nooit problemen mee gehad. Hier op het werk gebruiken we ook een normale compressor (zonder tank) daarvoor.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt voor de foto techniek en modelbouw shit een speciale compressor krijgen die :

1. zeer stil is
2. alleen lucht uiblaast (geen andere vage bestandsdelen)

Compressors

probleem : die dingen zijn ontzettend duur.

hier op het werk altijd een gewone compressor nooit problemen mee gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueKeenan op 10-08-2007 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Ik zuig meestal de stof eraf. Het hoeft helemaal niet brandschoon, als maar de grootste plukken stof weg zijn is het goed. Op de stofzuiger zet ik omgekeerd een trechter er op zodat ik nauwkeurig kan mikken. :)
Daarna veeg ik het af met een schone, ietwat vochtige doek.

Als ik de stof weg zou blazen, komt het stof verder in de computer te zitten. Het is dan heel lastig om de hoekjes stofvrij te krijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

BlueKeenan schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:57:
Je kunt voor de foto techniek en modelbouw shit een speciale compressor krijgen die :

1. zeer stil is
2. alleen lucht uiblaast (geen andere vage bestandsdelen)

Compressors

probleem : die dingen zijn ontzettend duur.

hier op het werk altijd een gewone compressor nooit problemen mee gehad.
mwah dat kan wel goedkoper hoor :)
http://www.airbrush-servi...shop6/contents/nl/d2.html

2 bar constant of 3 bar bovendruk voor 160E

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
ik gebruik al jaren een kwastje, nog nooit problemen mee gehad, en het wordt altijd uberschoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik gebruik ook altijd de gewone compressor i.c.m. de stofzuiger. De compressor is enkel om even de koelblokken leeg te spuiten en dan maakt dat kleine beetje water niet uit. Nu heb ik waterkoeling dus al helemaal nergens meer last van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:33
Olie/vocht afscheiders? Als je gaat verven misschien, maar om af en toe je PC schoon te blazen is dat echt niet nodig, er komt echt geen waterdamp nevel ofzo uit... Je moet alleen uitkijken met koude oppervlaktes en extreem vochtig weer, dan kan ik me voorstellen dat het een risico is. Het meest extreme geval zou bijvoorbeeld zijn wanneer de tank is volgepompt op een warme vochtige dag, en je een tijd later op een koude dag hem leeg blaast, omdat de lucht expandeerd, en dus afkoeld kan het minder water bevatten dan op de warme dag, en het overige water zal dus condenseren in kleine waterdruppeltjes. Maar ik heb dit nog nooit tot op zo'n sterkte gezien dat je er last van zou hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 10-08-2007 13:08 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirre
Marlibica schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:53:
We hebben hier zo'n airbrushcompressor en ik vind het een rotding voor dit doel. Te weinig druk om het stof goed weg te krijgen. Misschien dat er betere zijn, maar dit ding vind ik niks.
Hoeveel bar levert die airbrushcompressor van jou. Dan weet ik in ieder geval dat dat te weinig is.

De compressor gaat hier in de gangkast staan dus koud wordt ie nooit. Dan dus geen last van condersatie/water?

[ Voor 12% gewijzigd door Mirre op 10-08-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mirre schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:08:
[...]

Hoeveel bar levert die airbrushcompressor van jou. Dan weet ik in ieder geval dat dat te weinig is.

De compressor gaat hier in de gangkast staan dus koud wordt ie nooit. Dan dus geen last van condersatie/water?
Het probleem ontstaat juist als je warme (vochtige) lucht over koude pc onderdelen blaast ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Waar kun je die perslucht spuitbussen ergens kopen? In de formido/gamma/praxis winkels? Of koop je die ergens online? Voor 10 euro per bus wil ik best eens gaan proberen of mijn PC er goed schoon van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Speedsmile schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:07:
Olie/vocht afscheiders? Als je gaat verven misschien, maar om af en toe je PC schoon te blazen is dat echt niet nodig, er komt echt geen waterdamp nevel ofzo uit... Je moet alleen uitkijken met koude oppervlaktes en extreem vochtig weer, dan kan ik me voorstellen dat het een risico is. Het meest extreme geval zou bijvoorbeeld zijn wanneer de tank is volgepompt op een warme vochtige dag, en je een tijd later op een koude dag hem leeg blaast, omdat de lucht expandeerd, en dus afkoeld kan het minder water bevatten dan op de warme dag, en het overige water zal dus condenseren in kleine waterdruppeltjes. Maar ik heb dit nog nooit tot op zo'n sterkte gezien dat je er last van zou hebben.
Je hebt helemaal gelijk, daarnaast is een beetje vocht niet echt een probleem voor je PC. >90% van het oppervlak van printplaaten is behandeld zodat er geen koper meer te zien is. En alle delen die weer gevoelig zijn voor water zijn vaak al een beetje geoxideerd waardoor het water weer weinig effect heeft.
Ook is het water redelijk schoon, het is immers eerst verdampt, en bevat dus weinig rommel (zouten ed.)

