Toon posts:

ip gateway en dhcp server door twee verschilende apparaten

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
SItuatie schets
code:
1
2
3
4
5
6
7
-
--  PHILIPS modem/wireless router ----    PC1
                               l
                               l -----  Netgear mr814v2 als switch
                                         l---  PC2
                                         l---  PC3
                                         l---  Brother HL2070n netwerkprinter

Nu is het de bedoeling dat de Philips het modem en wireless gedeelte voor zich gaat nemen, en dat de netgear als switch en dhcp server gaat fungeren. Dit omdat ik wil dat elk mac-adres een specifiek ip krijgt, zodat bvb de printer steeds 192.168.1.8 wordt etc.
Dus ik heb op de philips (192.168.1.1) de dhcp server uitgezet, op netgear (192.168.1.2) dhcp server aan die adressen verdeeld vanaf .1.3. Hierdoor wertk het netwerk lokaal wel, maar geen internet verkeer, doordat de DHCP server (netgear) als ip gateway aan de clients zijn eigen ip meegeeft (192.168.1.2) ipv de correcte gateway (192.168.1.1)

In bijlage de betreffende instellingvensters.

PHILIPS
Afbeeldingslocatie: http://student.kuleuven.be/~s0161424/philipssettings.jpg
NETGEAR
Afbeeldingslocatie: http://student.kuleuven.be/~s0161424//netgearsettings.jpg

Verwijderd

ik begrijp eigenlijk niets van je verhaal, wat wil je nou precies? alle pc's + netwerkprinter een vast ip? zoja geef ze allemaal een statisch ip, dan heb je dus ook meteen internet op alle pc's.

edit:

als je alle pc's uiteindelijk een vast ip adres wil gaan geven, waarom dan nog dhcp aanzetten?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het plan is dat elke computer (=mac-adres) steeds hetzelfde ip krijgt, maar dit moet via DHCP gebeuren. Er circuleren iommers meerdere laptops in huis die overdag bijvoorbeeld op het werk gebruikt worden en 's avonds thuis. Ik ben niet van plan om steeds bij mijn vader zijn vast IP in te stellen als hij thuiskomt, en als hij gedaan heeft met werken het terug op DHCP zetten. Ik wil dus gewoon dat de netgear-switch IP-adressen uitdeelt. Met de netgear kan ik macadressen aan IPadressen koppelen en met de Philips niet.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
Bij XP kan je op de laptop ook gewoon de "alternatieve config" zetten op een netwerkkaart.
Dus laat de laptop lekker op DHCP staan, disable alle DHCP troep thuis en vul als "alternatieve config" de ip-ranges van thuis.

Nadeel is dat je effe moet wachten tot de DHCP-request van de laptop gaat time-outen.
Voor de rest werkt dit prima.

Indien je bovenstaande wilt realiseren en je wil absoluut DHCP gebruiken :

- verbinding van de Philips stop je in de WAN-poort van de Netgear
- STATISCH configureren van de WAN op de Netgear met 192.168.1.2 (laat de Philips staan op 192.168.1.1)
- DNS-servers op de Netgear zetten richting Philips, namelijk 192.168.1.1 als DNS-server.
- STATISCH "default gateway" opgeven voor de Netgear , deze gaat de Philips worden op 192.168.1.1
- DHCP-pool lichtjes aanpassen op de Netgear, maar er 192.168.2.1 tot 192.168.2.10 van ofzo, MAAR NIET IN DE 192.168.1.x range !!

Voila, alles gaat nu werken. Je clients gaan WEL een extra NAT'tje krijgen doorheen de Netgear maar dit gaat voor huis-tuin-en-keuken Internet geen probleem geven.
De DNS op vb je laptop gaat gewoon de Netgear "default gateway" worden en de Netgear zal de DNS-request wel aanbieden aan de Philips dewelke ze kan resolven via de ISP.

Dat zijn de enige 2 mogelijkheden ... your choice!
Succes!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

rimpeldinky

nani?

jvanhambelgium schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 07:39:
Bij XP kan je op de laptop ook gewoon de "alternatieve config" zetten op een netwerkkaart.
Dus laat de laptop lekker op DHCP staan, disable alle DHCP troep thuis en vul als "alternatieve config" de ip-ranges van thuis.

Nadeel is dat je effe moet wachten tot de DHCP-request van de laptop gaat time-outen.
Voor de rest werkt dit prima.

- STATISCH configureren van de WAN op de Netgear met 192.168.1.2 (laat de Philips staan op 192.168.1.1)
- DNS-servers op de Netgear zetten richting Philips, namelijk 192.168.1.1 als DNS-server.
- STATISCH "default gateway" opgeven voor de Netgear , deze gaat de Philips worden op 192.168.1.1
- DHCP-pool lichtjes aanpassen op de Netgear, maar er 192.168.2.1 tot 192.168.2.10 van ofzo, MAAR NIET IN DE 192.168.1.x range !!

Voila, alles gaat nu werken. Je clients gaan WEL een extra NAT'tje krijgen doorheen de Netgear maar dit gaat voor huis-tuin-en-keuken Internet geen probleem geven.
De DNS op vb je laptop gaat gewoon de Netgear "default gateway" worden en de Netgear zal de DNS-request wel aanbieden aan de Philips dewelke ze kan resolven via de ISP.

