Toon posts:

[Xcacls] Owner worden van roaming profile dir

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een script dat de data van gebruikers die uit dienst zijn verplaatst naar een backup share. Dit script werkt overal behalve bij de dir waar de roaming profiles van de fat client users staan.
De map waar de roaming profiles in worden weggeschreven werden automatisch aangemaakt op het moment dat iemand voor de eerste keer van zijn fat client uitlogt. Dan worden er ook automatisch rechten op gezet. Ik kan deze echter niet bekijken (ook al ben ik lid van Domain Admin) .Ik kan de eigenschappen van de map openen maar de tab beveiliging is leeg.
Om de rechten goed te zetten gebruik ik xcacls van MS. Dit werkt als een zonnetje zolang er al rechten op de map staan. Omdat op een aantal mappen de rechten dus niet goed staan krijg is onderstaand resultaat: (met dank aan cscript)

xcacls \\Fileserver\Roamshare\Testuser /O "Domainname\Domain Admins"

M:\Mijn documenten\script\DL's\XCacls>xcacls \\Fileserver\Roamshare\Testuser /O "Domainname\Domain Admins"
Microsoft (R) Windows Script Host versie 5.6
Copyright (C) Microsoft Corporation 1996-2001. Alle rechten voorbehouden.

Starting XCACLS.VBS (Version: 5.2) Script at 9-8-2007 14:18:07

Startup directory:
"M:\Mijn documenten\script\DL's\XCacls"

Arguments Used:
Filename = "\\Fileserver\Roamshare\Testuser "
/O (Change Ownership)
Domainname\Domain Admins

Directory: \\Fileserver\Roamshare\Testuser
Error -2147217406: occurred setting Win32_LogicalFileSecuritySetting object. (M
sg#501)
Error description: Niet gevonden

Operation Complete
Elapsed Time: 1,6875 seconds.

Ending Script at 9-8-2007 14:18:08

ServerOS: Win 2003 Server
Fat clients: XP Pro

Voor het kopiëren van de data gebruik ik Robocopy:
Robocopy \\Fileserver\Roamshare\Testuser \\Backupserver\share\Testuser\XPProf /E /S
/R:1 /W:1 /MOVE

Wat ik zelf al heb ondernomen:
Ik ben al druk aan het zoeken geweest op internet (zowel hier als google) op xcacls foutmeldingen en alles wat ik erbij kon verzinnen, maar ik ben er nog niet uitgekomen.
Heb de documentatie van xCacls uitgeprint naast mij liggen (en doorgenomen!). Collega's lastig gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 15:30 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 08:21
Je moet takeown.exe erbij gebruiken. Xcacls is niet genoeg.

Kijk anders ook even hier. Ik heb een script gemaakt met VBS die al je mappen naloopt en controleert of de mapnaam nog correspondeert met een gebruiker in de AD en het daarna mogelijk verwijderd.

Ik heb ook nog ergens een nieuwe versie liggen van dat script, waarmee je kan kiezen tussen een logging versie of een versie die de mappen direct verwijderd. Moet je maar even een gil geven als je die wil hebben.

Oja meer info over takeown.exe: http://technet2.microsoft...547186a1033.mspx?mfr=true
Download: http://www.dynawell.com/reskit/microsoft/win2000/takeown.zip

[ Voor 16% gewijzigd door WaSteiL op 09-08-2007 16:12 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kijk ook eens naar de policy setting "Add the Administrators security group to the roaming user profile share" zodat je als admin gewoon die profiles kunt lezen.

Group Policy Recommendations for Roaming User Profiles

• WaSteiL
Tof artikel!
downtime schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:36:
Kijk ook eens naar de policy setting "Add the Administrators security group to the roaming user profile share" zodat je als admin gewoon die profiles kunt lezen.

Group Policy Recommendations for Roaming User Profiles
Helaas werkt die alleen voor nieuw aan te maken profielen. Voor bestaande moet je dan nog steeds een oplossing hebben. Ik ben dan overigens van mening dat je geen toegang hoeft te hebben tot een profiel van een gebruiker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer takeown.exe, maar daarbij pakt hij alleen de hoofd dir en niet de sub dirs. ondanks de /r

M:\Mijn documenten\script\DL's\takeown>Takeown.exe /f \\Fileserver\Roamshare\Testuser /a /r
Unable to assign Administrator as owner
Log on as Administrator and try again

Dus Domain Admins is wel eigenaar van de map "\\Fileserver\Roamshare\Testuser" maar niet van de daar onder liggende mappen als "Application Data" en dergelijke.