De Olie is eigenlijk het grootste probleem. Waar het water gewoonweg weer verdampt na enkele seconden, misschien als het buiten vochtig is enkele minuten, blijft de olie juist op de onderdelen liggen, en kunnen contacjes vettig worden waardoor ze slechter contact maken. Een "verse" compressor zou dus best weleens wat veel olie kunnen produceren.

Maar als je het mij vraagt:
Haal gewoon een normale bouwmarkt compressor, krijg je er een water of olie afscheider bij is dat helemaal mooi, anders lekker sprayen. Van die 1x per maand een beetje olie en water gaat je PC echt niet veel eerder kapot, misschien dat hij het dan na 15 jaar begeeft ipv 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirre
Ik koop die spuitbusjes met perslucht altijd bij de mediamarkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Mirre op 10-08-2007 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:56

_Apache_

For life.

Het probleem met een compressor vind ik dat je het stof opblaast en veel hierval zal weer neer dwarrelen ( in je kast?! ) dus in principe is het alleen maar stof verplaatsen en niet weghalen.

Daarom gebruik ik hier een borsteltje met een stofzuiger.. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

_Apache_ schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:19:
Het probleem met een compressor vind ik dat je het stof opblaast en veel hierval zal weer neer dwarrelen ( in je kast?! ) dus in principe is het alleen maar stof verplaatsen en niet weghalen.

Daarom gebruik ik hier een borsteltje met een stofzuiger.. :)
Je kan je PC natuurlijk ook gewoon ff van z'n plek halen en de boel buiten schoonblazen, waardoor het stof niet in je kamer/pc terug terecht komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirre
Hoe maak je je zalman cpu cooler dan schoon. Ik heb wel eens zitten etteren met een kwastje. Daarbij denk ik teveel tegen de ventilator aangeduwd omdat je er niet goed bijkan. Bij het weer aanzetten van de pc liep de ventilator aan. Erg irritant geluid als je je werkplek naast de kast hebt. Na een poosje was het aanloopgeluid weg maar ik wil dat dus niet weer zo schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

M2M schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:52:
wat dachten jullie van een pomp om je luchtbed mee op te blazen :)

heb je wel 2 man nodig om je pc schoon te maken, maar hier werkt het uitstekend :) (wel een fatsoenlijke pomp aanschaffen :)
Hehe best handig, heb nog wel zo'n ding hier. Dus kan die altijd gebruiken :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:56

_Apache_

For life.

Orion84 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:20:
[...]

Je kan je PC natuurlijk ook gewoon ff van z'n plek halen en de boel buiten schoonblazen, waardoor het stof niet in je kamer/pc terug terecht komt ;)
Dat kan, maar vind dan nog steeds dat er boel stof achter kan blijven, ivt het borsteltje, plus het feit dat stof ook in je ogen en luchtwegen terecht kan komen als je even te hard blaast.. ( geloof me, is niet zo zijn.. )

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Gebruik ook een normale compressor zonder enig filter.

Dat beetje water hoef je imho totaal niet bang voor te zijn, is volgens mij allang verdampt voor je je pc weer in elkaar hebt.
Olie moet je wel mee opletten, dar kan een isolerend laagje gaan vormen wat zorgt dat de koeling van je pc minder wordt. Maar een paar keer per jaar is geen probleem.
Die 'filters' zijn trouwens heeel erg simpel, zijn basicly een plastic potje met een standaard luchtfilter erin, dus neem aan dat die niet zo heel duur zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SA007 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:41:
Gebruik ook een normale compressor zonder enig filter.

