Toon posts:

Advies gevraagd voor Thuis Server

Pagina: 1
Acties:
  • 1.737 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een Server gaan bouwen voor thuis.
Kwa kosten wil ik rond de 400 euro uitkomen en zo laag mogelijk stroom verbruik hebben.
Dit is het gene wat ik er mee ga doen

*Ftp server
*Data/File server
*Web server
*Mail server

Ik heb zelf een configuratie ingedachten alleen weet ik niet goed of dit overkill is
of dat het zuiniger of beter kan ik ga er waarschijnlijk windows 2003 server op draaien maar hij moet wel klaar zijn voor Windows 2008 server.
zie hieronder mijn configurratie

* Moederbord Asus M2N-X Socket AM2
* Processor Athlon 64x2 4000+ Brisbane
* Harddisk 2x WD serial ata/300 400GB deze gaan draaien als raid 1
* Geheugen Kingston 1GB DDR2-800
* Dvd NEC AD-5170A
*behuizing Antec Atlas (retail 550 Watt)

ik hoor graag jullie suggesties

gr hugo >:)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je al een Windows Server 2003 licentie dan? Die zijn niet bepaald goedkoop en dat hakt flink in je budget.
Anders moet je maar gaan kijken naar 'goedkopere' opties als Linux/BSD.

[ Voor 24% gewijzigd door Vinnie op 10-08-2007 10:29 ]

C:\>_

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Vinnie schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:28:
Heb je al een Windows Server 2003 licentie dan? Die zijn niet bepaald goedkoop en dat hakt flink in je budget.
Anders moet je maar gaan kijken naar 'goedkopere' opties als Linux/BSD.
Doet dat er toe ??

De TS vraagt gewoon of zijn systeem dit eventueel zou WILLEN draaien, niet DAT hij dat gaat draaien ...

Voldoet perfect, maar waarom geen 500GB, het prijsverschil is niet meer zooo heel groot.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik dat ze prijzig zijn maar zit nog te twijffelen wat ik ga doen mischien ga ik wel over
op iets van linux ofzo.. besturingssysteem komt later wel eerst maar eens goede configuratie. :)

Verwijderd

Topicstarter
bartgabriels schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:31:
[...]

Doet dat er toe ??

De TS vraagt gewoon of zijn systeem dit eventueel zou WILLEN draaien, niet DAT hij dat gaat draaien ...

Voldoet perfect, maar waarom geen 500GB, het prijsverschil is niet meer zooo heel groot.
ja dat is waar ja mischien dat ik dat wel doe ja net ff wat meer space! :)

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-01 08:48

bord4kop

maximaal 100KB!

Alleen voor je licentie van Win2K3 ben je al 400 euro kwijt...
(jawel, wél met exchange!)

Draai Linux... (liever geen Desktop linux als Ubuntu)
Het geeft je alle mogelijkheden en ook nog es op "oude hardware"
  • Een late P3 of wat oudere P4 is voldoende. 512 MB meer dan zat!
  • Stroomverbruik zal veel lager zijn
  • Backup is plakkie koek, een TAR maken is voldoende (meestal)
    Want heb je dáár wel aan gedacht, backup? Kost ook een lieve duit namelijk en is zeker niet eenvoudig i.c.m. Exchange mail. (jaja, ghost backup is ook prima en redelijk easy, maar alles moet wel "uit" voor een ghost image, kan niet op een 'live' systeem
  • geld over voor goeie schijven & goeie raid controller
  • véél veiliger en stabieler :P (jaja, kom maar op met de reacties...)
Geen kennis van Linux? Er zijn fora zat, met veel mensen die je zó op weg helpen. Zo ben ik ook begonnen hoor! En als je een beetje de weg weet in computerland is het echt eenvoudiger dan je denkt.

Ja, je kan ook een illegale MS kopie gaan gebruiken en illegale backup software, maar waarom zou je? Zeker als je server in contact staat met de buitenwereld...

| Security Management |

Verwijderd

Topicstarter
bord4kop schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:34:
Alleen voor je licentie van Win2K3 ben je al 400 euro kwijt...
(jawel, wél met exchange!)

