Toon posts:

SLI met PCI-e x8 of PCI-e x16

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ha luitjes,

Ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een zo stil mogelijke game-pc (vnl FPS). Tot nu toe heb ik alles precies gevonden wat ik wil (zowel type hardware als fabrikant), maar ik blijf op 2 dingen steken. Naast de videokaart is dat het moederbord.

Budget:
moederbord: 100 - 150 euro

Systeem waarover het gaat:
- Intel Core 2 duo 6850
- GeForce 8800GTS 640Mb
- 2Gb Ram

Eisen:
In verband met herhaaldelijk goede ervaringen wil ik een moederbord van fabrikant Asus. Bovendien wil ik op een later tijdstip mogelijk een extra videokaart in mijn Mobo kunnen steken, en aangezien ik voor een nVidia-videokaart ga betekend dat dus... SLI. Ik ben niet een die-hard overclocker, dus als het moederbord gewoon zijn werk doet... en snel... dan vind ik het prima en probeer ik dit dus zo goedkoop mogelijk te houden.

Mijn idee:
Mijn aandacht is gevestigd op de Asus P5N-e SLI, voor +/- 100 euro, met een single-mode van PCI-e x16, en in SLI-mode van 2x x8.

Vraag:
Ik twijfel nog of ik een MoBo wil met SLI, maar mocht ik de P5N-e SLI toch kopen, merk ik dan iets van de 2x x8 PCI-e ipv 2x x16 PCI-e? Ik heb naar een antwoord gezocht, maar vind voornamelijk info over hoe de lanes werken en hoe de prestaties zijn in single-mode. Voorbeelden:
nieuws: Asus P5N32-SLI Intel-moederbord met x32-SLI besproken
pci express scaling analysis
Verschil SLI 8x/8x <> 16x/16x
Kan iemand me meer vertellen over prestatieverschillen tussen 2x 8800GTS in SLI mode met 2x x8 PCI-e en 2x x16 PCI-e in combinatie met bovengenoemd pc-systeem? Is het een bottleneck en moet ik toch een duurder MoBo kopen met 2x x16, of merk ik niets in de prestaties en kan ik het bij dit relatief goedkope SLI-bord houden.

Alvast bedankt!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Wat was er mis met dit antwoord?

Verschil SLI 8x/8x <> 16x/16x

Er valt te lezen dat een enkele 8800 in 8x mode al iets langzamer is dan in 16x mode. Dan heb je toch je antwoord al?

[ Voor 196% gewijzigd door kalizec op 10-08-2007 08:42 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:06
Met 2x 8 heb je nu nog voldoende bandbreedte echter wil je later upgraden met je videokaarten dan heb je kans dat je misschienan meer dan 8 nodig hebt. Maar dan moet je ook ga overwegen is de processor tegen die tijd niet een enorme drempel geworden. En is die dan nog up te graden naar een snellere?

Edit:
Wow ik dacht dat men nog lang niet de volle 8x benutte... Wat een bandbreedte slurpers zijn het dan... _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 10-08-2007 08:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 08:38:
... Er valt te lezen dat een enkele 8800 in 8x mode al iets langzamer is dan in 16x mode. Dan heb je toch je antwoord al?
Het gaat mij om die "iets langzamer". Ik heb nergens echte benchmarks gevonden en wil graag weten hoeveel het dan scheelt. Stel dat ik een SLI opstelling maak en dankzij de x8 bandbreedte is mijn prestatiewinst niet pakweg 30% (als voorbeeld) maar slechts 10%. Dan vind ik het niet rendabel. Ik snap wel dat je zonder benchmarks geen echte harde data kunt geven, maar misschien kan iemand toch wat meer duidelijkheid scheppen.
Cave_Boy schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 08:43:
... Maar dan moet je ook ga overwegen is de processor tegen die tijd niet een enorme drempel geworden. En is die dan nog up te graden naar een snellere?
Met een socket 775 MoBo wil ik later misschien updaten naar de extreme CPU's (die nu overigens ook extreme duur zijn ;( )

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je nagaat dat beide kaart dus iets langzamer zijn in de tests in de PCI-e scaling benchmark van tomshardware.com en dus per kaart misschien een procent of 5 verliest door pci-express 8x ten opzichte van 16x, dan verlies je overall misschien een procent of 10. Uiteraard is puur speculeren en de verschillende spellen zullen ongetwijfeld andere resultaten geven.

Als ik persoonlijk een keuze zou moeten maken, zou ik voor een moederbord gaan met 1 pci-express 16x slot. Voor het geld van de extra videokaart kan je een nieuwe kopen als je de oude ook nog verkoopt weer. Maar goed, dat is mijn mening. Als je per se een moederbord met SLI wil, zou ik met het oog op de toekomst een exemplaar kopen met 2 'pci-e 16x-sloten'.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
_the_crow_ schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:25:
Als je nagaat dat beide kaart dus iets langzamer zijn in de tests in de PCI-e scaling benchmark van tomshardware.com en dus per kaart misschien een procent of 5 verliest door pci-express 8x ten opzichte van 16x, dan verlies je overall misschien een procent of 10. Uiteraard is puur speculeren en de verschillende spellen zullen ongetwijfeld andere resultaten geven.

