Als je inderdaad weet welke update dit was zou je hem normaliter gewoon via software kunnen verwijderen. Dus bij Programma´s en onderdelen > geïnstalleerde updates. Een andere mogelijkheid zou zijn via systeemherstel (Systeemwerkset > Systeemherstel). Dan moet je even kijken wanneer die update geïnstalleerd werd. Uiteraard moet je dan wel even je updates zo aanpassen dat jij bepaald wat geïnstalleerd wordt en niet Microsoft.

Als het goed is kun je dan aangeven dat je deze update niet meer wil ontvangen. De "missende updates" worden na systeemherstel wel weer gedownload. Om dit soort grapjes in toekomst te voorkomen is het misschien verstandig altijd even te kijken wat voor een updates Vista voorschotelt.
Die Nvidia driver van Microsoft installeren zou ik alleen doen als je de oude driver er helemaal van af hebt gehaald. Die driver krijgt je normaliter automatisch binnen als je het systeem vers hebt geïnstalleerd (dus chipset, geluidskaart, netwerkkaart e.d.). Dus zeg maar kaal maar alle hardware geïnstalleerd behalve die videokaart. Windows update haalt dan dus automatisch de Nvidia driver binnen. Het is maar een optie.... garantie geven kan ik natuurlijk nooit.
De Logitech G11 gebruikt geen Setpoint software en die G5 muis wel. Vandaar dat die wel werkt. Sommige drivers (vooral van moederborden) hebben ondersteuning voor alle XP en Vista versies.
De software kun je wel op een andere pc installeren, omdat na wat onderzoek blijkt dat het programma zelf om die toetsen te programmeren gewoon los kan draaien. Hij houd de instellingen zelf vast (zeker ergens een ini-file of zo). Als jou Rivatuner een aantal registry settings moet maken en/of bepaalde drivers moet downloaden om te kunnen werken, dan kun je het niet los draaien tenzij je misschien alleen wat registrysettings moet maken en/of die driver handmatig kunt starten (een voorbeeld is Lightscribe wat je handmatig kunt starten). Een ander probleem had ik nog met de desktop utilities van Intel. Werkte ook niet. Maar de SM-bus driver had wel een x64 driver. Dus die handmatig geînstalleerd en het programma zelf al uitgepakt. Daarna installeren en dan werkt het wel. Dus soms lukt het wel met een beetje creativiteit (Vista voor de gek houden). Wat ook nog zou kunnen (erg veel werk) is XP 64 bit upgraden naar Vista. Natuurlijk alleen als in XP 64 bit alles feilloos zou werken. Je hebt dan natuurlijk wat meer kans dat bepaalde zaken wel blijven werken, maar ja ook hier geldt geen garantie. Persoonlijk vind ik een schone installatie (dus geen upgrade) het beste, maar nood breekt wetten.
Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad, maar als dat allemaal niet werkt tja dan moet je maar afwegingen maken. Vista ziet leuker uit, maar voor de rest mag je het voor mij hebben. En natuurlijk zullen je games nog snel genoeg draaien met die "moderne hardware", maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat XP daarin beter scoort. Maar goed.... we zullen de stand van zaken eens opmaken na SP1.