Vermogen niet uit te lezen met Energy Check 3000

Pagina: 1
Acties:
  • 1.682 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds een aantal uren in het bezit van een Voltcraft Energy Check 3000. Ik wil de boel gelijk even gaan testen en heb het apparaat al op een aantal dingen aangesloten, waaronder een lamp, monitor, en mijn tweede pc. Alle metingen werden bij deze apparaten goed uitgelezen. Echter bij mijn nieuwste pc word het vermogen niet uitgelezen. Als ik de Energy Check tussen deze pc en de stekkerdoos zet en de pc staat uit krijg ik een waarde van 2,5 Watt. Echter als ik de pc aanzet gaat de waarde naar 0 Watt en verandert ook niet tijdens het draaien van de pc. Als ik de pc standby zet in STR3 mode dan is het verbruik 4,5 Watt. Nu heb ik even getest of het misschien aan de kabel of de stekkerdoos lag, maar daar ligt het niet aan. De kabel heb ik namelijk vervangen en het verbruik van mijn monitor word wel goed uitgelezen op dezelfde stekkerdoos!?! Ook heb ik de kabel aangesloten op een andere stekkerdoos, helaas zonder resultaat. Nu is dus mijn vraag waar zou dit aan kunnen liggen? Wellicht de voeding van mijn pc? Bij mijn tweede pc worden de waardes trouwens wel goed uitgelezen, dus wellicht dat het aan de voeding ligt? In mijn tweede pc zit een Antec Truepower 2 380W en in mijn nieuwste pc zit een Seasonic M12 600 Watt.

Misscien ook handig wat gegevens van het de Energy-check en mijn nieuwste pc erbij te vermelden dus bij deze:

Energy Check 3000:
-Wattvermogen 1,5 W tot 3000 W
-Resolutie 0,1 W bij 1000 W
-Grondprecisie +- 1W

Mijn PC:
AMD Athlon 64 3200+
MSI K8N Neo Platinum
2 Gb PC3200 (2x 512 Mb en 1x1 Gb)
GeForce 6800 Gt 256 Mb
WD Raptor 150 Gb, WD Caviar 200 Gb, Samsung Spinpoint 500 Gb
Lite-On 20x DVD Brander
Creative X-Fi Xtreme Music
100 Mbit netwerkaart

Alvast bedankt,

Hammer

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

SA007

Moderator Tweaking
Paar dingen die ik kan bedenken:
- Verbruik zit boven de limiet van de voltcraft (lijkt me sterk)
- De pfc van de voeding is stuk waardoor het verbruik ver-van-ohms is wat de meter niet pikt.
- De netfilter is gaar en hij spuit zoveel troep het net op dat de meter het niet kan meten.
- Je hebt een wereldrecord voor zuinigste pc ter wereld, die minder gaat verbuiken als je 'm aanzet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft het iets te maken met het type vermogen dat gemeten wordt. De fase van de stroom en spanning mogen niet te veel van elkaar verschillen omdat anders het schijnbaar vermogen te groot wordt. Misschien dat je meetapparaat een te grote hoek tussen die twee niet aan kan. Dit effect treedt idd op als het een niet Ohmse last betref, zoals hie boven gezegd.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ SA007:

-De limiet is 3000 Watt en mijn pc zal hooguit 200 a 250 Watt verbruiken (heb een 600 Watt voeding). Heb hem vanmiddag ook ff tussen een magnetron gezet en hij meette een verbruik van 1269 Watt, dan moet dat ding makkelijk het verbruik van die pc moeten meten.
-Wat is een pfc precies? Zou ik dat dan niet merken als ik met de pc werk? Hij werkt namelijk gewoon goed (alleen beeld valt soms weg bij uitschieters in cpu gebruik en soms bij spellen; fractie van een seconde weliswaar)
-netfilter? Sorry ben niet echt bekend met deze termen :'(
-LOL :9

@Janass:

Dat zou dus betekenen dat ik het apparaat niet voor deze pc c.q. voeding kan gebruiken? Ik heb het volgende ook nog vanmiddag uitgeprobeerd. Ik heb een oud P3 systeem en mijn probleem systeem aangesloten op een stekkerdoos en deze vervolgens op de energycheck en vervolgens in het stopcontact gestoken. Als ik het P3 systeem aanzet meet hij gewoon het verbruik, zo'n 40 Watt idle. Zodra ik dan mijn probleem systeem hier aanzet gaat de meter naar nul en dan staan beide systemen aan. Dus het lijkt inderdaad op een soort storing?

Groeten,

Hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:21
PFC is power factor correction, de power factor is de cosinus phi, de hoek tussen de stroom en de spanning. Bij niet-ohmse belasting zal die stroom voor- of naijlen, wat de energiemaatschappij niet zo leuk vind (er kan minder energie over de kabels getransporteerd worden).
Een PFC zal dus de power factor aanpassen, zodat de stroom zo goed mogelijk samenloopt met de spanning. Bij geschakelde voedingen zie je dit veel, aangezien deze zonder PFC een erg raar stroomverbruik hebben, wat niet als power factor kan weergegeven worden (het is geen sinus meer van vorm), en erg veel storing kan geven op het net.

