Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DBGrid Borland Builder 6.0 Enterprise

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een beginnersvraag:

Ik heb een Table1 waar via een Datasource gegevens worden bewaard maar de gegevens uit Table1
moet in een DBGrid komen te staan waarbij alle records uit Table1 onder elkaar komen.

Ik heb al de C++ help files doorgelezen maar kom er niet helemaal uit.

Met C++ heb ik wel veel gewerkt maar niet met de BDE controls van de Builder...

Alle hulp is welkom,

Hier onder een korte situatieschets:
Ik heb al een werkende Table1 en Datasource geplaatst op het form en de data wordt
goed opgeslagen in de *.dbf bestanden.

Nu heb ik daarnaast nog een DBGrid1 geplaatst en de properties ingevuld. De manier waarop deze
ingevuld zijn heb ik gehaald uit een example die bij de C++ Builder geleverd is, maar dan uiteraard met mijn properties van Table1 en Datasource.
In de example heb ik vervolgens gezocht op DBGrid1 in de hoop daar code te vinden die de DBGrid zou vullen met de data uit de database maar zonder iets te vinden.
Hieruit concludeer ik (misschien verkeerd matig) dat dit op een of andere manier automatisch gaat via de properties. Doch op deze manier krijg ik het niet werkende.
Als ik een vb zou hebben hoe een rij van een DBGrid wordt gevuld met data zou dit al een eind verder
helpen.

Een error krijg ik niet, enkel er komt geen data in de DBGrid te staan.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Normaal gezien moet je gewoon de juiste properties zetten;
Welke properties zet je ? Hoe doe je dat ?
Wijst je DAtaSource naar de juiste Table ?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even de properties geven,:

DBGrid datasource = dsploegen
dataset = ploegen

Ttable databasename = ploegen
Ttable name = ploegen
Ttable tablename = ploegen.dbf

TDatasource dataset = ploegen
name = dsploegen

ik hoop dat dit voldoende duidelijk is...

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 12:43 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zoeken op "DBGrid1" in de helpfiles lijkt me nogal onzinnig; dat is immers de arbitraire naam van je control; zoeken op "DBGrid" lijkt me al logischer ...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
sorry, ik had inderdaad gezocht op DBGrid en dan kom ik op de properties, methods en events uit van DBGrid, die heb ik doorgelezen, maar misschien iets over het hoofd gezien of niet gesnapt, nogmaals dit zijn mijn eerste stappen met BDE.

de eenvoudige example fishfacts werkt wel en dit is het meest eenvoudige prg dat ik kan vinden, ik had gehoopt hier de dingen in te vinden en er van te leren maar dit is tot nu toe dus nog niet een verduidelijking geweest.

nu zijn mijn field beschrijvingen van DBGrid en TTable wel verschillend, is dit misschien de reden ?

nochtans is het in de example toch ook niet hetzelfde dacht ik.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 12:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
hierbij even laten weten dat het nu wel werkt, ik had verkeerde properties ingesteld bij de columns fieldnames. eens die juist gekoppeld waren werkte de tabel prima zonder fouten.

dus dit topic is ok.

Verwijderd

Topicstarter
aan iedere persoon die mij een positief antwoord heeft gegeven wil ik mijn dank betuigen, echter wil ik ook even zeggen dat ik de mentaliteit van sommige mods, niet allemaal, nogal bot vind om steeds een topic direct te sluiten, en daarom ga ik terug naar programmersheaven waar men wel topics mag starten voor een "wissewasje". waarschijnlijk zullen jullie mij niet missen maar ik jullie ook niet.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Kijk, als je je hier gewoon aan de regels houdt (waar je al een paar keer op gewezen bent), dan is dit hier gewoon een leuk forum. Zowel voor jou, als voor de mede-GoT'ers, PRG'ers.

Het is voor jou niet leuk dat je topic gesloten wordt, maar het is voor ons ook niet leuk als je telkens opnieuw vragen stelt zonder dat je zelf al moeite gedaan hebt om tot de oplossing te komen (ofwel doe je dat wel, maar laat je het niet zien, waardoor het voor ons lijkt alsof je hier gewoon de vraag stelt, en verwacht dat iemand je binnen x aantal minuten gewoon de oplossing voorkauwt.
Hier willen we best mensen helpen, maar het moet tweerichtingsverkeer zijn, en geen éénrichtingsverkeer. Anders houdt het snel op.

Dat je mij bot vind kan goed zijn, en daar lig ik eerlijk gezegd ook niet wakker van. Ik wil gewoon dat dit forum voor iedereen -zowel voor beginners als voor gevorderden, voor mensen die hier zijn om hulp te krijgen als voor de mensen die hier zijn om hulp te bieden- plezant en leerzaam is.
Maar, dat kan alleen als iedereen zich gewoon aan een paar simpele basis-regels houdt. En dat is makkelijker dan je denkt.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg dat ik een beginner ben, maar als je steeds elk topic gaat sluiten moet ik wel een nieuwe openen, ik heb de gedragsregels gelezen, en sorry als dit niet direct duidelijk wordt in het topic, maar als je het topic openlaat kan ik het wel verbeteren of aanpassen naar de forumregels toe, anders niet. Ten slotte is er een edit knopje.

