Toon posts:

kaal linux xwindows systeem + kde mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een aantal distro's geinstalleerd, maar ze hebben allemaal zoveel onnodige shit voorgeinstalleerd.

Suse heeft bijvoorbeeld VNC al geinstalleerd staan vanwege de remote desktop shit die erin staat, enz, enz, enz....

Ik wil linux op mijn Acer Aspire 3690 zetten, maar niet met al die op windows gebaseerde shit tooltjes erbij.

Ik wil gewoon linux met goede driver support (zoals suse) met xwindows, maar verder helemaal niets.
wel moet het kunnen werken met de broadcom 43xx wlan driver.

iemand een idee van een kaal linux distro met goede driver ondersteuning (ben er nog niet bedreven in) het hoeft grafish niet top te zijn, als het maar werkt.

Als iemand weet hoe ik suse kaal kan installeren dus zonder software of systeem tools (behalve yast) maar wel met alle drivers.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Met verschillende distro's zul je vast een compleet kaal systeem kunnen installeren (zonder GUI) en alleen een base package nemen van KDE met bijbehorende dependency's, dan kom je vast wel op een kaal systeem uit. Heb je ook al eens naar Gentoo gekeken trouwens?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik heb laatst sidux geinstalleert. Was zeer te spreken over de hoeveelheid pakketten. Een soort basis KDE heb je dan. Download was 428 Mb voor zover dat iets zegt.

http://sidux.com/
Sidux is debian unstable.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 09-08-2007 17:09 ]

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-01 16:08
Ik neem altijd Debian Netinstall.
Haalt alle benodige pakketen van internet en installatie cd is rond de 160Mb.
Kan precies aangeven wat je wel en neit wil installeren.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
Suse zou je tijdens je installatie ook kunnen strippen. Je kunt namelijk tijdens de installatie pakketjes kiezen die je wel/niet wilt toevoegen.

Een andere oplossing zou ook het kunnen overstappen naar een "moeilijkere" distro. Gentoo, Debian en Arch zijn distro's waarbij eigenlijk alleen door de basis installatie begeleidt wordt. Dat wil zeggen, de linux-kernel en wat utilities voor de rest geen X, KDE, GNOME, Alsa nog andere en/of grafische meuk. Vanuit daar kun je dan je eigen grafische schil opbouwen. Als je het diepe in wil en veel wilt leren en zo af en toe grijze haren wilt krijgen dan raad ik je de deze optie aan.

Een andere optie zou zijn om naar Zenwalk linux te kijken. Dit is een distro die het 1 programma per doel aanhoud en zeer uitgekleed is. Alleen basisbenodigdheden zijn geinstalleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 09-08-2007 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanxs,

Maar suse moet die pakketen hebben, ik kan namelijk de systeem onderdelen niet deselecteren alleen de pakketen en als ik die weghaal, staat het tooltje er nog steeds op, alleen werkt deze niet.

Ik zoek een systeem wat mijn driver (zo veel mogelijk) detecteert en instaleert en vervolgens alleen een xwindows systeem met kde installeert, verder niets.

Ik hoef geen grafishe laadschermen en bootmenu's en gigantishe gui's als het maar werkt, al lijkt het op windows 95.
Ik wil zelf graag bepalen wat ik installeer aan software pakketten zoals vnc, openoffice, mozilla apps, enz en niet die standaard meuk.

wat moet ik conquer ? of 3 standaard meegeinstaleerde mail tooltjes. >:) en 4 browsers, en een shitload aan meuk die ik niet gebruik

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 16:23

-ko-

Leidend Voorwerp

Is een ubuntu server install met een apt get van kde-base niks voor je?

Wa Doede Nou

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
Als ik jou was zou ik de raad van Miki opvolgen en Suse gaan uitkleden, voor /tijdens/ na de installatie.

Of je gaat met Ubuntu aan de slag dan weet je zeker dat je geen driver problemen gaat krijgen.
En deze distro heeft ook een goed werkende application manager vergelijkbaar met Yast van Suse.

Ik begrijp overigens wel wat je wilt maar als je te weinig ervaring met Linux hebt is het gewoon moeilijk om e.e.a. aan applicaties, vooral grafisch, uit te gaan sluiten.Wil je KDE of Gnome of X gaan uitkleden cq aanpassen dan heb je wel een hoge X factor nodig

• laurencevde
  • Laatst online: 02-10-2025
Allereerst zou die broadcom van je intussen op elke moderne distro moeten werken. Driver daarvoor zit al (een half jaartje?) standaard in de kernel. Gentoo heeft trouwens de beste driver-support, dwz: vrijwel alle voor linux beschikbare drivers zijn in de package manager terug te vinden, meestal de nieuwste versie. Gentoo doet ook niet moeilijk over closed-source drivers en zooi.

Voor de rest zijn de al genoemde distro's, vooral Gentoo en Debian, na een standaard install lekker kaal, maar vereisen wel meer moeite om in een bruikbare staat te brengen. Bij beiden kun je trouwens ook KDE gedeeltelijk installeren.

Hoe dan ook, als je uit wil gaan van een kale installatie, moet je je wel bedenken dat je er redelijk veel tijd in lezen en leren in moet gaan stoppen. Maar dat is het vast wel waard.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Miki
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 17:04:
Thanxs,

Maar suse moet die pakketen hebben, ik kan namelijk de systeem onderdelen niet deselecteren alleen de pakketen en als ik die weghaal, staat het tooltje er nog steeds op, alleen werkt deze niet.