Een oplossing zou zijn om het als domain admin zelf te laten draaien, maar daar ben ik niet zo een grote voorstander van.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 15:42 ]

• WaSteiL
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:20:
Ik probeer takeown.exe, maar daarbij pakt hij alleen de hoofd dir en niet de sub dirs. ondanks de /r

M:\Mijn documenten\script\DL's\takeown>Takeown.exe /f \\Fileserver\Roamshare\Testuser /a /r
Unable to assign Administrator as owner
Log on as Administrator and try again

Dus Domain Admins is wel eigenaar van de map "\\Fileserver\Roamshare\Testuser" maar niet van de daar onder liggende mappen als "Application Data" en dergelijke.

Een oplossing zou zijn om het als domain admin zelf te laten draaien, maar daar ben ik niet zo een grote voorstander van.
Je zal het toch door een lid van de Administrator groep moeten doen zover ik weet. Je kunt natuurlijk ook een Service Account aanmaken met de juiste rechten en je Task schedulen met dit account gekoppeld.

Overigens als je veilig wilt testen kan je m.b.v. robocopy je profiles map gewoon kopieren naar een andere locatie. Dan kan je het draaien zonder dat je je productieomgeving op wat voor een manier dan ook schaadt. Natuurlijk niet vergeten om in je script de locaties aan te passen.

Verwijderd

Topicstarter
WaSteiL schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 10:51:
[...]

Je zal het toch door een lid van de Administrator groep moeten doen zover ik weet. Je kunt natuurlijk ook een Service Account aanmaken met de juiste rechten en je Task schedulen met dit account gekoppeld.
Ik ben lid van domain admins. Dat zou toch voldoende moeten zijn... ;)
WaSteiL schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 10:51:
[...]
Overigens als je veilig wilt testen kan je m.b.v. robocopy je profiles map gewoon kopieren naar een andere locatie. Dan kan je het draaien zonder dat je je productieomgeving op wat voor een manier dan ook schaadt. Natuurlijk niet vergeten om in je script de locaties aan te passen.
In het script dat ik heb gemaakt gebruik ik ook robocopy. Deze werkt op alle mappen behalve degene waar geen zichtbare rechten op staan.
Robocopy \\Fileserver\Roamshare\Testuser \\Archiveserver\Roamshare\Testuser f /e /r:1 /w:1 /move

• WaSteiL
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:54:
[...]

Ik ben lid van domain admins. Dat zou toch voldoende moeten zijn... ;)

[...]

In het script dat ik heb gemaakt gebruik ik ook robocopy. Deze werkt op alle mappen behalve degene waar geen zichtbare rechten op staan.
Robocopy \\Fileserver\Roamshare\Testuser \\Archiveserver\Roamshare\Testuser f /e /r:1 /w:1 /move
Moet je even /b gebruiken.. Werkt hij in backup mode en dan lukt het als het goed is wel.

Verwijderd

Topicstarter
Dit heeft het gefixt. Nu kan ik het hele xCacls gedeelte overslaan en maakt het dus meteen een stuk overzichtelijker. Thx!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks.
Ik heb een 2003 netwerk waar studenten op aanloggen.
Studenten hebben een mandatory profile.
Als ik via GPO "Hide and disable all items on the desktop" enable en zo toegang tot de desktop wil vergrendelen, wordt de wallpaper die ik voorzien heb niet geladen. Er moet een icoon op de desktop staan anders wordt de wallpaper niet geplaatst. Ik heb al vanalles geprobeerd en op google zitten zoeken maar vind hier geen oplossing voor.
Ik heb de GPO nu zo ingesteld dat er 2 iconen op de desktop staan ( my computer en my documents ).

Studenten kunnen folders, files saven op de desktop, maar als ze afloggen worden deze wijzigingen niet opgeslaan. Om verwarring te vermijden ( student die tijdens een examen alles op de desktop opslaat en aflogt => paniek, alles verloren ) zou ik de toegang tot de dektop willen vergrendelen.
Als een mandatory user aanlogt dan wordt het profiel van de user van de server gekopieerd naar het werkstation (c:\ documents and settings\%username% ) en heeft de user op deze map full control.
Als ik nu de permissions van de folder "desktop" kan veranderen naar enkel "read" dan denk ik wel dat ik de desktop kan vergrendelen.

Ik heb nu een logon script, test.vbs dat wordt geladen als de user aanlogt:

xcacls.vbs C:\Documents and Settings\k.aerts\Desktop\ /g ipo.be\k.aerts:r /f /t /e

maar als ik met die user op het werkstation aanlogt krijg ik volgende error:

Windows Script Host

Script: \\ipo.be\IPO\scripts\test.vbs
Line: 1
Char: 14
Error: Excpected statement
Code: 800A0400
Source: Microsoft VBScript compilation error

iemand enig idee?

alvast bedankt!!!

• WaSteiL
Om te kunnen zien waarop hij foutloopt moet je natuurlijk wel even complete code posten.
Waarom zet je die rechten overigens niet dicht m.b.v. GPO:

Computer Configuration - Windows Settings - Security Settings - Filesystem
Pagina: 1