Dat zijn de enige 2 mogelijkheden ... your choice!
Succes!
zou hij de NAT niet uit kunnen zetten en gewoon een static route maken voor het 1.x netwerk?

*burp*

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je dat computers steeds hetzelfde ip adres krijgen ? Is alleen voor de printer handig en die geef je een vast ip adres buiten de scope van de dhcp.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Frogmen schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:45:
Waarom wil je dat computers steeds hetzelfde ip adres krijgen ? Is alleen voor de printer handig en die geef je een vast ip adres buiten de scope van de dhcp.
Bijvoorbeeld om poorten door te zetten voor een bittorrent client. Tis maar ff 1 voorbeeld, maar zo zijn er legio.... Als je ip adres constant wijzigd wordt dit vrij lastig.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-03 11:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

jvanhambelgium schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 07:39:

Als ik dit goed interpreteer dan plaats je 2 routers achter elkaar. Dit betekent dan volgens mij dat de Philips router feitelijk 1 connectie (IP adres van Netgear) ziet ipv 2 (PC2, PC3). Dit heeft tot gevolg dat het aantal connecties dat PC2 en PC3 opzetten (denk aan P2P progjes) opgeteld worden en afhankelijk van het philips modem snel(ler) tegen het aantal sessies / connectie kunnen aanlopen...
Verder kan PC2 bijv. op deze manier (door flink aantal sessies te openen over internet) PC3 blokkeren als het gaat om verbinding naar internet te leggen omdat het modem vol zit.

Of heb ik het helemaal mis :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Verwijderd

Topicstarter
Vast IP voor iedereen is nodig voor de printer en inderdaad het doorverwijzen van torrent-programma's. DHCP uitzetten en dan iedereen op de pc zelf een vast IP geven is onhandig omdat vooral de laptops vaak van locatie verwisseld worden (thuis, kantoor, op kot etc.)
@jvanhambelgium
als ik het zo doe, gaan toch alle laptops die wireless connecten en PC1 een ip adres à la .1.x krijgen terwijl pc2, pc3 en de printer een adres in de range .2.x waardoor ze niet met elkaar kunnen communiceren

• jvanhambelgium
excuseer, ik had met mijn slapende ogen niet gezien dat het wireless-gedeeltje enkel met de Philips ging gebeuren en dat er nog PC1 ergens aanbengelt!

OK ... back to the drawing board...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De échte oplossing zou zijn dat je in de Philips router DHCP aan laat staan en dat je daar op MAC address de IP adressen kan toekennen. Maar blijkbaar kan ie dat niet. (wat een n00b ding dan...) Wellicht is er andere firmware beschikbaar waarin het wel kan?

Alles kan stuk.

• jvanhambelgium
Nieuwe beste K.I.S.S oplossing :

>Vast IP voor iedereen is nodig voor de printer en inderdaad het doorverwijzen van torrent->programma's. DHCP uitzetten en dan iedereen op de pc zelf een vast IP geven is onhandig omdat >vooral de laptops vaak van locatie verwisseld worden (thuis, kantoor, op kot etc.)

- DHCP gewoon overal afzetten
- Hopelijk heb je XP op alle portables, dus gewoon de "alternative config" instellen bij de netwerkadapter zijn TCP/IP instellingen (doe ik ook voor m'n werklaptop thuis)
- Gewoon fixed adress instellen op de printer, mag geen probleem zijn

Iedereen blij ;-)

- Iedereen kan op internet
- Iedereen kan met elkaar praten

...ALS er XP/Vista op de portables draait...

Afbeeldingslocatie: http://www.vanham-franck.be/pics/TCPIP.JPG
Niet goed ?

[ Voor 3% gewijzigd door jvanhambelgium op 10-08-2007 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het inderdaad nu zo (tijdelijk) opgelost, bedankt.
Ga toch verder zoeken naar een manier om met DHCP te werken omdat dit gemakkelijker is als ik of mijn vader bijvoorbeeld met de telefoon of mijn broer met zijn PSP op het netwerk wil. Maar voor nu werkt deze oplossing.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
doordat de DHCP server (netgear) als ip gateway aan de clients zijn eigen ip meegeeft (192.168.1.2) ipv de correcte gateway (192.168.1.1)
In de netgear kan je instellen in basic setup welke dns/gateway server je wilt gebruiken. Stel die in op het ip-adress van de philips router en sluit de philips router niet op je wanpoort aan maar op een lan poort omdat de wan poort geen dhcp requests doorlaat naar je Philips router en dus ook niet naar je wireless.

DHCP client krijgt 192.168.1.2 van netgear, netgear vertaald intern naar 192.168.1.1 en stuurt hem door naar Philips. Het is geen mooie oplossing omdat al het verkeer eerst via je netgear gaat en dan nog een keer door de Philips.

Dus een dns query van een Wireless client gaat naar de Philips router die stuurt hem door naar de Netgear router die hem weer terugstuurt naar de Philips router. Niet echt efficiënt en waarschijnlijk hoge latency.

Je zou beter de Philips als router dhcp server kunnen gebruiken en de lease time naar het maximum zetten. Zo krijgen alle computers effecties hetzelfde ipadres. Een dhcp server houdt een tabel bij van mac gekoppeld aan IP en deze veranderd niet voor de lease tijd verstreken is.

De netgear zet je dan in als switch met dhcp uitgeschakeld.

[ Voor 50% gewijzigd door Soldaatje op 10-08-2007 14:05 ]

Pagina: 1