Beeldschermen stuk door Windows Vista?

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40
Een beetje een vreemd topic wellicht maar goed

Ik heb het vermoeden dat door Windows Vista met UAC beeldschermen vroegtijdig stuk gaan.

Heb het nu al twee maal meegemaakt, mijn eigen 19 inch Iiyama CRT waar de voeding het van heeft begeven nadat ik twee weken Vista Business op mijn PC had draaien en een 17 inch Yüsmart waar de backlight inverter het van begeven heeft.

Waarom wijs ik Windows hier voor aan? Door de UAC meldingen gaat het beeldscherm telkens even op zwart en daarna weer vol brightness verder.

Mijn vraag is niet of ik het zwart worden van het scherm voor korte tijd uit kan schakelen, desnoods kan ik UAC wel uitschakelen. Dit wil ik graag buiten dit topic houden.

Mijn vraag is wel of er meerdere mensen zijn waar opeens opvallend beeldschermen stuk gaan sinds dat Windows Vista op de pc/laptop staat.

Technisch valt het wel te onderbouwen, het scherm gaat voor zeer korte duur als het ware uit en weer aan. Hier moet een beeldscherm van op zijn kop krijgen.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Uit en aan? Ik ervaar het als een fade-out en fade-in?

Hier staat tekst

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
1. Disable switching to the Secure Desktop for UAC prompts:
Security Settings->Local Policies->Security Options ->
User Account Control: Switch to the secure desktop when prompting for elevation - Set to Disabled
Now, when you get UAC prompts, the screen won't go grey, the UAC prompts will use the Aero theme, and you can still operate many other programs without needing to respond to the UAC prompt

Hierdoor blijft het thema bij UAC hetzelfde, het scherm gaat dan waarschijnlijk niet flikkeren.

http://specs.tweak.to/15535

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

Uit en aan is het hier inderdaad ook niet, de monitor blijft aan maar alle pixels zijn zwart.
Zou niet best zijn als een monitor daar niet tegen zou kunnen.

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tijdens film kijken en het spelen van diverse spellen gaat een scherm toch ook niet defect van... :?

Zou mooie boel zijn. :D

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

dit soort dingen kunnen wel de levensduur van een scherm verkorten

-_-

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

momania

iPhone 30! Bam!

job schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:34:
Uit en aan is het hier inderdaad ook niet, de monitor blijft aan maar alle pixels zijn zwart.
Zou niet best zijn als een monitor daar niet tegen zou kunnen.
Ik heb zelf ook het idee dat het scherm even geen signaal krijgt als Vista de melding wilt laten zien. Alleen net niet lang genoeg om je scherm een 'no-input' te laten zien of op standby te gaan.

Volgens mij zetten ze video kaart output uit -> laag over het scherm heen gooien met de melding er bovenop -> output weer aan.
Dat gaat bij sommige zo snel dat je het niet zien, maar bij oudere machines duurt het even en zeker op een crt scherm zal dat dan idd goed opvallen.
Daarbij denk ik dat het idd ook niet echt lekker voor je scherm is.

[ Voor 6% gewijzigd door momania op 09-08-2007 15:47 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Gewoon even in je local security policy kijken, daar kun je deze secure desktop uitschakelen onder de UAC settings.

Het lijkt me overigens erg onwaarschijnlijk dat dit invloed heeft op de levensduur, dan zou je ook geen films kunnen kijken of games kunnen spelen waarbij veel geschakeld wordt tussen zwart en wit.

Overigens wordt de video output hierbij nooit uitgeschakeld, het is gewoon een overlay, verder niets bijzonders. Dat ie soms even volledig op zwart gaat wil niet zeggen dat de video output ook echt uit gaat, het is gewoon een zwart scherm bij het overschakelen van de normale desktop naar de secure desktop.

