extern beelscherm op mac wazig

Pagina: 1
Acties:
  • 734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb net een nieuw beeldscherm gekocht: de Mirai 22 inch Dml-522W100.
Dit scherm heeft zowel een d-sub als dvi aansluiting.

Ik heb hem aangesloten op mijn macbook pro via beide aansluitingen, maar het beeld is in beide gevallen blurry. Wanneer ik het scherm via de d-sub op mijn pc aansluit, is het beeld haarscherp..

Ik heb al alle verschillende resoluties (incl de native van 1680 x 1050 geprobeerd, evenals verschillende refreshrates. Tevens heb ik verschillende kleurprofielen getest en via de mac software mijn scherm gecalibreerd. Alles zonder resultaat.

Omdat het scherm op mijn pc wel haarscherp is, heeft het geen zin een ander scherm te halen. Het scherm is in principe dus goed. Kan iemand mij helpen?

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Probeer eens een compleet ander scherm op je Mac?

• NitSuA
ik heb nu een hp 19 inch breedbeeld tft op de resolutie 1440 x 900 aangesloten en die is wel haarscherp.. maar mijn mirai doet het op de pc wel goed..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't via dvi blurry is ligt dat ofwel aan je scherm, ofwel aan je resolutie-instellingen. DVI stuurt namelijk in essentie een bitmap met pixel-info door. Daarna moet 't scherm daar iets van bakken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NitSuA
ja, het is via dvi blurry, maar dvi vanuit de pc geeft wel scherp beeld.. dat is toch vreemd?

• NitSuA
nieuwe ontdekking:

wanneer ik synchronisatie weergave (nvidia pc clone mode) uit schakel wordt de desktop over de twee monitoren verdeeld. Wanneer ik dan een venster naar het externe display sleep is hij perfect scherp!?!? hoe krijg ik nu dezelfde scherpte maar dan in synchonisate (clone) mode?

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk niet, omdat het beeld wordt opgeblazen, omdat het gecloned wordt van je werkscherm. Te verschillende resoluties = onscherpte door vergroten of verkleinen. Lijkt me ;)

Antwoord van Daedalus is wat uitgebreider ;)

[ Voor 13% gewijzigd door lhoBas op 09-08-2007 21:58 . Reden: verwijzing ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

NitSuA schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 21:28:
nieuwe ontdekking:

wanneer ik synchronisatie weergave (nvidia pc clone mode) uit schakel wordt de desktop over de twee monitoren verdeeld. Wanneer ik dan een venster naar het externe display sleep is hij perfect scherp!?!? hoe krijg ik nu dezelfde scherpte maar dan in synchonisate (clone) mode?
Niet :P

Van wat ik zo uit de summiere informatie die je geeft haal, heb je een 15" MacBook Pro. Die heeft een native resolutie van 1440x900. Als je daar een extern scherm op aansluit en deze in de clone mode zet, dan wordt de resolutie van dat scherm ook op 1440x900 gezet. Als je dus een scherm hebt dat 1680x1050 aankan, dan wordt het geheel dus uitgesmeerd en op een TFT geeft dat dus een wazig beeld. Hier is niks aan te doen, zo werkt de clone mode nu eenmaal.

Als je dus geen wazig beeld wilt (en dus het scherm op de maximale resolutie aansturen), dan zul je in de extende mode moeten werken (beeldscherm uitbreiden). Of wat je ook kunt doen, is de MacBook Pro dichtklappen en werken met een los toetsenbord en muis.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• NitSuA
Daedalus, je hebt in je hele verhaal op alle punten gelijk. Ik heb idd een 15 inch macbook, maar ik kon bij de display settings van de mac de resoluties per beeldscherm instellen, dus ik dacht dat hij dan scherp zou moeten worden. Maar wat jij nu vertelt klinkt allemaal heel logisch. Dom van me..

Nu over dat dichtklappen. Dat precies wat ik in eerste instantie wil, ik wil werken met een externe muis en een extern toetsenbord, en mijn macbook dan dicht op mijn bureau laten staan. Maar als ik mijn macbook dicht klap gaat hij in slaapstand. Is hier een instelling voor? En is het dan ook mogelijk dat mijn externe beeldscherm na dichtklappen mijn primaire display wordt, zodat mijn dashbord onderin staat en met de reolutie op 1680 x 1050?

alvast heel erg bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door NitSuA op 09-08-2007 22:17 ]

Verwijderd

Waarom dichtklappen als je gratis en voor niets nog een extra scherm kan hebben? Ik snap de motivatie om de laptop dicht te klappen serieus niet. Het ding neemt immers toch al ruimte in op je bureau, of ie nu open of dicht is.

• NitSuA
nou, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan m'n laptop niet goed naast m'n scherm kwijt en ik werk gewoon lekker op een scherm. Ook vind ik het prettig als ik de taakbalk op het grote scherm voor me heb..

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Verschil in helderheid, kleur, resolutie kunnen best irriterend werken, plus dat je wellicht aan één scherm genoeg hebt.

NitSuA: je kan weer uit de slaapstand komen door op de spatie te duwen, als je MBP heeft geslapen met de klep dicht dan wordt het externe scherm het primaire scherm. Bij de beeldscherminstellingen kun je overigens wanneer je ze allebei aan hebt aangeven waar het dock en waar het menu moet komen te staan.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

NitSuA schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:00:
Daedalus, je hebt in je hele verhaal op alle punten gelijk. Ik heb idd een 15 inch macbook, maar ik kon bij de display settings van de mac de resoluties per beeldscherm instellen, dus ik dacht dat hij dan scherp zou moeten worden. Maar wat jij nu vertelt klinkt allemaal heel logisch. Dom van me..

Nu over dat dichtklappen. Dat precies wat ik in eerste instantie wil, ik wil werken met een externe muis en een extern toetsenbord, en mijn macbook dan dicht op mijn bureau laten staan. Maar als ik mijn macbook dicht klap gaat hij in slaapstand. Is hier een instelling voor? En is het dan ook mogelijk dat mijn externe beeldscherm na dichtklappen mijn primaire display wordt, zodat mijn dashbord onderin staat en met de reolutie op 1680 x 1050?

alvast heel erg bedankt!
How to use your PowerBook G4, MacBook Pro or MacBook with the display closed :Y)
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:20:
Waarom dichtklappen als je gratis en voor niets nog een extra scherm kan hebben? Ik snap de motivatie om de laptop dicht te klappen serieus niet. Het ding neemt immers toch al ruimte in op je bureau, of ie nu open of dicht is.
Ikzelf klap m'n laptop ook dicht, voornamelijk omdat een tweede scherm afleidt en irritant is qua gebruik (m'n muis schiet iedere keer door). En dichtgeklapt neemt hij minder ruimte in dan opengeklapt. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat jezelf het prettigst vindt werken.
NitSuA schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:24:
nou, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan m'n laptop niet goed naast m'n scherm kwijt en ik werk gewoon lekker op een scherm. Ook vind ik het prettig als ik de taakbalk op het grote scherm voor me heb..
Je kunt in de Systeemvoorkeuren > Beeldschermen > Rangschikking aangeven welk scherm het primaire scherm is door de witte menubalk te verslepen. Het primaire scherm is het scherm waar de taakbalk verschijnt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• NitSuA
Ja, het is helemaal gelukt, net alsof ik een super grote mac erbij heb! heerlijk!
ontzettend bedankt voor de hulp!
Pagina: 1