Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Brandstofkosten buitenland

Pagina: 1
Acties:
  • 1.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens mijn vakantie heb ik in het buitenland kosten gemaakt voor brandstof.
Deze kosten vallen buiten de leaseregeling, deze kosten heb ik vooralsnog zelf betaald.
Zijn deze kosten aftrekbaar, zo ja op welke wijze?
Zijn er naast gemaakte kosten voor brandstof nog andere kosten aftrekbaar zoals kosten wasstraat, aanschaf navigatiesysteem, etc?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat ligt aan je werkgever en hun regelingen al denk ik niet dat je dat soort vakantie kosten die allesbehalve zakelijk zijn, kan declareren. Bij mijn werkgever iig niet.

Als je het over aftrekbaarheid van de belasting hebt, dan zou het helemaal een bespottelijke gedachte zijn. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 09-08-2007 19:22 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is je vakantie. Privetijd. Dacht je nou echt dat de rest van Nederland (de belastingbetaler) daaraan mee moet betalen?

Oftewel: hoe haal je het in je hoofd... 8)7

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pardon?

Moet je van je werkgever naar het buitenland op vakantie ofzo?

Zijn toch allemaal prive kosten, waarom zou je werkgever daar voor moeten betalen?

Neem jij ook het WC papier bij je werk mee naar huis, en de koffie? 8)7

Ey!! Macarena \o/

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

afaik zit het of in je leaseregeling, dan kan je je bonnetjes bij je werkgever inleveren, en als je niet in het buitenland mag tanken dan zal je idd al die kosten zelf moeten lappen.

Overigens ken ik mensen zat die in heel EU country met hun tankpas terecht kunnen, dus zo raar is dat nou ook weer niet.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Drie antwoorden, 3x 8)7 . Alhoewel 7(8)7 misschien nog wel terechter is....

Maar je kunt het je werkgever en de belastingdienst vragen. Die mogen ook wel eens wat te lachen hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kamstra schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:23:
afaik zit het of in je leaseregeling, dan kan je je bonnetjes bij je werkgever inleveren, en als je niet in het buitenland mag tanken dan zal je idd al die kosten zelf moeten lappen.

Overigens ken ik mensen zat die in heel EU country met hun tankpas terecht kunnen, dus zo raar is dat nou ook weer niet.
Maar ook die hebben volgens mij een maximum aan prive-kilometers in de leaseregeling zitten. Vakantie zal daar niet onder vallen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kamstra schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:23:
Nee zo raar is dat niet, maar er zal ongetwijfeld met een reden zijn gekozen voor een tankpas die alleen in NL werkt.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

Tijdens mijn vakantie heb ik in het buitenland kosten gemaakt voor brandstof.
Deze kosten vallen buiten de leaseregeling, deze kosten heb ik vooralsnog zelf betaald.
Zijn deze kosten aftrekbaar, zo ja op welke wijze?
Ik zou niet weten waarom. Als je met je privé auto in het buitenland tankt is het ook niet aftrekbaar dus waarom wel als je diezelfde diesel/benzine in een leasebak gooit?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

gambieter schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:24:
[...]

Maar ook die hebben volgens mij een maximum aan prive-kilometers in de leaseregeling zitten. Vakantie zal daar niet onder vallen.
eeuh jawel hoor. Regeling is doorgaans bijv per jaar 12.500km privé max, waar je dat doet maakt geen flikker uit. Althans, zo ken ik de voorbeelden van een aantal grote accountantjungs en consultantboeren.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

We moeten even twee dingen gescheiden houden. Sommige werkgevers stellen inderdaad een tankpas met buitenlanddekking ter beschikking. Dan kun je inderdaad op kosten van de baas (en niet de belastingbetaler) met de auto op vakantie. Doet je baas dat niet, dan kun je dat daadwerkelijk niet van de belasting aftrekken. Het idee alleen al |:( . Je moet dus gewoon aansluiten bij alle andere zwarte golfjes bij de laatste Shell voor de grens, en veel jerrycans meenemen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Mijn vader rijd ook met een tankpas en die kan door heel europa tanken. Accepteren ze zijn brandstofpas niet betaald hij het zelf en declareerd hij het later. Vind alle ontwetende en verontwaardige reacties wel om te lachen...

