[Exchange] externe mail zorgt voor NDR 5.3.5 & Event Id 3017

Pagina: 1
Acties:
  • 594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 08:10
al 2 jaren een draaiende SBS2003 die ook middels Exchange zorgt voor de email intern en extern.

De server is verbonden via Planet ADSL en om daar een mailserver te draaien moet je gebruik maken van de mailrelay server van planet. Dus geen pop3 oplossing.

bij domein hoster ingesteld:

onze.nl MX 10 mail.onze.nl
onze.nl MX 20 mailrelay.planet.nl

en op de Exchange ingesteld dat die een smarthost moet gebruiken:

mailrelay.planet.nl

Probleeem is dat van de ene op de andere dag er niks meer extern gemailed kan worden:

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

ikke@home.nl op 09-08-2007 12:01
Door een configuratiefout in het e-mailsysteem wordt het bericht heen en weer gestuurd tussen twee servers of tussen twee geadresseerden. Neem contact op met de systeembeheerder.
<onze.nl #5.3.5>

Op de server in Eventlog
Event ID 3017

A non-delivery report with a status code of 5.3.5 was generated for recipient rfc822;test@test.com (Message-ID <F334CB78F29584449FBDD5C12D6DF34A04B53B@SERVER.onze.local>).
Causes: A looping condition was detected. (The server is configured to route mail back to itself). If you have multiple SMTP Virtual Servers configured on your Exchange server, make sure they are defined by a unique incoming port and that the outgoing SMTP port configuration is valid to avoid looping between local virtual servers.
Solution: Check the configuration of the virtual serverÆs connectors for loops and ensure each virtual server is defined by a unique incoming port.

Alles op de server al nagelopen en alle mogelijke oplossing die op internet worden aangedragen geprobeerd. Message Tracking staat aan, maar kan er weinig mee.
Heb ook de Internet Connection Wizard van SBS2003 opnieuw gedraaid, geen resultaat.

- moet ik het op de server zoeken
- ligt het misschien aan de mailrelay van planet (weet niet of de mail wel zo ver komt dat die buiten lokaal netwerk kijkt)

iemand ideen? erg vervelend van een op ander moment geen externe email meer?

oja intern werkt alles nog, en externe mail ontvangen werkt prima!

Tevens staat er in de System Manager > Servers > Queues het volgende:

Unable to deliver the message because the destination address was misconfigured as a mail loop.

echt geen idee wat er gebeurd kan zijn. In de pauze ff server herstarten.

[ Voor 96% gewijzigd door trekker22 op 09-08-2007 12:28 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat is er allemaal precies veranderd op de server waardoor dit ontstaan is? Misschien de CEICW door iemand opnieuw gedraaid? En heb je de MSExchangeTransport logging al wat hoger gezet?

Je post is me trouwens niet helemaal duidelijk. Je hebt het over niet extern mailen. Doet me denken dat het over uitgaand gaat, klopt dat?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• trekker22
sanfranjake schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:55:
Wat is er allemaal precies veranderd op de server waardoor dit ontstaan is? Misschien de CEICW door iemand opnieuw gedraaid? En heb je de MSExchangeTransport logging al wat hoger gezet?

Je post is me trouwens niet helemaal duidelijk. Je hebt het over niet extern mailen. Doet me denken dat het over uitgaand gaat, klopt dat?
Er is niks gebeurd, gewoon van een op ander moment kan er wel intern uitgaand gemailed worden, maar als er extern uitgaand gemailed wordt dan komen de NDR's naar voren.

inkomende emails van externe bron (bv sales@nu.nl ) komt allemaal wel aan.

ik zal die logging eens hoger zetten.

• trekker22
trekker22 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:57:
[...]

Er is niks gebeurd, gewoon van een op ander moment kan er wel intern uitgaand gemailed worden, maar als er extern uitgaand gemailed wordt dan komen de NDR's naar voren.

inkomende emails van externe bron (bv sales@nu.nl ) komt allemaal wel aan.

ik zal die logging eens hoger zetten.
Reboot van de server gedaan. Niks resultaat

emailtje naar bv anders@home.nl geeft me:

Door een configuratiefout in het e-mailsysteem wordt het bericht heen en weer gestuurd tussen twee servers of tussen twee geadresseerden. Neem contact op met de systeembeheerder.

Probleem is dat ik niet weet of het probleem niet bij mailrelay.planet.nl ligt. Ik heb te weinig kennis ervan om te controleren waar in het proces de email terug komt.

[ Voor 10% gewijzigd door trekker22 op 07-12-2009 14:12 ]

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:10:

en op de Exchange ingesteld dat die een smarthost moet gebruiken:

mailrelay.planet.nl
Moet de smarthost niet op de smtp server van planet zelf staan. Ik heb de smarthost van mijn exchange server zonder problemen staan op mail.planet.nl

• trekker22
barber schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 13:15:
[...]

Moet de smarthost niet op de smtp server van planet zelf staan. Ik heb de smarthost van mijn exchange server zonder problemen staan op mail.planet.nl
dat zal ik eens proberen, maar ik heb altijd mailrelay.planet.nl gehad staan.

En hoe zien jou mx records er dan uit?

En heb jij momenteel problemen met mail verzenden via je exchange server die via planet gaat?

EDIT
na vervangen door mail.planet.nl lijkt het nu wel goed te gaan!!!

[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 09-08-2007 13:31 ]

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 13:18:
[...]

dat zal ik eens proberen, maar ik heb altijd mailrelay.planet.nl gehad staan.

En hoe zien jou mx records er dan uit?

En heb jij momenteel problemen met mail verzenden via je exchange server die via planet gaat?

