CD schrijver kaduuk/vuil ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een vervelend probleem geconstateerd.
Om het kort te houden, een screenie zegt meer dan woorden. Het probleem lijkt me wel duidelijk: véél foutcodes bij data verificatie.

Is mijn CD brander soms kaduuk of zou ie gewoon vuil zijn?
Hij is iets meer dan een jaar oud en heeft zeker niet meer dan 50 CD's gebrand. Denk zelfs maar een 20 tal ofzo.

Dit is mij meer dan één keer overkomen. De laatste 5 sessies ongeveer. Het gevolg is dat de CD maar half werkt. De bestanden zijn toegankelijk, maar binnen Windows loopt het niet helemaal gelijk het moet zijn met de herkenning. Als ik hem met Nero probeer aan te passen (ze zijn niet afgesloten) vindt hij geen files...

Het laatste wat ik geïnstalleerd heb voor ik dit probleem had en wat er iets mee zou te maken kunnen hebben is "deamon tools". Ik heb ook nog eens gebruik gemaakt van YASU, maar volgens mij mogen deze twee programma's daar geen invloed op hebben. Al wijst toch alles erop dat het aan één van deze twee ligt.
Ik heb al gedurende langere tijd Virtual Clone Driver geïnstalleerd, maar deze heeft nooit problemen opgeleverd.

(Ik wist niet goed waar deze topic neer te poten, hardware of software)

Hopelijk kan iemand me wat meer vertellen...

H-V

• Whut?!
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Whut?!

Huh?

Heb je een ander merk cdr's gekocht?
Of op een hogere snelheid gebrand?

• High-Voltage2
  • Niet online
Oh, was ik nog vergeten te zeggen. Ik brand altijd op 16X (behalve de RW, die gaat maar op 10X) en het gaat om een spindle met 100 CD's. Maar ook op de CD-RW krijg ik deze foutmeldingen.
Als ik met Nero Express brand of met Nero Burning ROM, maakt niet uit.

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
De leverancier en batch van de DVD's kan veel verschil maken. Welke schijfjes gebruik je precies?

• High-Voltage2
  • Niet online
Het gaat om CD-R's, niet om DVD's. En het is een spindle van 100 van het merk "Imation". Tot nu toe nooit problemen gehad met de schijfjes. Daar ligt het volgens mij ook niet aan, aangezien de RW ook fouten terug geeft.
Dus of een fout in de drive of een fout in de software.

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:42
Ik zou ff een firmware update van je fikkert doen..

http://193.141.139.230/softwareoverview2.php/id/1333

ff zoeken naar je brander (NEC ND3550 A)

Dit werkte bij mij ook toen mn brander spontaan besloot om alleen nog maar 4 speed dvd's te branden ipv 16 speed.

• High-Voltage2
  • Niet online
Deamon tools eraf gegooid zonder resultaat (nog geen reboot gedaan, ook eens proberen). De drive zuiver gemaakt met een reinigings CD, geen resultaat.

Firmware updaten is nogal een werk!! Ik zie vooral op tegen dat omsteken van die kabel. Nu zit ie netjes als slave op het primaire kanaal, blijkbaar moet hij naar master op het secundaire kanaal verhuizen.
Trouwens, wat als je maar één IDE kanaal meer hebt (zoals op de moderne mobo's)? Mijn heeft er gelukkig nog twee...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de moderne hebben meestal ook wel een moderne hd en starten meestal via sata ;)

als je je cdrom primair maakt en je hd secundair start ie doorgaans ook wel op hoor :)
aleen maar jumper werk niks kabels omsteken

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 12-08-2007 20:35 ]

Iperf

• High-Voltage2
  • Niet online
fish schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:34:
de moderne hebben meestal ook wel een moderne hd en starten meestal via sata ;)

als je je cdrom primair maakt en je hd secundair start ie doorgaans ook wel op hoor :)
aleen maar jumper werk niks kabels omsteken
Je begrijpt het niet helemaal :)
Je hebt een primair en secundair IDE kanaal en op elk kanaal kan je twee devices hangen: een master en een slave. Nu hangt mn brander op het primaire kanaal als slave, maar blijkbaar moet ie als master op het secundaire kanaal (volgens de readme). Dus moet ik zowel jumpers verzetten als een kabel versteken. Daarbij hebben we liefst ook nog dat een master op het einde van de kabel zit, dus kan ik de huidige kabel niet gewoon simpel in het secundaire kanaal steken.

Mn HD is trouwens SATA (RAID opstelling).

Btw: Reboot heeft niet geholpen, nog steeds troubles...
Nero maar eens herinstallen! Vind het toch maar vaag dat dat probleem vanzelf komt.