Ik zoek een systeem wat mijn driver (zo veel mogelijk) detecteert en instaleert en vervolgens alleen een xwindows systeem met kde installeert, verder niets.

Ik hoef geen grafishe laadschermen en bootmenu's en gigantishe gui's als het maar werkt, al lijkt het op windows 95.
Ik wil zelf graag bepalen wat ik installeer aan software pakketten zoals vnc, openoffice, mozilla apps, enz en niet die standaard meuk.

wat moet ik conquer ? of 3 standaard meegeinstaleerde mail tooltjes. >:) en 4 browsers, en een shitload aan meuk die ik niet gebruik
Ik weet niet hoeveel "ballen" je hebt maar waarom ga je dan niet eens kijken naar debian, arch of gentoo. Er is van deze 3 distro's heel veel informatie te vinden en alle 3 kun je helemaal naar je eigen smaak opbouwen. De windows95 look hoeft dus echt niet, ik heb nu arch-linux draaien en ik heb er dit van gemaakt:
plaatje 1
plaatje 2
Dit te bedenken dat je na de base-installatie alleen een comand-line hebt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je aardig in het diepe moet. Je bent wel even een dagje zoet de eerste paar keren en je zult veel moeten leren. Maar zodra je eenmaal door hebt gaat alles op de automatische piloot en kun je in een kleine 2 uur een volledige installatie afronden met alle toeters en bellen. Bezoek van bovengenoemde distro's eens de websites en bekijk de wiki's en de handleidingen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tip (getest met Debian): kies bij installeren niet voor een profiel, maar meteen voor de pakkettenmanager. Kies in de pakkettenmanager geen 'familiepakketten' ('kde-base', 'kde-graphics' enz...) maar begin met x11 (xserver-xorg) en de display manager (kdm), selecteer dan wat programma's die je uiteindelijk wilt gebruiken, en kijk onderwijl wat er aan dependencies wordt meegeselecteerd. In principe wordt vanzelf het gedeelte van KDE en xserver meegeïnstalleerd wat nodig is om je programma's te draaien, dus dan haal je geen overbodige pakketten op je systeem.

Verwijderd

Ik zou inderdaad ook debian aanbevelen. Kan je een heel kaal basissysteem bouwen met de netinstall zonder X en KDE. Erin booten en met apt-get kan je vervolgens die pakketten uitkiezen die je nodig hebt. Moet je wel een beetje thuis zijn met cli.

Ook heel erg kaal is bijvoorbeeld een stage3 tarbal van gentoo. Uitpakken op een schijf zetten, erin chrooten een kernel compileren, en vervolgens kan je met emerge ook die pakketten erop zetten die je wilt hebben.

Archlinux standaard installatie is ook kaal, kan je vervolgens met pacman de zaak configureren.

Freebsd zou je het eventueel ook mee kunnen, moet je met pkg_add aan de slag.

En vermoedelijk zou je ook met andere distributies als slackware dit ook moeten kunnen.

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
Moet het echt Suse zijn? Ik heb zoiets gedaan op mijn laptop, maar dan met Ubuntu

Ubuntu Alternate cd downloaden en kiezen voor server-install (of iets dergelijks). Dan krijg je een minimale installatie. Vervolgens dmv apt-get kun je de gewenste paketten beginnen installeren.

xserver-xorg, kde, kde-base, enz...

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 23:39
Bij SuSE kan je tijdens installatie 'Minimal' package selecteren, dat is alleen kernel etc. Vervolgens KDE erbij klikken, of later met Yast installeren.

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 21:00
benoni schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:34:
Tip (getest met Debian): kies bij installeren niet voor een profiel, maar meteen voor de pakkettenmanager. Kies in de pakkettenmanager geen 'familiepakketten' ('kde-base', 'kde-graphics' enz...) maar begin met x11 (xserver-xorg) en de display manager (kdm), selecteer dan wat programma's die je uiteindelijk wilt gebruiken, en kijk onderwijl wat er aan dependencies wordt meegeselecteerd. In principe wordt vanzelf het gedeelte van KDE en xserver meegeïnstalleerd wat nodig is om je programma's te draaien, dus dan haal je geen overbodige pakketten op je systeem.
kde-base is toch wel handig, omdat daarin ook de configurator zit voor als je de eerste keer inlogt. Deze kan je natuurlijk ook apart installeren, maar als je niet weet hoe deze heet wordt het ook lastig, want als je anders voor de eerste keer in logt, heb je alleen een blauw scherm waarmee je weinig kan.

Maar inderdaad een Debian Stable/Testing Netinstall is zeker aan te raden. Zelf gebruik ik deze ook altijd om vervolgens alleen bepaalde pakketten te installeren die je echt wilt.

Kort samengevat:
Debian Netinstall
Installeren, geen profiel maar slechts een paar pakketten
apt-get install xorg kde-base
en wat ik zelf ook handig vind om meteen te installeren is openssh-server

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Of je probeerd Damn Small Linux, 50 MB met een grafishe front end en het start nog van een USB stick als je wilt :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Als je echt bijna vanaf 0 wil beginnen probeer dan Archlinux eens.
Het is wat minder gemakkelijk als bijv. Ubuntu maar je leert er wel veel van. In hun wiki staat in detail beschreven hoe je Arch installeert en hoe je vervolgens KDE kan installeren.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
En daarmee praat je een kick van 2 jaar goed, waarbij Arch al eens geopperd was? ;)
Pagina: 1