Overigens lijkt subjectief UAC vaak voor te komen as je aan het installeren bent, maar die 10x op een dag kan natuurlijk no way invloed hebben op de levensduur van je scherm, misschien als je het 10000x op een dag doet, maar zelfs dan betwijfel ik het.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 15:51 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:36

Haan

dotnetter

Het lijkt mij toch ook dat dit meer door 'toeval' wordt veroorzaakt hoor.. Zoals gezegd zou het wel erg dubieus zijn als door een beetje dimmen van het scherm je monitor opeens kapot zou gaan.. Hell, mijn laptopscherm zou al anderhalf jaar geleden kapot zijn geweest door het laag zetten van de helderheid als ik op de accu werk en hoog als ik aan netspanning hang!

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

M2M schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:40:
dit soort dingen kunnen wel de levensduur van een scherm verkorten
Omdat :? Enige onderbouwing zou voor mij als leek wel prettig zijn ;)

Verder lijkt het me onwaarschijnlijk omdat de beeldschermen gewoon hun konstante juice ontvangen en het alleen maar om een videosignaal gaat die iets vernaderd in de beeldscherm opbouw, niet meer en niet minder zoals in games of in films, dus ik vraag me af waar het vermoeden van TS dan vandaan komt.

Hoe oud zijn je toestellen eigenlijk ? Heb je zel goed onderhouden ? Iiyama heeft ongeveer een gemiddelde levensduur van 7 jaar en het 2de merk wat je noemt zegt mij verder vrij weinig. Verder vraag ik me af in hoeverre mensen hun CRT monitors/tv's onderhouden. Voorheen was het al zo dat bij televisie's je eenmaal per jaar de kast dient open te maken om de diversen printplaten en voeding te ontdoen van de laag stof. Hetzelfde geldt in principe ook voor pc's, helaas iets wat maar weinig mensen weten.

Hoe vaak gebeurt het niet dat een computer instabiel word door de stof opgevreten koelingsblokken waardoor vele fan's ook overlijden met als gevolg doorgebrande cpu/gpu's ? Teveel, temeer omdat mensen geen rekening houden met de plaatsing van hun pc kast. Ik zie te vaak mensen computers op een stof gevoelige plek neerzetten, 1+1=2 ;) Zwijg ik nog maar even het aantal harde schijven wat kapot gaat door stof, puur omdat ze lagen opbouwen en hun hitte niet meer goed kwijd kunnen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06

Spotmatic

Ken sent me

Volgens mij vergeten jullie hier het verschil tussen een CRT en een TFT: waar een TFT constant aan staat (backlight, vandaar ook de meestal beroerde zwartwaarden, wat ook geldt voor beamers) wordt er bij een CRT geen electronenstraal op de beeldbuis getrokken wanneer er geen videosignaal is. Vandaar de perfecte zwartweergave van een CRT!

Overigens, TS: heb je soms het contrast van de monitoren vol opengedraaid? Hoe hoger het contrast van een CRT, hoe meer je van de voeding vergt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:34
GH45T schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:20:
Waarom wijs ik Windows hier voor aan? Door de UAC meldingen gaat het beeldscherm telkens even op zwart en daarna weer vol brightness verder.
Dan zou (zoals eerder opgemerkt) het spelen van spellen en films zeer fataal zijn voor je beeldscherm, daar gebeurt zoiets namelijk vele malen per uur.

Ik ben niet echt zo op de hoogte van Vista, maar UAC is toch de Windows versie van sudo (dat je als user tijdelijk beheersrechten kan krijgen)? Ik weet niet hoe vaak jij beheerders taken aan je computer doet. Maar op mijn pc (met Linux dan) is gemiddeld genomen niet meer dan 1 keer per dag.