Edit:
Ok, Nero herinstalleren heeft dus ook gene zin... De CD's zijn redelijk leesbaar enz, dus ik vraag me echt af waar die fout uit komt. Ze worden volgens mij toch goed geschreven. Alleen klopt er iets niet met de eigenschappen (disk space) en met het label. Daarnaast zijn niet alle sectoren (maar wel het merendeel) slecht.

[ Voor 14% gewijzigd door High-Voltage2 op 12-08-2007 20:58 . Reden: Typo ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Firmware hoef je normaal niet te updaten, indien de cd's eerst wel werkten, dit kun je kontroleren aan de hand van de media code.
Met cdspeed kun je dit zien, of dit is gewijzigd, ten opzichte van vroeger.

Ik zou alles wat een cd speler simuleert van de pc afgooien.
Dus daemon tools en soortgelijke, alle brandsoftware(ook nero), daarna van de nero site verwijder software voor je versie nero downloaden en gebruiken.
Daarna nero opnieuw installeren.

Extra, goed kontroleren wat er opstart en wat er op de achtergrond meeloopt.

Met autoruns bijv kun je opstarten zien en de services goed nakijken.

• High-Voltage2
  • Niet online
Een herinstallatie van Nero had geen zin...
Toen eens geupdate, komt dat ding zeuren over minder legale product codes enz O-), terug systeemherstel gedaan. Daarna wou hij helemaal niet meer schrijven (hij hangt zich op), nu heb ik de oude versie nog eens volledig opnieuw geinstalleerd, maar niet meer getest.
Deamon tools had ik er trouwens eerder vanaf gesmeten. Het probleem is in principe gekomen na het installeren daarvan, maar nu geraakt het wel niet opgelost met het eraf te smijten. Dus ligt het daar misschien toch niet aan...
Ik ben gewoon ten einde raad hoor.

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
High-Voltage2 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 22:20:
Een herinstallatie van Nero had geen zin...
Toen eens geupdate, komt dat ding zeuren over minder legale product codes enz O-), terug systeemherstel gedaan. Daarna wou hij helemaal niet meer schrijven (hij hangt zich op), nu heb ik de oude versie nog eens volledig opnieuw geinstalleerd, maar niet meer getest.
Deamon tools had ik er trouwens eerder vanaf gesmeten. Het probleem is in principe gekomen na het installeren daarvan, maar nu geraakt het wel niet opgelost met het eraf te smijten. Dus ligt het daar misschien toch niet aan...
Ik ben gewoon ten einde raad hoor.
Heb je al een ander brandprogramma geprobeerd?

Twitter Flickr

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Mijn NEC4571 brander brandt ook alleen maar fouten op CDtjes met Nero. DVD's gaan foutloos, en CD's branden met een ander programma gaat uitstekend.

Heb het idee dat Nero (6.6.1.4) iets niet helemaal lekker met mijn brander communiceert.
Heb je al een ander brand-programma geprobeerd?

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:42
High-Voltage2 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:30:
Deamon tools eraf gegooid zonder resultaat (nog geen reboot gedaan, ook eens proberen). De drive zuiver gemaakt met een reinigings CD, geen resultaat.

Firmware updaten is nogal een werk!! Ik zie vooral op tegen dat omsteken van die kabel. Nu zit ie netjes als slave op het primaire kanaal, blijkbaar moet hij naar master op het secundaire kanaal verhuizen.
Trouwens, wat als je maar één IDE kanaal meer hebt (zoals op de moderne mobo's)? Mijn heeft er gelukkig nog twee...
Firmware updaten veel werk? :o gewoon ff progje downloaden uitvoeren.. op de knop rammen dat hij moet updaten, 2 tellen wachten, en tadaaa! je fikkert heeft een nieuwe firmware.

Mijn ervaring is dat firmware update de meest vreemde brand problemen op kan lossen..

• High-Voltage2
  • Niet online
siem123 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:13:
[...]

Firmware updaten veel werk? :o gewoon ff progje downloaden uitvoeren.. op de knop rammen dat hij moet updaten, 2 tellen wachten, en tadaaa! je fikkert heeft een nieuwe firmware.

Mijn ervaring is dat firmware update de meest vreemde brand problemen op kan lossen..
In de readme schrijven ze dat de brander als master op het secundaire IDE kanaal moet hangen dat Windows in veilige modus moet draaien en bla bla...

Andere brandsoftware? Welke is er zoal beschikbaar?

Edit:
Het probleem is dus halveling opgelost. Ik heb een demo versie van Nero 7 gedownload en nu is alles terug normaal. Helaas is dit maar een demo...
Op Google heb ik dit probleem meermaals gezien, allemaal met de versie 6.x.x nog wat. Dus die versie zal wel niet helemaal schitterend geweest zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door High-Voltage2 op 13-08-2007 12:57 ]

Pagina: 1