Toon posts:

Zal een 1.99 Ghz CPU een 6800GT bottlenecken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een geforce 6800GT te kopen, maar ik weet niet of mijn cpu het zal bottlenecken of niet. Het gaat om een AMD Athlon 2400+ 1.99 Ghz. Verder heeft mijn pc 704MB aan werkgeheugen. Zo ja,zal het mijn graka enorm bottlenecken? De zoekfunctie en google leverden geen resultaten op. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:48:

Hallo,

Ik ben van plan om een geforce 6800GT te kopen, maar ik weet niet of mijn cpu het zal bottlenecken of niet. Het gaat om een AMD Athlon 2400+ 1.99 Ghz. Verder heeft mijn pc 704MB aan werkgeheugen. Zo ja,zal het mijn graka enorm bottlenecken?
Een AthlonXP 2400+ heeft 256kB L2 cache in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn Barton-broertjes met 512kB, wat zeker in games invloed heeft op de performance. De 6800GT is in die zin een relatief snelle videokaart, maar die kan tegenwoordig niet duur meer zijn. Lijkt me dus geen enkel probleem.

Wat ik echter wel vreemd vind is de hoeveelheid geheugen in je systeem.
512 + 128 + 64 is niet bepaald een optimale indeling en bovendien aan de lage kant, al zou die 704MB ook een gevolg kunnen zijn van een onboard videokaart die een deel van je geheugen gebruikt.
Heb je een moederbord met chipset die dual channel ondersteunt? Kijk daar eens even naar. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 09-08-2007 21:01 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Nee hoor. Meeste games zijn meer videokaart afhankelijk

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je cpu zal niet echt de vlotste meer zijn, en geheugen is ook niet echt voldoende. Wat voor moederbord heb je erin zitten? Het maakt nogal wat uit of je een of ander bordje hebt met belabberde performance (en wellicht shared video, gezien je 64MB mist op je ram :P) of een NF2 plank wat het snelste was voor de socket A.

En natuurlijk is het ook belangrijk te kijken wt voor videoplankje je nu hebt, als dat al een vlotte is dan is het niet echt verstandig een nog snellere kaart te kopen, gezien een A-XP toch oud begint te worden.

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:56:
[...]

Een AthlonXP 2400+ heeft 256kB L2 cache in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn Barton-broertjes met 512kB, wat zeker in games invloed heeft op de performance. De 6800GT is in die zin een relatief snelle videokaart, maar die kan tegenwoordig niet duur meer zijn. Lijkt me dus geen enkel probleem.

Wat ik echter wel vreemd vind is de hoeveelheid geheugen in je systeem.
512 + 128 + 64 is niet bepaald een optimale indeling en bovendien aan de lage kant.
Heb je een moederbord met chipset die dual channel ondersteunt? Kijk daar eens even naar. :)
Ik kan het niet zo goed volgen, dus een Barton is beter dan mijn athlon xp 2400+ maar het zal mijn videokaart niet bottlenecken. Over je vraag, ik heb een 512MB geheugenkaart en een 256MB geheugenkaart, maar die laatste is gedeeld met mijn 64MB onboard videokaart :P 8)7

• ToFast
Terw_Dan schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:59:
Je cpu zal niet echt de vlotste meer zijn, en geheugen is ook niet echt voldoende. Wat voor moederbord heb je erin zitten? Het maakt nogal wat uit of je een of ander bordje hebt met belabberde performance (en wellicht shared video, gezien je 64MB mist op je ram :P) of een NF2 plank wat het snelste was voor de socket A.

En natuurlijk is het ook belangrijk te kijken wt voor videoplankje je nu hebt, als dat al een vlotte is dan is het niet echt verstandig een nog snellere kaart te kopen, gezien een A-XP toch oud begint te worden.
HIj zal echt een dikke verbetering in games merken. Dit is de goedkoopste upgrade om een pak sneller in games te zijn. Meer geheugen heeft alleen nut voor dikke spellen als quake4, battlefield2, etc etc.

Een snellere cpu (xp3200) je kan eventueel nog even overclocken (hogere fsb, multiplier en voltage)

Koop gerust die 6800GT. De upgrade daarna zal een compleet nieuwe pc moeten worden.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 21:02:

[...]