[ Voor 17% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 09-08-2007 19:38 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:37:
Mijn vader rijd ook met een tankpas en die kan door heel europa tanken. Accepteren ze zijn brandstofpas niet betaald hij het zelf en declareerd hij het later. Vind alle ontwetende en verontwaardige reacties wel om te lachen...
Omdat je dat moet navragen bij je werkgever en niet op een forum hier?? Hoe kan je hier nu op een forum antwoord krijgen hoe hij het met zijn werkgever geregeld hebt?

Alsof ik hier vraag: Hoeveel salaris krijg ik aan het eind van de maand??

Net zo onzinnig.

Dus of
1) hij dacht dat het een algemene maatregel is dan is een 8)7 waard
2) hij denkt dat mensen hier weten hoe jou arbeidscontract eruit ziet.. dat is zeker een 8)7 waard.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:37:
Vind alle ontwetende en verontwaardige reacties wel om te lachen...
Fijn zo'n flame. Ik denk dat iedereen het er in dit topic over eens is dat dat werkgever afhankelijk is.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Gunner schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:43:
[...]

Fijn zo'n flame. Ik denk dat iedereen het er in dit topic over eens is dat dat werkgever afhankelijk is.
Ik heb het toch niet over het specifieke geval van de TSer. Het gaat mij er alleen om dat het mogelijk is. En niet zoals de meeste mensen dat het totaal onmogelijk is.

Overigens gaat het bij mijn pa zo dat hij zijn bonnetjes rechtstreeks declareerd. (http://www.mtc.nl/)

[ Voor 12% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 09-08-2007 19:53 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:45:
[...]

Ik heb het toch niet over het specifieke geval van de TSer. Het gaat mij er alleen om dat het mogelijk is. En niet zoals de meeste mensen dat het totaal onmogelijk is.
Wie dan? Want de meeste reacties die ik teruglees hebben het toch echt over de regelingen van de werkgever.

Gunner in "Brandstofkosten buitenland"
kamstra in "Brandstofkosten buitenland"
SeatRider in "Brandstofkosten buitenland"

Verwijderd

SmartDoDo schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:26:
[...]
Ik zou niet weten waarom. Als je met je privé auto in het buitenland tankt is het ook niet aftrekbaar dus waarom wel als je diezelfde diesel/benzine in een leasebak gooit?
eigenlijk is het heel simpel: je "krijgt" een auto. de fiscus vindt dat loon in natura, en daarover betaal je dus bijtelling. daarmee is de kous af, en wordtie verder zakelijk behandeld. de btw van brandstof bijv, waar ter wereld ook getankt, kan je gewoon terugkrijgen.
overigens wordt dat buiten de EU haast ondoenlijk, maar het voorbeeld is lekker makkelijk

iets anders is in hoeverre een werkgever het leuk vindt om z'n personeel aan het werk te zetten over een paar klotebonnetje :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 19:49 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:45:
[...]

In een 1 op 1 afspraak is bijna alles mogelijk. Zelfs dat je baas met je een regeling heeft dat je prostitutie bezoek kan declareren. Maar zou nogal onzinnig zijn om dat hier te vragen of niet?
Dat is echt alleen iets tussen werkgever en werknemer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:35

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij is het wel zo, dat wanneer er afgesproken is, dat je parkeerbonnen, tolwegen en dergelijke in je eigen tijd zelf betaald, i.p.v. dat je baas het betaald, je deze kosten van je belasting mag aftrekken. Deze bijtelling van 22% van de nieuwwaarde van je auto is namelijk gebaseerd op dat je baas alle kosten voor je auto betaald, dus brandstof(ook tijdens vakantie), tol, parkeerkosten en dergelijke.Betaal je die kosten zelf, dan hoef je daar dus ook geen belasting over te betalen.

Het is dus niet zo, dat je belasting aftrek hebt, maar dat je minder belasting hoeft te betalen.

Wanneer je een bepaald bedrag per maand betaald voor je lease-auto als eigen bijdrage, mag je dat bedrag ook weer van je bijtelling aftrekken.

Dus het is niet Nederland die voor het parkeerbonnetje betaald, maar je krijgt gewoon je geld terug voor het teveel betaalde.

Waarom? Omdat het kan!!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Lolhozer schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 21:57:
Het is dus niet zo, dat je belasting aftrek hebt, maar dat je minder belasting hoeft te betalen.

Dus het is niet Nederland die voor het parkeerbonnetje betaald, maar je krijgt gewoon je geld terug voor het teveel betaalde.
En waar zie jij het verschil?