Dat beetje water hoef je imho totaal niet bang voor te zijn, is volgens mij allang verdampt voor je je pc weer in elkaar hebt.
Olie moet je wel mee opletten, dar kan een isolerend laagje gaan vormen wat zorgt dat de koeling van je pc minder wordt. Maar een paar keer per jaar is geen probleem.
Die 'filters' zijn trouwens heeel erg simpel, zijn basicly een plastic potje met een standaard luchtfilter erin, dus neem aan dat die niet zo heel duur zullen zijn.
bij een nieuwe compressor zul je er zo geen last van hebben maar een klein beetje water kan al genoeg zijn om je computer naar de kloten te helpen. ijzer water en lucht dat is ook een goede combinatie samen. dus je moet wel oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218209

hier een oilles compressor , 70€ ofzo maar =) is uber klein, en kan banden van de auto enzo ook nog eens op pompen :D. doet het prima in de pc afstoffen ook. Wel lijkt het alsof er een vleugje water uitkomt als je @ max bar doet. maar ik doe niet @ max veel te snel, en men fans gaan anders nog eens draaien ook =). Heb ook zo'n perslucht busje >.< is nix vergeleken met een compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Anoniem: 218209 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:47:
hier een oilles compressor , 70€ ofzo maar =)
Waar gekocht? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218209

is de Orga doe het zelf zaak =D, (belgie overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb gewoon stoffilters in m'n Stacker (zaten er standaard bij) en er komt gewoon bijna geen stof bij vrij :)

Als je dan 1x per 6 maanden ofzo dat busje gebruikt dan kun je er jaren mee doen, ik heb de mijne al 2 jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Laatst online: 21-03 15:56

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Mirre schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:08:
[...]

6 bar (volgens het metertje :)

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95326

Anoniem: 177151 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:38:
ik denk dat het niet uitmaakt wat voor compressor als je er maar een waterafscheider tussen zet.
een speciale voor pc's heb ik nog nooit van gehoord, en zal denk ik ook zeer weinig vraag naar zijn.
de druk dat kun je snel genoeg zien, maar ik denk zo'n half bar dat je dan het stof wel weg krijgt.
Ik lees anders vaak genoeg verhalen over mensen die hun PC schoonmaken met een compressor.
Zelfs bij computerwinkels ( TD) worden die gebruikt. Als er een ""speciale" voor zou worden uitgebracht zal er best animo naar zijn aangezien, je het toch zo goed mogelijk wilt doen en zonder risico's net als het hele ESD verhaal.

Ben zelf trouwens ook op zoek naar een goede compressor, dus als iemand een goede weet let me know!!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Mijn pc's zitten ook vol stof en het wordt eens tijd die schoon te blazen

Waar moet ik aan denken wat zon busje perslucht kost en hoeveel heb je dan (hoeveel kan je er mee schoonmaken, zeg in hele pc's geteld)

tevens zit ik er aan te denken om een compressor te kopen zodat ik het wat vaker kan doen, wat zijn daarvan de minimal kosten?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeanj schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:52:
Mijn pc's zitten ook vol stof en het wordt eens tijd die schoon te blazen

Waar moet ik aan denken wat zon busje perslucht kost en hoeveel heb je dan (hoeveel kan je er mee schoonmaken, zeg in hele pc's geteld)

tevens zit ik er aan te denken om een compressor te kopen zodat ik het wat vaker kan doen, wat zijn daarvan de minimal kosten?
die busjes lucht vind ik zo'n onzin, de lucht zit vol met lucht en dan ga je busjes lucht kopen :?
met een stofzuiger of een kwastje of een kruimeldief of gewoon blazen wil ook wel.
kijk voor een compressor eens rond op internet of bij bouwmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dutch_Razor schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 01:19:
Ik heb gewoon stoffilters in m'n Stacker (zaten er standaard bij) en er komt gewoon bijna geen stof bij vrij :)
Alleen worden die grills weer zo stoffig altijd. Schoonmaken is dan irritant. Effe spuiten, zo gebeurt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231117

blies altijd mijn pc schoon met een miele stofzuiger zonder rare gevolgen, waarin je onder het filterrooster de stofsluigerslang gewoon kon insteken op blaasstand, helaas ging die stofzuiger stuk, en kocht ik een nieuwe, zonder te kijken of er een blaasding in zat (ik ging er vanuit dat dit standaard altijd in een miele stofzuiger zat). Ik merkte te laat op dat dit niet meer het geval was, en heb toen zelf een blaasinstrument geconstrueerd, en wel als volgt:

open de opening voor het zakken/filter verversen, neem het rooster van het filter af, en teken de vorm van dit rooster na op een stuk spaanplaat o.i.d. (moet wel ongeveer 1 cm dik zijn), en boor/zaag de vorm van het stofzuigerslanguitgang. Tape en de rest, en of met 2 personen doen de rest
Pagina: 1