Toon posts:

Chronologische volgorde van jpg door EXIF info

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met behulp van de EXIF info van jpg'tjes de foto's in chronologische volgorde plaatsen. Ik heb 3 mappen foto's van verschillende camera's van vakantie met elk nog hun orginele datum en tijd van wanneer deze gemaakt is. Echter als ik een foto kopieer/knip en plak dan is deze informatie overschreven met de huidige datum.

Ik heb enkele sites gelezen en software geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wil van alle3 de mappen de foto's in een map hebben en dan gesorteerd op chronologische volgorde. Wie kan mij daarbij helpen AUB.

Alvast bedankt !

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Het is me niet helemaal duidelijk met wat je bedoeld met "foto's in chronologische volgorde plaatsen". De meeste programma's kunnen wel sorteren op exif-datum.

Wat je eventueel zou kunnen doen is om je foto's te hernoemen met de exif-datum in de bestandsnaam verwerkt, zodat er gewoon op bestandsnaam kan worden gesorteerd.

Dit kun je bijvoorbeeld wel met xnview doen. In dit programma zit een functie genaamd 'reeks hernoemen' welke je bestanden kan hernoemen op basis van exif-datum (en nog veel meer)

Voorbeeldje van de rename-dialog:
Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/1618/xnviewreekshernoementf5.th.jpg

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-01 09:36
Je kunt in de Windows verkenner, als je de weergave op Details hebt staan, zelf kolommen toevoegen, door met de rechtermuisknop op een kolom te klikken. Als je dan "Gemaakt op" toevoegt, kun je ze op chronologische volgorde sorteren (zolang je de foto niet bewerkt en opnieuw opslaat).

Ik kan ook een kolom "Date Photo Taken" selecteren, maar aangezien dit in het Engels is, heb ik het vermoeden dat dit komt door een programma dat ik heb geïnstalleerd (ik denk Microsoft Photo Info, een gratis powertool van Microsoft om onder andere EXIF info te kunnen zien).

Een andere optie is om een programmaatje te zoeken die de EXIF informatie uit kan lezen en in de bestandsnaam kan zetten. Als je dat dan bijv. als "mm-dd-jjjj originele bestandsnaam" doet, krijg je ze netjes op chronologische volgorde. Edit: deze tweede optie wordt hierboven ook genoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door --Niels-- op 09-08-2007 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven. Ik wil ze ook op volgorde hebben met de tijd die erbij staat. En vervolgens dan opnieuw nummeren naam#00001.jpg ofzo. Zodat van de 3 mappen de foto's op volgorde staan zoals ze met de 3 camera's zijn gemaakt door de dagen heen ...

Maar ik zal xnview even downloaden om te proberen. Thanks !

Verwijderd

Tip: Lightroom kan dit gewoon :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik gebruik deze tool. Die kan niet zoveel, echter is het ook gewoon 1 exe bestand dat je niet eens hoeft te installeren.

Dan krijg je dit soort namen: "2007-08-04-13h39m28.IMG_2088e.jpg", dus datum-tijd.orginelenaam. Zo kan ik met 2 camera's tegelijkertijd schieten, terwijl de teller na 9999 weer op 0 beginnen. Dan staan toch de bestand in chronologische volgorde als ik ze sorteer op naam.
Zo zorg ik ervoor dat bv de foto's van de Artis gorilla's die ik de afgelopen 2 jaar gemaakt heb, netjes gesorteerd zijn. Terwijl de orginele naam er ook nog instaat, zodat ik het orgineel op CD kan terugvinden mocht dat nodig zijn.

Tip: zorg er wel voor dat je camera's qua tijd gelijk ingesteld zijn!!

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Thanks ajhaverkamp het is gelukt met dat tooltje. Werkt perfect !

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met ACDsee kan je sorteren op exif info.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1