• Lolhozer

Lolhozer

Als je de bijtelling van 22% niet betaald, mag je die gemaakte kosten ook niet aftrekken.
Dus je krijgt het niet terug, je hoeft het niet te betalen.

Klinkt inderdaad krom, maar het is net als met je belastbaar inkomen, als dat 0 is, kun je je hypotheekrente ook niet aftrekken.

Waarom? Omdat het kan!!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In tegenstelling tot de meeste verontwaardigde reacties hier kun je het wel gewoon aftrekken. Het valt onder kosten prive gebruik. Dit is af te trekken van je bijtelling. Je kunt dus nooit meer belasting terug krijgen dan de bijtelling die je moet betalen. In principe is dat ook wel redelijk logisch.

Er zit wel een addertje onder het gras. Je kunt niet zelf je bonnentjes opvoeren bij je aangifte. Je zult de bonnen eerst moeten declareren waarna je ze alsnog aan je werkgever betaald. Ze moeten dus in de administratie opgenomen worden. Veel werkgevers hebben geen zin in deze administrative romslomp.

Voor alle mensen die het maar onzin vinden, bedenk dat de leaserijder elke maand ook gewoon betaald om zijn auto prive te moeten gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd. Als ik in het buitenland tank, dan kan ik deze bonnetjes gewoon bij de lease-maatschappij declareren. Ik krijg dan van de lease-maatschappij het geld terug. Mijn werkgever houdt dan op zijn beurt dat bedrag weer in van mijn salaris.

Op deze manier hoef ik er geen belasting over te betalen. Dat is idd ook logisch, want de bijtelling die je betaald gaat er in princiepe vanuit dat je totaal geen kosten meer aan je auto hebt ( behalve wat kosten die in je netto vergoeding opgenomen zijn zoals het wassen van je auto en dergelijke ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

rwb schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 09:33:
Op deze manier hoef ik er geen belasting over te betalen. Dat is idd ook logisch, want de bijtelling die je betaald gaat er in princiepe vanuit dat je totaal geen kosten meer aan je auto hebt ( behalve wat kosten die in je netto vergoeding opgenomen zijn zoals het wassen van je auto en dergelijke ).
Bijtelling gaat, volgens mij, vooral om het bezit van de auto, niet om het gebruik van de auto (dus brandstof etc).

This footer is intentionally left blank

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:46
Als je baas ervoor heeft gekozen om brandstof, getankt in het buitenland, niet te vergoeden en je maakt deze kosten zelf, dan mag je de kosten van de bijtelling aftrekken. Dus niet van je inkomen (bijtelling kan niet negatief worden). Het blijft tenslotte een auto van de zaak waar jij prive kosten voor maakt.

Vraag het voor de zekerheid eens aan de belastingtelefoon of je inspecteur.

Edit: Wat Janoz zegt dus... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 10-08-2007 09:51 ]

Verwijderd

Janoz schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 09:01:
Voor alle mensen die het maar onzin vinden, bedenk dat de leaserijder elke maand ook gewoon betaald om zijn auto prive te moeten gebruiken.
Pardon? Ze mogen hem privé gebruiken. Ze mogen er ook een privéauto op na houden en de leasebak alleen zakelijk gebruiken. Heb je ook geen bijtelling.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 09:56:
Pardon? Ze mogen hem privé gebruiken. Ze mogen er ook een privéauto op na houden en de leasebak alleen zakelijk gebruiken. Heb je ook geen bijtelling.
Eens. Niemand verplicht je om die wagen privé te gebruiken.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt alleen kosten die aan de werkgever zijn betaald aftrekken van je bijtelling. Het ligt dus aan de regeling die je met je werkgever hebt.
Bijdrage voor privé-gebruik.