EDIT
na vervangen door mail.planet.nl lijkt het nu wel goed te gaan!!!
Zo staan de records bij mij:
domein.nl MX preference = 10, mail exchanger = mail.domein.nl
domein.nl MX preference = 20, mail exchanger = mailrelay.planet.nl

En ik verstuur al de hele dag zonder problemen mail :)

Maar mooi dat het nu weer lijkt te werken bij je.

Verwijderd

Dit is voor mij ook de oplossing!
Meerdere servers met mailrelay.planet.nl draaien met het probleem. 1 heb ik veranderd en hij hij doet het nu.

• trekker22
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:59:
Dit is voor mij ook de oplossing!
Meerdere servers met mailrelay.planet.nl draaien met het probleem. 1 heb ik veranderd en hij hij doet het nu.
het is ook echt irri dat planet daar geen enkele support op geeft. al is het maar een pagina waarop iets van een status oid is te zien. Gister hier 2 uur aan het zoeken geweest voor iets simpels...

Verwijderd

Toen poort 25 in 1 keer dicht ging was het ook feest, ik had een aantal klanten met een "consumentenverbinding" waar geen mail meer uit ging. Dus smarthost instellen. Bij 1 klant kreeg ik het niet werkend (relay denied). Wat blijkt als ik een dnscheck doe blijkt er een PTR record te verwijzen van een planet klant naar een hetnet klantnummer. Deze klant heeft niets met Hetnet te maken (gehad) en gebruikt nu wel de smarthost van Hetnet omdat het anders niet werkt.
Ook hier geeft een hetnet of planet niet thuis, ja de firewall kon wel eens het probleem zijn :S

Verwijderd

Sinds afgelopen maandag omstreeks 12:00 heb ik exact hetzelfde probleem. Ook ik gebruik de mailrelay.planet.nl.

Interne mail wordt goed verstuurd en ontvangen.
Externe mail wordt goed ontvangen MAAR mail naar buiten komt ook met een NDR 5.3.5. terug.

Er is intern totaal niets gewijzigd, en het heeft meer dan een half jaar zonder problemen gewerkt.

Iemand anders nog suggesties?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 19:22:
Er is intern totaal niets gewijzigd, en het heeft meer dan een half jaar zonder problemen gewerkt.
Het is dus de externe factor genaamd Planet zoals al meerdere malen in dit topic wordt genoemd.
Overstappen naar een echte ISP zou je natuurlijk ook kunnen overwegen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Overstappen gaat momenteel niet echt goed, maar ik zal eraan denken.
Morgen Planet maar eens lastig vallen.

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-02 22:20
Hier ook het zelfde probleem na meer dan een jaar zonder problemen.
Er valt me wel een verschil op tussen mail.planet.nl en mailrelay.planet.nl zou daar het probleem in kunnen zitten? (zie bold )

[root@asterisk1 ~]# telnet mailrelay.planet.nl 25
Trying 195.121.6.34...
Connected to mailrelay.planet.nl (195.121.6.34).
Escape character is '^]'.
220 psmtp15.wxs.nl ESMTP Sendmail 8.13.5/8.12.10; Mon, 13 Aug 2007 21:40:58 +0200
helo me
250 psmtp15.wxs.nl Hello ipxx.direct-adsl.nl [84.87.xx.xx], pleased to meet you
mail from:<me@planet.nl>
250 2.1.0 <me@planet.nl>... Sender ok
rcpt to:<me@gmail.com>
250 2.1.5 <me@gmail.com>... Recipient ok
data
354 Enter mail, end with "." on a line by itself
dadad
.
250 2.0.0 l7DJevCM024678 Message accepted for delivery
quit
221 2.0.0 psmtp15.wxs.nl closing connection
Connection closed by foreign host.

[root@asterisk1 ~]# telnet mail.planet.nl 25
Trying 195.121.6.51...
Connected to mail.planet.nl (195.121.6.51).
Escape character is '^]'.
220 hpsmtp-eml08.kpnxchange.com kpnxchange.com Mon, 13 Aug 2007 21:42:32 +0200
helo me
250 hpsmtp-eml08.kpnxchange.com Hello [84.87.xx.xx]
mail from:<me@planet.nl>
250 2.1.0 me@planet.nl....Sender OK
rcpt to:<me@gmail.com>
250 2.1.5 me@gmail.com
data
354 Start mail input; end with <CRLF>.<CRLF>
dadad
.
250 2.6.0 <HPSMTP-EML08HkRQq5x0002f4e6@hpsmtp-eml08.kpnxchange.com> Queued mail for delivery
quit

• trekker22
klein kickje van dit topic:

ik heb de relay nu op mail.planet.nl moeten zetten, anders krijg ik de NDR 5.3.5 meldingen.

Echter kreeg ik klachten van personeel dat email niet altijd direct of echt veel te laat aankomt. Gekeken naar de Exchange system manager en wat zie ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.detrekkers.com/wachtrij.jpg

de berichten blijven in de wachtrij staan in Exchange. En kennelijk kan dit soms uren of dagen duren.

maar als ik rechts klik op die rij en kies voor "force connection" dan worden ze er wel meteen uitgegooid.

Is dit nou een probleem bij planet of op mijn exchange server?
Meer mensen die dit probleem herkennen in combinatie met planet?

EDIT

oeps nog ff verder gezocht en om de een of andere reden was de instelling van de SMTP connector verzet van "always run" naar "run every hour".

geen idee hoe dit is gekomen, maar dit zal het probleem wel oplossen!

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 05-09-2007 15:09 ]

Pagina: 1