Het geeft je alle mogelijkheden en ook nog es op "oude hardware"
  • Een late P3 of wat oudere P4 is voldoende. 512 MB meer dan zat!
  • Stroomverbruik zal veel lager zijn
  • Backup is plakkie koek, een TAR maken is voldoende (meestal)
    Want heb je dáár wel aan gedacht, backup? Kost ook een lieve duit namelijk en is zeker niet eenvoudig i.c.m. Exchange mail. (jaja, ghost backup is ook prima en redelijk easy, maar alles moet wel "uit" voor een ghost image, kan niet op een 'live' systeem
  • geld over voor goeie schijven & goeie raid controller
  • véél veiliger en stabieler :P (jaja, kom maar op met de reacties...)
Geen kennis van Linux? Er zijn fora zat, met veel mensen die je zó op weg helpen. Zo ben ik ook begonnen hoor! En als je een beetje de weg weet in computerland is het echt eenvoudiger dan je denkt.

Ja, je kan ook een illegale MS kopie gaan gebruiken en illegale backup software, maar waarom zou je? Zeker als je server in contact staat met de buitenwereld...
ik ben niet zo heel erg thuis in linux maar als ik ergens in duik kom ik er meestal wel uit :)
welke linux zou je aanraden dan?
kan ik me er een beetje in verdiepen

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 11:45
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:20:
(Knip) zo laag mogelijk stroom verbruik hebben.(nog een beetje geknipt)
Processor Athlon 64x2 4000+ Brisbane ( en hier ook nog een beetje)
Waarom neem je een X2 4000+ Brisbane (65W)??? Neem dan de BE-2350 (45W) scheelt weer 20W en lopen beide op 2.1GHz.

De BE-2350 is een beetje duurder maar als de server 24 uur per dag aanstaat heb je dat zo terug verdient.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Verwijderd

Want?? Ubuntu Server is ook desktop os ofzo?? 8)7

Uiteindelijk zijn alle Ubuntu/Kubuntu etc.... allemaal hetzelfde, alleen installeerd een desktop Ubuntu gevalletje standaard dus een X windows systeem, en zelfs dat is optioneel. Je opmerking is dus totaal ongegrond.

@TS:
welke linux zou je aanraden dan?
Ik zou je Ubuntu aanraden, en als linux beginner zou ik je dus zeker een desktop variant van Ubuntu aanraden. Dan heb je in het begin toch wat meer opties om je configuraties goed voor elkaar te krijgen, dan ben je niet meteen verplicht de commandline te gebruiken.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 10:47 ]

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 18:27
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:44:
[...]

Second that :) Ubuntu Server is een prima OS voor je server.

Ik zou persoonlijk gaan voor Ubuntu Server of Debian.

edit:
Ik zou sws niet voor Ubuntu Desktop gaan, omdat deze een hoop rommel installeerd welke je helemaal niet nodig hebt. Voor hetgeen wat jij wilt zijn complete how-to's te vinden op het internet (www.howtoforge.com -> zoeken naar perfect setup ubuntu geloof ik). Voor onderhoud/beheer kun je Webmin installeren :)

[ Voor 35% gewijzigd door nipro op 10-08-2007 10:51 ]

Hoempapaaa Holladiejeej.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52
Als je ook Windows Server 2008 wil gaan draaien zou ik toch echt 2GB erin gooien op dit moment. De processor is volgens mij wel goed. Mocht een snellere processor niet zoveel duurder zijn, dan kan je dat natuurlijk ook overwegen.

Voor FTP/File/Data server heb je weinig nodig. Je kan dan zelfs gewoon 2000 of XP draaien.

Om je een idee te geven:
Ik heb thuis een FTP/File/Web/Printer/Data/Download server. Specs:
1 x Pentium III 1GHz
256MB PC133 Reg ECC
2 x SCSI 19GB schijven
2 x PATA 250GB schijven
GBit netwerkkaartje

Voldoet echt PRIMA voor alle taken.

Alleen zal Exchange in jouw geval wat meer vereisen denk ik. Voor alle andere taken heb je meer dan genoeg aan een leuke Pentium 3. (Hell, ik heb zelfs een AMD K6 200MHz als server gehad, zelf die was prima als file en printerserver)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Wat wil de TS gaan doen met de machine behalve die service draaien? Er zijn NAS systemen te koop al deze services out-of-the-box kunnen leveren. Het stroom gebruik is velen malen lager dan een kleine energie zuinige PC. Die dingen zijn er in 1, 2 en 4 disk configuraties te koop.