Conclusie, als dat al fataal zou zijn voor je monitor, zou gamen en films kijken nooit kunnen met een hedendaags scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 09-08-2007 16:10 ]

Verwijderd

robbert schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 16:08:
[...]
Ik ben niet echt zo op de hoogte van Vista, maar UAC is toch de Windows versie van sudo (dat je als user tijdelijk beheersrechten kan krijgen)? Ik weet niet hoe vaak jij beheerders taken aan je computer doet. Maar op mijn pc (met Linux dan) is gemiddeld genomen niet meer dan 1 keer per dag.
Dat is het precies ja, als het goed is heb je dat gewoon nooit nodig, alleen als je net je PC hebt geinstalleerd en je wat programma's moet installeren heb je het vaker nodig (en dan vinden mensen het irritant en zetten het uit waardoor ze qua security weer op het XP niveau zitten en Vista bagger vinden...).

No-way dat zoiets je monitor kapot gaat, als je je PC opnieuw opstart dan gaat je scherm ook even helemaal uit (dan verliest ie wel het complete signaal), dat doen mensen vaak ook meerdere keren op een dag. Je monitor gaat van zoiets gewoon niet stuk.

• GH45T
Kan toeval zijn natuurlijk

Maar op een CRT zul je het echt merken, je hoort het beeldscherm dan ook klikken als het ware, net zoals wanneer je de resolutie wijzigt

En hoe vaak je op een dag beheerdersrechten nodig hebt? Als ik een bestand in de root van mijn C schijf wil zetten krijg ik al een UAC, als ik de eigenschappen van mijn computer bekijk krijg ik al een UAC melding etc.

Kortom, ik weet best hoe je het uit zet, daar gaat het ook niet om, ik weet ook echt wel dat in films en dergelijke ook wisselende beelden zijn, maar daar hoor ik een CRT niet constant klikken als in scherm compleet opnieuw opbouwen.

En ja, mijn Iiyama is goed onderhouden, maak het ding om de paar maanden schoon (stof aan de binnenkant) zit een stekkerdoos op met overspanningsbeveiliging en het scherm loopt ook niet op zijn tenen (1280x1024 op 72 hz terwijl hij 1600x1200 aankan op 72 hz. Brightnes op 60%)

Maar goed, ik ben het er mee eens dat je naar aanleiding van 2 beeldschermen een conclusie kunt trekken maar daarom starte ik dit topic juist, om te kijken of er meer mensen waren die dit op was gevallen.

Dit is GEEN Microsoft bash topic, is mijn doel ook niet, ben gewoon benieuwd.

• robbert
GH45T schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 18:30:
Maar op een CRT zul je het echt merken, je hoort het beeldscherm dan ook klikken als het ware, net zoals wanneer je de resolutie wijzigt
Dat zou inderdaad wel raar zijn. (Gelukkig doet gksudo dat soort rare dingen niet..) Als die echt van resolutie zou switchen zou wel erg debiel zijn.
En hoe vaak je op een dag beheerdersrechten nodig hebt? Als ik een bestand in de root van mijn C schijf wil zetten krijg ik al een UAC, als ik de eigenschappen van mijn computer bekijk krijg ik al een UAC melding etc.
Waarom zou je in hemelsnaam een bestand in de root van je filesystem willen zetten? Je hebt toch een home directory (of hoe het in Windows heet) om je bestanden in te zetten? Daarnaast zou ik ook niet weten wat je nou de hele dag met de eigenschappen van je computer moet. Maar goed, ik denk dat dit te offtopic gaat...
En ja, mijn Iiyama is goed onderhouden, maak het ding om de paar maanden schoon (stof aan de binnenkant) zit een stekkerdoos op met overspanningsbeveiliging en het scherm loopt ook niet op zijn tenen (1280x1024 op 72 hz terwijl hij 1600x1200 aankan op 72 hz. Brightnes op 60%)
Ik neem aan dat ik hieruit af kan leiden dat die op 1280x1024 ook op een hogere refreshrate kan draaien. Als dat inderdaad zo is, waarom zou je een lagere refreshrate gebruiken dan mogelijk?

