2 computers uit 2 netwerken (bestanden delen)

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-03 08:55

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste ICT'ers,

Het probleem wat ik heb is alsvolgt:

Internet komt binnen op speedtouch router (met ingebouwde ADSL modem). Van daaruit gaat een kabel naar COMPUTER_1 en een andere kabel naar een draadloze router. Via een draadloze verbinding hangt COMPUTER_2 aan deze router.

COMPUTER_1 krijgt als IP adres: 10.0.0.9 (van ADSL modem/router)
COMPUTER_2 krijgt als IP adres: 192.168.123.189 (van draadloze router)

Op COMPUTER_2 heb ik alle hardeschijven gedeeld, maar die krijg ik via COMPUTER_1 niet te zien. Ook kan ik er niet naar pingen. Ze zien elkaar dus helemaal niet.

Beide computers heb ik in "workgroup" gezet (zelfde werkgroep naam dus ;))

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik met COMPUTER_1 bij de bestanden kom van COMPUTER_2 ??

Kunnen jullie me hiermee helpen? Ik heb zelf "netwerk infrastructure design" gedaan, maar dat is héél lang geleden....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met je WLAN router in access point modus te zetten zodat de PCs in dezelfde IP-range zitten. Ze zitten nu namelijk in twee verschillende netwerken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-03 08:51
Ik neem aan dat je subnet van elkaar verschillen.
Probeer eens je beide machines in dezelfde range te plaatsen.

dus
IP 192.168.1.xxx
Subnet 255.255.255.0

Daarnaast GOOGLE??? wat heb je verder al zelf gedaan?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:33:
Begin eens met je WLAN router in access point modus te zetten zodat de PCs in dezelfde IP-range zitten. Ze zitten nu namelijk in twee verschillende netwerken.
Ik heb al geprobeerd om die WLAN router te benaderen via COMPUTER_1 maar daar kom ik dus niet in. Op COMPUTER_2 kan ik niet komen. Daar zit geen muis/tobo op. Alleen een touchscreen.

Is er een mogelijkheid om toch die WLAN router te benaderen (en dus configureren) via COMPUTER_1 (die dus in de verkeerde IP range zit) ??

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

atmoz schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:36:
[...]
Ik heb al geprobeerd om die WLAN router te benaderen via COMPUTER_1 maar daar kom ik dus niet in. Op COMPUTER_2 kan ik niet komen. Daar zit geen muis/tobo op. Alleen een touchscreen.

Is er een mogelijkheid om toch die WLAN router te benaderen (en dus configureren) via COMPUTER_1 (die dus in de verkeerde IP range zit) ??
Kom op, zeg, beetje eigen inzet is wel vereist. PC aansluiten op de WLAN router is een mogelijkheid, of handmatig IP-adressen instellen. Dit is zeer basic networking...

Begin dus met de FAQ - Netwerken eens te bestuderen :)

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 09-08-2007 14:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

de WAN poort van je AP links laten liggen en een poort van je router naar een LAN poort aanleggen. Vervolgens de DHCP server op de AP uitzetten en een hard ip adres geven of ook op DHCP zetten. Je AP zal je nu wel alleen kunnen benaderen vanaf Computer_2.

Daarna even ipconfig /renew doen op computer 2 en klaar.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-03 08:51
Wlan afsluiten en aansluiten op je andere PC?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:38:
[...]

Kom op, zeg, beetje eigen inzet is wel vereist. PC aansluiten op de WLAN router is een mogelijkheid, of handmatig IP-adressen instellen. Dit is zeer basic networking...

Begin dus met de FAQ - Netwerken eens te bestuderen :)
Ik zal straks (als de buurman terug is) op zijn PC even de WLAN router benaderen en zo die WLAN router als accespoint instellen.

Dan zal het inderdaad moeten lukken.
Met de situatie die ik nu heb is het niet zo makkelijk...

Wat heb ik eraan als ik COMPUTER_1 zijn IP adres verander in dezelfde range als de WLAN router? Dan moet het verkeer toch nog steeds via de ADSL router (die dan weer het verkeerde IP adres heeft?)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
TrailBlazer schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:41:
de WAN poort van je AP links laten liggen en een poort van je router naar een LAN poort aanleggen. Vervolgens de DHCP server op de AP uitzetten en een hard ip adres geven of ook op DHCP zetten. Je AP zal je nu wel alleen kunnen benaderen vanaf Computer_2.

Daarna even ipconfig /renew doen op computer 2 en klaar.
Op COMPUTER_2 kan ik helemaal niets. Hangt geen tobo/muis aan. Kan hem alleen aanzetten of uitzetten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

atmoz schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:42:
[...]
Ik zal straks (als de buurman terug is) op zijn PC even de WLAN router benaderen en zo die WLAN router als accespoint instellen.