Ik kan het niet zo goed volgen, dus een Barton is beter dan mijn athlon xp 2400+ maar het zal mijn videokaart niet bottlenecken.
Nee, wat ik bedoel te zeggen is dat een 6800GT onmogelijk duurder kan zijn dan een paar tientjes.
Ik zie dan ook geen enkele reden om hem niet te nemen. Je kunt er geen deuk aan vallen.
Over je vraag, ik heb een 512MB geheugenkaart en een 256MB geheugenkaart, maar die laatste is gedeeld met mijn 64MB onboard videokaart :P 8)7
Precies, dat schoot me ook net te binnen. Wat dat betreft is in principe iedere nieuwe videokaart een verbetering op je huidige en zul je een flinke boost krijgen met de 6800GT. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 09-08-2007 21:05 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• ToFast
Die 256kb extra cache van de Barton core merk je ook niet scheelt misschien 1%-6% in cpu benchmarks, in games valt dat weg dan scheelt het hooguit 2-3%.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:59:

Ik heb een Asus A7V8X-LA (kamet2) moederbord en een 64MB onboard graka.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb een XP2400+ gehad met daarin een ATi Radeon X800PRO (tegenhanger 6800GT) en dat werkte uitstekend. Half-Life 2 en Doom 3 kun je dan gemakkelijk op het hoogste detail spelen, maar de processor zal de grafische kaart wel een beetje nekken, vooral in cpu intensieve games. Als het niet te veel kost, zou ik het zeker doen :).

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Ik ben het helemaal eens met anton121, precies dezelfde situatie.
Die processor doet nu dienst bij n vriend die ook een GeForce 6800 nogiets heeft, en daar werkt het ook schitterend.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Gamen op een onboard videokaart :| damn, dat moet niet gezond zijn :p probeer dat dus nooit met vista... of je geheugen zit er helemaal door! :D

Ik zou hem gewoon kopen... of nog een betere (als je pci-express hebt.. want dat is wel de nieuwe standaard) en als je ooit niew mobo of cpu koopt.. kan je die kaart behouden...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

tokesnugerd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:05:
Gamen op een onboard videokaart :| damn, dat moet niet gezond zijn :p probeer dat dus nooit met vista... of je geheugen zit er helemaal door! :D

Ik zou hem gewoon kopen... of nog een betere (als je pci-express hebt.. want dat is wel de nieuwe standaard) en als je ooit niew mobo of cpu koopt.. kan je die kaart behouden...
specs staan een paar posts naar boven, pci-e is geen optie. een sneller agp kaart is niet goed voor zon systeem, behalve als door een mirakel je je videokaart geheugen kunt gebruiken als systemmemory :) (ipv andersom)

-_-

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:02
Ik heb een 6800GT icm een 3000+ gehad en de cpu was duidelijk de bottleneck.
Bij jou zal dit dus zeker en vast het geval zijn.
Omdat je echter nu met onboard video zit is het bijna verplichte kost om wat beters te kopen (om te gamen).
Doen dus.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

peke schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:52:
Ik heb een 6800GT icm een 3000+ gehad en de cpu was duidelijk de bottleneck.
Bij jou zal dit dus zeker en vast het geval zijn.
Omdat je echter nu met onboard video zit is het bijna verplichte kost om wat beters te kopen (om te gamen).
Doen dus.
als toevoeging:

kijk anders eens naar iets 2ehands. mensen willen van agp hardware af, er zijn dus veel mobo + ram + cpu te koop voor een zacht prijsje

wel ff inlezen of hoeveel iets mag kosten. je wilt natuurlijk niet te veel betalen.

-_-

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een 6800LE gehad die liep op ongeveer 6800GT snelheden. Dit samen met een 2600+ Barton. Toen ik die 2600+ overklokte naar 3700+ ging ik van 75fps naar 115fps in de Source stresstest. Dit geeft wel aan dat die 2600+ op stock een aardige bottleneck was.

Nou is de Source engine ook wel echt een engine die houd van een dikke CPU, bij andere spellen zal het verschil kleiner zijn.
Pagina: 1