(en het draait ook meestal wel Linux, zonder dat je het merkt ;))

Als het om de vrijheid van uitbreiden gaat, dan is de NAS natuurlijk niet het meest handige, omdat je op een NAS bijv nooit zo snel een game kan hosten of zulk soort dingen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nipro schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:46:
[...]

Second that :) Ubuntu Server is een prima OS voor je server.

Ik zou persoonlijk gaan voor Ubuntu Server of Debian.

edit:
Ik zou sws niet voor Ubuntu Desktop gaan, omdat deze een hoop rommel installeerd welke je helemaal niet nodig hebt. Voor hetgeen wat jij wilt zijn complete how-to's te vinden op het internet (www.howtoforge.com -> zoeken naar perfect setup ubuntu geloof ik). Voor onderhoud/beheer kun je Webmin installeren :)
Dan zou ik toch Debian kiezen. Dat is net wat veiliger met updates en als je ook je mail er op gaat draaien wordt je misschien best afhankelijk van die server. Tegenwoordig schijnen ze ook een mooie grafische installer te hebben :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
carismagdi schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:43:
[...]

Waarom neem je een X2 4000+ Brisbane (65W)??? Neem dan de BE-2350 (45W) scheelt weer 20W en lopen beide op 2.1GHz.

De BE-2350 is een beetje duurder maar als de server 24 uur per dag aanstaat heb je dat zo terug verdient.
BE-2350 (45W) dit is inderdaad een goede optie maar kan hij mijn eisen van de server allemaal aan?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou zelf misschien wel een Geode overwegen, omdat je meer hebt aan iets meer geheugen dan aan een snellere processor. Juist om het stroomverbruik wat in te perken. Als zo'n splinternieuwe dual-core met gigabytes ram en dozijnen aan HD's 24/7 moet staan loeien om af en toe een file of webpagina te serveren maak je je stroomleverancier wel blij, maar denk ik dat je toch gaat balen van de onnodig hoge stroomrekening.
Als je voor Windows echt zoveel RAM nodig hebt, puur voor Exchange, zou ik het laten zitten. Bij mij draait ook "maar" een Celeron 500 met 512MB RAM maar die vreet ook 99% van de tijd uit z'n neus en ik zou bij god niet weten hoe ik dat ding zwaarder moet belasten voor binnenshuis gebruik.

Saved by the buoyancy of citrus

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-01 08:48

bord4kop

maximaal 100KB!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:44:

Uiteindelijk zijn alle Ubuntu/Kubuntu etc.... allemaal hetzelfde, alleen installeerd een desktop Ubuntu gevalletje standaard dus een X windows systeem, en zelfs dat is optioneel. Je opmerking is dus totaal ongegrond.

...
YepYep, mee eens, maar ik bedoelde juist dat je met Ubuntu toch een vrij zware config nodig hebt.
(maar ook mee eens dat een goede, specifiek voor die hardware install van Ubuntu ook aardig is).
Terwijl je met Debian (wat Ubuntu in weze ook is ;) ) of Gentoo wél 'oudere' hardware kan gebruiken.
Hence my remark over kosten & verbruik...

Kijk ook es naar FreeBSD, of... nee, Debian of Gentoo is denk ik de beste keuze.
Installeren vergt wat tijd, zeker GOED instaleren, maar daarna is het piece of cheese!
Waarom niet in één keer goed doen i.p.v. eerst Ubuntu en er dan achter komen dat het toch niet helemaal is wat je had gehoopt?

En draaien als een dolle! Command line hoef je daarna eigenlijk alleen maar te gebruiken voor updates en users toevoegen, rechten geven etc. Maar dat zijn iedere keer slechts een paar regeltjes die je overal kan vinden op interslet!

Overigens kun je vaak wel tutorials/HOWTO 's vinden voor de installatie, zeker als je gangbare hardware gebruikt. Bijna altijd zijn er wel stappenplannen, die je min-of-meer (namen aanpassen e.d.) zó over kan nemen...

Als je de hardware bij elkaar hebt; geef ff een berichtje dan zoek ik de juiste info erbij.

Overigens ga ik binnen een week of wat zelf ook weer een dergelijke server in elkaar hengelen. Ik ga met name letten op het verbruik. 24/7 meer dan 200 watt en de NUON zal me iedere maand een fruitmand sturen wegens 'beste klant'...
Ik zal proberen een duidelijke tut te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 10-08-2007 11:08 ]

| Security Management |

• nipro
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:02:
[...]