En ja, ik heb hier boeken in het Engels over BDE, ik lees de help files door en ik laad een example programma in om te zien hoe daar het uitgevoerd wordt. Ik kopieer zelfs stukken uit de examples en probeer dan te begrijpen wat er gebeurt. Maar dan is het nog steeds een hoop om te leren en ik had gehoopt om hier, dit is tenslotte een forum, duwtjes in de rug te krijgen.

Toen ik hier op het forum enkele dagen begon wist ik nog niets van de BDE, met hulp van hier begrijp ik de structuur al van een Table, DataSource & DBGrid.

Nogmaals, ik heb al veel in C++ Builder geprogrammeerd maar eigenlijk enkel voor electronika toepassingen en het aansturen van printplaten met de pc poorten RS232 & USB. Dus een leek ben ik niet. Echter BDE of Database heb ik nog nooit gedaan. Vermits bijleren altijd intressant is ben ik dus met die BDE begonnen. Eén ieder zijn kennis is de geschiedenis van wat hij gelezen, gezien of aangeleerd heeft. Misschien dat jij, als je het momenteel nog niet kan, ooit een electronika projectje wilt maken en wilt geholpen worden, zal je ook blij zijn met elke toegereikte informatie.

Ik begrijp dat ik niet voor elk "wissewasje" een topic kan openen maar laat tenminste 1 topic open en als het niet naar de forum regels is dat ik dan het kan aanpassen dat het wel past.

Als laatste wil ik nog even een situatieschets geven met wat ik al bereikt hebt en wat er nog open staat dat ik moet uitpluizen:

1. Een werkend database systeem gebasseerd op Table, DataSource & DBGrid werkt zonder problemen, mede dankzij dit forum

2. Een kolom uit een DBGrid kan ik van kleur veranderen, echter een individuele kolom nog niet, dus
gebasseerd op col/row selector.

3. Een DataClientSet die gegevens verzamelt in een grid vanuit verschillende bestanden.

4. Een table gevuld met gesorteerde data uit een bestand, bijvoorbeeld op artikelnummer.

Nogmaals, ik wens hier geen hapklare broncode, echter een duwtje in de rug, zoiets van, dat probleem kan je aanpakken met dat component. Dan bekijk ik dat component, en probeer er vervolgens wat mee. Als je niet weet welke ingredienten je nodig hebt om soep te koken is dat ook
een onbegonnen zaak, eens je weet wat je nodig hebt moet je geen kok zijn om het te kunnen.

Als dit niet de bedoeling is van dit forum dan aanvaard ik dat, en moet ik zonder hulp verder, echter ik vermoed dat elk forum toch de bedoeling heeft om zowel beginner als gevorderde, indien mogelijk en in mate, te proberen helpen met zijn of haar probleem. Ik lees andere topics ook en zal het niet nalaten om indien er zaken te zijn waar ik kan mee helpen, ook proberen te antwoorden. Ik ben niet iemand die gisteren zijn pc heeft gekocht en vandaag hem aangezet heeft! Ik ken veel pc programmeertalen, plc programmeertalen en tenslotte kan ik ook nog de meeste microcontrollers programmeren..., maar op dit moment ben ik met BDE bezig en daar heb ik hulp bij nodig. Geef ik eerlijk toe :X .

Ik ben nu aan het experimenteren met de DataClientSet en zal bij problemen of vragen deze zo duidelijk mogelijk te stellen en hoop dan op een beetje begrip voor een beginner op het vlak van BDE.

Verwijderd

Vraagje: zit je vast aan een DBF database formaat, of mag 't ook MSSQL Express zijn of Access?
Dan kun je nl. die hele BDE laten vallen, en dat zou ik je sowieso willen aanraden want de BDE kent een hoop problemen en er wordt niet meer aan doorontwikkeld door Borland/CodeGear. ADO is op dit moment de meest gebruikte standaard voor database access vanuit een Borland omgeving, en er zijn prima native libs voor bv. FireBird, Advantage, etc.

Overigens, wanneer je bij een VCL control als DBGrid op een probleem stuit, Google dan 's op Delphi plus je probleem. De VCL is nl. in Delphi geschreven, en er zijn veel meer Delphi dan BCB gebruikers actief op 't internet. 't Enige wat je daarna hoeft te doen is de Delphi code te interpreteren en om te zetten naar C++.

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik ben momenteel gestart met BDE en DBF dus ik had wel graag daarmee door gewerkt.
Dat Delphi meer te vinden is op Google dat heb ik gemerkt ja...
Pagina: 1