[ Voor 20% gewijzigd door robbert op 09-08-2007 18:52 ]

Verwijderd

robbert schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 18:50:
[...]
Dat zou inderdaad wel raar zijn. (Gelukkig doet gksudo dat soort rare dingen niet..) Als die echt van resolutie zou switchen zou wel erg debiel zijn.
Doet ie ook niet, hij hoort het in ieder geval niet te doen. Het kan wel zijn dat ie even op zwart gaat, je monitor kan hier inderdaad op reageren (je hoort de beeldbuis te ontladen). Maar zelfs als ie de display geheel uit zou schakelen zou je display daar gewoon tegen moeten kunnen (zoals gezegd, je moet toch ook gewoon meerdere keren op een dag opnieuw kunnen starten of van resolutie kunnen wisselen (denk aan het starten van een spelletje).
[...]
Waarom zou je in hemelsnaam een bestand in de root van je filesystem willen zetten? Je hebt toch een home directory (of hoe het in Windows heet) om je bestanden in te zetten? Daarnaast zou ik ook niet weten wat je nou de hele dag met de eigenschappen van je computer moet. Maar goed, ik denk dat dit te offtopic gaat...
In Windows heet dat ook de home directory ;)
En je hoort inderdaad niet dagelijks dingen te doen waarvoor UAC nodig is, gewoon rechtermuisknop eigenschappen op Computer zorgt dan ook niet voor een UAC scherm, pas als je ook daadwerkelijk settings wilt gaan veranderen (er staat netjes een icoontje bij de specifieke settings die UAC nodig hebben).

@TS:

Als je je zorgen maakt zet je secure desktop toch uit zoals ik zei? Dit is niet hetzelfde als UAC uitzetten, UAC blijft gewoon aan en functioneel, enkel heb je niet de extra beveiliging van de secure desktop, maar er zijn geen exploits bekend die daadwerkelijk gebruik maken van het gat wat er zou zijn bij het niet gebruiken van een secure desktop. (Iets met het aanpassen van de muiscursor waardoor je denkt dat je op nee drukt maar je eigenlijk op ja drukt, redelijk complex iets, maar MS heeft z'n huiswerk goed gedaan en het dus helemaal afgedicht met een secure desktop).

• GH45T
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:24:@TS:

Als je je zorgen maakt zet je secure desktop toch uit zoals ik zei? Dit is niet hetzelfde als UAC uitzetten, UAC blijft gewoon aan en functioneel, enkel heb je niet de extra beveiliging van de secure desktop, maar er zijn geen exploits bekend die daadwerkelijk gebruik maken van het gat wat er zou zijn bij het niet gebruiken van een secure desktop. (Iets met het aanpassen van de muiscursor waardoor je denkt dat je op nee drukt maar je eigenlijk op ja drukt, redelijk complex iets, maar MS heeft z'n huiswerk goed gedaan en het dus helemaal afgedicht met een secure desktop).
Bedankt voor het medenken maar zoals in de startpost staat:
Mijn vraag is niet of ik het zwart worden van het scherm voor korte tijd uit kan schakelen, desnoods kan ik UAC wel uitschakelen. Dit wil ik graag buiten dit topic houden.
Het gaat me niet om het voorkomen van dit soort problemen maar ik vraag me gewoon af of het door Vista kan komen. Niet dat ik Microsoft verantwoordelijk houdt voor het stuk gaan van beeldschermen maar ik ben gewoon benieuwd of het meer voorkomt.

Ik begrijp zelf ook wel dat een beeldscherm vaker uit en aan kan worden gezet en dat ze daar niet van stuk gaan. Ook begrijp ik, zoals gezegd, dat ik naar aanleiding van twee beeldschermen niet echt een conclusie mag trekken, vandaar juist dit topic.

Enige wat ik me afvraag is dus of bijvoorbeeld systeembeheerders binnen grote bedrijven waar Vista al (gedeeltelijk) in gebruik is het opvalt dat er sinds die tijd meer beeldschermen stuk gaan.