In de eerste plaats is het van belang dat u zich realiseert dat de bijtelling wordt geheven voor het privé-gebruik. Op die bijdrage mogen dus ook de zelf betaalde kosten voor dat gebruik in mindering worden gebracht. Deze kosten zijn echter uitsluitend aftrekbaar als ze aan de werkgever zijn betaald. Aftrekbaar is bijvoorbeeld een echte eigen bijdrage voor privé-gebruik, op basis van het aantal privé gereden kilometers. Maar ook de eigen bijdrage voor een duurdere auto dan de regeling van het bedrijf voorschrijft, kan eronder vallen als deze is omschreven als een bijdrage voor privé-gebruik. Dezelfde voorwaarde geldt voor bijvoorbeeld parkeerkosten (zoals een vergunning), bijdragen voor accessoires of de leaseafkoopsom bij het einde van het dienstverband. Die laatste post is soms nog niet omschreven als bijdrage voor privé-gebruik. Het verdient aanbeveling om de regeling dan zo spoedig mogelijk aan te passen. Verder kunt u denken aan de eigen bijdrage van de werknemer in geval van schade aan de auto. De fiscus stelt in een Mededeling Loonheffingen van midden dit jaar, waarin de aftrekpost expliciet wordt toegestaan, wel als voorwaarde dat de schade dan niet het gevolg mag zijn van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen van de werknemer. Kortom, mits zorgvuldig omschreven in de autoregeling of arbeidsvoorwaarden kunnen er dus meer posten van de bijtelling worden afgetrokken dan uitsluitend een vergoeding per gereden privé-kilometer. Wat betreft het aan de werkgever betalen van de bijdrage voor privé-gebruik zou u ook kunnen denken aan de in sommige regelingen voorkomende verplichting dat de berijder zijn brandstofkosten in het buitenland zelf betaalt. In dat geval zijn deze kosten dus niet aftrekbaar. Maar zou de regeling zo zijn opgezet dat de berijder eerst de brandstofbonnen bij de werkgever declareert, die ze vervolgens weer via de loonstrook inhoudt op het loon, dan is er wel sprake van een betaling aan de werkgever.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Lolhozer

Lolhozer

[...]

Dat klopt helemaal, maar dat je hem prive mag gebruiken is gewoon een stuk extra salaris. Als je hem niet prive gebruikt (max 500km) hoef je ook niets aan de belasting af te dragen.

De belasting denkt gewoon: He lolhozer, heb een leasebak, 22% vd nieuwwaarde als extra loon. Maarja die 22% is gebaseerd op het feit dat echt alles wordt betaald door de baas. En dat is dus niet zo, want Lolhozer betaald eigen bijdrage van €100/mnd en zijn priveparkeerbonnetjes. Dat betekend dat die 22% teveel is, en daarom worden die bedragen er weer afgetrokken. En dan is het misschien maar 15% van de cataloguswaarde die bij je belastbaar inkomen mag optellen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

moeten/mogen. Je mag hem prive gebruiken, maar dan moet je er voor betalen. Daarnaast heb je ook niet het probleem van vakantie kilometers als je hem niet prive gebruikt lijkt me.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Lolhozer schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:16:
[...]

Dat klopt helemaal, maar dat je hem prive mag gebruiken is gewoon een stuk extra salaris. Als je hem niet prive gebruikt (max 500km) hoef je ook niets aan de belasting af te dragen.

De belasting denkt gewoon: He lolhozer, heb een leasebak, 22% vd nieuwwaarde als extra loon. Maarja die 22% is gebaseerd op het feit dat echt alles wordt betaald door de baas. En dat is dus niet zo, want Lolhozer betaald eigen bijdrage van €100/mnd en zijn priveparkeerbonnetjes. Dat betekend dat die 22% teveel is, en daarom worden die bedragen er weer afgetrokken. En dan is het misschien maar 15% van de cataloguswaarde die bij je belastbaar inkomen mag optellen.
Dat je je eigen bijdrage er vanaf trekt is normaal, maar je parkeerbonnetjes is echt lachwekkend. Trek je je snelheidsbekeuringen er ook vanaf? Wasstraat? Zakjes autodrop? Leuker kun je het niet maken. Hoop dat de belastingdienst niet bij lolhozer aan komt kloppen.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Waarom niet? Als dat allemaal afgetrokken mag worden zie ik geen problemen. Ik woon weliswaar in Zweden, maar ik betaal ook maandelijks een paar honderd euro in de loonbelasting voor m'n wagen. No way dat ik dan iedere keer een parkeerkaartje koop bij de sportschool o.i.d. als ik het ook van de baas krijg middels de tankkaart. Lolhozer heeft dat niet, maar kan het dan op een andere manier compenseren.

Ik ga straks trouwens ook zodanig wonen dat ik iedere dag een euro of 4 zou mogen lappen om naar m'n werk te komen, wegens de tolpoorten in Stockholm. Dat wordt ook door de leasemaatschappij afgevangen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Hillie schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:53:
Waarom niet? Als dat allemaal afgetrokken mag worden zie ik geen problemen.
Ja maar dat mag dus niet van de Nederlandse fiscus, tenzij mij iemand even het tegendeel kan bewijzen, heb hier nog wel een stapeltje boetes liggen waarmee ik in een keer mijn hele bijtelling kan compenseren.
Ik woon weliswaar in Zweden
*knip niet terzake doende verhaal over hoe het in andere landen, zijnde niet Nederland, is*

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:00:
[...]

