_Thanatos_ schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:13:
Precies, ik wil me helemaal niet bezig hoeven te houden met sleutels en certificaten. Het enige dat ik zie staan is een vinkje op gegevens te "coderen". Dat is goed, dat wil ik. *vink*. En dan kan ik het bestand een tijdje later in mijn eigen "domme gebruiker" perspectief niet meer openen. Wtf?
Dat zie ik dan als een serieus fundamenteel probleem aan EFS.
De bedoeling van EFS is als iemand je PC jat, deze gegevens niet meer kan decoderen omdat hij:
• je wachtwoord niet weet.
• herinstallatie niet helpt, want immers je raakt je sleutels/certificaten kwijt!
EFS is zwaar encrypted. Er bestaat echt geen tooltje om dit te kunnen kraken. En ik ben bang dat Microsoft je hierin niet kan helpen. EFS is meer dan alleen een "slotje" op je bestand. De gehele bestand word geencrypted en Windows moet de certificaat weten wil ie uberhaupt de gegevens kunnen lezen.
Dit is helemaal geen fundamenteel probleem van EFS. Dit is een typische user-fout. Iets inschakelen waarvan je
niet weet wat de implicaties hiervan kunnen zijn.
Wat je sowieso moet doen als je EFS gaat gebruiken:
• Encrypt de bestanden wat gevoelige informatie of wat dan ook voor reden.
• Onmiddelijk naar je Internetopties gaan, tabblad [Inhoud] en op Cerficaten en zoek vervolgens de certificaat op voor "het versleutelen van gegevens op schijf".
• Exporteer deze certificaat.
• beantwoord met "Ja, de persoonlijke sleutel exporteren"
• Geef een wachtwoord op.
• Bewaar deze bestand op een veilige plaats. (niet op plaatsen zetten waarbij meerdere gebruikers toegang hebben)
Mocht je later in een situatie komen zoals deze (helaas). kun je je key gewoon netjes importeren en al je bestanden decrypten.
_Thanatos_ schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:13:
Natuurlijk ben ik geen echte domme gebruiker, dus ik ben best bereid wat stappen te ondernemen om dat bestandje "gedecodeerd" te krijgen. Ik heb een exacte kopie nog van het profiel dat ik op de oude domeincontroller gebruikte. Sterker nog, dat profiel gebruik ik nu nog steeds. Ook heb ik de domeinnaam, de gebruikersnaam en het wachtwoord allemaal nog steeds. Sterker nog, ALLES is EXACT hetzelfde gebleven, behalve dat er een herinstallatie tussen zit.
Je bent je certificaat kwijt. Je kunt controleren via Internetopties, tabblad [Inhoud], knop [Certificaten] of ie nog bestaat. Maar kennelijk (vanwege je problemen met EFS nu) niet meer.
Helaas zal zo'n tool niet bestaan. zelfde reden waarom 1 computer nooit een 2048bits RSA sleutel kan kraken.
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)