Toon posts:

Partitie shrinken debian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,
ik heb een vraag, en dat luid als volgende:

Ik heb 2 HD's en beide zijn 250GB, de master HD bevat 2 partities een van 80GB en de andere het overige.
Die van 80GB bevat WinXp, Nu wil ik deze splitsen naar 2x 40GB, zonder dat me WinXP beschadigd, nu weet ik dat tijdens de setup van Suse een optie is om je Windows partitie te shrinken, maar aangezien ik nu Debian wil installeren is dus mij vraag zit deze optie ook in Debian?

het liefst gebruik ik partition magic boot CD om vooraf de partities aan te maken, maar ook hier weet ik niet of me Winxp naar de maan gaat? ik heb geen ervaring in het shrinken van partities waar nog een werkende OS opstaat.

BVD, Wesley :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom boot je niet gewoon de installer en kijk je of de optie er in zit? Je kunt ook gewoon de suse-installer booten en het daarmee doen, en als je liever partition magic gebruikt, gebruik je dat toch? :)
Als het goed is gaat je XP door geen van deze applicaties naar de maan, maar met dergelijke operaties weet je het nooit zeker, backuppen dus. Het kan ook nog schelen welk filesystem je gebruikt, maar dat vermeld je niet, partities resizen kan desnoods met de hand, dat is het probleem niet, het is het filesystem dat er op staat dat lastig is :)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Waar ben je precies zo bang voor ? Je pc ontploft echt niet als je even gaat kijken hoor. :/ Daarbij heb je natuurlijk ook nog GParted live CD, als je niet Partition Magic wilt gebruiken. Als je bij deze stap al panisch bent kun je er beter nu mee stoppen :+

edit:
Damn you blaataaps :P

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 10-08-2007 12:23 ]

0.0

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of je gebruikt partition magic (of iets vergelijkbaars) gewoon vanuit windows om die partitie kleiner te maken en zodoende ruimte te maken voor de linux install. De linux installer vindt dan de vrije ruimte wel en kan die partitioneren. Desnoods kan je zelfs met de windows versie van PM daar al een ext3 partitie ofzo op aanmaken.

Kortom, boot cd's en dergelijk zijn volgens mij nergens voor nodig?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:26:
Of je gebruikt partition magic (of iets vergelijkbaars) gewoon vanuit windows om die partitie kleiner te maken en zodoende ruimte te maken voor de linux install. De linux installer vindt dan de vrije ruimte wel en kan die partitioneren. Desnoods kan je zelfs met de windows versie van PM daar al een ext3 partitie ofzo op aanmaken.

Kortom, boot cd's en dergelijk zijn volgens mij nergens voor nodig?
Oké, bedankt voor de info, ik zal het eens proberen in windows te doen met Partition Magic.
En je zal wel gelijk hebben, ik ben een noob als het gaat om partities met een bestaande OS.

@blaataaps:
Ja ik weet het, cd'tje erin en ff snel checken, helaas gaat dit niet zoals het hoort te gaan, en aangezien het niet om me eigen PC gaat wilde ik wat meer zekerheid.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsja, backups maken van de belangrijkste dingen is nooit een slecht idee bij dergelijke operaties natuurlijk :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het niet om je eigen pc gaat en je meer zekerheid wil, moet je backups maken voordat je wat dan ook gaat doen :)
Pagina: 1