Ik heb het ff bekeken, jou voeding zou een flink goeie actieve PFC moeten hebben, dat icm dat je wegvallend beeld hebt bij piekverbruik (totaal onacceptabel met een voeding als de jouwe), wijst er idd op dat er iets misloopt in de voeding, kan je nog garantie claimen (jaar of 3 normaalgezien).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal nog bedankt voor jullie reacties!

Dus er is iets mis met m'n voeding....(Weet wel wat van electronica, maar niet al te veel) Maar als ik met deze voeding terugga, hoe kunnen ze dan testen of deze kapot is en is het überhaupt wel te testen? Want ik namelijk een aantal keer gehad dat ik voor niets ben teruggegaan en gezien ik deze moet opsturen naar komplett in Tilburg oid en ik zelf in de omgeving Leiden woon, heb ik dit liefst niet nog een keer :) . Kortom als ik hem terugstuur voor rma wat zou ik dan als reden moeten opgeven en hoe kunnen ze dat testen?

BTW is dat scherm probleem ook vaag, heb er op het moment ff geen last van, maar bij cpu gebruik pieken viel het beeld dus een fractie van een seconde weg.

Groeten,

Hammer

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
offtopic:
Het licht aan de pc? Bedoel je dan die ledjes vanvoor of bedoel je dat het aan de pc ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Apart probleem, ik heb ook een energy check 3000 en bij mij doet ie altijd goed. Hij meet niet alleen het vermogen, maar ook het schijnvermogen en de power factor. Het zou dus niet zo moeten zijn dat hij niks meet als daar problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik het schijnvermogen en de power factor aflezen dan? Ik krijg trouwens alleen die uitvallers (van mijn scherm) als ik met Firefox bezig ben en veel tabs geopend heb en bijvoorbeeld bezig ben met googlemaps. Soms helaas ook met games. Vooral als ik met Google Maps inzoom en schuif met de kaart krijg ik uitvallers. Ligt dit nu aan mijn voeding en is dit ook het probleem met die Energy-Check? En hoe kan ik controleren of die uitvallers veroorzaakt word door mijn voeding en hoe kan ik er dan eventueel voor zorgen dat ze deze rma accepteren bij Komplett?

BTW: Moet ik dit probleem van die uitvallers niet in een ander subforum plaatsen?

Groeten,

Hammer

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

SA007

Moderator Tweaking
^^ het lijkt erop dat de voeding de pieken niet trekt en dat de videokaart de dippen in de voedingsspanning niet aardig vindt.

Die voeding zou pieken geen probleem moeten vinden, maar dat vind ie dus wel een probleem.

Dat je voeding niet goed uitgelezen wordt door een vermogensmeter kan je wel vermelden, maar wie zegt dat het geen fout van de energycheck is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update tussendoor. Ik heb inmiddels al het een en ander getest. Ik heb in de pc een andere videokaart (GeForce 2 MX) gestopt en een andere voeding (Antec Truepower 2 380 Watt uit tweede pc). Het probleem van het vermogen dat niet uitgelezen kan worden verdween, wanneer ik de Antec voeding op systeem aansloot. Echter het probleem van het uitvallende scherm werd door deze veranderingen, tot mijn grote verbazing,niet opgelost! Ook met de andere videokaart en voeding blijf ik last houden van het uitvallende beeldscherm.

Even snel de combinaties die ik heb getest:

Seasonic 600 W + GF 6800GT
Seasonic 600 W + GF 2 MX
Antec 380 W + GF 2 MX

Even voor de duidelijkheid: Bij al deze configuraties blijf ik het uitvallende scherm houden.

Nu weet ik dus dat het niet aan mijn videokaart en voeding ligt, maar waaraan zou het dan kunnen liggen? Harddisks en DVD speler lijkt me onmogelijk, de cpu, mobo en geheugen zou kunnen, maar ook zeer onwaarschijnlijk. Als ik dan toch moest kiezen zou mijn vermoeden uitgaan naar het moederbord (MSI K8N Neo Platinum), gezien deze al wat meer kuren vertoont, namelijk een uitvallende netwerkverbinding en een 'trippende' sata controller wanneer ik de schijven config verander . Iemand enig idee hoe ik het moederbord zou kunnen testen? Teruggaan naar de winkel is waarschijnlijk geen oplossing, gezien mijn moederbord net 10 dagen buiten de garantie valt..... Beeldscherm lijkt me ook onmogelijk, gezien het beeldscherm alleen op bepaalde moment uitvalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 18:17 ]

Pagina: 1