Onboard sound of andere geluidskaart voor 5.1 MFB setje

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 19:45

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb onlangs 6 MFB's(Motional Feedback) te pakken weten te krijgen en ben ze nu nog aan het nakijken en een onderhouds beurt aan het geven maar alles ziet er verder tiptop uit en ik wil deze boxen dan ook in 5.1 opstelling op mijn pc gaan aansluiten.. voor films en gamen..

Nu ben ik in het bezit van een EVGA nForce 680i SLI moederbordje met een C2D E4300 op 3.2GHz en op dat moederbord zit een Realtek HD audio chip (Azalia HD Codecs) met 6 in-/uitgangen en nou vroeg of ik mij af of deze chip het gaat trekken om een mooi en zuiver en krachtig genoeg voorversterkt signaal zal gaan door sturen naar mijn reeds eindversterkte boxen.. OF dat ik misschien toch maar even moet kijken naar een losse goede video kaart.. Processor heeft dus genoeg rekenkracht voor het onboard sound en momenteel heb ik gewoon direct mijn versterker aangesloten op de lijn uitgang en op die versterker zijn 2 front 3-wegs boxen aangesloten en op de rear 2 2-wegs boxen.. waarvan ik de type nummers enzovoort even achterwege ga laten.. maar hier komt momenteel een prachtig geluid uit..

Ik hoop dat hier mensen met ervaring zitten die mij meer kunnen vertellen over mijn vraagstuk

Met Vriendelijke Groeten, Marlon

R7 9800X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 13:40
achterop je boxen zit een draaiknopje waarmee je het ingangsvolume in kan stellen...

(je hebt btw maar 5 speakers nodig.. voor 5.0 opstelling, of je meot voor 6.0 gaan)

je geluidskaart levert gewoon een paar uitgangen op lijnniveau... die stop je in je speakers en gas

Tis misschien makkelijker om een losse voorversterker (zijn die er voor 5/6.1 voor redelijk bedrag) tussen te zetten, kan je wat makkelijker met instellingen spelen

[ Voor 23% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 09-08-2007 20:32 ]

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
jah ik weet wat die draaiknop doet.. maar ik vroeg me gewoon af of die chip die er op zit niet te weinig rekenkracht heeft om een zuiver signaal te versturen over 5 toch wel wat zwaardere boxen.. tis toch even wat anders dan die kleine lichte 7.1 setjes van logitech of creative.. nou is mijn processor krachtig genoeg.. en voor zover ik weet doet de processor uiteindelijk het rekenwerk voor die chip.. mjah weet dus niet precies hoe dat ook al weer zat..

maar jah neem aan dat het dan wel goed gaat komen.. Neem aan dat die chip op het mobo er wel mee overweg kan?

Voorversterker er nog tussen.. vind ik beetje teveel van het goede.. pc functioneerd al als voorversterker.. en door hoe meer apparaten ik het signaal lijd hoe vervormder het er uiteindelijk uitkomt.. ben ik niet zo van..

[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 09-08-2007 20:40 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

Verwijderd

Voor je PC en geluidskaart maakt 't niet uit wat het vermogen van je speakers is. Hij stuurt daar gewoon een signaal op lijn-niveau naartoe, en 't is aan de versterker(s) en speakers om daar iets hoorbaars van te maken.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 21:02:
Voor je PC en geluidskaart maakt 't niet uit wat het vermogen van je speakers is. Hij stuurt daar gewoon een signaal op lijn-niveau naartoe, en 't is aan de versterker(s) en speakers om daar iets hoorbaars van te maken.
haha ok mijn pc stuurt niet "GEWOON" een signaal het voorversterker signaal is net zo belangrijk als het eindversterker signaal.. nou moet ik zeggen dat er tegenwoordig uit een ipod al een "redelijk" voorversterkt signaal komt en daarom hoop ik ook dat mijn onboard sound chippie hetzelfde kan..

maar goed het gaat er dus om of die onboard soundchip wel het maximale uit mijn MFB's gaat halen.. of dat ik daarvoor nog een apparte PCI geluidskaart moet gaan aanschaffen.. ik weet dan onboard sound ervoor zorgt dat de processor iets zwaarder belast wordt maar dat is niet het grootste probleem.. het gaat er om of het signaal dat uit het het onboard sound chippie komt wel zuiver genoeg is..

nou heet dat ding Azalia HD.. neem aan dat HD voor High Definition staat.. en dat dat dus wel goed zou moeten zitten??

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51
Gewoon proberen. Als het signaal dan niet sterk genoeg is of je bent niet tevreden met de kwaliteit van het geluid, dan kun je alsnog een losse geluidskaart kopen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
Leuke setup met 5 MFB's!

Je onboardsgeluidskaartje hoeft niks "meer"te rekenen dan met pc-luidsprekertjes hoor!
Je CPU is krachtig genoeg.

Waar jij waarschijnlijk aan zit te denken is dat de MFB's meer vermogen uit de geluidskaart trekken dan die kleine luidsprekertjes en hopelijk is dat niet zo!
Een signaal wat naar een versterker (in dit geval je MFB's) gaat is alleen een signaal en als het goed is gaat er geen of heel weinig vermogen verloren. Het zou kunnen zijn dat je MFB's lange aansluitdraden hebben (zou ik vervangen) en een lage interne weerstand hebben (dus vragen ze vermogen) en dus minder volume hebben dan je pc-luidsprekers. dit probleem verhelp je niet met een andere geluidskaart. (wel met een voorversterker)

De enioge reden voor een andere geluidskaart is dat die meestal betere kwaliteit hebben dan de onboardoplossingen. Daarover kun je genoeg vinden in dit forum

diskeltische lurker

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
ok thnx die laatste reactie kon ik echt wat mee!

maar goed de opstelling komt in een kamertje te staan van 17m2 en de kabels zijn daar nu allemaal op afgesteld.. boxen bleken in topstaat op 1tje na maar die heb ik nu gerepareerd.. en volgende week ga ik alles er maar even aanhangen als ik er rustig de tijd voor heb..

Ik heb al eerder een keer een setje van 5 mfb's op mijn tv gehad en dat klonk echt super! met dvd's kijken enzo en ik weet dus hoe het zou moeten klinken.. en ik hoor volgende week vanzelf wel of alles in orde is..

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 14:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

:D Leuk!

Ik heb zelf 4 MFB's in een soort surround opstelling. Door een hele vreemde verschijning die zich waarschijnlijk voordoet in de fasen heb ik een "semi surround" geluid.

Mijn TV is via Mini-jack output aangesloten op een Philips pre-amp. Deze stuurt vervolgens 4 MFB's aan waarbij de 22AH585 als front dienen (deze kunnen de hoge tonen beter weergeven) en de 22AH544 als rear/sub vanwege hun veel betere basgeluid.

Grappig dat dus veel surround geluiden gewoon kloppen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Pagina: 1