Als ik de oplossingen voor Windows zou willen weten had ik het wel in WOS neergezet ;)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 08:20

silitek

Tubes Only

Altijd leuk, mensen die denken dat software, hardware stuk kan maakt... :+

Tubes....It's what make music music!

• GH45T
silitek schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:53:
Altijd leuk, mensen die denken dat software, hardware stuk kan maakt... :+
Altijd leuk, mensen die denken dat software hardware niet stuk kan maken.

Heb je uberhaubt wel het topic gelezen?

Ik stel helemaal niet dat het per direct kapot gaat maar hardware kan wel degelijk op zijn klote krijgen door software.

Moet je eens opletten, als ik je beeldscherm constant van aan naar standby schakel en weer naar aan etc. Als je dat 24/7 doet houdt je scherm dat zeker weten geen maand vol.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 23:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

GH45T, dit was een van de eerste dingen waar ik aan dacht na de installatie van WinVista. Constant het scherm 'klik/klik', dat kon nooit goed zijn. Ik heb dat gedoe ook meteen uitgeschakeld.

Mijn TFT schoot namelijk meteen naar 'powersaving' (INVERTER UIT dus) en moest weer aangaan.
Het constant aan/uitschakelen van inverters/hardware is vanzelfsprekend niet goed. zeker niet als je binnen een uur (je houd immers van tweaken, gebruiken van een systeem) tig keer een klikkend scherm hebt.

Wat ik uit dit topic opmaak, is dat veel mensen een monitor hebben met een iets tragere respons op het schakelen van het beeldsignaal; de monitor blijft branden en de desktop is weer terug. Dit is dus NIET bij iedereen het geval :)

@ silitek: ooit gehoord van softwarematig overclocken? Daar kan ook hardware mee gemold worden, maar dan moeten we onderscheid gaan maken in 'type software' en het doel ervan.

[ Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 09-08-2007 23:17 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Mijn monitoren schakelen toch over het algemeen wel snel, maar ik heb nog nooit gehad dat het knippert of zou gaan klikken. Ik ervaar het toch echt als een fade in.

Wellicht dat we eens kunnen onderzoeken wat precies de omstandigheden zijn wanneer Vista dit gedrag vertoont.

Systeembeheerders bij grotere bedrijven zullen hier nooit last van hebben daar de gebruikers geen admins zijn en dus ook nooit geen UAC schermpje voor hun neus zullen krijgen. ;)

Misschien dat ook iemand een mail kan sturen naar een paar fabrikanten om het te vragen? Zoals gezegd ook bij het opstarten van een spel moet er gewisseld worden van resolutie en er zijn nog veel meer omstandigheden waarin de monitor even uit gaat en dan weer aan.

Ik ga er overigens vanuit dat de tijd tussen het uit en inschakelen niet relevant is, eens of oneens en waarom?

Hierom denk ik dat fabrikanten hier vast gegevens over hebben en er monitoren zijn die er beveiligingen tegen hebben als het echt een probleem zou zijn? Bij mijn TFT is het overigens zo dat de backlight nooit zomaar uitgeschakeld zal worden. Wanneer de invoer verdwijnt komt eerst netjes de melding op het scherm dat er geen invoer meer is en na 15 sec ofzo gaat het scherm op een normale manier in standby.

Bij een CRT zou het niet het wegvallen van de electronenstraal zijn wat schade veroorzaakt, bij een spelletje (denk aan Doom 3) heb je continu hele donkere schermen gevolgd door extreem felle schermen. Ook in films ed komt dat veel voor, het kan dus nooit zo zijn dat dat een probleem zou zijn.

Het zou dan dus moeten liggen in het verwerkende deel van de monitor. CRT monitoren werken voor een groot deel in realtime, het signaal wat binnenkomt wordt direct weergegeven zonder opslag of verwerking daartussen. Vroeger was dit vaak een probleem, wanneer er een verkeerd signaal gegeven werd kon een van de spoelen die de electronen straal afbuigt overloaden en daarmee kapot gaan. Tegenwoordig zitten er standaard beveiligingen in de monitoren waardoor het systeem simpelweg een out of range melding geeft en dus niet stuk gaat.

