RAID 0 en RAID 1 - combinaties mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Space_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03-2025

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
Hoi,

Ik kon het zo snel niet vinden, dus even hier vraagje neergooien:

ik las in sommige topics iets over RAID 0 en RAID 1 door elkaar gebruiken.

Is het mogelijk om 2 schijven van 250gb te kopen, op beide 50GB als 1e partitie te nemen en deze samen te knopen voor het OS, en op beide schijven de andere partitie van 200GB te gebruiken om hier 1 grote data schijf van 400gb van te maken ?

Ik ben hardwarematig gebonden aan maximaal 2 schijven (mobo controller, pakweg 3 jaar oud, indien nodig schroef ik kast wel even open.) Ding lijkt op de A347SCSI driver te draaien (mocht iemand daar meer mee kunnen als ik)

RAID systeem gaat opzich zowel IDE als SCSI vervangen, dus desnoods kan ik PCI controller erbij aanschaffen als dat veel verschil maakt voor systeempje.

Feitelijk koop ik liever 2 schijven, als 4 waarvan 2 klein met een pci controller.
(less is more?)

Als iemand kan bevestigen of ontkennen dat dit technisch mogelijk is ?

The Path of the least resistance will seldom lead u beyond your own doorstep

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Al in de RAID FAQ gekeken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09

Phydomir

Dennis

Maak van je 2x 250GB sijf een mooie 500GB raid array. Hierna je windows erop installeren en bij de installatie daarvan kun je dan mooi twee partities maken. Heb ik hier ook om zo Xp en Vista dual boot te kunnen draaien.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Space_NL

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
in de FAQ vind ik geen ja en geen nee, wel 10 en 01, maar dat is met 4 schijven.

En ik wil dus deel schijf mirror en deel striped (dus niet zoals 2e antwoord partities maken op een striped schijf)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09

Phydomir

Dennis

Space_NL schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:29:
En ik wil dus deel schijf mirror en deel striped (dus niet zoals 2e antwoord partities maken op een striped schijf)
Zoals ik het volgende lees:
Is het mogelijk om 2 schijven van 250gb te kopen, op beide 50GB als 1e partitie te nemen en deze samen te knopen voor het OS, en op beide schijven de andere partitie van 200GB te gebruiken om hier 1 grote data schijf van 400gb van te maken ?
Wil hij 2x 50GB "samen knopen" voor de OS partitie en de rest als een stripe 400GB partitie gebruiken. Zo las ik het in ieder geval.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Space_NL

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
precies!

dus een deel van de HDD RAID 0 maken, en een deel RAID 1.

(zoiets las ik half-half ergenst, en als er één plek is om zulke verhalen te checken ... juist, ff terug naar de bron ;) )

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er staat wel degelijk iets in de RAID FAQ namelijk:
MultiRAID: een ander groot voordeel van OS-based software RAID onder Win2K/XP is dat je meerdere RAID levels door elkaar heen kunt gebruiken en dan wel RAID0, RAID1 en RAID5, al dan niet met behulp van een kleine Hack. Zie ook onderstaand screenshot:

Een dergelijke configuratie is niet mogelijk met een hardware danwel firmware RAID controller. Intel biedt met haar ICH6 southbridge (welke in de Intel 9xx chipsets voorkomt) wel de mogelijkheid om een RAID0 én een RAID1 array op 2 schijven te indelen. Maar daar blijft het ook bij.

ARME AOW’er

• Space_NL

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
hmm,

en dan heb ik em 2 keer gelezen. duidelijk dat ik nog vakantie heb.

Euhm, maar komt erop neer dat je dan softwarematig de raid gaat maken, en dus niet meer hardwarematig.
lijkt me dat dit het verhaal wel minder stabiel maakt en ook trager.

misschien toch maar doorsparen voor 2 keer 500gb mirrored ofzo ...

dank voor antwoord!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
Er zijn genoeg hardwarecontrollers die ook toestaan dat twee schijven niet volledig voor één raid-type worden benut. Misschien kan jouw controller dat ook.

Bv je hebt 2X 250GB

Je maakt een raid-0 array van 100GB dus 50GB van elke schijf.
Een raid-1 array van 200GB dus de resterende 200GB van elke schijf.

• Space_NL

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
weet leonbong ook lijstje welke wel/niet ?

opzich is mijn controller dus ruim 3 jaar oud, vermoed dat die dat wat outdated is ?

• Lantash
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-02 14:28
Als ik jou was zou ik een keer de handleiding van je RAID controller doorlezen. Misschien direct door naar het gedeelte van de multi / matrix raid (http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/CS-012525.htm)
Pagina: 1