Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backup strategie

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 09:55
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag over wat nou eigenlijk de beste (lees veiligste) back-up strategie is voor mijn specifieke situatie.

Situatie is als volgt:

Ik heb een driedubbele back-up (don't ask) op 3 verschillende hardeschijven van een aantal foto's. Wat ik nu doe is nieuwe foto's op hardeschijf 1 plaatsen. Daarvandaan laat ik een synchronisatie programma nieuwe bestanden overkopieeren naar schijf 2. Vervolgens voor hardeschijf 3 laat ik dan synchroniseren van hardeschijf 2.

Maar wat is nu veiliger met het oogpunt kans op corrupte bestanden? Schijf 3 van schijf 2 synchroniseren of van schijf 1?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou gaan voor 2->3 omdat het een heel klein beetje performance scheelt. Maar dat is arbitrair. Qua corruptie maakt het niets uit. Een miniem klein beetje veiliger is 1->2 en 1->3 omdat je 1 dan lekker veel belast. Met een beetje geluk gaat die als eerste kapot, zodat je weet wanneer je ze alle drie moet vervangen :+

Dit is IMHO hoe dan ook helemaal geen backup. Immers ben je nog steeds alles kwijt als je een virus of blikseminslag krijgt.

Beter: leg beide harde schijven buiten het pand. Sync om de beurt elke dag met een van de twee. Nog beter: koop een derde en vierde harde schijf (of tape oid :P ) en doe die elke week resp. elke maand. En check regelmatig de backups.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 09:55
Oh vergeten te zeggen die derde hardeschijf is een losse en die heb ik altijd elders liggen in een ander pand (lees werk) behavle op het moment dat ik er een backup mee maak natuurlijk. Dus die is 99% van de tijd niet aangesloten want op werk doe ik ern niks mee dus blikseminslag en brand zijn zoveel ogelijk uitgesloten :)

Backups controleren is inderdaad een goede tip echter is daar ook een programma voor? Als ik namelijk een hashcheck laat uitvoeren om te controleren of een bestand veranderd is is dat op zich een velige methode ware het niet dat foto's soms een neiuwe naam krijgen wegens ordenen van foto's en als zo'n checker dus op schijf 1 een bepaald fotobestand heeft met naam "nieuw" en op schijf 2 de naam "oud" dan gaat dat nooit lukken natuurlijk omdat hij niet weet dat die 2 bij elkaar horen.

Ik weet het ik ben lastig. En nee dit is puur persoonlijk gebruik. T'is niet dat ik een systeembeheeder ben in dienst van een bedrijf ofzo :+ Bedankt voor je raad zover in iedergeval :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Tip: Gebruik meerdere harde schijven met elk een backup op een andere dag.
Zodoende kunnen nog evt. bestanden die verdwenen zijn en pas na een tijdje is opgemerkt, kan nog en oudere backup worden aangesproken...

Speel ook Balls Connect en Repeat