• GH45T
Bij een CRT zou het niet het wegvallen van de electronenstraal zijn wat schade veroorzaakt, bij een spelletje (denk aan Doom 3) heb je continu hele donkere schermen gevolgd door extreem felle schermen. Ook in films ed komt dat veel voor, het kan dus nooit zo zijn dat dat een probleem zou zijn.
Het is ook niet alleen maar fel licht - zwart - fel licht maar je hoort bij een CRT echt het scherm schakelen.

Verwijderd

GH45T schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 23:42:
[...]

Het is ook niet alleen maar fel licht - zwart - fel licht maar je hoort bij een CRT echt het scherm schakelen.
Schakeling 2D-3D modus. Maar hoe oud waren je schermen nu ?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 21:22

Pogostokje

* twiet *

Toeval of niet, bij mij is een paar weken na installatie van Vista een TFT gestopt met werken, scherm ging niet meer aan. Het ding was net meer dan een jaar oud en viel niet meer onder garantie. Nog nooit heb ik een scherm zo snel stuk zien gaan ... maar het KAN toeval zijn. Ik had er niks achter gezocht, maar ik gebruik inderdaad wel de UAC en bij het vertonen van het UAC-schermpje ging het scherm wel heel kort helemaal 'uit' (power lampje van groen naar oranje enzo).

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• GH45T
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 23:48:
[...]

Schakeling 2D-3D modus. Maar hoe oud waren je schermen nu ?
De Iiyama is van juli 2001 zo uit mijn hoofd. Jaar klopt zeker, maand kan er een beetje naast zitten.

De Yüsmart was een half jaar ongeveer oud.

• robbert
Dan mag je mij eens uit gaan leggen wat 2d en 3d modus nou precies is, je monitor kent zoiets sowieso al niet en je videokaart tot mijn weten ook niet.

Verwijderd

En Vista ook niet, alle rendering wordt via Direct3D gedaan.

Het uitschakelen kan gebeuren bij het uitschakelen van de themes voor de secure desktop, maar daarbij hoort het scherm niet op standby te gaan.

Maar hoe vaak komt het nu helemaal voor? Zelfs 50x per dag is nog bizar weinig eigenlijk voor het scherm (terwijl ik persoonlijk de PC al uit het raam had gegooid als ik 50x op een dag UAC zou zien), dan zou 1x schakelen al enorm veel invloed moeten hebben op de levensduur dat schermen massaal zouden moeten sterven. Opnieuw opstarten zorgt ook voor het heel snel aan en uitschakelen van het scherm en dat heeft mijn CRT al tienduizenden keren gedaan zonder moeite.

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:08
Welllicht een te late respons maar ik wilde dit toch even vertellen. Mijn ervaringen met de meldingen van UAC zijn dat soms ná de melding van UAC de resolutie niet meer klopte, standaard staat mijn scherm op 1440x900, maar na de melding van UAC wordt de resolutie plots 1152x900 (o.i.d.). In ieder geval zeer vervelend, ik heb nu de tip van tjtristan uitgevoerd maar dan via "secpol.msc" en de melding van UAC komt nog wel, maar het scherm gaat niet meer even op zwart, wel zo prettig. nog even dit, m'n monitor is een 19" Acer al1916W (tft breedbeeld) en m'n grafische kaart een GeForce 6800XT.

Als je de NL versie hebt van Vista en je wilt dit ook zo hebben en UAC toch gewoon blijven gebruiken;

uitvoeren>secpol.msc>lokaal beleid>beveiligingsopties> en dubbelklik dan onder gebruikersaccountbeheer " naar het beveiligd bureaublad overschakelen............", selecteer dan "uitgeschakeld"

met dank aan tjtristan.

XBL gamertag StayingPow3r

Pagina: 1