Als ik persoonlijk een keuze zou moeten maken, zou ik voor een moederbord gaan met 1 pci-express 16x slot. Voor het geld van de extra videokaart kan je een nieuwe kopen als je de oude ook nog verkoopt weer. Maar goed, dat is mijn mening. Als je per se een moederbord met SLI wil, zou ik met het oog op de toekomst een exemplaar kopen met 2 'pci-e 16x-sloten'.
Je kan beter stellen dat hij een moederbord met 2 volwaardige pci=e 16x sloten kan halen, want de meeste moederborden met SLI hebben wel 2 pci-e 16x sloten maar dan zijn het geen volwaardige pci-e 16x bussen

Er zijn ook niet zoveel moederborden met 2x volwaardige pci-e 16x deze moederborden zal je veelal bij Nvidia chipsets vinden. En dan zit je al in het High-end segment te kijken, waar je rustig 250 euro betaald (680I)

Mijn advies luidt ook: Koop 1 videokaart, en hou dat geld lekker in je zak voor nieuwe kleding of een cadeau voor je vriendin.
Verkoop als de tijd daar is je oude videokaart voor nog eens 200 euro, en leg er nog eens 200 bij en je hebt weer een highend videokaart :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou het hele SLI verhaal ook laten varen. Je komt vaak genoeg mensen tegen met hetzelfde plan en uiteindelijk, wanneer ze willen upgraden, is het voordeliger om je kaart te verkopen en een nieuwe te kopen.

SLI is, in mijn ogen, alleen aan te raden als je nu de prestaties wilt van twee kaarten.

Vergeet ook niet dat SLI het geluid, de warmte en het stroomverbruik van twee kaarten met zich meebrengt. Verder zijn recente nVidia chipsets (met uitzondering van de reeks met ingebouwde grafische kaart) ook allemaal stroomvreters in vergelijking met hun Intel broertjes.

Ik heb ook een tijdje een moederbord op basis van de 650i chipset overwogen in plaats van de 965P maar dat plan heb ik snel laten varen toen ik een test las waar ook het stroomverbruik van het moederbord werd vergeleken.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 04:03
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:04:
Het gaat mij om die "iets langzamer". Ik heb nergens echte benchmarks gevonden en wil graag weten hoeveel het dan scheelt. Stel dat ik een SLI opstelling maak en dankzij de x8 bandbreedte is mijn prestatiewinst niet pakweg 30% (als voorbeeld) maar slechts 10%. Dan vind ik het niet rendabel. Ik snap wel dat je zonder benchmarks geen echte harde data kunt geven, maar misschien kan iemand toch wat meer duidelijkheid scheppen.
niet dat ik er persoonlijke ervaring mee heb, maar de GTS benut de volle 8x maar net.
even als voorbeeld: als je prestaties echt gelimiteerd zouden worden door die 8 lanes, hoe kan t dan dat de GTX nog gewoon ontzettend veel harder gaat?
ik heb mijn 2x 7900GT ooit op een 32x bord mogen proberen, maakte gemiddeld zo'n 2-3 fps verschil (op de 90) maar dat kan net zo goed een andere oorzaak hebben gehad (sneller mobo ofzo, cpu en mem was @ zelfde speeds)

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Mr Alfabet schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:42:
even als voorbeeld: als je prestaties echt gelimiteerd zouden worden door die 8 lanes, hoe kan t dan dat de GTX nog gewoon ontzettend veel harder gaat?
Omdat dergelijke limieten niet keihard zijn. Bottlenecks zijn niet keihard, ze geven in sommige situaties net wel problemen en andere net niet. Omdat iedere frame net weer een andere situatie is (andere benodigde textures en andere aanwezige models etc) is de limiet daarom niet keihard.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

NomadTitan schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:29:
Je kan beter stellen dat hij een moederbord met 2 volwaardige pci=e 16x sloten kan halen, want de meeste moederborden met SLI hebben wel 2 pci-e 16x sloten maar dan zijn het geen volwaardige pci-e 16x bussen.
Dat vergat ik er nog aan toe te voegen inderdaad. Meer dan 32 lanes dus. Dus dan zit je inderdaad al snel bij een Nforce 680i SLI te kijken.
Mijn advies luidt ook: Koop 1 videokaart, en hou dat geld lekker in je zak voor nieuwe kleding of een cadeau voor je vriendin.
Verkoop als de tijd daar is je oude videokaart voor nog eens 200 euro, en leg er nog eens 200 bij en je hebt weer een highend videokaart :)
Mijn idee. :)
Mr Alfabet schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:42:
niet dat ik er persoonlijke ervaring mee heb, maar de GTS benut de volle 8x maar net.
ik heb mijn 2x 7900GT ooit op een 32x bord mogen proberen, maakte gemiddeld zo'n 2-3 fps verschil (op de 90) maar dat kan net zo goed een andere oorzaak hebben gehad (sneller mobo ofzo, cpu en mem was @ zelfde speeds)
Dat klopt, maar ik neem aan dat je wel ook naar de toekomst kijkt. Dus mocht je dan besluiten om een snellere videokaart in het moederbord te zetten, zit je wel met een beperking. Dan is een moederbord met 1 pci-express 16x slot een goede oplossing natuurlijk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

sowieso is sli een luxe probleem. de bottleneck van je systeem komt gewoon ergens anders te liggen en vaak is ten tijde dat sli op drivernivo geoptimaliseerd is, allang weer een nieuwe versie kaarten uit die veel sneller zijn.

mocht je toch persé voor sli willen gaan, gewoon een P5N-E sli bordje nemen. ding werkt uitstekend, en pci-e 16 vs pci-e 32 verschil... ach boeiend :) die paar frames dat het je scheelt.

en voor de rest ben ik het wel met die rare vogel eens.

-_-

Pagina: 1