BE-2350 (45W) dit is inderdaad een goede optie maar kan hij mijn eisen van de server allemaal aan?
Ik weet niet hoeveel bezoekers je website heeft, of hoeveel ftp clients er verbonden zijn, maar over het algemeen kun je al ruimschoots uit de voeten met een 1 Ghz processor voor de meeste Thuisserver taken. :)

Hoempapaaa Holladiejeej.

Verwijderd

Topicstarter
nipro schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:07:
[...]

Ik weet niet hoeveel bezoekers je website heeft, of hoeveel ftp clients er verbonden zijn, maar over het algemeen kun je al ruimschoots uit de voeten met een 1 Ghz processor voor de meeste Thuisserver taken. :)
Zullen niet zo heel veel gebruikers tegelijk op zitten.
het is ook puur om te testen maar wil wel gewoon iets goeds hebben wat een tijd mee gaat het wordt ook gewoon me backup server.

Seagate Barracuda 7200.10 500gb weet er iemand of dit een beetje betrouwbare schijven zijn?

Verwijderd

Dan zou ik toch Debian kiezen. Dat is net wat veiliger met updates en als je ook je mail er op gaat draaien wordt je misschien best afhankelijk van die server.
Ben heel erg benieuwd naar je argumenten voor je bewering.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, omdat debian oudere software gebruikt en daarmee minder last heeft van bugs die gevonden worden in de nieuwere software. Debian wacht altijd vrij lang met het toevoegen van nieuwe versies in de package list.
Dit brengt tevens een nadeel met zich mee dat je dus altijd afhankelijk bent van die oude software.

De LTS versie van Ubuntu is veilig genoeg om te draaien.

Ik vind toch dat een veilig systeem eerder gebruikers afhankelijk is. Voor beide (debian en ubuntu) geldt dat je toch wel moet weten waarmee je bezig bent om een veilig systeem op te zetten. Daar ligt eerder het probleem hoor. Als je bv. lekke php scripts gaat installeren dan ben je onder debian echt niet veiliger. Maar tegen dit soort dingen kun je weer application firewalls installeren. Er zijn legio manieren om je systeem dicht te timmeren.

@bord4kop
Waarom niet in één keer goed doen i.p.v. eerst Ubuntu en er dan achter komen dat het toch niet helemaal is wat je had gehoopt?
Sorry... maar vind dit weer een rare opmerking... Voor hetzelfde geldt is Ubuntu wel wat ie zoekt... Dus proberen kan zeker geen kwaad. Een distro is heel erg persoonlijk... het is gewoon wat je lekker vind werken vaak. "In een keer goed doen" is er vaak toch niet bij als je voor het eerst met linux gaat beginnen. Het is niet zo dat ik een Ubuntu fanboy ben, maar ik merk dat jij dat zeker niet bent, totdat je met goede argumenten komt, zie ik niet in waarom hij Ubuntu niet zou moeten proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 11:18 ]

• nipro
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:11:
Seagate Barracuda 7200.10 500gb weet er iemand of dit een beetje betrouwbare schijven zijn?
Volgens mij koop je geen slechte schijven meer tegenwoordig.. Dus 't zal niet zo heel veel uitmaken.

Hoempapaaa Holladiejeej.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

denk dat ik eruit ben dit wordt het kwam erachter dat ik nog een dvd speler had liggen.

* Processor AMD Athlon X2 BE-2350 45watt 85 euro's
* Kingston 1gb DDR2-800 55 euro
* Asus M2N-X moederbord 59 euro
* 2x Seagate Barracuda 7200 99 perstuk

gr hugo

• _Apache_
  • Laatst online: 07:20

_Apache_

For life.

[...]
Seagate geeft zelf al 5 jaar garantie, dus met een subtiele installatie zal die een prima schijfje zijn.