Ja maar dat mag dus niet van de Nederlandse fiscus, tenzij mij iemand even het tegendeel kan bewijzen, heb hier nog wel een stapeltje boetes liggen waarmee ik in een keer mijn hele bijtelling kan compenseren.

[...]
Volgens mij worden met parkeerbonnetjes in dit topic de parkeerkaartjes bedoeld om te mogen parkeren op een betaalde parkeerplaats. En dus niet parkeerboetes, of andere boetes. Dat je parkeerbonnetjes bij je werkgever kunt declareren lijkt mij wel logisch, parkeerboetes en andere boetes lijkt mij wel heel vreemd.

Verwijderd

Declareren van bonnetjes gaat ook vaak net wat anders. Dan heb je bij je salaris een dagtoelage. Of je die nou gebruikt of niet. Bv. 3 euro. En alles wat daarbovenuit komt kun je declareren. Maak je 2 euro kosten dan betaal je dat dus zelf, is het 4 euro dan kun je een euro declareren.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Jarod schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:11:
[...]

Volgens mij worden met parkeerbonnetjes in dit topic de parkeerkaartjes bedoeld om te mogen parkeren op een betaalde parkeerplaats. En dus niet parkeerboetes, of andere boetes. Dat je parkeerbonnetjes bij je werkgever kunt declareren lijkt mij wel logisch, parkeerboetes en andere boetes lijkt mij wel heel vreemd.
True, maar ik declareer alleen de parkeerkosten gemaakt tijdens werktijd. Als ik mijn auto in het weekend in de stad neergooi betaal ik zelf de kosten, en die trek ik ook niet af van mijn belasting. Het komt niet eens in mijn hoofd op.

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 11-08-2007 21:59 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
SeatRider schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:59:
[...]

True, maar ik declareer alleen de parkeerkosten gemaakt tijdens werktijd. Als ik mijn auto in het weekend in de stad neergooi betaal ik zelf de kosten, en die trek ik ook niet af van mijn belasting. Het komt niet eens in mijn hoofd op.
Het kan dus wel. Je zult het echter wel via je werkgever moeten doen. Het is ook logisch vindt ik. De belasting dienst vindt dat je X extra verdiend doordat je een compleet betaalde auto krijgt van je baas ( voor prive gebruik ). Alle kosten die je daar dan zelf nog voor moet betalen mag je van X af trekken en dan betaal je daar belasting over.

In principe mag je al de kosten die je voor je auto maakt aftrekken, maar zoals hierboven is aangegeven werkt dit alleen als dit via je werkgever wordt verekend.

Boetes is natuurlijk weer een heel ander verhaal, dat zijn niet echt kosten, maar dat is een straf omdat je de wet hebt overtreden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Toch raar dat parkeerbekeuringen onder belastingen vallen bij de meeste gemeentes ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 08:25:
Toch raar dat parkeerbekeuringen onder belastingen vallen bij de meeste gemeentes ;)
Idd, dan zou je het theoretisch denk zelfs van je bijtelling af kunnen trekken. Maar vindt eerst maar een werkgever die dat wil verekenen ;)

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 08:25:
Bij mijn weten doen alle Nederlandse gemeentes dit. Gemeentes mogen geen boetes innen, alleen het Rijk mag dit. Rijksinkomsten uit boetes worden niet doorgestuurd naar de gemeente of provincie waar de overtreding plaatsvond.
Opbrengsten van lokale belastingen komen wel aan de betreffende gemeentes toe. Vandaar dat gemeentes besloten om parkeergelden en -boetes als belastingen te heffen.

Verwijderd

het ligt er een beetje aan wat voor boete. foutparkeren is een gewone boete (mulder of strafrecht), en de gemeentes mogen dat geld doorgaans zelf houden. ik kan het weten want ik heb ze ooit nog geadministreerd daaro (mea culpa :P)

iets anders is een prent voor parkeren zonder kaartje. geld vragen voor een parkeerkaartje is namelijk een vorm van belasting (per definitie), en als je die belasting "ontduikt" krijg je een naheffing.
Pagina: 1