Dan zal het inderdaad moeten lukken.
Met de situatie die ik nu heb is het niet zo makkelijk...

Wat heb ik eraan als ik COMPUTER_1 zijn IP adres verander in dezelfde range als de WLAN router? Dan moet het verkeer toch nog steeds via de ADSL router (die dan weer het verkeerde IP adres heeft?)
Handmatig IP-adres aanpakken, instellingen router veranderen, IP-adres weer automatisch laten toewijzen. Zoals gezegd, zie de FAQ.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Computer_1 op de je access-point aansluiten en je AP van je router loskoppelen. Komop een beetje logisch denken.

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-03 10:10
atmoz schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:43:
[...]

Op COMPUTER_2 kan ik helemaal niets. Hangt geen tobo/muis aan. Kan hem alleen aanzetten of uitzetten.
Zoek een toetsenbord/muis voor PC2 (neem die van pc1 bijv)

btw, ik kan het niet laten maar je adverteert in je sig met een bedrijf dat ook problemen met netwerken oplost ... wie heeft de kennis? jij of je partner?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Yokidrink schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:51:
[...]

Zoek een toetsenbord/muis voor PC2 (neem die van pc1 bijv)

btw, ik kan het niet laten maar je adverteert in je sig met een bedrijf dat ook problemen met netwerken oplost ... wie heeft de kennis? jij of je partner?
Nu zit ik in de WLAN router (sitecom) die kan volgens mij niet als AP dienen. Heb onder alle menu's gekeken, maar nergens staat zo'n optie. Of moet iedere WLAN router kunnen dienen als accespoint? En hoe zit dat dan met de bekabelde aansluitingen op die router? Werken die dan nog?

[offtopic]
Van dat bedrijf ben ik degene met de kennis. Heb daar ook voor gestudeerd :)

Verwijderd

Mensen die het verschil zien tussen een wireless router met en zonder access point? elke wireless router is toch een access point?! Dat je hem idd aan en uit kunt zetten, ok :P Dit betekent dus
dat de opmerking van gambieter "Begin eens met je WLAN router in access point modus te zetten zodat de PCs in dezelfde IP-range zitten" totaal uit de lucht is gegrepen.

offtopic:
zolang jij de bedrijfssite niet zelf (IE-only frontpage) gemaakt hebt (bevestigd, en gelukkig maar :)).
Desondanks (hoe egoïstisch van me, vind ik zelf) ben ik van mening dat het papiertje niet op kan tegen nerderige autonomie op ICT gebied.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 15:13 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

atmoz schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:01:
[...]

Nu zit ik in de WLAN router (sitecom) die kan volgens mij niet als AP dienen. Heb onder alle menu's gekeken, maar nergens staat zo'n optie. Of moet iedere WLAN router kunnen dienen als accespoint? En hoe zit dat dan met de bekabelde aansluitingen op die router? Werken die dan nog?
Als je niet eens typenummers geeft kunnen we natuurlijk niks zeggen. Maar 90% kan dit gewoon. Lees mijn post eens door.
[offtopic]
Van dat bedrijf ben ik degene met de kennis. Heb daar ook voor gestudeerd :)
dan ga ik nu heel bot zeggen dat ik het zorgelijk vind dat je dit niet zelf op kan lossen en volgens mij de basics van netwerken echt niet begrijpt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probeer eens de kabel die je oorspronkelijk (dus de kabel die vanaf je adslmodem/router af komt) in de WAN poort van je WLAN router had zitten, in een LAN poort te stoppen (als je die nog over hebt tenminste). Dan omzeil je het router gedeelte en zal een groot deel van het probleem al verholpen zijn. Wellicht dat je nog wel even de DHCP server van de WLAN router moet uitzetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TrailBlazer schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:06:
[...]
dan ga ik nu heel bot zeggen dat ik het zorgelijk vind dat je dit niet zelf op kan lossen en volgens mij de basics van netwerken echt niet begrijpt.
offtopic:
Dat gevoel krijg ik ook heel erg, want dit is echt heel basic networking. En uitgebreid op het web te vinden als je zoekt.

Zie verder TrailBlazer in "2 computers uit 2 netwerken (bestanden d...", daar staat precies wat je moet doen. Al zou ik het in de volgorde 1) DHCP-server uit, 2) IP-adres uit 10.0.0.* reeks geven, 3) kabel vanuit modem naar LAN poort ipv WAN poort doen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:03:
offtopic:
zolang jij de bedrijfssite niet zelf (IE-only frontpage) gemaakt hebt is die :) terecht. Of bevestig net als ik uit je reacties haal dat het papiertje niet op kan tegen nerderige autonomie op ICT gebied.
Die site heb ik niet gemaakt inderdaad.
TrailBlazer schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:06:
[...]