* _Apache_ gebruikt zelf een IDE versie daarvan, SATAII versie bijbesteld.. O+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

leuke software die aan jou wensen zouden kunnen voldoen

- Clarkconnect
- Freenas

zelf gebruik ik voor mail/file/web/ftp/torrent clarkconnect alles webbased makkelijk en simpel is niet echt linux kennis vereist.

freenas kan exact hetzelfde.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52
Waarom 800 (PC6400), tenzij je gaat overclocken lijkt me gewoon PC5300 of PC4200 toch prima? Kan je stuk goedkoper krijgen. Daarbij neem ik aan dat je 2 x 512 neemt voor dual channel? En wat ik al eerder zei, als je exchange gaat draaien en Windows Server 2008 eventueel wil draaien zou ik toch echt 2 x 1GB nemen. Voor het stroomverbruik maakt dat niet eens zoveel uit en je bent wel in staat alles te draaien wat je wil.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:32:

- Clarkconnect
- Freenas

zelf gebruik ik voor mail/file/web/ftp/torrent clarkconnect alles webbased makkelijk en simpel is niet echt linux kennis vereist.

SME Server past ook nog mooi in dat rijtje.

Verwijderd

Met een beetje geluk kun je misschien nog een AMD X2 3800+ 35W versie op de kop tikken, hoewel die dingen (in Nederland) inmiddels vrijwel overal zijn uitverkocht. Scheelt toch weer een beetje, hoewel de processor in zo'n servertje natuurlijk niet vaak full load zal draaien.

Ik heb hier zelf in elk geval zo'n processor liggen die ik ook ga gebruiken voor een soortgelijk projectje. Wordt waarschijnlijk gebaseerd op ClarkConnect.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]
Ben heel erg benieuwd naar je argumenten voor je bewering.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, omdat debian oudere software gebruikt en daarmee minder last heeft van bugs die gevonden worden in de nieuwere software. Debian wacht altijd vrij lang met het toevoegen van nieuwe versies in de package list.
Dit brengt tevens een nadeel met zich mee dat je dus altijd afhankelijk bent van die oude software.
Je geeft zelf de argumentatie al :) Als je ergens afhankelijk van bent hoef je niet per se de nieuweste software te gebruiken, dan is het belangrijker dat de software goed getest is. En je kan onder Debian natuurlijk ook altijd nog zelf de nieuwste stabiele versies installeren als je die nodig denkt te hebben.
De LTS versie van Ubuntu is veilig genoeg om te draaien.

Ik vind toch dat een veilig systeem eerder gebruikers afhankelijk is. Voor beide (debian en ubuntu) geldt dat je toch wel moet weten waarmee je bezig bent om een veilig systeem op te zetten. Daar ligt eerder het probleem hoor. Als je bv. lekke php scripts gaat installeren dan ben je onder debian echt niet veiliger. Maar tegen dit soort dingen kun je weer application firewalls installeren. Er zijn legio manieren om je systeem dicht te timmeren.

Sorry... maar vind dit weer een rare opmerking... Voor hetzelfde geldt is Ubuntu wel wat ie zoekt... Dus proberen kan zeker geen kwaad. Een distro is heel erg persoonlijk... het is gewoon wat je lekker vind werken vaak. "In een keer goed doen" is er vaak toch niet bij als je voor het eerst met linux gaat beginnen. Het is niet zo dat ik een Ubuntu fanboy ben, maar ik merk dat jij dat zeker niet bent, totdat je met goede argumenten komt, zie ik niet in waarom hij Ubuntu niet zou moeten proberen.
Ik gebruik Ubuntu op twee werkstations en ik ben er zeker wel een fan van, dus je aanval is een beetje misplaatst. Of je liever een goed geteste distributie hebt of een distributie met de nieuwste software is een persoonlijke overweging. Maar de TS heeft vragen over de hardware, dus eigenlijk gaat deze discussie te veel offtopic zo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:20:
ik wil een Server gaan bouwen voor thuis.
Kwa kosten wil ik rond de 400 euro uitkomen en zo laag mogelijk stroom verbruik hebben.
Dit is het gene wat ik er mee ga doen

*Ftp server
*Data/File server
*Web server
*Mail server
Ik heb tijden lang een thuisserver laten draaien, ik ben uiteindelijk over gestapt op iets anders het stroomverbruik liep gewoon uit de klauwen. Als je het zo zuinig mogelijk aan wilt doen met een pc dan kom je toch al gauw aan de 100 Watt. Ik heb nu een Freecom Storage Gateway, daar zit alles op wat jij wilt, zonder moeilijk configureren. Een paar klikken en het draait ! En het stroomverbruik ga je om lachen...10 tot 15 Watt, dus uiteindelijk verdien je hem gewoon terug.
Er draait gewoon een *nix versie dus met een beetje handigheid draai je er zo een bittorrent en een mule client op.

