[Vista x64] Hoe kan ik weer unsigned drivers laden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Beste medetweakers. Ik ben in het bezit van een systeem waarop Vista x64 Home Premium draait (zie ook sig). Ik werk met een aantal programma's die normaalweg niet werken op Vista. Iets met die unsigned drivers. Op de een of andere manier heb ik deze wel werkend gekregen, maar nu is Microsoft dus weer met een update gekomen waarin ze dit weer blokkeren (nieuws: Microsoft blokkeert tool om unsigned drivers te laden).

Mijn probleem is nu dat ik bepaalde programma's niet meer kan gebruiken. Voorbeelden: Core Temp en vooral RivaTuner. Ik kan nu niet meer met dat programma mijn videokaart overclocken en daar baal ik toch behoorlijk van.

Is er een manier om deze programma's weer te kunnen draaien? Oh, en uitvoeren als administrator heeft ook geen effect.

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-02 13:14
Probeer eens het volgende:

Vanuit de command-prompt (uiteraard wel als administrator uitvoeren):
bcdedit -set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

Als je geluk hebt, dan werkt deze truck. Een klein bugje is dat je Blu-Ray/HD-DVDs in full resolution gedownsampled worden. }:|

Het aanzetten van de driver signing doe je met dit commando:
bcdedit -deletevalue loadoptions

Succes ermee en hopelijk werkt het....

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 19:29
EleanorNL schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:37:
Beste medetweakers. Ik ben in het bezit van een systeem waarop Vista x64 Home Premium draait (zie ook sig). Ik werk met een aantal programma's die normaalweg niet werken op Vista. Iets met die unsigned drivers. Op de een of andere manier heb ik deze wel werkend gekregen, maar nu is Microsoft dus weer met een update gekomen waarin ze dit weer blokkeren (nieuws: Microsoft blokkeert tool om unsigned drivers te laden).

Mijn probleem is nu dat ik bepaalde programma's niet meer kan gebruiken. Voorbeelden: Core Temp en vooral RivaTuner. Ik kan nu niet meer met dat programma mijn videokaart overclocken en daar baal ik toch behoorlijk van.

Is er een manier om deze programma's weer te kunnen draaien? Oh, en uitvoeren als administrator heeft ook geen effect.
uhmm ik moet rivatuner wel nog een keer opstarten met via defender maar hij doet het wel, ik moet wel bijna altijd weer mijn waarden invullen voor core en geheugen. Ik zit aan een bios mod te denken met shader oc erbij.

• Googolplex
:(. Heb het uitgevoerd en kreeg de melding "bewerking voltooid", maar helaas werkt het niet echt. Ik kan nog geen RivaTuner opstarten in ieder geval. |:(

Als ik RivaTuner opstart krijg ik 2 foutmeldingen te zien, over dat driver assignment gedoe. Hij start het dan wel op maar ik zie maar de helft van de knopjes die er normaal horen te zijn en ik kan ook nogeens niks veranderen.

[ Voor 43% gewijzigd door Googolplex op 09-08-2007 15:21 ]

• Mr. Intel
Kan het programma Ntune van Nvidia misschien uitkomst bieden?

Je kunt hier ook de Core- en Memory bus mee aanpassen (bij Prestatie kun je de GPU instellingen aanpassen). :) Je kunt het downloaden vanaf:
http://us.download.nvidia...e_winxp_international.exe

Overigens moet ik wel nog erbij zeggen dat mijn ervaring met een Geforce 8800 als volgt is met een Intel DP35DP moederbord: laat eerst via Microsoft updates de standaard Nvidia driver installeren en daarna pas de nieuwste driver downloaden vanaf Nvidia om deze vervolgens te installeren. Ik had in begin gek genoeg ook niet alle opties van de videokaart tot mijn beschikking.

Succes...

• Googolplex
nTune heb ik al. Daar kan ik echter niet de fanspeed aanpassen.

En daar komt nog bij dat er meerdere programma's zijn (en misschien nog zullen komen) die nu niet meer werken. Ik hoop dat ik op de een of andere manier die unsigned driver dingen weer uit kan zetten.

• Mr. Intel
Tja, misschien wil je wel te veel met je pc? ;)

Heb je al eens gekeken of je de KB938194 update hebt? Hier zitten ook nog wat fixes in m.b.t. videokaarten. Mocht je hem niet hebben, dan kun je hem downloaden vanaf:
http://www.microsoft.com/...f3-4c80-af1a-8b732dcb2756

Bestaat er geen mogelijkheid om die Rivatuner helemaal los te draaien? Ik heb soortgelijke problemen gehad met het Logitech G11 toetsenbord. Ik heb de software toen op een andere pc geïnstalleerd en gekopieerd naar mijn usb-stick. Vervolgens dit in Vista naar de programmamap gekopieerd en een snelkoppeling ervan gemaakt, dat het met administrator rechten moet worden uitgevoerd (je kan zelfs nog XP compatible kiezen en als het werkt zet je het gewoon in je opstart map om het automatisch te laten opstarten). Heb je voor de grap al eens geprobeerd met de Microsoft Nvidia 64 bit driver (die je dus via de updates naar binnen kunt halen)? Als dit niet werkt, dan zul je inderdaad op betere software moeten wachten of toch maar de 32 bit versie installeren. Bovendien is Vista ongeveer 10% langzamer met games t.o.v. XP. >:)