Als je niet eens typenummers geeft kunnen we natuurlijk niks zeggen. Maar 90% kan dit gewoon. Lees mijn post eens door.

[...]

Sorry vergeten erbij te vermelden het is een Sitecom WL-114 Router.
Ik ben de basics vergeten. Misschien komt het daarom dat jullie denken dat ik het niet begrijp. Als je 4 jaar lang niets op dit gebied doet dan moet je er echt weer even in komen. Maar het klopt. Ik had iets meer zelf moeten opzoeken en bekijken. Vraag te graag en snel wat aan anderen :)

[offtopic]
Tijdens de studie heb ik veel moeten doen met CISCO routers, switches, etc. al die zooi die ermee te maken heeft. Had altijd goede punten op de opleiding, maar het interesseerde me gewoon niet. Dan blijven zo'n dingen ook niet hangen he.

Ik ga nog wat klooien met IP adressen. Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Topic mag dicht als de mod's vinden dat ik te weinig zelf heb gedaan.

[edit]

En nog thanks voor bovenstaande reacties.
Daar kan ik denk ik wel iets mee!!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Orion84 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:11:
Probeer eens de kabel die je oorspronkelijk (dus de kabel die vanaf je adslmodem/router af komt) in de WAN poort van je WLAN router had zitten, in een LAN poort te stoppen (als je die nog over hebt tenminste). Dan omzeil je het router gedeelte en zal een groot deel van het probleem al verholpen zijn. Wellicht dat je nog wel even de DHCP server van de WLAN router moet uitzetten.
Tss een beetje mijn post een beetje leesbaarder neerzetten
TrailBlazer in "2 computers uit 2 netwerken (bestanden d..."

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ff gemist :P

Wil daar nog wel aan toevoegen dat als het op die manier wordt aangesloten dat je volgens mij wel degelijk ook met PC1 bij de webinterface van de WLAN router (die niet meer routert) kan komen. Het zit allemaal gewoon in hetzelfde netwerk dan namelijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
't Werkt :)

Super! Handig dat je zo'n WLAN router ook kunt gebruiken als hub en dan toch ook draadloos kunt gebruiken.

Nu krijgen ALLE computer in het netwerk (huis) een IP van de ADSLmodem/router.

Ook bestanden delen gaat nu (natuurlijk) goed.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je dan nog even precies post hoe je het voor elkaar gekregen hebt ;)

Dan blijft dat ook bewaard voor het nageslacht tweakers die een vergelijkbaar probleem hebben en wel de search gebruiken ;)

Er zijn namelijk nogal wat min of meer verschillende oplossingen aangedragen in de loop van dit topic :)

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 09-08-2007 15:30 ]

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 23:32
Optie1:
- router tabellen aanpassen op router
verkeer naar 192.168.123.0/24 routeren naar de interface die naar je AP router gaat.
verkeer van 192.168.123.0/24 voor 10.0.0.0/24 routeren naar LAN op router
- router tabellen aanpassen op AP (of default gateway instellen)
10.0.0.0/24 routeren naar de interface die naar je router gaat.

Optie 2:
- DHCP server uitzetten op AP
- DCHP relay aanzetten op AP
- AP vast IP adres geven uit de 10.0.0.x reeks. SpeedTouch heeft geloof ik IP 10.0.0.8 dus ik zou zeggen, geef je AP 10.0.0.5 255.255.255.0

(Misschien dat je de firewall instellingen nog moet aanpassen)

[ Voor 18% gewijzigd door Mickman op 09-08-2007 15:33 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:23:
Als je dan nog even precies post hoe je het voor elkaar gekregen hebt ;)

Dan blijft dan ook bewaard voor het nageslacht tweakers die een vergelijkbaar probleem hebben en wel de search gebruiken ;)

Er zijn namelijk nogal wat min of meer verschillende oplossingen aangedragen in de loop van dit topic :)
Zekers!! Inderdaad handig voor als ik 't weer vergeten ben ;) hehe

De kabel wat van de ADSL router/modem naar de WAN poort van de WLAN router had lopen heb ik uit de WAN poort van de WLAN router gehaald en in de LAN poort van diezelfde router gestopt. Ook heb ik DHCP in diezelfde (WLAN) router uit gezet. Daardoor krijgen alle PC's (bedrade, maar ook draadloze) die aan die router hangen een IP adres van de ADSL router/modem. En hierdoor hebben ALLE computers die aan beide routers hangen een IP adres in de 10.0.0.x range. Als ze dan ook nog allemaal in dezelfde werkgroep zitten (zelfde werkgroep naam dus) dan is bestanden delen zo gepiept :)

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 23:32
oh ok ;) je hebt het al voor elkaar.
Pagina: 1