Features:
File server (Access files and folders over any networked computer)
Webserver (Host webpages with HTML and PHP)
Email server (Send and recieve emails from the FSG)
MySQL server
VPN server & client
FTP server
SSH server
Network router
USB server (Share your USB Hard drives or USB flash drives with any computer on the network)
USB print server (Share your USB printer with any computer on the network)
AV server TwonkeyMedia 4.2 Beta 5 from Twonkyvision
Firewall
S-ATA enabled (Connect an external S-ATA drive to add more space)

En voor de prijs blijf je dik onder de 400 euro...

Op http://www.openfsg.com/index.php/General_Info vind je zat info.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Dit gaat prima lukken met deze config, alleen zou ik een wat zuinigere processor nemen, bijvoorbeeld: AMD Athlon X2 BE-2350 45watt, maar dit is wel een beetje overkill voor die taken waar jij hem voor gebruik?
Ik heb thuis ook een FTP/Web server etc. staan en het werkt allemaal snel en stabiel.

specs:

P3 866MHZ
384 MB Ram
2x40GB HDD
Win2K3 Enterprise Edition

Dit alles neemt ongeveer 40~60 Watt aan stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 12:22 ]

• pentersje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 19:41
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:32:

- Clarkconnect
- Freenas

Mee eens, Clarkconnect _/-\o_

vrij simpel te installeren zonder linux kennis.
Gratis, makkelijk up-to-date te houden en behoorlijk uitgebreid kwa services die je kan installeren, en lekker stabiel :P

Wat wil een mens nog meer?

Verwijderd

Ik gebruik Ubuntu op twee werkstations en ik ben er zeker wel een fan van, dus je aanval is een beetje misplaatst. Of je liever een goed geteste distributie hebt of een distributie met de nieuwste software is een persoonlijke overweging. Maar de TS heeft vragen over de hardware, dus eigenlijk gaat deze discussie te veel offtopic zo.
Was niet bedoelt als aanval... Zo kwam het gewoon op mij over.

Op het werk gebruik ik (ongeveer) 150 servers met Ubuntu, 50 Debian (nog up te graden naar Ubuntu), en 400 servers met Solaris (8/9), ik heb redelijk wat ervaring met security, en ben nog steeds van mening dat de beheerder hier het grootste aspect in is. Een veilig linux systeem opzetten doe je gewoon niet zomaar, daarin is in mindere mate van belang of het nou debian of ubuntu of weet ik veel wat is. Wel belangrijk is, is dat je de stable releases gebruikt.

Verder ben ik het in ieder geval met je eens dat we te veel off topic gaan... Ben ik het toch nog in iets met je eens :P

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Caveman schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:17:
[...]

Ik heb tijden lang een thuisserver laten draaien, ik ben uiteindelijk over gestapt op iets anders het stroomverbruik liep gewoon uit de klauwen. Als je het zo zuinig mogelijk aan wilt doen met een pc dan kom je toch al gauw aan de 100 Watt. Ik heb nu een Freecom Storage Gateway, daar zit alles op wat jij wilt, zonder moeilijk configureren. Een paar klikken en het draait ! En het stroomverbruik ga je om lachen...10 tot 15 Watt, dus uiteindelijk verdien je hem gewoon terug.
Er draait gewoon een *nix versie dus met een beetje handigheid draai je er zo een bittorrent en een mule client op.

Features:
File server (Access files and folders over any networked computer)
Webserver (Host webpages with HTML and PHP)
Email server (Send and recieve emails from the FSG)
MySQL server
VPN server & client
FTP server
SSH server
Network router
USB server (Share your USB Hard drives or USB flash drives with any computer on the network)
USB print server (Share your USB printer with any computer on the network)
AV server TwonkeyMedia 4.2 Beta 5 from Twonkyvision
Firewall
S-ATA enabled (Connect an external S-ATA drive to add more space)

En voor de prijs blijf je dik onder de 400 euro...

Op http://www.openfsg.com/index.php/General_Info vind je zat info.
Super interessant dat Freecom idee maar heb je dan ook traffic shaping enzo. Kan je meer in detail gaan over het feit dat het de router functie heeft?
Pagina: 1