Het Logitech G11 toetsenbord heeft ook nog steeds geen Vista x64 driver terwijl de G5 muis dat wel heeft. De meeste programma´s (100% garantie heb je nooit) zouden wel gewoon onder Vista x64 moeten werken, omdat Vista gewoon de 32 bit mode emuleert en er nog opties zijn voor XP compatibiliteit. Uitzonderingen hierop kunnen zijn virusscanners en tools (bijv. Drive Image, Partion Magic etc.). Alleen de drivers moeten echt voor 64 bit gemaakt zijn en ook voldoen aan de HWQL van Vista. Zolang niet alle programmatuur is aangepast of beter nog geoptimaliseerd voor 64 bit haal je toch nooit de volledige performance. Het is dus wachten op betere drivers en programmatuur. En SP1 voor Vista welke hopelijk nog wat andere "ongemakken" binnen Vista oplost. 8)7

Succes met je Vista x64... :w

• Googolplex
Ik weet inderdaad dat Vista trager is in games, maar ik heb zoiets van zolang mijn pc de spellen nog prima aankan kan ik best Vista draaien. Voor desktopwerk vind ik het er leuker uit zien. Maar ja, als je dan zulke problemen krijgt... Als straks blijkt dat Vista echt mijn prestaties in games beperkt kan ik altijd nog XP erop zetten, maar ik ga er van uit dat Vista ook nog wel iets wordt geoptimaliseerd eigenlijk...

Ja, ik heb de KB938194 update geinstalleerd (evenals de andere die tegelijk op de frontpage van Tweakers werd gepost). Is er een mogelijkheid dat ik de KB update die dit "unsigned driver" ding heeft geblokkeerd er weer af haal? Ik weet niet zeker of dit zo'n dergelijke update was, maar als dit zo is dan zou je hem er dus af kunnen halen?

Ik heb volgens mij nog niet de Microsoft nVidia 64 bit driver geinstalleerd. Ik kan deze trouwens ook nergens vinden (maar even op zoeken op de Microsoft site zal wel wat opleveren). Over dat installeren op een andere pc en dan via een USB-stick het op deze pc zetten: gaat dat werken met zo'n dergelijk programma? Het lijkt me toch dat dat programma echt iets veranderd in het systeem (zoals iedere keer met de overclock settings opstarten). Maar ja, datzelfde gaat dan ook weer op voor zo'n G11 toetsenbord... (trouwens, is daar geen SetPoint voor? Dat kreeg ik bij mijn nieuwe toetsenbord, niet een Gxx dinges maar goed, daardoor was er ook opeens support voor mijn MX510 muis en dat terwijl ik had gelezen dat Logitech geen drivers voor Vista had).

Nou ja, ik zal maar proberen er nog iets voor te vinden en hopen dat de compatibiliteit van Vista in de toekomst wordt verbeterd.

In ieder geval bedankt voor de input voor nu.

• Mr. Intel
Als je inderdaad weet welke update dit was zou je hem normaliter gewoon via software kunnen verwijderen. Dus bij Programma´s en onderdelen > geïnstalleerde updates. Een andere mogelijkheid zou zijn via systeemherstel (Systeemwerkset > Systeemherstel). Dan moet je even kijken wanneer die update geïnstalleerd werd. Uiteraard moet je dan wel even je updates zo aanpassen dat jij bepaald wat geïnstalleerd wordt en niet Microsoft. >:) Als het goed is kun je dan aangeven dat je deze update niet meer wil ontvangen. De "missende updates" worden na systeemherstel wel weer gedownload. Om dit soort grapjes in toekomst te voorkomen is het misschien verstandig altijd even te kijken wat voor een updates Vista voorschotelt.

Die Nvidia driver van Microsoft installeren zou ik alleen doen als je de oude driver er helemaal van af hebt gehaald. Die driver krijgt je normaliter automatisch binnen als je het systeem vers hebt geïnstalleerd (dus chipset, geluidskaart, netwerkkaart e.d.). Dus zeg maar kaal maar alle hardware geïnstalleerd behalve die videokaart. Windows update haalt dan dus automatisch de Nvidia driver binnen. Het is maar een optie.... garantie geven kan ik natuurlijk nooit.

De Logitech G11 gebruikt geen Setpoint software en die G5 muis wel. Vandaar dat die wel werkt. Sommige drivers (vooral van moederborden) hebben ondersteuning voor alle XP en Vista versies.
De software kun je wel op een andere pc installeren, omdat na wat onderzoek blijkt dat het programma zelf om die toetsen te programmeren gewoon los kan draaien. Hij houd de instellingen zelf vast (zeker ergens een ini-file of zo). Als jou Rivatuner een aantal registry settings moet maken en/of bepaalde drivers moet downloaden om te kunnen werken, dan kun je het niet los draaien tenzij je misschien alleen wat registrysettings moet maken en/of die driver handmatig kunt starten (een voorbeeld is Lightscribe wat je handmatig kunt starten). Een ander probleem had ik nog met de desktop utilities van Intel. Werkte ook niet. Maar de SM-bus driver had wel een x64 driver. Dus die handmatig geînstalleerd en het programma zelf al uitgepakt. Daarna installeren en dan werkt het wel. Dus soms lukt het wel met een beetje creativiteit (Vista voor de gek houden). Wat ook nog zou kunnen (erg veel werk) is XP 64 bit upgraden naar Vista. Natuurlijk alleen als in XP 64 bit alles feilloos zou werken. Je hebt dan natuurlijk wat meer kans dat bepaalde zaken wel blijven werken, maar ja ook hier geldt geen garantie. Persoonlijk vind ik een schone installatie (dus geen upgrade) het beste, maar nood breekt wetten.

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad, maar als dat allemaal niet werkt tja dan moet je maar afwegingen maken. Vista ziet leuker uit, maar voor de rest mag je het voor mij hebben. En natuurlijk zullen je games nog snel genoeg draaien met die "moderne hardware", maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat XP daarin beter scoort. Maar goed.... we zullen de stand van zaken eens opmaken na SP1. ;)

:w
Pagina: 1